مقاله پژوهشی
هدی مجبوری یزدی؛ سید احمد خلیفه سلطانی؛ رضوان حجازی
چکیده
مشکل تقلب یک مسئله جهانی است طوری که هزینه ها و منابعی که براثر آن از بین می روند بسیار چشمگیر بوده و ابعاد دقیق آن را نمی توان مشخص کرد. وجود حسابداران دادگاهی متخصص و روش ها و ابزارهای به روز و موثر برای کشف و رسیدگی به تقلب بیش از پیش ضروری است. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف از این پژوهش، تدوین مدل کشف تقلب برای حسابداران دادگاهی در ...
بیشتر
مشکل تقلب یک مسئله جهانی است طوری که هزینه ها و منابعی که براثر آن از بین می روند بسیار چشمگیر بوده و ابعاد دقیق آن را نمی توان مشخص کرد. وجود حسابداران دادگاهی متخصص و روش ها و ابزارهای به روز و موثر برای کشف و رسیدگی به تقلب بیش از پیش ضروری است. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف از این پژوهش، تدوین مدل کشف تقلب برای حسابداران دادگاهی در ایران است. در این پژوهش از روش کیفی و رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد چندوجهی استفادهشده است. جامعه آماری پژوهش فوق، شامل کارشناسان رسمی دادگستری (کانون و مرکز) باتجربه، که اکثریت آنها در مجامع دانشگاهی مشغول فعالیت هستند. روش نمونهگیری گلوله برفی و برای گردآوری دادهها، بر اساس قاعده اشباع نظری تعداد ۲۱ مصاحبه نیمـه سـاختاریافته عمیق با خبرگان حرفه صورت گرفته است. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل داده ها، کشف تقلب توسط حسابداران دادگاهی مستلزم راهبردهایی در سطوح مختلف فردی، کانون و مرکز وکلا، شرکت و دولت میباشد. در راستای بهکارگیری و اجرای راهبردها، لازم است مجموعهای از شرایط زمینهای شامل آموزش و پژوهش، فرهنگ و اخلاق، قوانین و فناوری اطلاعات فراهم گردد. اصول اخلاق حرفهای، تهدید، عدم نظارت و اصل اعتماد بهعنوان شرایط مداخلهگر در تحقق راهبردها تأثیر منفی بهجای میگذارند. نتایج این پژوهش بیانگر ارائه مدلی از عوامل تاثیرگذار بر کشف تقلب در حسابداری دادگاهی می باشد. توجه به این عوامل، منجر به بهبود امر قضاوت، افزایش عدالت سازمانی و قضایی و همچنین شفافیت اطلاعاتی می گردد.
مقاله پژوهشی
حمید عبدلی؛ رضا تهرانی؛ آمنه خدیور؛ مریم شعار
چکیده
موضوع و هدف مقاله: تصمیم گیری در مورد ساختار سرمایه یکی از چالش بر انگیزترین و مشکل ترین مسایل پیش روی شرکت ها است.پژوهش حاضر به بررسی تاثیر تعین نوع ساختار سرمایه به عملکرد شرکت می باشد. و تعیین اینکه ساختار سرمایه ی بهینه ای وجود دارد ؟ روش پژوهش:. پژوهش حاضر در ابتدا به بررسی و مرور تاریخی نظریه های موجود در زمینه ساختار سرمایه پرداخته ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: تصمیم گیری در مورد ساختار سرمایه یکی از چالش بر انگیزترین و مشکل ترین مسایل پیش روی شرکت ها است.پژوهش حاضر به بررسی تاثیر تعین نوع ساختار سرمایه به عملکرد شرکت می باشد. و تعیین اینکه ساختار سرمایه ی بهینه ای وجود دارد ؟ روش پژوهش:. پژوهش حاضر در ابتدا به بررسی و مرور تاریخی نظریه های موجود در زمینه ساختار سرمایه پرداخته است.با عنایت به اینکه تعیین ساختار سرمایه ، روندی پویا است در این پژوهش از رویکرد پویایی شناسی سیستم و با استفاده از نرم افزار ونسیم به بررسی رابطه بین ساختار سرمایه و معیارهای حسابداری ارزیابی عملکرد (ROE, ROA) شرکت مخابرات ایران پرداخته است. یافته های پژوهش: نتایج شبیه سازی الگو با داده های واقعی از سال 1395 لغایت 1400 اطمینان از صحت عملکرد رفتار مدل می باشد. و نتایج حاکی از آن است که تامین مالی از طریق بدهی در ساختار سرمایه شرکت تاثیر به سزایی در نرخ هزینه بدهی و نرخ هزینه سرمایه ایجاد می کند و در نسبت های بازده دارایی و بازده حقوق صاحبان سهام (معیار های حسابداری ارزیابی عملکرد) اثری به سزایی ندارد. نتیجه گیری، اصالت و افزوده آن به دانش: یافته های پژوهش نشان داد، ساختار سرمایه شرکت بر معیار های ارزیابی شرکت ROA, ROE تاثیر ندارد. همچنین تحلیل حساسیت نشان می دهد، افزایش سطح بدهی علی رغم تاثیر بر هزینه بدهی و هزینه سرمایه منجر به تغییر قابل ملاحظه در سود و ROA, ROE نمی شود.
مقاله پژوهشی
مصطفی قناد؛ محمد عرب مازار یزدی؛ محمدحسین صفرزاده بندری؛ رضا حصارزاده
چکیده
هدف: دانشگاهیان رشتههای حسابداری-مالی طی سه دهه تلاش، موفق به راهاندازی و تصویب 31 مجله علمی در شورای ارزیابی نشریات وزارت علوم،تحقیقات وفناوری شدهاند؛ اما پایگاهها و نمایههای استنادی، نشان از وجود بیش از صد مجله حسابداری-مالی داخلی و نشر بیش از ده هزار مقاله توسط آنها دارد. این پژوهش با هدف بررسی اعتبار مجلات تخصصی حسابداری-مالی ...
بیشتر
هدف: دانشگاهیان رشتههای حسابداری-مالی طی سه دهه تلاش، موفق به راهاندازی و تصویب 31 مجله علمی در شورای ارزیابی نشریات وزارت علوم،تحقیقات وفناوری شدهاند؛ اما پایگاهها و نمایههای استنادی، نشان از وجود بیش از صد مجله حسابداری-مالی داخلی و نشر بیش از ده هزار مقاله توسط آنها دارد. این پژوهش با هدف بررسی اعتبار مجلات تخصصی حسابداری-مالی ازمنظرضوابط مندرجدرآییننامه نشریات علمی انجام شده است.روش: این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی با رویکرد ارزیابانه و علمسنجی انجام شده است. ابتدا محقق فهرستی مشتمل بر 20 مولفه از ضوابط ورود نشریه به فرآیند ارزیابی از منظر آییننامه نشریات علمی وزارت عتف راتهیه کرده و در 16 مجله فعال که تا پایان سال 1400 در آستانه اخذ مجوز از کمیسیون ارزیابی نشریات علمی قرار دارند؛ مورد بررسی قرار داده است.یافتهها: 16 فصلنامۀ غیرمصوب حسابداری و مالی 186 شماره و 4306 مقاله منتشر کردهاند. در 30 شماره از این مجلات، در هر شماره بیش از 40 مقاله منتشر شده است. 5 مجله بیش از 85% معیارهای ورود به فرآیند ارزیابی وزارت عتف را دارند لیکن در 11 مجله بیش از هفت مولفه ضروری جهت ورود به فرآیند ارزیابی وجود ندارد که حجم بالایی از مقالات (4166 مقاله-97%) در این مجلات منتشر شده است. در یازده مجله فاقد ضوابط اولیه، 745 مرتبه چاپ دو مقاله (و بیشتر) از یک نویسنده در یک شماره مشاهده شده است. رکورد چاپ مقاله در یک شماره را مجلۀ "پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری" با چاپ 48 مقاله از یک نویسنده در شماره زمستان 1400 داراست.
مقاله پژوهشی
طیبه جمشیدی؛ غلامرضا سلیمانی امیری
چکیده
سوالی که امروزه در زمینه پیادهسازی بودجه ریزی عملیاتی مطرح میشود این است که «چه الزامات و نیازهایی می باید به منظور اجرای کامل و مناسب بودجهریزی عملیاتی از سوی سازمانهای دولتی در نظر گرفته شود؟» این تحقیق در پی آن است تا مدلی جهت تبیین عوامل کلیدی و موثر بودجهریزی عملیاتی در بخش عمومی شناسایی کند و عوامل کلیدی مستخرجه ...
بیشتر
سوالی که امروزه در زمینه پیادهسازی بودجه ریزی عملیاتی مطرح میشود این است که «چه الزامات و نیازهایی می باید به منظور اجرای کامل و مناسب بودجهریزی عملیاتی از سوی سازمانهای دولتی در نظر گرفته شود؟» این تحقیق در پی آن است تا مدلی جهت تبیین عوامل کلیدی و موثر بودجهریزی عملیاتی در بخش عمومی شناسایی کند و عوامل کلیدی مستخرجه برای شناسایی یک الگوی مناسب از طریق تحقیق دلفی به نظرخواهی متخصصان گذارده و پس از کسب اجماع به عنوان الگوی مطلوب نظام بودجهریزی عملیاتی، معرفی گردد. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد چندوجهی(مولتی گراندد تئوری)به عنوان روش تحقیق استفاده شد. روش گردآوری دادهها، مطالعات کتابخانه ای و مصاحبههای عمیق و باز با15 نفر از اساتید مجرب دانشگاهی و فعالان و مدیران سازمانهای بخش عمومی از طریق نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به نقطه اشباع مورد بحث است. روایی پژوهش توسط مصاحبه شوندگان و متخصص مورد تأیید گردید. پایایی نیز با استفاده از روش بازآزمون91 درصد به دست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که عوامل سیاسی، عملکردی، سازمانی به عنوان عوامل علی؛ توانایی سازمانی، سازمانها و ارگانها، مدیریتی، بعنوان مقولهها؛ عوامل سیستمی، انسانی، ساختاری، ملی، بعنوان عوامل زمینهای؛ عوامل سازمانی، فرآیندی، اقتصادی، بعنوان عوامل مداخله گر؛ عوامل فنی و جامعه، بعنوان راهبردها و پیامدهای سازمانی و ملی بعنوان پیامدهای عوامل موثر در بودجهریزی عملیاتی در بخش عمومی شناسایی گردید.
مقاله پژوهشی
لاله عنایت سرخوش؛ غلامرضا فرسادامان الهی
چکیده
موضوع و هدف: هدف اصلی این پژوهش تبیین و بررسی عوامل موثر بر هزینه یابی مبتنی بر فعالیت در بخش درمان با تاکید بر نقش نیروی انسانی پرداخته شده است. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع اجرا پیمایشی است. در این تحقیق از دو روش اسنادی، دلفی برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی خبرگان و کارشناسان ...
بیشتر
موضوع و هدف: هدف اصلی این پژوهش تبیین و بررسی عوامل موثر بر هزینه یابی مبتنی بر فعالیت در بخش درمان با تاکید بر نقش نیروی انسانی پرداخته شده است. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع اجرا پیمایشی است. در این تحقیق از دو روش اسنادی، دلفی برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی خبرگان و کارشناسان مدیریت مالی است که به شیوه نمونه گیری هدفمند تعداد 18 نفر آنها انتخاب شدند. ابتدا با مرور متون مربوط به هزینه یابی مبتنی بر فعالیت و پرسشنامه خبره محور نسبت به انتخاب معیارهای موثر اقدام شده است. به منظور مقایسه معیارهای ارزیابی جهت اولویت بندی و رتبه بندی مولفهها از نظر خبرگان استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل یافته ها از روش تصمیمگیری تاپسیس و دلفی فازی بهره برده شد. مقایسات زوجی به دست آمده حاصل از پرسشنامه در نرمافزار اکسپرت چویس وارد و با استفاده از محاسباتی که درروش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی انجام میگردد، وزن آنها محاسبه شد. این پژوهش در بازه زمانی 1399-1400 انجام شده است.یافته های پژوهش: با توجه به نتایج حاصل از روش فازی، دوازده معیار شناسایی و به ترتیب اهمیت اولویت بندی شده که مقوله «نیروی انسانی» رتبه اول، «ساختار هزینه» رتبه دوم و«زنجیره ارزش» رتبه سوم در بین عوامل موثر را نسبت به بقیه معیارها کسب نمودند.
مقاله پژوهشی
وحید امین؛ سیدحسن صالح نژاد؛ یاسر رضائی پیته نوئی؛ مهدیس لطفی
چکیده
موضوع و هدف پژوهش: پژوهش حاضر به دنبال نقش سرمایه فکری، سواد مالی و تجربه تجاری در جذب منابع و عملکرد رقابتی پایدار در بانک ها و موسسات اعتباری تحت نظر بانک مرکزی می باشد. روش شناسی پژوهش: این تحقیق از نظر طبقه بندی بر مبنای هدف، از نوع کاربردی است و از نظر نوع روش گردآوری اطلاعات در گروه تحقیقات توصیفی-پیمایشی می باشد. اطلاعات مربوط ...
بیشتر
موضوع و هدف پژوهش: پژوهش حاضر به دنبال نقش سرمایه فکری، سواد مالی و تجربه تجاری در جذب منابع و عملکرد رقابتی پایدار در بانک ها و موسسات اعتباری تحت نظر بانک مرکزی می باشد. روش شناسی پژوهش: این تحقیق از نظر طبقه بندی بر مبنای هدف، از نوع کاربردی است و از نظر نوع روش گردآوری اطلاعات در گروه تحقیقات توصیفی-پیمایشی می باشد. اطلاعات مربوط به پرسشنامه پژوهش، توسط 281 تن از مدیران بانک ها و موسسات مالی و اعتباری استان مازندران، در سال 1399 تکمیل شده است. در این پژوهش برای آزمون فرضیه-های پژوهش از روش الگوی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته ها: نتایج آزمون فرضیه ها نشان می دهد که سرمایه فکری تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد رقابتی پایدار دارد. همچنین یافته ها بیانگر این است که سرمایه فکری تاثیر مثبتی بر جذب منابع دارد. از سوی دیگر علاوه بر اینکه جذب منابع اثر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی پایدار دارد، نقش میانجی را در رابطه بین سرمایه فکری و مزیت رقابتی پایدار ایفا می کند. رابطه ای بین تجربه تجاری و سواد مالی با جذب منابع مشاهده نشد ولی سواد مالی و تجربه تجاری رابطه بین سرمایه فکری و جذب منابع را بطور مثبت تعدیل می کند. نتیجه گیری، اصالت و افزوده آن به دانش: این پژوهش نشان می دهد که سرمایه فکری عامل حیاتی برای مزیت رقابتی پایدار و عملکرد بانک ها در بازارهای درحال ظهور است. نوآوری این پژوهش استفاده از معیار توانایی نامشهود مدیران برای اندازه گیری سرمایه فکری است.
مقاله پژوهشی
فاطمه دادمند؛ علیرضا پویا
چکیده
موضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر با هدف بررسی بودجه بندی مدارس با در نظر گرفتن وضعیت تجهیزات و ابنیه مدارس تحت سناریوهای متفاوت تعداد دانش آموزان انجام گرفته است.روش پژوهش: رویکرد پویایی شناسی سیستم ها جهت بررسی این سیستم در نظر گرفته شده است. نمودار علت و معلولی ترسیم و سپس نمودار انباشت و جریان ارائه شده است و پس از اعتبار سنجی مدل، سناریوهای ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر با هدف بررسی بودجه بندی مدارس با در نظر گرفتن وضعیت تجهیزات و ابنیه مدارس تحت سناریوهای متفاوت تعداد دانش آموزان انجام گرفته است.روش پژوهش: رویکرد پویایی شناسی سیستم ها جهت بررسی این سیستم در نظر گرفته شده است. نمودار علت و معلولی ترسیم و سپس نمودار انباشت و جریان ارائه شده است و پس از اعتبار سنجی مدل، سناریوهای مختلف اعمال و نتایج آن مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های پژوهش: 50 درصد از تجهیزات و ابنیه این مدارس در وضعیت ضعیف می باشند ولی از آنجا که بودجه فعلی مدارس بر مبنای تعداد ثبت نام تخصیص داده می شود؛ فقط در سناریوی روند افزایش، بودجه ای جهت نوسازی تجهیزات در اختیار مدارس قرار داده می شود.نتیجه گیری، اصالت و افزوده آن به دانش: شیوه بودجه بندی بر مبنای تعداد ثبت نام به تنهایی نمیتواند نیازهای مدارس را تامین نماید بلکه باید به وضعیت تجهیزات نیز در اعطای بودجه توجه نمود. تجزیه و تحلیل ناشی از اجرای دو سیاست افزایش نوسازی و افزایش تعمیرات و نگهداری در هر سه سناریو بیانگر بهبود شاخص وضعیت تجهیزات و ابنیه (FCI) بوده است.
مقاله پژوهشی
حسین نورانی؛ اسماعیل اخلاقی یزدی نژاد
چکیده
موضوع و هدف مقاله: هدف اصلی این پژوهش ارایه الگوی رفع چالشها و تنگناهای استانداردهای حسابداری بخش عمومی با استفاده از نظریه داده بنیاد است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از جهت هدف کاربردی؛ از جهت شیوه تجزیه و تحلیل محتوایی (توصیفی) و از جهت نوع پژوهش کیفی محسوب میشود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نظریه داده بنیاد و نرمافزار استفاده گردید. ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: هدف اصلی این پژوهش ارایه الگوی رفع چالشها و تنگناهای استانداردهای حسابداری بخش عمومی با استفاده از نظریه داده بنیاد است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از جهت هدف کاربردی؛ از جهت شیوه تجزیه و تحلیل محتوایی (توصیفی) و از جهت نوع پژوهش کیفی محسوب میشود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نظریه داده بنیاد و نرمافزار استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئت علمیگروهای حسابداری دانشگاهها، مدیران مالی و حسابداران دستگاههای اجرایی، حسابداران رسمی و حسابرسان شاغل و پرسنل دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشو است. نمونهگیری با روش در دسترس، شروع و سپس به روش گلوله برفی انجام شده است. اشباع دادهها نیز در ۱۸ مصاحبه حاصل گردید. یافتههای پژوهش: یافتههای پژوهش حاکی از این است که عاملهای اثرگذار در سیزده بُعد، شامل چالشها و محدودیتهای قانونی، فرآیندهای اداری و عملیاتی، پاسخگویی، کارایی و بهرهوری سازمانی، آموزش نیروی انسانی، چالشها سازمانی، صورتهای مالی تلفیقی در دولت، منابع انسانی، سیاسی، استراتژی سازمانی، پذیرش استانداردهای بینالمللی، تصمیمگیری استفادهکنندگان و موانع مدیریتی قرار گرفته و خبرگان در مورد عاملهای پیشنهادی این پژوهش برای طراحی و تبیین الگوی ارایه الگوی رفع چالشها و تنگناهای استانداردهای حسابداری بخش عمومی ایران اجماع نظر موافق دارند.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: نتایج پژوهش میتواند در تصمیمگیریهای راهبردی گزارشگری مالی در زمینة افزایش کارایی بازار سرمایه کشور و برطرف کردن بخشی از موانع سرمایهگذاری خارجی، تدوین استانداردهای گزارشگری مالی کمیتة تدوین استانداردهای سازمان حسابرسی، تسهیل پیادهسازی استانداردهای گزارشگری مالی توسط سازمان حسابرسی و سایر دستگاههای اجرایی استفاده شود.
مقاله پژوهشی
حسابداری دولتی
صفورا ذوالفقاری؛ محمد محمودی؛ شهره یزدانی؛ محمد حامد خان محمدی
چکیده
موضوع و هدف مقاله: مدیریت خطا در بخش دولتی سبب تسهیل در دستیابی به اهداف میشود. ریشه مبحث مدیریت خطا برگرفته از کنترلهای داخلی واحدهای تجاری است که توجه به آن سبب افزایش کیفیت حسابرسی در دستگاههای دولتی خواهد شد. هدف از این پژوهش شناسایی مولفه-های مدیریت خطا در دانشگاههای علوم پزشکی در جهت بهبود کیفیت حسابرسی است. روش پژوهش: پژوهش ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: مدیریت خطا در بخش دولتی سبب تسهیل در دستیابی به اهداف میشود. ریشه مبحث مدیریت خطا برگرفته از کنترلهای داخلی واحدهای تجاری است که توجه به آن سبب افزایش کیفیت حسابرسی در دستگاههای دولتی خواهد شد. هدف از این پژوهش شناسایی مولفه-های مدیریت خطا در دانشگاههای علوم پزشکی در جهت بهبود کیفیت حسابرسی است. روش پژوهش: پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ نحوه اجرا توصیفی ـ اکتشافی است. برای انجام پژوهش از تحلیل تم و روش دلفی فازی استفاده شد. بدین منظور از نظرات 15 نفر از حسابرسان دولتی و خصوصی و مدیران مالی با تجربه دانشگاههای علوم پزشکی با روش گلوله برفی استفاده شد. یافتههای پژوهش: نتایج حاصل از تحلیلهای صورت گرفته حاکی از آن است که مؤلفههای مؤثر بر مدیریت خطا در جهت بهبود کیفیت حسابرسی را میتوان به 7 عامل اصلی شامل ارزیابی عملکرد حسابرسان، رعایت قوانین و استانداردهای حسابرسی، توانمندسازی حسابرسان، نظارت حسابرسی، مدیریت خطا در سطح تیمی، سطح سازمانی و سطح فردی عوامل طبقهبندی کرد.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: توجه به مولفههای مدیریت خطا سبب بهبود کیفیت حسابرسی میشود. با توجه به شرایط پرنوسان امروز مدیریت خطا میتواند دانشگاههای علوم پزشکی را در دستیابی به اهدافش یاری نماید.
مقاله پژوهشی
حسابداری دولتی
اکبر امینی مهر؛ امین امینی مهر
چکیده
معضلات و چالش ها ی بودجه ریزی در ایران ، همواره اندیشمندان اقتصادی و دست اندر کاران اجرایی دولت را به چاره اندیشی در این خصوص ترغیب کرده است. در این راستا طرحی دو مرحله ای هر مرحله شامل چهار بخش در سال 1381 به تصویب هیئت دولت رسید و آن طرح مبنای اصلاح نظام بودجه کشور قرار گرفت. این پژوهش برآن است تا با توجه به بازه زمانی 18 ساله از تصویب و ...
بیشتر
معضلات و چالش ها ی بودجه ریزی در ایران ، همواره اندیشمندان اقتصادی و دست اندر کاران اجرایی دولت را به چاره اندیشی در این خصوص ترغیب کرده است. در این راستا طرحی دو مرحله ای هر مرحله شامل چهار بخش در سال 1381 به تصویب هیئت دولت رسید و آن طرح مبنای اصلاح نظام بودجه کشور قرار گرفت. این پژوهش برآن است تا با توجه به بازه زمانی 18 ساله از تصویب و اجرا طرح به بررسی میزان توفیق و چالش های آن از دیدگاه کارشناسان و مدیران دست اند کار بپردازد. با در نظر گرفتن اهداف طرح، تعاریف مفهومی به متغیر های قابل سنجش تبدیل گردید و در قالب یک پرسشنامه 7 مرحله ای تدوین گردید. شرکت کنندگان در تحقیق شامل مدیران و کارشناسان مالی و بودجه ای سازمان های دولتی شامل ادارات کل برنامه و بودجه و ادارات اموزش و پرورش و کار و امور اجتماعی سه استان تهران، البرز و قم که در زمینه تخصصی بودجه در سازمان های دولتی مشغول به کار هستند. در مجموع بر اساس ارزشیابی بدست آمده اهداف کلی طرح در حد متوسط برآورد گردید که با توجه به وقت و هزینه صرف شده در این خصوص امیدوارکننده به نظر نمی رسد .ضمن آنکه اهداف مرحله اول در حد متوسط و مرحله دوم کمتر از متوسط برآورد گردید . عامل مدرک تحصیلی تاثیری در نتایج نداشت اما خانمها موفقیت طرح را کمتر و مدیران در مجموع موفقیت طرح را بیشتر برآورد کرده اند .
مقاله پژوهشی
حسابداری دولتی
بیتا مشایخی؛ میلاد سماوات؛ امین جهانگرد
چکیده
موضوع و هدف مقاله: هدف غایی این مقاله، شناسایی موضوعات پرتکرار و تأثیرگذار در حوزه حسابرسیداخلی در بخش عمومی و همچنین شناخت مؤثرترین مقالات، مجلات، نویسندگان و کشورها، به همراه شبکه همکاری میان پژوهشگران، مراکز پژوهشی و کشورها است. روش پژوهش: 141 مقاله مستخرج از پایگاه دادههای اسکوپوس در حوزه حسابرسیداخلی در بخش عمومی طی دوره ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: هدف غایی این مقاله، شناسایی موضوعات پرتکرار و تأثیرگذار در حوزه حسابرسیداخلی در بخش عمومی و همچنین شناخت مؤثرترین مقالات، مجلات، نویسندگان و کشورها، به همراه شبکه همکاری میان پژوهشگران، مراکز پژوهشی و کشورها است. روش پژوهش: 141 مقاله مستخرج از پایگاه دادههای اسکوپوس در حوزه حسابرسیداخلی در بخش عمومی طی دوره سی ساله از 1993 تا 2023 با استفاده از بسته Bibliometrix در محیط آر (R) مورد تجزیه و تحلیل کتابسنجی قرار گرفته است. یافته های پژوهش: نتایج پژوهش، حاکی از روند روبه افزایش تولیدات علمی در رابطه با حسابرسیداخلی در بخش عمومی میباشد. در حالی که مفاهیمی از جمله حاکمیت شرکتی، اثربخشی حسابرسیداخلی، کنترلهای داخلی، پاسخگویی، کمیته حسابرسی و مدیریت ریسک به عنوان پر تکرارترین کلیدواژهها، در شکلدهی به ساختار مفهومی این حوزه پژوهشی نقش با اهمیتی ایفا مینمایند، این حوزه همچنان مستعد توسعه در پژوهشهای آتی میباشند. نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: دانشافزایی اصلی این پژوهش، پیرامون ارائه ساختار مفهومی پژوهشهای انجام شده در حوزه حسابرسیداخلی در بخش عمومی از طریق تجزیه و تحلیل کتابسنجی میباشد. همچنین، این پژوهش، با ارائه تصویر جامعی از وضعیت فعلی پژوهشهای حسابرسیداخلی در بخش عمومی، میتواند جهت پژوهشهای آتی را مشخص سازد، زیرا موضوعاتی شناسایی میکند که در این حوزه به میزان زیادی توسعه یافتهاند و در عین حال موضوعات نوظهوری را معرفی مینماید که همچنان نیازمند مطالعات بیشتری هستند.
مقاله پژوهشی
حسابداری دولتی
غریبه اسماعیلی کیا؛ سودابه نادعلی نژاد
چکیده
موضوع و هدف مقاله: دولتها مسئول ارائه خدمات عمومی با کیفیت بالا به شهروندان خود با مطلوبترین شرایط هستند. افزون بر سایر وظایف، دولتها مسئول مدیریت پرتفوی متنوعی از دارایی-های عمومی هستند. از آنجایی که مدیریت داراییها برای موفقیت کشورها حیاتی است، هدف پژوهش حاضر بررسی فعالیتهای فعلی مدیریت دارایی بخش عمومی و بررسی عوامل زمینهای ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: دولتها مسئول ارائه خدمات عمومی با کیفیت بالا به شهروندان خود با مطلوبترین شرایط هستند. افزون بر سایر وظایف، دولتها مسئول مدیریت پرتفوی متنوعی از دارایی-های عمومی هستند. از آنجایی که مدیریت داراییها برای موفقیت کشورها حیاتی است، هدف پژوهش حاضر بررسی فعالیتهای فعلی مدیریت دارایی بخش عمومی و بررسی عوامل زمینهای موثر بر بهبود آنها با تمرکز بر ادارات دولتی شهر ایلام میباشد. روش پژوهش: چارچوب مورد استفاده مشابه با پژوهش الهزمی (2016) که مبتنی بر هفت استاندارد و رهنمود شناخته شده بینالمللی بوده و تعدیلاتی مطابق با شرایط محیطی ایران در آن انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان بخشهای حسابداری و مالی ادارات دولتی شهر ایلام است، با استفاده از فرمول کوکران، نمونهای به حجم 160 نفر تعیین و دادههای 97 پرسشنامه تکمیل شده با استفاده از t تک نمونهای و معادلات ساختاری و بکارگیری نرمافزارهای SPSS و Smart PLS تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش: یافتههای حاصل شده بیانگر مطلوب نبودن فعالیتهای مدیریت دارایی در ادارات دولتی شهر ایلام است، علاوه بر این، عوامل زمینهای (یعنی استانداردهای حرفهای، تجارب سازمانی کارکنان و رویههای سازمانی) بر بهبود فعالیتهای مدیریت داراییها در نهادهای بخش عمومی تاثیر دارد. نتیجهگیری، اصالت و ارزش افزوده آن به دانش: نتیجه آنکه جهت کسب اطمینان از در دسترس بودن و مورد استفاده قرار گرفتن داراییها برای اهداف موردنظر در بخش عمومی، مدیریت داراییها باید کارا و اثربخش باشد، لازمه دستیابی به این امر اصلاح رویهها و فرآیندهای مدیریت دارایی میباشد.
مقاله پژوهشی
حسابداری دولتی
فرزاد کشاورز؛ بهرام برزگر؛ مصطفی قاسمی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش طراحی مدلی جهت ارتقای نظارت جهت توانمندسازی و تداوم حسابرسی پیشگیرانه بوده است. این پژوهش به لحاظ رویکرد پژوهشی، یک پژوهش کیفی بر مبنای استقرائی میباشد و از نظر هدف جزو پژوهشهای بنیادی است. جامعه آماری این پژوهش 18 نفر از خبرگان متخصص در حوزه قانونگذاری وخبرگان میباشند. تجزیهوتحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش طراحی مدلی جهت ارتقای نظارت جهت توانمندسازی و تداوم حسابرسی پیشگیرانه بوده است. این پژوهش به لحاظ رویکرد پژوهشی، یک پژوهش کیفی بر مبنای استقرائی میباشد و از نظر هدف جزو پژوهشهای بنیادی است. جامعه آماری این پژوهش 18 نفر از خبرگان متخصص در حوزه قانونگذاری وخبرگان میباشند. تجزیهوتحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با استفاده از نرمافزار MAXQDA صورت پذیرفته است. پس از تجزیه و تحلیل دقیق مصاحبهها، یافتههای پژوهش منجر به شناسایی 92 مفهوم استخراجی از 18 مقوله اصلی شد. بر اساس ابعاد ششگانه مقولههای الگوی پارادایمی آنگاه مقولهها بر اساس ابعاد ششگانه مقولههای الگوی پارادایمی (شرایط علّی، پدیده محوری، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها) جای گذاری شده و مدل نهایی پژوهش حاصل گردید. مدل پارادمی تحقیق در شرایط علّی شامل 1-وضعیت نظارتی، 2-توصیههای اجرایی 3- شرایط تخصصی؛ مقولههای در بخش پدیده محوری شامل 1- تنگناهای قانونی، 2- تنگناهای ساختاری و 3- تنگناهای محیطی؛ مقولههای در بخش شرایط زمینهای شامل 1- برنامهریزی سازمانی، 2- ایجاد بسترهای نهادی و 3- ضرورت توجه به الزامات قانونی؛ مقولههای در بخش شرایط مداخلهگر شامل 1- تدابیر نظارتی، 2- توانمندسازی و 3- ضرورت توجه به عوامل انسانی؛ مقولههای در بخش راهبردها شامل 1- نظارتی مالی، 2- ایجاد بسترهای قانونی مناسب و 3- تدوین راهبرد سازمانی و انتظار می رود با اجرای این راهبردها پیامدهایی چون اثربخشی نظارتی، اثربخشی مالی و اثربخشی محیطی در محیط نظارتی بخش عمومی متصور گردد.
مقاله پژوهشی
حسابداری دولتی
صدیقه عزیزی؛ حسین جوکار
چکیده
موضوع و هدف مقاله: هدف اصلی این پژوهش شناسایی مؤلفههای مداخلهگر برونسازمانی بر نظام اطلاعات حسابداری در تصمیمگیری مدیران بخش عمومی بر مبنای تکنیک ORESTE است. روش پژوهش: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق آمیخته در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مدیران اجرایی و کارمندان ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: هدف اصلی این پژوهش شناسایی مؤلفههای مداخلهگر برونسازمانی بر نظام اطلاعات حسابداری در تصمیمگیری مدیران بخش عمومی بر مبنای تکنیک ORESTE است. روش پژوهش: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق آمیخته در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مدیران اجرایی و کارمندان بخش عمومی و در بخش کمی 76 نفر از ذینفعان حوزههای زنجیره تأمین گزارشگری مالی است. یافتههای پژوهش: در راستای دستیابی به اهداف پژوهش سئوالات مورد نظر جهت مصاحبه طراحی و در نهایت 10 مقوله نظام اطلاعات حسابداری، عوامل فرهنگی، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، افزایش قابلیت پاسخگویی، عوامل قانونی، آموزشی نیروی انسانی متخصص و آگاه، زیر ساختها و فناوری، شرایط محیطی و سرمایهگذاران و بر مبنای رویکرد گراندد تئوری به عنوان عوامل برونسازمانی موثر بر نظام اطلاعات حسابداری در تصمیمگیری مدیران بخش عمومی شناسایی شده است. در ادامه شاخصهای شناسایی شده در قالب یک پرسشنامه قرار داده شده و با استفاده از تکنیک ارسته رتبهبندی شده است. نتایج نشان داد شاخصهای بیثباتی اقتصادی، نوسانات و تغییرات اقتصادی کشور، شاخصهای کلان اقتصاد و شاخص رفع ضعفهای نظام حسابداری و گزارشگری مالی به ترتیب دارای بالاترین رتبهبندی در میان شاخص هستند. نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که طراحان سازمان و طراحان سیستمهای اطلاعاتی به اثرات اقتصادی و سیاسی توجه لازم را مبذول نمایند و به طراحی سیستمهای بپردازند که در شرایط نوسانات و تغییرات اقتصادی، تحلیلپذیری وظیفه اطلاعاتی را با دامنه وسیع ارائه نمایند.
مقاله پژوهشی
حسابداری دولتی
پریسا زارع؛ عادل آذر؛ علیرضا زارعی
چکیده
چکیدهموضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر در صدد ارائه سازوکارهای هوشمندسازی در نظام تصمیمگیری نظارت بخش عمومی بوده و هدف آن ارائه چگونگی اجرای تکنیکهای نوین در حسابرسی هوشمند از طریق سیستم خوداظهاری و طراحی نقطه صفر هوشمندسازی نظارت بخش عمومی میباشد.روش پژوهش: پیمایشی، هدف توسعهای-کاربردی (اکتشافی)، ماهیت توصیفی، حوزه دادهها ...
بیشتر
چکیدهموضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر در صدد ارائه سازوکارهای هوشمندسازی در نظام تصمیمگیری نظارت بخش عمومی بوده و هدف آن ارائه چگونگی اجرای تکنیکهای نوین در حسابرسی هوشمند از طریق سیستم خوداظهاری و طراحی نقطه صفر هوشمندسازی نظارت بخش عمومی میباشد.روش پژوهش: پیمایشی، هدف توسعهای-کاربردی (اکتشافی)، ماهیت توصیفی، حوزه دادهها کمی و کیفی، مؤلفههای مکانی و زمانی کتابخانهای و میدانی است.یافتههای پژوهش: با استفاده از تکنیک خوداظهاری بخش عمومی و ارائه سازوکارهایی برای اجرایی نمودن اظهارنامههای الکترونیکی در قالب جداول 6 گانه قیود پرسشگری، اقدام به طراحی نقطه صفر هوشمندسازی نظارت شده است؛ که یکی از نیازهای اساسی برای انسجام فرآیند جمعآوری دادههای مشمول نظارت در دیوان محاسبات کشور میباشد. در طراحی مذکور تقویت پاسخگویی در نظارت بخش عمومی مبنایی برای تدوین بلاکهای اظهارنامه جهت پرسشگری هوشمند میباشد. دیوان محاسبات کشور با تهیه اظهارنامه و ارجاع آن به دستگاههای اجرایی اطلاعات لازم جهت نظارت را اخذ و راستیآزمایی مینماید. نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: با اعمال این تکنیک تغییر در شیوه اخذ اطلاعات نظارتی از روش میدانی به اخذ اطلاعات به صورت الکترونیکی در قالب بلاکهای خوداظهاری بخش عمومی به همراه پتانسیل جدید برای سیستم خودتنظیمی نظارتی ایجاد میشود.