حسابداری دولتی
سارا رازانی؛ سید علی حسینی؛ آزاده مداحی
چکیده
در کشور ما با توجه به نوپا بودن حسابرسی داخلی و عدم وجود استانداردهای ملی در ارتباط با اجرای حسابرسی داخلی، عدم توافق قابل توجهی میان فعالان حرفه در خصوص بلوغ خدمات حسابرسی داخلی وجود دارد. در این راستا، مساله اصلی پژوهش حاضر، ارائه مدل بلوغ حسابرسی داخلی در بخش دولتی صنعت نفت می باشد.روش مورد استفاده در این تحقیق، میدانی و تحلیل عاملی ...
بیشتر
در کشور ما با توجه به نوپا بودن حسابرسی داخلی و عدم وجود استانداردهای ملی در ارتباط با اجرای حسابرسی داخلی، عدم توافق قابل توجهی میان فعالان حرفه در خصوص بلوغ خدمات حسابرسی داخلی وجود دارد. در این راستا، مساله اصلی پژوهش حاضر، ارائه مدل بلوغ حسابرسی داخلی در بخش دولتی صنعت نفت می باشد.روش مورد استفاده در این تحقیق، میدانی و تحلیل عاملی وبه صورت ترکیبی می باشد . جامعه آماری شامل افراد فعال در حرفه حسابرسی و نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 146 نفر بوده است. در ابتدا با استفاده از روش تئوری داده بنیاد چند وجهی با استفاده از مصاحبه و جستجو در تحقیقات انجام شده در گذشته به شناسایی متغیر های تحقیق پرداخته شد و با استفاده از شاخص لاوشه عوامل تاثیر گذار نهایی شدند و در نهایت با استفاده از تحلیل عاملی به تجزیه و تحلیل سوالات پرداخته و مدل نهایی بلوغ حسابرسی داخلی در صنعت نفت ارائه گردید.نتایج تحقیق نشان داد که خدمات مورد ارائه حسابرسان داخلی، عوامل مرتبط با مدیریت نیروی انسانی، عوامل مرتبط باضرورت وجود برنامه ها وسیاست های عملکرد حرفه ای حسابرسی، پاسخگویی ومدیریت عملکرد، فرهنگ و ارتباطات سازمانی، ساختار حاکمیتی، گزارشگری و موقعیت سازمانی حسابرسی داخلی، برون سپاری خدمات حسابرسی داخلی، شناسایی ذینفعان اصلی داخل و خارج سازمان، توصیف وتوسعه اثربخشی حسابرسی داخلی، پایش و گزارش نتایج بر بلوغ حسابرسی داخلی در صنعت نفت تاثیر گذار می باشند.
طیبه جمشیدی؛ غلامرضا سلیمانی امیری
چکیده
سوالی که امروزه در زمینه پیادهسازی بودجه ریزی عملیاتی مطرح میشود این است که «چه الزامات و نیازهایی می باید به منظور اجرای کامل و مناسب بودجهریزی عملیاتی از سوی سازمانهای دولتی در نظر گرفته شود؟» این تحقیق در پی آن است تا مدلی جهت تبیین عوامل کلیدی و موثر بودجهریزی عملیاتی در بخش عمومی شناسایی کند و عوامل کلیدی مستخرجه ...
بیشتر
سوالی که امروزه در زمینه پیادهسازی بودجه ریزی عملیاتی مطرح میشود این است که «چه الزامات و نیازهایی می باید به منظور اجرای کامل و مناسب بودجهریزی عملیاتی از سوی سازمانهای دولتی در نظر گرفته شود؟» این تحقیق در پی آن است تا مدلی جهت تبیین عوامل کلیدی و موثر بودجهریزی عملیاتی در بخش عمومی شناسایی کند و عوامل کلیدی مستخرجه برای شناسایی یک الگوی مناسب از طریق تحقیق دلفی به نظرخواهی متخصصان گذارده و پس از کسب اجماع به عنوان الگوی مطلوب نظام بودجهریزی عملیاتی، معرفی گردد. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد چندوجهی(مولتی گراندد تئوری)به عنوان روش تحقیق استفاده شد. روش گردآوری دادهها، مطالعات کتابخانه ای و مصاحبههای عمیق و باز با15 نفر از اساتید مجرب دانشگاهی و فعالان و مدیران سازمانهای بخش عمومی از طریق نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به نقطه اشباع مورد بحث است. روایی پژوهش توسط مصاحبه شوندگان و متخصص مورد تأیید گردید. پایایی نیز با استفاده از روش بازآزمون91 درصد به دست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که عوامل سیاسی، عملکردی، سازمانی به عنوان عوامل علی؛ توانایی سازمانی، سازمانها و ارگانها، مدیریتی، بعنوان مقولهها؛ عوامل سیستمی، انسانی، ساختاری، ملی، بعنوان عوامل زمینهای؛ عوامل سازمانی، فرآیندی، اقتصادی، بعنوان عوامل مداخله گر؛ عوامل فنی و جامعه، بعنوان راهبردها و پیامدهای سازمانی و ملی بعنوان پیامدهای عوامل موثر در بودجهریزی عملیاتی در بخش عمومی شناسایی گردید.
حسین نورانی؛ اسماعیل اخلاقی یزدی نژاد
چکیده
موضوع و هدف مقاله: هدف اصلی این پژوهش ارایه الگوی رفع چالشها و تنگناهای استانداردهای حسابداری بخش عمومی با استفاده از نظریه داده بنیاد است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از جهت هدف کاربردی؛ از جهت شیوه تجزیه و تحلیل محتوایی (توصیفی) و از جهت نوع پژوهش کیفی محسوب میشود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نظریه داده بنیاد و نرمافزار استفاده گردید. ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: هدف اصلی این پژوهش ارایه الگوی رفع چالشها و تنگناهای استانداردهای حسابداری بخش عمومی با استفاده از نظریه داده بنیاد است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از جهت هدف کاربردی؛ از جهت شیوه تجزیه و تحلیل محتوایی (توصیفی) و از جهت نوع پژوهش کیفی محسوب میشود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نظریه داده بنیاد و نرمافزار استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئت علمیگروهای حسابداری دانشگاهها، مدیران مالی و حسابداران دستگاههای اجرایی، حسابداران رسمی و حسابرسان شاغل و پرسنل دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشو است. نمونهگیری با روش در دسترس، شروع و سپس به روش گلوله برفی انجام شده است. اشباع دادهها نیز در ۱۸ مصاحبه حاصل گردید. یافتههای پژوهش: یافتههای پژوهش حاکی از این است که عاملهای اثرگذار در سیزده بُعد، شامل چالشها و محدودیتهای قانونی، فرآیندهای اداری و عملیاتی، پاسخگویی، کارایی و بهرهوری سازمانی، آموزش نیروی انسانی، چالشها سازمانی، صورتهای مالی تلفیقی در دولت، منابع انسانی، سیاسی، استراتژی سازمانی، پذیرش استانداردهای بینالمللی، تصمیمگیری استفادهکنندگان و موانع مدیریتی قرار گرفته و خبرگان در مورد عاملهای پیشنهادی این پژوهش برای طراحی و تبیین الگوی ارایه الگوی رفع چالشها و تنگناهای استانداردهای حسابداری بخش عمومی ایران اجماع نظر موافق دارند.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: نتایج پژوهش میتواند در تصمیمگیریهای راهبردی گزارشگری مالی در زمینة افزایش کارایی بازار سرمایه کشور و برطرف کردن بخشی از موانع سرمایهگذاری خارجی، تدوین استانداردهای گزارشگری مالی کمیتة تدوین استانداردهای سازمان حسابرسی، تسهیل پیادهسازی استانداردهای گزارشگری مالی توسط سازمان حسابرسی و سایر دستگاههای اجرایی استفاده شود.
حسابداری دولتی
بیتا مشایخی؛ میلاد سماوات؛ امین جهانگرد
چکیده
موضوع و هدف مقاله: هدف غایی این مقاله، شناسایی موضوعات پرتکرار و تأثیرگذار در حوزه حسابرسیداخلی در بخش عمومی و همچنین شناخت مؤثرترین مقالات، مجلات، نویسندگان و کشورها، به همراه شبکه همکاری میان پژوهشگران، مراکز پژوهشی و کشورها است. روش پژوهش: 141 مقاله مستخرج از پایگاه دادههای اسکوپوس در حوزه حسابرسیداخلی در بخش عمومی طی دوره ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: هدف غایی این مقاله، شناسایی موضوعات پرتکرار و تأثیرگذار در حوزه حسابرسیداخلی در بخش عمومی و همچنین شناخت مؤثرترین مقالات، مجلات، نویسندگان و کشورها، به همراه شبکه همکاری میان پژوهشگران، مراکز پژوهشی و کشورها است. روش پژوهش: 141 مقاله مستخرج از پایگاه دادههای اسکوپوس در حوزه حسابرسیداخلی در بخش عمومی طی دوره سی ساله از 1993 تا 2023 با استفاده از بسته Bibliometrix در محیط آر (R) مورد تجزیه و تحلیل کتابسنجی قرار گرفته است. یافته های پژوهش: نتایج پژوهش، حاکی از روند روبه افزایش تولیدات علمی در رابطه با حسابرسیداخلی در بخش عمومی میباشد. در حالی که مفاهیمی از جمله حاکمیت شرکتی، اثربخشی حسابرسیداخلی، کنترلهای داخلی، پاسخگویی، کمیته حسابرسی و مدیریت ریسک به عنوان پر تکرارترین کلیدواژهها، در شکلدهی به ساختار مفهومی این حوزه پژوهشی نقش با اهمیتی ایفا مینمایند، این حوزه همچنان مستعد توسعه در پژوهشهای آتی میباشند. نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: دانشافزایی اصلی این پژوهش، پیرامون ارائه ساختار مفهومی پژوهشهای انجام شده در حوزه حسابرسیداخلی در بخش عمومی از طریق تجزیه و تحلیل کتابسنجی میباشد. همچنین، این پژوهش، با ارائه تصویر جامعی از وضعیت فعلی پژوهشهای حسابرسیداخلی در بخش عمومی، میتواند جهت پژوهشهای آتی را مشخص سازد، زیرا موضوعاتی شناسایی میکند که در این حوزه به میزان زیادی توسعه یافتهاند و در عین حال موضوعات نوظهوری را معرفی مینماید که همچنان نیازمند مطالعات بیشتری هستند.
حسابداری دولتی
فرزاد کشاورز؛ بهرام برزگر؛ مصطفی قاسمی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش طراحی مدلی جهت ارتقای نظارت جهت توانمندسازی و تداوم حسابرسی پیشگیرانه بوده است. این پژوهش به لحاظ رویکرد پژوهشی، یک پژوهش کیفی بر مبنای استقرائی میباشد و از نظر هدف جزو پژوهشهای بنیادی است. جامعه آماری این پژوهش 18 نفر از خبرگان متخصص در حوزه قانونگذاری وخبرگان میباشند. تجزیهوتحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش طراحی مدلی جهت ارتقای نظارت جهت توانمندسازی و تداوم حسابرسی پیشگیرانه بوده است. این پژوهش به لحاظ رویکرد پژوهشی، یک پژوهش کیفی بر مبنای استقرائی میباشد و از نظر هدف جزو پژوهشهای بنیادی است. جامعه آماری این پژوهش 18 نفر از خبرگان متخصص در حوزه قانونگذاری وخبرگان میباشند. تجزیهوتحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با استفاده از نرمافزار MAXQDA صورت پذیرفته است. پس از تجزیه و تحلیل دقیق مصاحبهها، یافتههای پژوهش منجر به شناسایی 92 مفهوم استخراجی از 18 مقوله اصلی شد. بر اساس ابعاد ششگانه مقولههای الگوی پارادایمی آنگاه مقولهها بر اساس ابعاد ششگانه مقولههای الگوی پارادایمی (شرایط علّی، پدیده محوری، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها) جای گذاری شده و مدل نهایی پژوهش حاصل گردید. مدل پارادمی تحقیق در شرایط علّی شامل 1-وضعیت نظارتی، 2-توصیههای اجرایی 3- شرایط تخصصی؛ مقولههای در بخش پدیده محوری شامل 1- تنگناهای قانونی، 2- تنگناهای ساختاری و 3- تنگناهای محیطی؛ مقولههای در بخش شرایط زمینهای شامل 1- برنامهریزی سازمانی، 2- ایجاد بسترهای نهادی و 3- ضرورت توجه به الزامات قانونی؛ مقولههای در بخش شرایط مداخلهگر شامل 1- تدابیر نظارتی، 2- توانمندسازی و 3- ضرورت توجه به عوامل انسانی؛ مقولههای در بخش راهبردها شامل 1- نظارتی مالی، 2- ایجاد بسترهای قانونی مناسب و 3- تدوین راهبرد سازمانی و انتظار می رود با اجرای این راهبردها پیامدهایی چون اثربخشی نظارتی، اثربخشی مالی و اثربخشی محیطی در محیط نظارتی بخش عمومی متصور گردد.
حسابداری دولتی
صدیقه عزیزی؛ حسین جوکار
چکیده
موضوع و هدف مقاله: هدف اصلی این پژوهش شناسایی مؤلفههای مداخلهگر برونسازمانی بر نظام اطلاعات حسابداری در تصمیمگیری مدیران بخش عمومی بر مبنای تکنیک ORESTE است. روش پژوهش: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق آمیخته در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مدیران اجرایی و کارمندان ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: هدف اصلی این پژوهش شناسایی مؤلفههای مداخلهگر برونسازمانی بر نظام اطلاعات حسابداری در تصمیمگیری مدیران بخش عمومی بر مبنای تکنیک ORESTE است. روش پژوهش: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق آمیخته در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مدیران اجرایی و کارمندان بخش عمومی و در بخش کمی 76 نفر از ذینفعان حوزههای زنجیره تأمین گزارشگری مالی است. یافتههای پژوهش: در راستای دستیابی به اهداف پژوهش سئوالات مورد نظر جهت مصاحبه طراحی و در نهایت 10 مقوله نظام اطلاعات حسابداری، عوامل فرهنگی، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، افزایش قابلیت پاسخگویی، عوامل قانونی، آموزشی نیروی انسانی متخصص و آگاه، زیر ساختها و فناوری، شرایط محیطی و سرمایهگذاران و بر مبنای رویکرد گراندد تئوری به عنوان عوامل برونسازمانی موثر بر نظام اطلاعات حسابداری در تصمیمگیری مدیران بخش عمومی شناسایی شده است. در ادامه شاخصهای شناسایی شده در قالب یک پرسشنامه قرار داده شده و با استفاده از تکنیک ارسته رتبهبندی شده است. نتایج نشان داد شاخصهای بیثباتی اقتصادی، نوسانات و تغییرات اقتصادی کشور، شاخصهای کلان اقتصاد و شاخص رفع ضعفهای نظام حسابداری و گزارشگری مالی به ترتیب دارای بالاترین رتبهبندی در میان شاخص هستند. نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که طراحان سازمان و طراحان سیستمهای اطلاعاتی به اثرات اقتصادی و سیاسی توجه لازم را مبذول نمایند و به طراحی سیستمهای بپردازند که در شرایط نوسانات و تغییرات اقتصادی، تحلیلپذیری وظیفه اطلاعاتی را با دامنه وسیع ارائه نمایند.
محمدرضا مهربان پور؛ حسین علیپور لندی
چکیده
موضوع و هدف مقاله: هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای حسابرسی عملکرد در سازمانهای بخش عمومی ایران است.در پژوهش حاضر سعی شده است تا از موضوع مؤلفههای حسابرسی عملکرد شامل صرفه اقتصادی، کارایی و اثربخشی و تبیین و کمیسازی آنها فراتر رفته و اصل حسابرسی عملکرد به همراه اقتضائات و عوامل دخیل در اجرای آن مورد بررسی قرار گیرد تا در پایان به ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای حسابرسی عملکرد در سازمانهای بخش عمومی ایران است.در پژوهش حاضر سعی شده است تا از موضوع مؤلفههای حسابرسی عملکرد شامل صرفه اقتصادی، کارایی و اثربخشی و تبیین و کمیسازی آنها فراتر رفته و اصل حسابرسی عملکرد به همراه اقتضائات و عوامل دخیل در اجرای آن مورد بررسی قرار گیرد تا در پایان به مدلی برای کمک به حسابرسان در انجام حسابرسی عملکرد نائل گردید.روش پژوهش: پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد ترکیبی و از نوع کاربردی با اتخاذ روش توصیفی-پیمایشی است. ابعاد، مؤلفه و شاخصهای مدل با استفاده از روشهای مصاحبه با پنل خبرگان، پرسشنامه و دلفی فازی مثلثی شناسایی گردید.یافتههای پژوهش: نتایج حاکی از شمول تأمین پاسخگویی و تهدید آن در قالب ناکارآمدیها و کژکارکردهای در مدل پژوهش بوده و متعاقباً توجه به محیط بخش عمومی و ویژگیهای محصولات و خدمات بخش عمومی، سودمندی ادراک شده در سطح عوامل دورنی و بیرونی، تضادهای نقش بالقوه در حسابرسی عملکرد، پیامدهای ناخواسته حین ارزیابی عملکرد، عارضههای مبتلابه ارزیابی و انتقادهای به نفس حسابرسی عملکرد سایر اجزای مدل در سطح ابعاد را تشکیل میدهند.نتیجهگیری، اصالت و ارزش افزوده آن به دانش: ضرورت توجه به ابعاد مختلف اثرگذار بر حسابرسی عملکرد و لحاظ عوامل محیطی و محاطی و امعان شرایط بخش عمومی ایران میتواند زمینه انجام اثربخش آن را به همراه داشته باشد.
محسن برزوزاده زواره؛ محمد مرادی؛ عباس نرگسیان
چکیده
موضوع و هدف مقاله: خزانهداری کل از مراکز مهمی است که میتواند کارآمدی مدیریت مالی دولت را افزایش دهد و از هدررفت منابع مالی بخش عمومی جلوگیری کند. هدف از این مقاله، طراحی چارچوبی منسجم و فراگیر برای بهبود مدیریت منابع مالی خزانهداری کل کشور است.روش پژوهش: رویکرد پژوهش کیفی است و دادههای لازم به دو روش کتابخانهای و میدانی گردآوری ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: خزانهداری کل از مراکز مهمی است که میتواند کارآمدی مدیریت مالی دولت را افزایش دهد و از هدررفت منابع مالی بخش عمومی جلوگیری کند. هدف از این مقاله، طراحی چارچوبی منسجم و فراگیر برای بهبود مدیریت منابع مالی خزانهداری کل کشور است.روش پژوهش: رویکرد پژوهش کیفی است و دادههای لازم به دو روش کتابخانهای و میدانی گردآوری شدهاند. نخست، آثار پژوهشی و اسناد گردآوری و تحلیل و سپس، نظر یک گروه کانونی درباره تحلیلها ضبط و واکاوی شدهاند. برای تحلیل دادهها از ”تحلیل تم“ بهرهبرداری شده است.یافتههای پژوهش: پس از تحلیل دادهها، 94 کد اولیه در زمینه نقاط قابل بهبود وضعیت موجود مدیریت منابع مالی خزانهداری کل شناسایی شدند، 50 کد در بخش قوانین و مقررات و 44 کد هم در بخش فرایندها. این کدها، سرانجام، در شش بُعد دستهبندی شدند: مدیریت بودجه (12 کد)، مدیریت منابع عمومی (11 کد)، مدیریت حسابهای بانکی (13 کد)، مدیریت هزینه (14 کد)، مدیریت حسابداری و گزارشگری مالی (11 کد)، مدیریت حسابرسی و نظارت مالی (17 کد).نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: خزانهداری کل کشور نقشی کلیدی در بهبود مدیریت منابع مالی دولت در بخش عمومی دارد و ناکارآمدی آن چالشبرانگیز خواهد بود. چارچوب پیشنهادی این پژوهش نخستین چارچوب منسجم برای بهبود وضعیت موجود است و میتواند به کار سیاستگذاران این نهاد بیاید.
مهرداد جباری؛ عباسعلی پورآقاجان؛ محمد مهدی عباسیان
چکیده
موضوع و هدف مقاله: با توجه به استفادهکنندگان از گزارش مالی صورتهای مالی در بخش عمومی و نیازهای اطلاعاتی آنان، پژوهش حاضر تعمیمپذیری سه بخش اصلی صورت جریان وجوه نقد در بخش خصوصی را به واحدهای گزارشگر بخش عمومی مورد بررسی قرار داده است.روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش ذیحسابان و معاونین ذیحساب دستگاههای اجرایی و اساتید دانشگاه ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: با توجه به استفادهکنندگان از گزارش مالی صورتهای مالی در بخش عمومی و نیازهای اطلاعاتی آنان، پژوهش حاضر تعمیمپذیری سه بخش اصلی صورت جریان وجوه نقد در بخش خصوصی را به واحدهای گزارشگر بخش عمومی مورد بررسی قرار داده است.روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش ذیحسابان و معاونین ذیحساب دستگاههای اجرایی و اساتید دانشگاه بوده که با نمونهگیری به روش منظم نمونه مربوطه انتخاب گردید. دادهها، از طریق مطالعه کتابخانهای و بررسیهای میدانی، از طریق پرسشنامهای در قالب 17 سؤال (گویه) دادههای مربوط به سه فرضیه پژوهش را جمعآوری نموده و با استفاده از آزمونهای آماری فرضیات پژوهش آزمون گردید.یافتههای پژوهش: نتایج نشان میدهد که از نظر پاسخدهندگان 3 طبقه اصلی (بخش عملیاتی، سرمایهگذاری و تأمین مالی) صورت جریان وجوه نقد بخش خصوصی برای واحدهای گزارشگر بخش عمومی نیز قابلیت استفاده و تعمیم دارد.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: با توجه به نتایج، طبقات اصلی صورت جریان وجوه نقد طبق استانداردهای ملی به واحدهای گزارشگر بخش عمومی نیز قابلیت تعمیم داشته، که میتواند توسط مراجع در تدوین استاندارد مربوط در بخش عمومی مورد استفاده قرار گیرد.
محمدرضا حاجی قاسمی؛ مهدیه اژدری؛ فرشته شفیع نادری
چکیده
موضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر جهت استقرار نظام بودجهریزی عملیاتی در بخش عمومی با زیرساخت مدل بهایابی بر مبنای فعالیت زمانگرا به ارائه مدل بودجهریزی بر مبنای فعالیت زمانگرا (بخش مراقبتهای ویژه نوزادان بیمارستان شهید صدوقی یزد) پرداخته است.روش پژوهش: این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفیتحلیلی است که بهصورت مقطعی، مدل پژوهش ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر جهت استقرار نظام بودجهریزی عملیاتی در بخش عمومی با زیرساخت مدل بهایابی بر مبنای فعالیت زمانگرا به ارائه مدل بودجهریزی بر مبنای فعالیت زمانگرا (بخش مراقبتهای ویژه نوزادان بیمارستان شهید صدوقی یزد) پرداخته است.روش پژوهش: این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفیتحلیلی است که بهصورت مقطعی، مدل پژوهش را ارئه نموده است. جهت گردآوری دادههای مالی، به بررسی اسناد حسابداری و بودجهای، برای گردآوری دادههای عملیاتی از اطلاعات مندرج در سیستم اطلاعاتی بیمارستان و ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺗﻌﯿﯿﻦ مبانی تسهیم ﻫﺰﯾﻨهﻫـﺎ، شناسایی فعالیتها و زمان-سنجی استاندارد آنها از ﻣﺼـﺎﺣﺒﻪهای نیمهساختار یافته اﺳـﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ.یافتههای پژوهش: نتایج پژوهش علاوه بر اندازهگیری مقدار و هزینه ظرفیتهای بلااستفاده در هر یک از فصول هزینه، در مجموع %35/20 از بودجه جاری تخصیص یافته را بلااستفاده نشان داد. نتیجهگیری، اصالت و افزودن آن به دانش: مدل بودجهریزی بر مبنای فعالیت زمانگرا، مدلی با دقت بالا، استاندارد و کاربردی است که جهت استفاده بهینه از منابع، مدلی مناسب برای بودجهریزی عملیاتی در بخش عمومی فراهم میکند.
جعفر باباجانی؛ جواد دوست جباریان
چکیده
موضوع و هدف مقاله: سیستم حسابرسی یکی از خرده نظامهای فعال در نظام پاسخگویی است که نقش مهمی در ارزیابی پاسخگویی نهادهای بخش عمومی ایفا میکند. حسابرسی عملکرد بهعنوان بخشی از سیستم حسابرسی جامع، از شیوههای نوین برای ارزیابی کارایی، اثربخشی و صرفه اقتصادی منابع مالی عمومی و عملکردی دستگاههای اجرایی استفاده میکند تا در ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: سیستم حسابرسی یکی از خرده نظامهای فعال در نظام پاسخگویی است که نقش مهمی در ارزیابی پاسخگویی نهادهای بخش عمومی ایفا میکند. حسابرسی عملکرد بهعنوان بخشی از سیستم حسابرسی جامع، از شیوههای نوین برای ارزیابی کارایی، اثربخشی و صرفه اقتصادی منابع مالی عمومی و عملکردی دستگاههای اجرایی استفاده میکند تا در ارزیابی انواع و سطوحی از مسئولیت پاسخگویی عمومی مؤثر واقع شود. تحقق این امر مستلزم وجود عوامل مؤثر بر استقرار این نظام حسابرسی است که در پژوهشی جداگانه شناسایی شده است. روش پژوهش: در این پژوهش، وضع موجود هریک از عوامل مؤثر بر استقرار نظام حسابرسی عملکرد با استفاده از مدل سه شاخگی ارزیابی شده است. در این پژوهش 100 نفر از اعضای دیوان محاسبات، ذیحسابان و کارشناسان وزارت امور اقتصاد و دارایی، مدیران و سرپرستان ارشد حسابرسی عملیاتی سازمان حسابرسی و رؤسای گروه حسابرسی داخلی شهرداری تهران شرکت داشتهاند. یافته های پژوهش: نتایج آزمون سؤالات پژوهش که با روش های آماری معتبر انجام گرفته حاکی از آن است که شرایط فعلی هیچکدام از عوامل ساختاری، رفتاری و زمینهای برای استقرار نظام حسابرسی عملکرد مناسب نیستند. نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که وضعیت موجود هیچکدام از عوامل مؤثر بر استقرار نظام حسابرسی مناسب برای استقرار این نظام نمیباشند. بنابراین میبایست بهمنظور استقرار نظام حسابرسی عملکرد در کشور توجه ویژهای به بهبود این عوامل شود.
علی محمدی؛ حیدر محمدزاده سالطه؛ زهرا دیانتی دیلمی؛ یعقوب اقدم مزرعه
چکیده
موضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر به دنبال دستیابی به الگوی مطلوب کیفیت گزارشگری مالی بخش عمومی با استفاده از رویکرد زمینه بنیان می باشد. روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ رویکرد، کیفی و از لحاظ هدف، اکتشافی است که دادههای آن از طریق مصاحبه از 27 نفر خبره منتخب به روش گلوله برفی در سال 1398 جمع آوری شده است. یافته های پژوهش: نتایج پژوهش نشان ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر به دنبال دستیابی به الگوی مطلوب کیفیت گزارشگری مالی بخش عمومی با استفاده از رویکرد زمینه بنیان می باشد. روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ رویکرد، کیفی و از لحاظ هدف، اکتشافی است که دادههای آن از طریق مصاحبه از 27 نفر خبره منتخب به روش گلوله برفی در سال 1398 جمع آوری شده است. یافته های پژوهش: نتایج پژوهش نشان میدهد که کیفیت گزارشگری مالی بخش عمومی در ایران از وضعیت مطلوبی برخوردار نمی باشد. توانمندسازی دستگاه های اجرایی و تصمیمات مدیریتی به عنوان شرط علّی، نظام بودجهریزی و عوامل رفتاری به عنوان عوامل زمینه ای، اقتصاد مقاومتی، پایداری مالی و انسجام سازمانی به عنوان شرایط مداخله گر در این پژوهش شناخته شده اند. پیامد افزایش کیفیت گزارشگری مالی بخش عمومی عبارت است از بهبود کارآیی و عملکرد نهادهای عمومی، صرفهجویی در هزینه های کشور، افزایش سطح مطالبات شهروندی. نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: نتیجه پژوهش ارائه الگویی است که با توجه به یافته های آن، بخش عمومی کشور می تواند با برنامهریزی دقیق و رفع نقاط ضعف موجود گزارشگری مالی، در مسیر بهبود کیفیت گزارشگری مالی بخش عمومی حرکت کند.
غریبه اسماعیلی کیا؛ شیما علی بیگی
چکیده
کارکنان مالی به عنوان جزء لاینفک نظام حسابداری و گزارشگری مالی بخش عمومی، نقشی محوری در اجرای موفقیتآمیز تحولات حسابداری ایفا میکنند. از آنجایی که ویژگیهای کارکنان بر قضاوت و ادراک آنان اثرگذار است، لذا هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر تجربه کارکنان در بخش خصوصی بر قضاوت و تصمیمگیری در بکارگیری حسابداری تعهدی و ادراک آنان از پیاده-سازی ...
بیشتر
کارکنان مالی به عنوان جزء لاینفک نظام حسابداری و گزارشگری مالی بخش عمومی، نقشی محوری در اجرای موفقیتآمیز تحولات حسابداری ایفا میکنند. از آنجایی که ویژگیهای کارکنان بر قضاوت و ادراک آنان اثرگذار است، لذا هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر تجربه کارکنان در بخش خصوصی بر قضاوت و تصمیمگیری در بکارگیری حسابداری تعهدی و ادراک آنان از پیاده-سازی آن میباشد. این مطالعه از نوع تحقیقات ترکیبی (کیفی- کمی) میباشد. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 5 خبره شناسایی و با استفاده از پرسشنامه نیمهساختاریافته مصاحبه انجام شد، در بخش کمی نیز با بکارگیری روش نمونهگیری هدفمند از جامعه آماری آن که کلیه کارکنان مالی و حسابداری دانشگاههای علوم پزشکی 4 استان غربی (ایلام، کرمانشاه، همدان و کردستان) بود، نمونهای متشکل از 40 نفر تعیین و پرسشنامه بین آنان توزیع گردید. یافتههای بخش کیفی، حاکی از اثرگذاری ادراک بهتر مدیران و کارکنان از اطلاعات تهیه شده در حسابداری تعهدی بر قضاوت و تصمیمگیری آنان، ارتقای ادراک کارکنان مالی به دلیل ادراک بهتر مدیران است. نتایج کمی نشان داد که کارکنان با تجربه حسابداری تعهدی در بخش خصوصی نسبت به کارکنان فاقد تجربه، حسابداری تعهدی را بیشتر ترجیح میدهند. بین ادراک هر دو گروه از سودمندی بکارگیری حسابداری تعهدی تفاوت وجود دارد و کارکنان با تجربه حسابداری تعهدی در بخش خصوصی با مشکلات کمتری در بکارگیری حسابداری تعهدی مواجه بودهاند.
غریبه اسماعیلی کیا
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 115-134
چکیده
مدیریت عمومی نوین با پذیرش فعالیتهای بخش خصوصی، مدیریت بخش عمومی را تغییر داده و مدعی است که کمیته حسابرسی در بخش عمومی نیز میتواند روند خلق ارزش مشابهی داشته باشد. با توجه به تحولات در جریان در بخش عمومی ایران، هدف پژوهش حاضر بررسی استقرار کمیته حسابرسی در بخش عمومی ایران با بهکارگیری روش ترکیبی (کیفی-کمی) است. در بخش کیفی با ...
بیشتر
مدیریت عمومی نوین با پذیرش فعالیتهای بخش خصوصی، مدیریت بخش عمومی را تغییر داده و مدعی است که کمیته حسابرسی در بخش عمومی نیز میتواند روند خلق ارزش مشابهی داشته باشد. با توجه به تحولات در جریان در بخش عمومی ایران، هدف پژوهش حاضر بررسی استقرار کمیته حسابرسی در بخش عمومی ایران با بهکارگیری روش ترکیبی (کیفی-کمی) است. در بخش کیفی با تحلیل دیدگاههای 14 خبره در دو دور دلفی و در بخش کمی با استفاده از نظرات دو گروه حرفه (248 نفر) و دانشگاه (96 نفر) یافتهها نشان داد که استقرار کمیته حسابرسی باعث ارتقای پاسخگویی مالی و عملیاتی بخش عمومی میشود، استقرار این کمیته با چالشهای متعددی روبهرو میباشد و اعضای کمیته برای ایفای اثربخش نقش خود باید حائز مجموعه ویژگیهایی باشند. نهایتا اینکه دانشگاهیان نسبت به اعضای حرفه، شدت موافقت بالاتری در رابطه با مزایا و چالشهای استقرار و ویژگیهای اعضای کمیته داشتهاند. نتایج ضمن صحه گذاشتن بر ارزشآفرینی کمیته حسابرسی در شرایط محیطی بخش عمومی ایران، با تعیین چالشهای استقرار و ویژگیهای اعضا میتواند به دستاندرکاران و مجریان مربوط در راستای استقرار و کارکرد موفقیتآمیز آن کمک نماید. (این پژوهش با استفاده از اعتبارات پژوهشی دانشگاه ایلام انجام گرفته است)
کاوه قادری
دوره 3، شماره 2 ، خرداد 1396، ، صفحه 31-42
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر ارتقای مسؤولیت پاسخگویی مدیران بخش عمومی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران ارگان ها و نهادهای دولتی سطح استان کردستان بوده است. تعداد سازمان های دولتی سطح استان 490 واحد بوده که به کمک آماره کوکران و در سطح خطای 1% و اطمینان 95% تعداد 204 مورد نمونه آماری در نظر گرفته شده است. روش پژوهش ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر ارتقای مسؤولیت پاسخگویی مدیران بخش عمومی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران ارگان ها و نهادهای دولتی سطح استان کردستان بوده است. تعداد سازمان های دولتی سطح استان 490 واحد بوده که به کمک آماره کوکران و در سطح خطای 1% و اطمینان 95% تعداد 204 مورد نمونه آماری در نظر گرفته شده است. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و از نظر ماهیت و روش توصیفی از نوع پیمایشی است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ سنجیده شده که در نهایت مقدار آلفای کرونباخ در همه موارد بیشتر از 0/7 بوده و این نشان دهنده قابلیت اعتماد یا همان پایایی است. و برای آزمون فرضیه ها با توجه به نرمال بودن داده ها از روش های آماری پارامتریک استفاده گردید. و بر اساس یافته های پژوهش سرمایه اجتماعی تأثیر مثبت و معنی دار بر ارتقای مسؤولیت پاسخگویی مدیران بخش عموم دارد. در واقع مدیران بخش عمومی در مناطق با سرمایه اجتماعی مطلوب به بهترین نحو ممکن در قبال افکار عمومی پاسخگو خواهند بود.
محمد نظری پور
دوره 3، شماره 2 ، خرداد 1396، ، صفحه 79-92
چکیده
حسابرسی عملکرد از طریق ارائه تجزیه و تحلیل های عینی و بی طرف از عملکرد مقامات و کارکنان بخش عمومی تلاش دارد به آن ها در مواردی همچون بهبود عملکرد، کاهش هزینه ها و اتخاذ تصمیمات داده محور و آگاهانه کمک نماید. هدف این پژوهش بررسی نقش حسابرسی عملکرد در بهبود عملکرد بخش عمومی است. جامعه آماری این پژوهش حسابرسان شاغل در بخش عمومی است. داده ...
بیشتر
حسابرسی عملکرد از طریق ارائه تجزیه و تحلیل های عینی و بی طرف از عملکرد مقامات و کارکنان بخش عمومی تلاش دارد به آن ها در مواردی همچون بهبود عملکرد، کاهش هزینه ها و اتخاذ تصمیمات داده محور و آگاهانه کمک نماید. هدف این پژوهش بررسی نقش حسابرسی عملکرد در بهبود عملکرد بخش عمومی است. جامعه آماری این پژوهش حسابرسان شاغل در بخش عمومی است. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. در تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک های آمار توصیفی همچون میانگین و رتبه بندی میانگین استفاده شد. با توجه به نتایج پژوهش توجه به هر سه مؤلفه حسابرسی عملکرد (صرفه اقتصادی، کارآیی و اثربخشی) در انجام حسابرسی عملکرد ضروری است. به علاوه، نتایج پژوهش نشان داد علاوه بر حرفه حسابرسی به تخصص سایر حرفه ها در انجام حسابرسی عملکرد نیاز است. مهم ترین محدودیت حسابرسی عملکرد، عدم همکاری و تعهد مدیران ارشد در فرایند اجرای این نوع حسابرسی تشخیص داده شده است. در نهایت، یافته های پژوهش نشان داد که حسابرسی عملکرد می تواند باعث ارتقای پاسخگویی بخش عمومی و استفاده اقتصادی، کارآمد و اثربخش از منابع بخش عمومی شود.
غلامرضا کردستانی؛ نظام الدین رحیمیان؛ شاهرخ شهرابی
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1393، ، صفحه 9-22
چکیده
تجارب به دست آمده از تغییر مبنای حسابداری در بخش عمومی نشان می دهد مدیریت فرآیند گذار، امری پیچیده بوده و انتخاب راهکار مناسب گذار، اغلب به عنوان اولین عامل فنی مؤثر بر موفقیت این فرآیند مورد توجه قرار گرفته است. در این تحقیق با استفاده از تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده به وسیله پرسش نامه، به آزمون تأثیر انتخاب راهکار گذار بر موفقیت ...
بیشتر
تجارب به دست آمده از تغییر مبنای حسابداری در بخش عمومی نشان می دهد مدیریت فرآیند گذار، امری پیچیده بوده و انتخاب راهکار مناسب گذار، اغلب به عنوان اولین عامل فنی مؤثر بر موفقیت این فرآیند مورد توجه قرار گرفته است. در این تحقیق با استفاده از تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده به وسیله پرسش نامه، به آزمون تأثیر انتخاب راهکار گذار بر موفقیت فرآیند و تأثیر استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل فاصله در انتخاب راهکار مناسب در بخش عمومی ایران پرداخته شده است. داده های جمع آوری شده از طریق پرسش نامه طراحی شده با ضریب آلفای کرونباخ نهایی 91/2 درصد و نمونه ای 182 نفری از میان اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی، صاحب نظران حرفه ای و مدیران مالی فعال در بخش عمومی، از طریق دو آزمونT و آزمون دو جمله ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهد انتخاب راهکار گذار مناسب تأثیر با اهمیتی بر موفقیت فرآیند گذار از حسابداری نقدی به حسابداری تعهدی دارد. به علاوه، استفاده از ابزار تحلیل فاصله با شناسایی موانع موجود و سنجش میان آنچه که وجود دارد و آنچه که باید باشد، می تواند کمک قابل توجهی در انتخاب رویکرد مناسب گذار به کارشناسان ارائه دهد. در نهایت، شواهد نشان داد که گرچه استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل فاصله می تواند برای انتخاب رویکرد مناسب مؤثر باشد، اما این روش پیاده سازی تدریجی است که به عنوان بهترین روش قابل اجرا در بخش عمومی ایران باید مورد استفاده قرار گیرد.