احمد مرکزمالمیری؛ سعید فیضی؛ حسن شقاقی
چکیده
موضوع و هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت قوانین مصوب در حوزه مالی در ایران از حیث سه ویژگی: شفافیت (نبود ابهام)، ثبات (نبود اصلاح مکرر) و نبود پراکندگی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از جهت هدف: کاربردی؛ از جهت شیوه تجزیه و تحلیل، روش انجام و ارائه نتایج پژوهش: از نوع تحلیل محتوایی (توصیفی) و از جهت نوع پژوهش: کیفی محسوب میشود. جامعه ...
بیشتر
موضوع و هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت قوانین مصوب در حوزه مالی در ایران از حیث سه ویژگی: شفافیت (نبود ابهام)، ثبات (نبود اصلاح مکرر) و نبود پراکندگی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از جهت هدف: کاربردی؛ از جهت شیوه تجزیه و تحلیل، روش انجام و ارائه نتایج پژوهش: از نوع تحلیل محتوایی (توصیفی) و از جهت نوع پژوهش: کیفی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش نیز شامل کلیه قوانین مصوب در حوزه مالی، از زمان تشکیل مجلس اول لغایت پایان مجلس دهم است.یافته های پژوهش: براساس اطلاعات و تحلیل های آماری بدست آمده، وضعیت قوانین مصوب در حوزه مالی در ایران از حیث شفافیت، ثبات و عدم پراکندگی، مطلوب ارزیابی نمیشود که این نتیجه گیری، منطبق با پژوهشهای پیشین نیز است.نتیجه گیری، اصالت و افزوده آن به دانش: نتایج این پژوهش نشان میدهد که 10 درصد از کل قوانین مصوب در حوزه مالی، در قالب قوانین تفسیری (در جهت رفع ابهام موجود در قوانین)، 45 درصد، در قالب قوانین اصلاحی (که این نسبت موید بی ثباتی قوانینِ حوزه مالی است)، 2درصد در قالب تمدیدِ قوانین آزمایشی و تنها 43 درصد در قالب قوانین جدید بوده است. این نسبتها موید ضروری بودن انجام اقدامات اصلاحیِ اساسی در نظام قانونگذاری (از جمله: تقویت فرآیند تهیه پیش نویس قانون، رعایت و عنایت ویژه به تدوین و تنقیح قوانین موجود و تغییر نظام قانونگذاری به «لایحه - بنیان») است.
عزیز رشیدی؛ ابراهیم عباسی؛ مصطفی جعفری؛ نبی اله محمدی
چکیده
موضوع و هدف مقاله: سازمان تأمین اجتماعی همانند هر سازمان انتفاعی وغیرانتفاعی دیگر همواره با مسئله تخصیص بودجه روبروست. این مقاله با هدف طراحی مدل بودجه ریزی بر مبنای عملکرد با تأکید بر مبنای مدل مورد استفاده در بودجه ریزی بر مبنای عملکرد (پیوستار ورودی، فرایند، خروجی و پیامد) درسازمان تأمین اجتماعی صورت گرفته است. روش پژوهش: عناصر ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: سازمان تأمین اجتماعی همانند هر سازمان انتفاعی وغیرانتفاعی دیگر همواره با مسئله تخصیص بودجه روبروست. این مقاله با هدف طراحی مدل بودجه ریزی بر مبنای عملکرد با تأکید بر مبنای مدل مورد استفاده در بودجه ریزی بر مبنای عملکرد (پیوستار ورودی، فرایند، خروجی و پیامد) درسازمان تأمین اجتماعی صورت گرفته است. روش پژوهش: عناصر این مدل با استفاده از تکنیک نقشه شناخت، نظر خبرگان سازمانی و مصاحبه های نیمه ساختار یافته، شناسایی، براساس فن تحلیلی سلسله مراتبی سطح بندی، با استفاده از مقایسات زوجی تعیین ضریب اهمیت و با به کارگیری تکنیک تاپسیس در هر سطح اولویت بندی شدند. یافته های پژوهش: یافته های پژوهش نشان می دهد که سازمان برای بقای خود باید توجه ویژه ای به پایداری فعالیت های اقتصادی در کشور داشته و از طرفی جهت انجام امورات بهینه سازمانی، کاهش ترددهای غیرضروری و... تامین اجتماعی مجازی گسترش و توسعه یابد. نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: سازمان باید برای رهایی از رکود فعلی از وابستگی صرف به وصول حق بیمه به عنوان منبع اصلی خودداری نموده و بیشترین اعتبارات صرف امورکلانی نظیر تدوین برنامههای ملّی سازمانی، عملیاتی و ارزیابی برنامه ها گردد.
رضا ستوده؛ مهدی فغانی؛ احمد پیفه
چکیده
موضوع و هدف مقاله: هدف از این پژوهش، ارزیابی توانایی فرآیندهای داخلی دیوان محاسبات کشور جهت انجام مسئولیت پاسخگویی به استفادهکنندگان میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و از حیث گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری آن حسابرسان، مدیران، ذیحسابان و اعضای هیأت علمی دانشگاههای سراسری که در بخش عمومی ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: هدف از این پژوهش، ارزیابی توانایی فرآیندهای داخلی دیوان محاسبات کشور جهت انجام مسئولیت پاسخگویی به استفادهکنندگان میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و از حیث گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری آن حسابرسان، مدیران، ذیحسابان و اعضای هیأت علمی دانشگاههای سراسری که در بخش عمومی فعالیت مینمایند، تشکیل میدهد. نمونه پژوهش با استفاده از جدول مورگان انتخاب گردیده و دوره زمانی پژوهش سال 1397 میباشد. در این پژوهش ابتدا پرسشنامه که حاوی سؤالاتی در زمینهی ارزیابی فرآیندهای داخلی دیوان محاسبات کشور تهیه و در اختیار 384 نفر از نمونه انتخابی پژوهش قرار گرفت. جهت بررسی پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ، نرمال بودن دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، برای پاسخ به سؤالهای پژوهش آزمون t و رتبهبندی مؤلفهها از آزمون فریدمن استفادهشده است. یافتههای پژوهش: نتایج پژوهش نشان میدهد که شاخصها و مؤلفههای فرآیندهای داخلی دیوان محاسبات کشور جهت پاسخگویی به استفادهکنندگان مطلوب ارزیابی میگردد، ولی انجام روشهای نوین جهت جلوگیری از تخلفهای مالی مانند نظارت و حسابرسی عملیاتی توسط دیوان محاسبات کشور مطلوب ارزیابی نمیگردد. نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: در این پژوهش، فرآیندهای داخلی دیوان محاسبات کشور جهت انجام مسئولیت پاسخگویی مورد ارزیابی قرار گرفت و پیشنهادهایی برای رفع موانع فرآیندهای داخلی ارائه گردید، با توجه به الزام انجام حسابداری تعهدی توسط سازمانهای دولتی و انجام حسابرسی عملیاتی، دیوان محاسبات کشور باید فرآیندهای داخلی، مدیران و کارکنان را با تغییرات حسابداری تعهدی هماهنگ ساخته و فرآیندهای یادگیری و رشد را موردتوجه قرار دهد.
حسین حسین زاده؛ سید علی اکبر احمدی
چکیده
موضوع و هدف مقاله: موضوع این پژوهش، طراحی و تبیین مدل کارآفرینی فناورانه در پژوهشگاههای کشور ایران میباشد.روش پژوهش: در این پژوهش، ابتدا از طریق تحلیل کیفی به طراحی و تبیین مدل کارآفرینی فناورانه و شناسایی سنجهها و مؤلفهها پرداخته شده است و سپس با روش کمی تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر در مدلسازی معادلات ساختاری به بررسی ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: موضوع این پژوهش، طراحی و تبیین مدل کارآفرینی فناورانه در پژوهشگاههای کشور ایران میباشد.روش پژوهش: در این پژوهش، ابتدا از طریق تحلیل کیفی به طراحی و تبیین مدل کارآفرینی فناورانه و شناسایی سنجهها و مؤلفهها پرداخته شده است و سپس با روش کمی تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر در مدلسازی معادلات ساختاری به بررسی روابط میان مؤلفهها پرداخته میشود. جمع آوری دادههای اولیه از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش دلفی به روش اشباع نظری انجام شده و جامعه آماری در بخش کمی شامل مدیران کارآفرینان فناوری در پژوهشگاههای کشور است و باتوجه به نامحدود بودن جامعه، با استفاده از جدول مورگان کرجسی حجم نمونه با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شده است.یافتههای پژوهش: یافتهها نشان میدهد که مؤلفههای مدل کارآفرینی فناورانه در پژوهشگاههای کشور ایران شامل سیاستها، قوانین و مقررات، موانع موجود، ارزشگذاری، توسعه کار آفرینی و راهکارها میباشند و تعداد 75 شاخص به تأیید نهایی خبرگان رسید.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: نتایج نشان میدهد که سیاستها تأثیر بهسزای در قوانین و مقررات، ارزشگذاریها و ایجاد موانع موجود خواهند داشت. موانع موجود تأثیر معناداری بر ارائه راهکارها خواهند داشت، اما موانع موجود تأثیر معناداری بر ارزشگذاری نمیتواند داشته باشد. هر چند ارزشگذاری تأثیر معناداری بر راهکارها ندارند اما راهکارها میتوانند تأثیر معناداری بر توسعه کارآفرینی داشته باشند.
حسابداری دولتی
غریبه اسماعیلی کیا؛ سودابه نادعلی نژاد
چکیده
موضوع و هدف مقاله: دولتها مسئول ارائه خدمات عمومی با کیفیت بالا به شهروندان خود با مطلوبترین شرایط هستند. افزون بر سایر وظایف، دولتها مسئول مدیریت پرتفوی متنوعی از دارایی-های عمومی هستند. از آنجایی که مدیریت داراییها برای موفقیت کشورها حیاتی است، هدف پژوهش حاضر بررسی فعالیتهای فعلی مدیریت دارایی بخش عمومی و بررسی عوامل زمینهای ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: دولتها مسئول ارائه خدمات عمومی با کیفیت بالا به شهروندان خود با مطلوبترین شرایط هستند. افزون بر سایر وظایف، دولتها مسئول مدیریت پرتفوی متنوعی از دارایی-های عمومی هستند. از آنجایی که مدیریت داراییها برای موفقیت کشورها حیاتی است، هدف پژوهش حاضر بررسی فعالیتهای فعلی مدیریت دارایی بخش عمومی و بررسی عوامل زمینهای موثر بر بهبود آنها با تمرکز بر ادارات دولتی شهر ایلام میباشد. روش پژوهش: چارچوب مورد استفاده مشابه با پژوهش الهزمی (2016) که مبتنی بر هفت استاندارد و رهنمود شناخته شده بینالمللی بوده و تعدیلاتی مطابق با شرایط محیطی ایران در آن انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان بخشهای حسابداری و مالی ادارات دولتی شهر ایلام است، با استفاده از فرمول کوکران، نمونهای به حجم 160 نفر تعیین و دادههای 97 پرسشنامه تکمیل شده با استفاده از t تک نمونهای و معادلات ساختاری و بکارگیری نرمافزارهای SPSS و Smart PLS تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش: یافتههای حاصل شده بیانگر مطلوب نبودن فعالیتهای مدیریت دارایی در ادارات دولتی شهر ایلام است، علاوه بر این، عوامل زمینهای (یعنی استانداردهای حرفهای، تجارب سازمانی کارکنان و رویههای سازمانی) بر بهبود فعالیتهای مدیریت داراییها در نهادهای بخش عمومی تاثیر دارد. نتیجهگیری، اصالت و ارزش افزوده آن به دانش: نتیجه آنکه جهت کسب اطمینان از در دسترس بودن و مورد استفاده قرار گرفتن داراییها برای اهداف موردنظر در بخش عمومی، مدیریت داراییها باید کارا و اثربخش باشد، لازمه دستیابی به این امر اصلاح رویهها و فرآیندهای مدیریت دارایی میباشد.
افشین نخبه فلاح؛ غلامرضا کردستانی؛ نظام الدین رحیمیان
چکیده
موضوع و هدف مقاله: گزارش های حسابرسی عملکرد نقش مهمی را در اجرای مسئولیت پاسخگویی و شفافیت در بخش عمومی ایفاء میکند و از طریق ارائه رهنمود برای بهبود عملکرد و روش ها، دستیابی به اهداف را تسهیل می کند.روش پژوهش: برای پاسخ به سؤال پژوهش مبنی بر اینکه آیا بین اطلاعات مورد انتظار جهت ارائه در گزارش های حسابرسی عملکرد (سطح مطلوب) و اطلاعات ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: گزارش های حسابرسی عملکرد نقش مهمی را در اجرای مسئولیت پاسخگویی و شفافیت در بخش عمومی ایفاء میکند و از طریق ارائه رهنمود برای بهبود عملکرد و روش ها، دستیابی به اهداف را تسهیل می کند.روش پژوهش: برای پاسخ به سؤال پژوهش مبنی بر اینکه آیا بین اطلاعات مورد انتظار جهت ارائه در گزارش های حسابرسی عملکرد (سطح مطلوب) و اطلاعات ارائه شده در گزارش های حسابرسی عملکرد مورد عمل در بخش عمومی (وضع موجود) تفاوت معنیداری وجود دارد، یک طرح پیمایشی تدوین و بر مبنای تعداد 65 پرسشنامه که توسط صاحبنظران حوزه حسابرسی عملکرد تکمیل شد، تحلیل های لازم صورت گرفت.یافته های پژوهش: یافته ها نشان می دهد بین وضع موجود و سطح مطلوب گزارش های حسابرسی عملکرد تفاوت معنیدار وجود دارد و ارائه اطلاعات مربوط به سه مؤلفه اساسی، توسعه پایدار و سیستم ها و کنترل ها در گزارشها به بهبود پاسخگویی در بخش عمومی کمک میکند.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: ماهیت بخش عمومی ایجاب میکند که گزارشهای حسابرسی عملکرد مفاهیمی فراتر از سه مؤلفه اساسی را شامل شود و انتظار میرود با بهبود گزارشهای حسابرسی عملکرد، جایگاه حسابرسی عملکرد و به دنبال آن پاسخگویی در بخش عمومی ارتقاء یابد. این پژوهش به توسعه ادبیات حسابرسی عملکرد، شناخت حوزههای حسابرسی عملکرد و درک بهتر محتوای گزارشها کمک میکند.
انور عنایتی؛ غلامرضا کردستانی؛ عطاالله محمدی ملقرنی
چکیده
هدف: نظام تأمین اجتماعی ابزار استقرار امنیّت، عدالت اجتماعی، رفاه و ثبات اجتماعی است، و توسعه پایدار هر کشور با کمّیت و کیفیّت خدمات نظام تأمین اجتماعی رابطهای مستقیم دارد. روش: این تحقیق دارای یک طرح کیفی است و داده های لازم از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمع آوری شده است. نمونهگیری آماری به روش نمونه گیری هدفمند از بین خبرگان سازمان ...
بیشتر
هدف: نظام تأمین اجتماعی ابزار استقرار امنیّت، عدالت اجتماعی، رفاه و ثبات اجتماعی است، و توسعه پایدار هر کشور با کمّیت و کیفیّت خدمات نظام تأمین اجتماعی رابطهای مستقیم دارد. روش: این تحقیق دارای یک طرح کیفی است و داده های لازم از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمع آوری شده است. نمونهگیری آماری به روش نمونه گیری هدفمند از بین خبرگان سازمان تامین اجتماعی انتخاب شده است. یافته ها: نتایج بررسی تحلیل عاملی تأییدی، اعتبار ابزارهای اندازهگیری را تأیید کرد. ضریب تعیین تعدیل شده بیان کرد که بیش از 61 درصد از تغییرات پیامدها تحت تأثیر متغیرهای مورد مطالعه در پژوهش است و مابقی عواملی هستند که در مدل درنظر گرفته نشده است.نتیجهگیری: یافته های پژوهش نشان داد که عواملی مانند اقتصادی- سیاسی، بسترهای فرهنگی، مداخلات سیاسی و سیاست-گذاری بیمهای ، مدیریت منابع- مصارف، امنیّت سرمایهگذاری، انتصابات مدیریّتی و انباشت بدهی دولت ، محاسبات اکچوئری، نهاد تنظیمگری، نظام دادرسی تأمین اجتماعی، اجرای صحیح قوانین بیمهای، نظام نظارتی- کنترلی، نظام چندلایه تأمین اجتماعی، فضای کسب و کار، اصلاح نظام بازنشستگی، اصلاح و بهسازی سیستمهای تأمین مالی، مدیریّت سرمایهگذاری، تفکیک وظایف نظام حمایتی- بیمهای، یکپارچهسازی سیستم اطّلاعاتی ، اجرایی شدن تعهّدات دولت می تواند موجب بهبود پایداری مالی سازمان تامین اجتماعی شود.دانش افزایی: این پژوهش می تواند زمینه را برای اصلاح مقررات و بهبود فرآیندهای سازمان تامین اجتماعی فراهم کند و باعث بهبود پایداری مالی در آن سازمان شود.
حسابداری دولتی
رسول موسوی؛ آرزو آقایی چادگانی؛ احسان کمالی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای بکارگیری دادههای بزرگ در حوزه مالیات اشخاص حقیقی در ایران به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی انجام شده است. دادههای بزرگ تقریبأ هر جنبه از حرفه حسابداری را تحت تأثیر قرار داده و به سرعت در حال تبدیل شدن به نقطه تمرکز اصلی برای حسابداران حرفهای (صرف نظر از تخصص آنها) در سطح بینالملل می باشد. ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای بکارگیری دادههای بزرگ در حوزه مالیات اشخاص حقیقی در ایران به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی انجام شده است. دادههای بزرگ تقریبأ هر جنبه از حرفه حسابداری را تحت تأثیر قرار داده و به سرعت در حال تبدیل شدن به نقطه تمرکز اصلی برای حسابداران حرفهای (صرف نظر از تخصص آنها) در سطح بینالملل می باشد. همگام با بهبود تواناییهای تکنولوژیکی، حرفه نیز خود را با ترکیب منابع دادهای غیرمالی جدید، بسط و توسعه داده است. این رویکرد فرصتهایی را برای افزایش کیفیت حسابرسی و کیفیت اطلاعات حسابداری فراهم میکند. روش پژوهش: پژوهش به صورت کیفی و از مصاحبه با 19 نفر متخصصان و افراد شاغل در سازمان امور مالیاتی و مرتبط با حوزه مالیاتهای اشخاص حقیقی انجام شده است؛ از روش نمونهگیری تا مرحله اشباع نظری پیش رفته و ﻃﻲ اﻳﻦ ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﻛﺪﮔﺬاری ﺗﻌﺪاد ٣٧٠ ﻛﺪﺑﺎز، ٣٣ ﻣﻔﻬﻮم و ١٧ ﻣﻘﻮﻟﻪ اﺳﺘﺨﺮاج و وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی آﻧﻬﺎ در شرکتهای نمونه استخراج گردید.یافتهها: پژوهش نشان داد شاخصهایی که برای کشف فرار مالیاتی و تقلب انجام میشود، مجموعه دادههای داخلی و خارجی بزرگی شامل: مشخصات جمعیتی، مشخصات مالیات دهندگان یا شرکتها، پروندههای قبلی، دادههای مرکز تماس و تاریخچه حسابرسی میباشند.
زهره حاجیها؛ حسین رجب دری
دوره 4، شماره 1 ، اسفند 1396، ، صفحه 101-108
چکیده
مدیریت عمومی نوین، به مدیران توانا برای کنترل و اجرای امور است. برای کسب یک جایگاه مدیریتی، یکی از موارد مورد اهمیت تخصص مدیر و ارتباط تخصص و پست سازمانی است. هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی کارایی عملکرد مدیران مختلط در مقایسه با مدیران خالص در بخش عمومی از دیدگاه فعالان حرفهای و دانشگاهی است. این مطالعه از نوع پیمایشی-کاربردی است. جامعه ...
بیشتر
مدیریت عمومی نوین، به مدیران توانا برای کنترل و اجرای امور است. برای کسب یک جایگاه مدیریتی، یکی از موارد مورد اهمیت تخصص مدیر و ارتباط تخصص و پست سازمانی است. هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی کارایی عملکرد مدیران مختلط در مقایسه با مدیران خالص در بخش عمومی از دیدگاه فعالان حرفهای و دانشگاهی است. این مطالعه از نوع پیمایشی-کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه 15 نفره از فعالان حرفهای و دانشگاهی است که بهوسیله تکنیک دلفی مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار اندازهگیری پژوهش حاضر پرسشنامه است و برای تحلیل نتایج پس از بررسی نرمالبودن دادهها بهوسیله نرمافزار SPSS نسخه 22، در قالب 2 فرضیه از آزمون پارامتریک t تک نمونهای و t مستقل استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که از دیدگاه کل پاسخدهندگان، مدیران مالی خالص کیفیت مدیریت و کنترلکنندگی بیشتری دارند. همچنین از دیدگاه مدرسان دانشگاه نیز این مطلب تأیید شد. در مقابل از دیدگاه فعالان حرفهای، مدیران مالی مختلط کیفیت مدیریت و کنترل قویتری دارند.
حسابداری دولتی
فرزاد کشاورز؛ بهرام برزگر؛ مصطفی قاسمی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش طراحی مدلی جهت ارتقای نظارت جهت توانمندسازی و تداوم حسابرسی پیشگیرانه بوده است. این پژوهش به لحاظ رویکرد پژوهشی، یک پژوهش کیفی بر مبنای استقرائی میباشد و از نظر هدف جزو پژوهشهای بنیادی است. جامعه آماری این پژوهش 18 نفر از خبرگان متخصص در حوزه قانونگذاری وخبرگان میباشند. تجزیهوتحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش طراحی مدلی جهت ارتقای نظارت جهت توانمندسازی و تداوم حسابرسی پیشگیرانه بوده است. این پژوهش به لحاظ رویکرد پژوهشی، یک پژوهش کیفی بر مبنای استقرائی میباشد و از نظر هدف جزو پژوهشهای بنیادی است. جامعه آماری این پژوهش 18 نفر از خبرگان متخصص در حوزه قانونگذاری وخبرگان میباشند. تجزیهوتحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با استفاده از نرمافزار MAXQDA صورت پذیرفته است. پس از تجزیه و تحلیل دقیق مصاحبهها، یافتههای پژوهش منجر به شناسایی 92 مفهوم استخراجی از 18 مقوله اصلی شد. بر اساس ابعاد ششگانه مقولههای الگوی پارادایمی آنگاه مقولهها بر اساس ابعاد ششگانه مقولههای الگوی پارادایمی (شرایط علّی، پدیده محوری، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها) جای گذاری شده و مدل نهایی پژوهش حاصل گردید. مدل پارادمی تحقیق در شرایط علّی شامل 1-وضعیت نظارتی، 2-توصیههای اجرایی 3- شرایط تخصصی؛ مقولههای در بخش پدیده محوری شامل 1- تنگناهای قانونی، 2- تنگناهای ساختاری و 3- تنگناهای محیطی؛ مقولههای در بخش شرایط زمینهای شامل 1- برنامهریزی سازمانی، 2- ایجاد بسترهای نهادی و 3- ضرورت توجه به الزامات قانونی؛ مقولههای در بخش شرایط مداخلهگر شامل 1- تدابیر نظارتی، 2- توانمندسازی و 3- ضرورت توجه به عوامل انسانی؛ مقولههای در بخش راهبردها شامل 1- نظارتی مالی، 2- ایجاد بسترهای قانونی مناسب و 3- تدوین راهبرد سازمانی و انتظار می رود با اجرای این راهبردها پیامدهایی چون اثربخشی نظارتی، اثربخشی مالی و اثربخشی محیطی در محیط نظارتی بخش عمومی متصور گردد.
لیلا رنجبریان؛ نادر رضایی؛ رسول عبدی؛ عسگر پاک مرام
چکیده
موضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر به تحلیلی بر فرآیند تصمیمگیری در قضاوت حرفهای حسابرسان میپردازد و در حوزه تحقیقات رفتاری در حسابرسی قرار دارد. روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیلی - پژوهشی است. پژوهش حاضر روش ترکیبی است که بخش کیفی مبتنی بر شناسایی عوامل مؤثر بر قضاوت حرفهای حسابرس از طریق بررسی مبانی نظری و انجام تحلیل دلفی ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر به تحلیلی بر فرآیند تصمیمگیری در قضاوت حرفهای حسابرسان میپردازد و در حوزه تحقیقات رفتاری در حسابرسی قرار دارد. روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیلی - پژوهشی است. پژوهش حاضر روش ترکیبی است که بخش کیفی مبتنی بر شناسایی عوامل مؤثر بر قضاوت حرفهای حسابرس از طریق بررسی مبانی نظری و انجام تحلیل دلفی با مشارکت 20 نفر متخصص بهعنوان اعضای پانل بود. بخش کمی نیز از طریق تشکیل ماتریس خود تعاملی ساختاری به دنبال مدلسازی ساختاری و تفسیری بود. یافتههای پژوهش: نتایج پژوهش نشان میدهد اساسیترین عوامل قضاوت حرفهای حسابرس در مدل طراحیشده، تعریف موضوع تصمیمگیری، ارزیابی، سنجش معیارهای مربوط، شناسایی راهکارها، رتبهبندی راهکارها و انتخاب بهترین راهکارها است، این عوامل شاخصهای مربوط به فرآیند تصمیمگیری در نتایج دلفی بودند. نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: فرآیند تصمیم گیری در بالاترین سطح، کم اثرترین عامل بر قضاوت حرفهای حسابرس، ویژگیهای کیفی، شواهد حسابرسی، تیپ شخصیتی، نظارت حرفهای بر کار حسابرسان، نتایج روشهای حسابرسی و ارزیابی ریسک ذاتی بود.
حسابداری دولتی
سید حسام وقفی؛ صدیقه کامران راد؛ سیداحسان حسینی؛ مژگان نادعلیزاده قناد
چکیده
موضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر موانع استقرار سیستم حسابداری منابع انسانی را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شناسایی و رتبهبندی کرده است.روش پژوهش: موانع پیشزمینهای مؤثر، بر مبنای مطالعات پیشین و بر اساس نظرات تیم خبرگان به تعداد 22 شاخص در 6 بعد، از میان 40 مؤلفه گزینش و تأییدشده که با مکانیزم دو پرسشنامه ماتریسیمحور مطالعه شده ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر موانع استقرار سیستم حسابداری منابع انسانی را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شناسایی و رتبهبندی کرده است.روش پژوهش: موانع پیشزمینهای مؤثر، بر مبنای مطالعات پیشین و بر اساس نظرات تیم خبرگان به تعداد 22 شاخص در 6 بعد، از میان 40 مؤلفه گزینش و تأییدشده که با مکانیزم دو پرسشنامه ماتریسیمحور مطالعه شده است. برای طراحی پرسشنامه از مکانیزم مصاحبه و گفتوگو از نظرات تیم خبرگان شامل 15 نفر از صاحبنظران حوزه حسابداری دانشگاه علوم پزشکی مشهد استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل حسابرسان داخلی و مستقل متمرکز بر فعالیتهای مالی واحدهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نیمه اول سال 1401 بودهاند که با توجه به محدودبودن جامعه آماری، کلیه مشمولین در دسترس، با برآورد 140 نفر شامل کارکنان بخش مالی دانشگاه علوم پزشکی مطالعه شدند. بهمنظور پاسخ به پرسشهای پژوهش، از تکنیک تصمیمگیری دیمتل و نرمافزار MATLAB استفادهشده است. یافتههای پژوهش: جمیع نظرات تلفیقی آزمودنیها، حاکی از بالاترین (بدترین) رتبهها برای مانع عدم وجود نیروهای ماهر و متخصص و مانع عدم وجود کارهای تحقیقاتی بوده است.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: نتایج پژوهش نشان داد که تخصص و مهارت میتواند یکی از مهترین عوامل تأثیرگذار در سیستم حسابداری باشد لذا این پژوهش با ارائه موانع و عوامل الگوسازی حسابداری منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی میتواند جهت برنامهریزی بهتر در استخدام و همچنین در گزارشات مالی موثر باشد.
حسابداری دولتی
صدیقه عزیزی؛ حسین جوکار
چکیده
موضوع و هدف مقاله: هدف اصلی این پژوهش شناسایی مؤلفههای مداخلهگر برونسازمانی بر نظام اطلاعات حسابداری در تصمیمگیری مدیران بخش عمومی بر مبنای تکنیک ORESTE است. روش پژوهش: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق آمیخته در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مدیران اجرایی و کارمندان ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: هدف اصلی این پژوهش شناسایی مؤلفههای مداخلهگر برونسازمانی بر نظام اطلاعات حسابداری در تصمیمگیری مدیران بخش عمومی بر مبنای تکنیک ORESTE است. روش پژوهش: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق آمیخته در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مدیران اجرایی و کارمندان بخش عمومی و در بخش کمی 76 نفر از ذینفعان حوزههای زنجیره تأمین گزارشگری مالی است. یافتههای پژوهش: در راستای دستیابی به اهداف پژوهش سئوالات مورد نظر جهت مصاحبه طراحی و در نهایت 10 مقوله نظام اطلاعات حسابداری، عوامل فرهنگی، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، افزایش قابلیت پاسخگویی، عوامل قانونی، آموزشی نیروی انسانی متخصص و آگاه، زیر ساختها و فناوری، شرایط محیطی و سرمایهگذاران و بر مبنای رویکرد گراندد تئوری به عنوان عوامل برونسازمانی موثر بر نظام اطلاعات حسابداری در تصمیمگیری مدیران بخش عمومی شناسایی شده است. در ادامه شاخصهای شناسایی شده در قالب یک پرسشنامه قرار داده شده و با استفاده از تکنیک ارسته رتبهبندی شده است. نتایج نشان داد شاخصهای بیثباتی اقتصادی، نوسانات و تغییرات اقتصادی کشور، شاخصهای کلان اقتصاد و شاخص رفع ضعفهای نظام حسابداری و گزارشگری مالی به ترتیب دارای بالاترین رتبهبندی در میان شاخص هستند. نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که طراحان سازمان و طراحان سیستمهای اطلاعاتی به اثرات اقتصادی و سیاسی توجه لازم را مبذول نمایند و به طراحی سیستمهای بپردازند که در شرایط نوسانات و تغییرات اقتصادی، تحلیلپذیری وظیفه اطلاعاتی را با دامنه وسیع ارائه نمایند.
امیرحسین باوفا؛ مهدی مرادی؛ اسداله کردنائیج؛ حسین خنیفر؛ فاطمه صراف
چکیده
حسابرسی عملکرد نقش مؤثری در ارزیابی کارایی، اثربخشی و صرفة اقتصادی دارد. نتایج مطالعات نشانمیدهد اجرای حسابرسی عملکرد در کشور از مطلوبیت برخوردار نبوده و اهداف آن محقق نشده است. در این پژوهش، مدلسازی ساختاری - تفسیری عوامل راهبردی حسابرسی عملکرد در قالب نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها با هدف تحقق اهداف آن در دیوان محاسبات ...
بیشتر
حسابرسی عملکرد نقش مؤثری در ارزیابی کارایی، اثربخشی و صرفة اقتصادی دارد. نتایج مطالعات نشانمیدهد اجرای حسابرسی عملکرد در کشور از مطلوبیت برخوردار نبوده و اهداف آن محقق نشده است. در این پژوهش، مدلسازی ساختاری - تفسیری عوامل راهبردی حسابرسی عملکرد در قالب نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها با هدف تحقق اهداف آن در دیوان محاسبات کشور ارائه شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش انجام آن توصیفی - پیمایشی و زمان انجام پژوهش زمستان سال 1400 میباشد. برای انجام آن از ابزار پرسشنامه مقیاس زوجی بر اساس استاندارد ساختاری – تفسیری استفاده شده است. نمونۀ پژوهش نیز 14 نفر از حسابرسان دیوان محاسبات کشور دارای تخصص و تجربه کافی در حوزة حسابرسی عملکرد میباشد که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش، ارتباط میان عوامل راهبردی حسابرسی عملکرد با رویکرد ساختاری – تفسیری تجزیه و تحلیل شده و نتایج آن در قالب مدلهای نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها، تهدیدها و کلیة عوامل راهبردی ارائه گردیده است. نتایج پژوهش، رابطة میان نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهای حسابرسی عملکرد در دیوان محاسبات کشور را به صورت کلی و جزئی نشان میدهد که برای سیاستگذاریهای و تصمیمگیری مدیران دیوان محاسبات کشور با جهت حل مشکلات اجرایی حسابرسی عملکرد و تحقق اهداف آن در کشور قابل توجه است.
حسابداری دولتی
هابیل خاوری؛ فاطمه احمدی؛ مجتبی مرادپور؛ رحمت اله محمدی پور
چکیده
موضوع و هدف مقاله: این پژوهش با هدف ارائه الگوی سلسله مراتبی ارزیابی اثربخشی تامینمالی جسورانه موسسه دانشبنیان برکت به انجام رسید. روش پژوهش: روش انجام این پژوهش آمیخته(کیفی-کمی) است. در بخش کیفی پژوهش با استفاده از رویکرد فراترکیب 112 مقاله علمی و پژوهشی معتبر مورد بررسی قرار گرفتند و سرانجام 41 مقاله برای استخراج شاخصهای ارزیابی ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: این پژوهش با هدف ارائه الگوی سلسله مراتبی ارزیابی اثربخشی تامینمالی جسورانه موسسه دانشبنیان برکت به انجام رسید. روش پژوهش: روش انجام این پژوهش آمیخته(کیفی-کمی) است. در بخش کیفی پژوهش با استفاده از رویکرد فراترکیب 112 مقاله علمی و پژوهشی معتبر مورد بررسی قرار گرفتند و سرانجام 41 مقاله برای استخراج شاخصهای ارزیابی اثربخشی تامینمالی جسورانه انتخاب شدند. پس از تحلیل دقیق 19 شاخص برای ارزیابی اثربخشی تامینمالی جسورانه شناسایی و استخراج شدند. سپس، در بخش کمی ابتدا با استفاده از پرسشنامه دلفی فازی نظرات 16 خبره در مورد اعتبار شاخصهای استخراج شده مورد تایید قرار گرفت، در ادامه، برای ارائه الگو از روش ترکیبی دیمتل ISM استفاده شد. یافتههای پژوهش: درقسمت دیمتل نحوه ارتباط و اثرگذاری شاخصهای استخراج شده با کمک خبرگان گردآوری شد. با نرم افزارISM متلب دادههای گردآوری شده در قالب ماتریس خودتعاملی تجزیه و تحلیل شدند و الگویی چهار سطحی حاصل شد. الگوی پژوهش نشان داد که عملکرد استراتژیک تاثیرگذارترین شاخص در ارزیابی اثربخشی تامینمالی جسورانه موسسه دانشبنیان برکت است.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: ریسکی که صندوقهای جسورانه را تهدید میکند این است که پروژه شکست بخورد و سرمایهگذار ضرر کند. لذا با توجه به اینکه تاکنون تحقیقی در راستای اثربخشی این صندوقها انجام نشده است. این مقاله میتواند کمکی برای کسانی باشد که قصد دارند به عنوان سرمایهگذار در این صندوقها تامینمالی کنند و از استارتآپها حمایت نمایند
حسابداری دولتی
پریسا زارع؛ عادل آذر؛ علیرضا زارعی
چکیده
چکیدهموضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر در صدد ارائه سازوکارهای هوشمندسازی در نظام تصمیمگیری نظارت بخش عمومی بوده و هدف آن ارائه چگونگی اجرای تکنیکهای نوین در حسابرسی هوشمند از طریق سیستم خوداظهاری و طراحی نقطه صفر هوشمندسازی نظارت بخش عمومی میباشد.روش پژوهش: پیمایشی، هدف توسعهای-کاربردی (اکتشافی)، ماهیت توصیفی، حوزه دادهها ...
بیشتر
چکیدهموضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر در صدد ارائه سازوکارهای هوشمندسازی در نظام تصمیمگیری نظارت بخش عمومی بوده و هدف آن ارائه چگونگی اجرای تکنیکهای نوین در حسابرسی هوشمند از طریق سیستم خوداظهاری و طراحی نقطه صفر هوشمندسازی نظارت بخش عمومی میباشد.روش پژوهش: پیمایشی، هدف توسعهای-کاربردی (اکتشافی)، ماهیت توصیفی، حوزه دادهها کمی و کیفی، مؤلفههای مکانی و زمانی کتابخانهای و میدانی است.یافتههای پژوهش: با استفاده از تکنیک خوداظهاری بخش عمومی و ارائه سازوکارهایی برای اجرایی نمودن اظهارنامههای الکترونیکی در قالب جداول 6 گانه قیود پرسشگری، اقدام به طراحی نقطه صفر هوشمندسازی نظارت شده است؛ که یکی از نیازهای اساسی برای انسجام فرآیند جمعآوری دادههای مشمول نظارت در دیوان محاسبات کشور میباشد. در طراحی مذکور تقویت پاسخگویی در نظارت بخش عمومی مبنایی برای تدوین بلاکهای اظهارنامه جهت پرسشگری هوشمند میباشد. دیوان محاسبات کشور با تهیه اظهارنامه و ارجاع آن به دستگاههای اجرایی اطلاعات لازم جهت نظارت را اخذ و راستیآزمایی مینماید. نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: با اعمال این تکنیک تغییر در شیوه اخذ اطلاعات نظارتی از روش میدانی به اخذ اطلاعات به صورت الکترونیکی در قالب بلاکهای خوداظهاری بخش عمومی به همراه پتانسیل جدید برای سیستم خودتنظیمی نظارتی ایجاد میشود.
ساسان خادمی؛ بهنام کرمشاهی
چکیده
موضوع و هدف مقاله: هدف این پژوهش کمک به افزایش آگاهی مدیران راجع به عوامل تأثیرگذار بر بهبود میزان آمادگی بخش عمومی کشور در جهت اجرای موفق حسابداری تعهدی می باشد. از این رو تأثیر سه عامل نگرش به تغییر، دانش کار و در دسترس بودن منابع بر دو جنبه آمادگی سازمانی برای تغییر شامل تعهد به تغییر و قابلیت اجرای تغییر مورد آزمون قرار می گیرد. روش ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: هدف این پژوهش کمک به افزایش آگاهی مدیران راجع به عوامل تأثیرگذار بر بهبود میزان آمادگی بخش عمومی کشور در جهت اجرای موفق حسابداری تعهدی می باشد. از این رو تأثیر سه عامل نگرش به تغییر، دانش کار و در دسترس بودن منابع بر دو جنبه آمادگی سازمانی برای تغییر شامل تعهد به تغییر و قابلیت اجرای تغییر مورد آزمون قرار می گیرد. روش پژوهش: در این پژوهش از پرسشنامه بسته به منظور جمع آوری داده ها استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، افسران مالی دوره عالی رسته ای ارتش در سال 1399 می باشند. همچنین فرضیه های پژوهش با استفاده از رگرسیون حداقل مربعات معمولی مورد آزمون قرار گرفتند.یافتهها: یافته های پژوهش نشان می دهد که نگرش به تغییر، دانش کار و در دسترس بودن منابع بر دو جنبه آمادگی سازمانی برای تغییر شامل تعهد به تغییر و قابلیت اجرای تغییر تأثیر مثبت و معنادار دارند.نتیجه گیری، اصالت و افزودن آن به دانش: بهبود میزان آمادگی کلیه نیروها و سطوح سازمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جهت اجرای کارا و اثربخش حسابداری تعهدی و استانداردهای حسابداری بخش عمومی یک ضرورت محسوب می شود. بر مبنای نتایج این مطالعه، اتخاذ شیوه ها و راهکارهای مناسب به منظور آشنایی فرماندهان و کارکنان ارتش با مزایای سیستم حسابداری تعهدی، افزایش دانش کارکنان مالی راجع به فنون حسابداری تعهدی و استانداردهای حسابداری بخش عمومی و همچنین تأمین منابع مالی، انسانی و فنی به بهبود آمادگی سازمانی برای تغییر و اجرای موفق حسابداری تعهدی کمک می کند.
حسابداری دولتی
محدثه بیگم جلالی؛ محمدرضا عبدلی؛ حسن ولیان
چکیده
هدف این پژوهش ارائه تحلیل میکمک جهت تقویت قابلیت اینرسی حسابرسان در بخش عمومی کشور براساس ماتریس قطبی میباشد. روش پژوهش: این پژوهش توسعهای و از حیث روش اجرای کار ترکیبی میباشد. جامعهی آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 14 نفر از متخصصان حسابداری بودند که از طریق روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند و در بخش کمی تعداد ۲۳ نفر از حسابرسان ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه تحلیل میکمک جهت تقویت قابلیت اینرسی حسابرسان در بخش عمومی کشور براساس ماتریس قطبی میباشد. روش پژوهش: این پژوهش توسعهای و از حیث روش اجرای کار ترکیبی میباشد. جامعهی آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 14 نفر از متخصصان حسابداری بودند که از طریق روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند و در بخش کمی تعداد ۲۳ نفر از حسابرسان بخش عمومی، براساس تجربه و دانش فنی برحسب روش نمونهگیری در دسترس مشارکت داشتند. نحوه جمعآوری داده برحسب روششناسی کیفی از طریق تحلیل تئوری زمینهای بود. سپس از تحلیل دلفی استفاده شد تا در نهایت در بخش کمی مقایسه زوجی و قطری بین مولفههای قابلیت اینرسی انجام گرفت تا براساس آن، نمودار تحلیلی میکمک ارائه گردد. یافتههای پژوهش: نتایج پژوهش نشان داد، منبع کنترل درونی به عنوان محرک مثبتِ قابلیت اینرسی باید افزایش یابد زیرا ظرفیتسازی استقلال رفتاری و عملکردی حسابرس را تقویت مینماید.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: این پژوهش به تقویتِ استقلال رفتاری و عمل حسابرسان در قضاوت پرداخته است و نتایج آن میتواند به شناخت بهتر کارکردهای عملگرایانه حسابرسان بخش عمومی کمک نماید.