با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مالی اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بخش حسابداری، دانشکده اقتصاد مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 استادیار گروه حسابداری مجتمع آموزش عالی بافت، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

چکیده

موضوع و هدف مقاله: هدف این پژوهش کمک به افزایش آگاهی مدیران راجع به عوامل تأثیرگذار بر بهبود میزان آمادگی بخش عمومی کشور در جهت اجرای موفق حسابداری تعهدی می باشد. از این رو تأثیر سه عامل نگرش به تغییر، دانش کار و در دسترس بودن منابع بر دو جنبه آمادگی سازمانی برای تغییر شامل تعهد به تغییر و قابلیت اجرای تغییر مورد آزمون قرار می گیرد.
روش پژوهش: در این پژوهش از پرسشنامه بسته به منظور جمع آوری داده ها استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، افسران مالی دوره عالی رسته ای ارتش در سال 1399 می باشند. همچنین فرضیه های پژوهش با استفاده از رگرسیون حداقل مربعات معمولی مورد آزمون قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که نگرش به تغییر، دانش کار و در دسترس بودن منابع بر دو جنبه آمادگی سازمانی برای تغییر شامل تعهد به تغییر و قابلیت اجرای تغییر تأثیر مثبت و معنادار دارند.
نتیجه‎ گیری، اصالت و افزودن آن به دانش: بهبود میزان آمادگی کلیه نیروها و سطوح سازمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جهت اجرای کارا و اثربخش حسابداری تعهدی و استانداردهای حسابداری بخش عمومی یک ضرورت محسوب می شود. بر مبنای نتایج این مطالعه، اتخاذ شیوه ها و راهکارهای مناسب به منظور آشنایی فرماندهان و کارکنان ارتش با مزایای سیستم حسابداری تعهدی، افزایش دانش کارکنان مالی راجع به فنون حسابداری تعهدی و استانداردهای حسابداری بخش عمومی و همچنین تأمین منابع مالی، انسانی و فنی به بهبود آمادگی سازمانی برای تغییر و اجرای موفق حسابداری تعهدی کمک می کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Readiness of public sector accountants for the implementation of accrual accounting (Case Study: The Army of the Islamic Republic of Iran)

نویسندگان [English]

  • Sasan Khademi 1
  • Behnam Karamshahi 2

1 Department of Accounting, Faculty of Economics, Management and Social Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran

2 Assistant Professor of Accounting, Baft Higher Education Center, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran

چکیده [English]

Subject and Purpose of the Article: The purpose of this study is to help increase the awareness of managers about the factors affecting the improvement of the readiness of the public sector for the successful implementation of accrual accounting. Therefore, the effect of three factors including change valence, task knowledge and task availability on two aspects of organizational readiness for change, including change commitment and change efficacy, is tested.
Research Method: In this study, a closed questionnaire was used to collect data. The statistical population of the study is the financial officers of the higher course of the army in 2020. Research hypotheses were also tested using ordinary least squares regression.
Research Finding: The results reveal that change valence, task knowledge and task availability are significant and positively influence two aspects of organizational readiness for change including change commitment and change efficacy.
Conclusion, Orginality and its Contribution to the Knowledge: Improving the readiness of all forces and organizational levels of the Army of the Islamic Republic of Iran for the efficient and effective implementation of accrual accounting and public sector accounting standards is a necessity. Based on the results of this study, adopting appropriate methods and strategies to familiarize commanders and military personnel with the benefits of accrual accounting system, to increase financial staff knowledge about accrual accounting techniques and public sector accounting standards, as well as to provide financial resources, human resources and technical resources help to improve organizational readiness for change and the successful implementation of accrual accounting.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "accrual accounting"
  • "organizational readiness for change"
  • " change valence"
  • "task knowledge"
  • "resource availability"
باباجانی، جعفر و بابایی، مسعود. (1390). تأثیر استقرار واحد حسابرسی داخلی و تشکیل کمیته حسابرسی در ارتقای سطح مسئولیت پاسخگویی مالی دانشگاه­ها مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی. دانش حسابداری، 2(4)، 7-27.
برزوزاده، محسن. (1393). نظام حسابداری بخش عمومی. تهران: انتشارات راه ثریا.
جامعی، رضا و کرم زاده، طاهره. (1393). بررسی نقش فناوری اطلاعات روی پیشبرد سیستم حسابداری تعهدی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران (دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه). پژوهش­های تجربی حسابداری، 13(1)، 85-98.
سازمان برنامه و بودجه. (1394). لایحه بودجه.
سازمان حسابرسی. (1390). مفاهیم نظری گزارشگری مالی بخش عمومی.
شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران. (1397). اجرای حسابداری تعهدی از سوی ۹۰ درصد
دستگاه­های اجرایی.
فعال قیومی، علی و قدیریان، محمد حسین. (1399). اصلاحات نظام حسابداری و اجرای حسابداری تعهدی در ایران، پرسش و پاسخ. حسابرس، 107، 1-7.
کردستانی، غلامرضا؛ بختیاری، مسعود و رحیم­پور، محمد. (1389). بررسی مزایای بکارگیری حسابداری تعهدی در بخش عمومی. دانش حسابرسی، 10(2)، 95-108.
کردستانی، غلامرضا؛ رحیمیان، نظام­الدین و شهرابی، شاهرخ. (1393). رویکردها و عوامل مؤثر بر تدوین برنامه گذار به حسابداری تعهدی در بخش عمومی. حسابداری دولتی،  1(1)، 9-22.
کردستانی، غلامرضا؛ رحیمیان، نظام­الدین و شهرابی، شاهرخ. (1395). شناسایی موانع گذار به حسابداری تعهدی در بخش عمومی )بر پایه مطالعات هیأت استانداردهای بین­المللی حسابداری بخش عمومی(. دانش حسابرسی، 16(3)، 47-75.
گرد، عزیز و کریمی، عباس. (1390). بررسی اثرات تغییر روش حسابداری نقدی به حسابداری تعهدی بر عملکرد مالی و عملیاتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. دانش حسابرسی، 11(4)، 6-21.
مهدوی، غلامحسین. (1379). نظام پاسخگویی و حسابداری دولتی در ایران. حسابرس، 7، 38-43.
مهرالحسنی، محمدحسین؛ ابولحلاج، مسعود؛ نکویی مقدم، محمود؛ دهنویه، رضا و امامی، مژگان. (1392). مرور نظام­مند بررسی اجرای حسابداری تعهدی در بخش دولتی و نظام سلامت: چالش­ها و راهکارها. مدیریت اطلاعات سلامت، 10(5)، 750-760.
نارویی، عبدالرحمن؛ مؤمنی، علیرضا و گرد، عزیز. (1399). تدوین و ارزیابی مدل مطلوب نظام حسابداری تعهدی در بخش عمومی (مطالعه موردی: مدیران و ذیحسابان دستگاه­های اجرایی). حسابداری دولتی، 6(2)، 47-60.
نمازی، محمد. (1382). نقش پژوهش­های کیفی در علوم انسانی. جغرافیا و توسعه، 1(1)، 63-78.
Armenakis, A. A., Harris, S. G., & Mossholder, K. W. (1993). Creating readiness for organizational change. Human Relations, 46(6), 681–703.
Arnaboldi, M. & Lapsley, I. (2009). On the implementation of accrual accounting: a study of conflict and ambiguity. European Accounting Review, 18(4), 809-836.
Audit Organization of Islamic Republic of Iran (2011). Theoretical concepts of public sector financial reporting (In Persian).
Babajani, J. & Babaee, M. (2011). The impact of establishment of audit committee and internal audit unit on improvement of the financial accountability of the universities and research institutions. Journal of Acccounting Nowledge, 2(4), 7-27 (In Persian).
Baker, R.O.N. & Rennie, M.D. (2006). Forces leading to the adoption of accrual accounting by the Canadian federal government: an institutional perspective. Canadian Accounting Perspectives, 5)1(, 83-112.
Borzuzade, M. (2014). Public Sector Accounting System. Tehran: Rahe Sorayya (In Persian).
Plan and Budget Organization of Islamic Republic of Iran (2015). Budget Bill (In Persian).
Cavanagh, J., Flynn, S. & Moretti, D. (2016). Implementing accrual accounting in the public sector. International Monetary Fund, Fiscal Affairs Department.
Chan, J.L. (2003). Government accounting: an assessment of theory, purposes and standards. Public Money & Management, 23(1), 13-20.
Christensen, M., Newberry, S. & Potter B. N.  (2019). Enabling global accounting change: Epistemic communities and the creation of a ‘more business-like’ public sector. Critical Perspectives on Accounting, 58(1), 53-76.
Iran Economic and Financial News Network (2019). Execution of accrual accounting by 90% of executive bodies. (In Persian).
Faal-Ghayyoomi, A. & Ghadirian, M. H. (2020).  Accounting system reforms and implementation of accrual accounting in Iran, Q&A. Hesabras, 107, 1-7 (In Persian).
Ghani, E. K., Mohammad, N., & Muhammad, K. (2021). Custom officers’ readiness for sales and service tax implementation in Malaysia: an organisational readiness for change perspective. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(3), 459-468.
Gist, M. E., & Mitchell, T. R. (1992). Self-efficacy a theoretical analysis of its determinants and malleability. Academic of Management Review, 17(2), 183–211.
Gord, A. & Karimi, A. (2011). Investigating the effects of changing the cash accounting method to accrual accounting on the financial and operational performance of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Audit Science, 11(4), 6-21 (In Persian).
Guthrie, J. (1998). Application of accrual accounting in the Australian public sector–rhetoric or reality. Financial Accountability and Management, 14(1), 1-19.
Harun, H. & Robinson, P. (2010). The adoption of accrual accounting in the Indonesian public sector. Research in Accounting in Emerging Economies, 10(1), 233-250.
Hodges, R. & Mellett, H. (2003). Reporting public sector financial results. Public Management Review, 5(1), 99-113.
Holt, D. T., Helfrich, C. D., Hall, C. G., & Weiner, B. J. (2010). Are you ready? How health professionals can comprehensively conceptualize readiness for change. Journal of General Internal Medicine, 25(1), 1–10.
Hood, C. (1995). The ‘New Public Management’ in the 1980: variations on a theme. Accounting, Organizations and Society, 20(1–2), 93–109.
Hyndman, N. & Connolly, C. (2011). Accruals accounting in the public sector: a road not always taken. Management Accounting Research, 22(1), 36-45.
IFAC. (2011). Transition to the Accrual Basis of Accounting: Guidance for Public Sector Entities (3rded.).
IFAC. (2018). International Public Sector Financial Accountability Index 2018 Status Report.
IFAC. (2021). Handbook of International Public Sector Accounting Pronouncements.
Ismail, S., Siraj, S. A., & Baharim, S. (2018). Implementation of accrual accounting by Malaysian federal government: Are the accountants ready? Journal of Accounting & Organizational Change, 14(2), 234-247.
Jamei, R. & Karamzadeh, T. (2014). The role of information technology (IT) in promotion of accrual accounting system in the medical science universities in Iran (case study: Kermanshah Medical Science University). The Journal of Empirical Researches in Accounting, 4(3), 85-98 (In Persian).
Jansen, K. J. (2000). The emerging dynamics of change: resistance, readiness, and momentum. Human Resource Planning, 23(2), 53-55.
Kordestani Gh. R., Bakhtiari, M. & Rahimpoor, M. (2010). Investigating the benefits of using accrual accounting in the public sector. Audit Science, 10(2), 95-108 (In Persian).
Kordestani Gh. R., Rahimian, N. & shahrabi, Sh. (2014). A survey on effective approaches and elements on setting a transition plan to accrual accounting in the public sector. Governmental Accounting, 1(1), 9-22 (In Persian).
Kordestani Gh. R., Rahimian, N. & shahrabi, Sh. (2016). Identifying barriers to transition to accrual accounting in the public sector (Based on studies by the International Public Sector Accounting Standards Board). Audit Science, 16(3), 47-75 (In Persian).
Liu, W. P., Lui, S. S., & Man, D. C. (2009). Individual change schemas, core discussion network, and participation in change: an exploratory study of Macau casino employees. Journal of Hospitality & Tourism Research, 33(1), 74-92.
Lye, J., Perera, H. & Rahman, A. (2005). The evolution of accruals-based crown (government) financial statements in New Zealand. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 18(6), 784-815.
Mahdavi, Gh. H. (2000). Government accountability and accounting system in Iran. Hesabras, 7, 38-43 (In Persian).
Mehrolhasani, M.H., Abolhalaj, M., Nekoei Moghadam, M., Dehnavieh, R., & Emami, M. (2013). Systematic review of examining the implementation of accrual accounting in public sector and health system: challenges and solutions. Health Inf Manage, 10(5), 750-760 (In Persian).
Namazi, M. (2003). The role of qualitative researches. Geography and development Iranian Journal, 1(1), 63-78 (In Persian).
Naroui, A. R., Momeni, A. & Gord, A. (2020). Developing and evaluating the optimal model of accrual accounting system in the public sector (case study: managers and accountants of executive bodies). Governmental Accounting, 6(2), 47-60 (In Persian).
Nguyen, H. M., Nguyen, C., Ngo, T. T., & Nguyen, L. V. (2019). The effects of job crafting on work engagement and work performance: A study of Vietnamese commercial banks. Journal of Asian Finance, Economics and Business, 6(2), 189–201.
Pardo-del-Val, M., Martinez-Fuentes, C., & Roig-Dobón, S. (2012). Participative management and it influence on organizational change. Management Decision, 50(10), 1843-1860.
Peter Van Der Hoek, M. (2005). From cash to accrual budgeting and accounting in the public sector: the Dutch experience. Public Budgeting and Finance, 25)1), 32-45.
Pina, V., & Torres, L. (2003). Reshaping public sector accounting: an international comparative view. Canadian Journal of Administrative Sciences, 20(4), 334-350.
Saunders, M. N. K., Lewis, P., & Thornhill, A. (2019). Research Methods for Business Students (8th ed). New York: Pearson Education Ltd.
Smith, M. (2019). Research methods in accounting (5th ed.). London: SAGE Publications Ltd.
Soumyaja, D., Kamlanabhan, T. J., & Bhattacharyya, S. (2015). Antecedents of employee readiness for change: mediating effect of commitment to change. Management Studies and Economic Systems, 2(1), 11–25.
Tickell, G. (2010). Cash to accrual accounting: one nation’s dilemma. International Business & Economics Research Journal, 9 (11), 71-78.
Upping, P., & Oliver, J. (2012). Thai public universities: modernisation of accounting practices. Journal of Accounting & Organizational Change, 8(3), 403-430.
Weiner, B. J. (2009). A theory of organizational readiness for change. Implementation Science, 4(1), 1–9.
Weiner, B. J., Amick, H., & Lee, S. Y. D. (2008). Review: Conceptualization and measurement of organizational readiness for change. Medical Care Research and Review, 65(4), 379–436.
Wynne, A. (2004). Is the move to accrual based accounting a real priority for public sector accounting? London: ACCA.