با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مالی اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

2 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.

3 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

چکیده

موضوع و هدف مقاله: یکی از مهم‌ترین ارزیابی‌های حسابرسان، ارزیابی ریسک تقلب است. برای ارزیابی بهتر باید از تردید حرفه-ای استفاده کنند. یادگیری سازمانی می‌تواند تردید حرفه‌ای و ارزیابی ریسک تقلب را تغییر دهد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر تردید حرفه‌ای و ارزیابی ریسک تقلب است.
روش تحقیق: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌ها، پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی بوده و تعداد نمونه با روش تحلیل توان 186 نفر در بازه زمانی سال 1399 تعیین و داده‌ها با روش معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌های تحقیق: یادگیری سازمانی بر تردید حرفه‌ای و ارزیابی ریسک تقلب اثر مثبت دارد. همچنین تاثیر تجربه و عضویت جامعه حسابداران رسمی بر رابطه بین یادگیری سازمانی و تردید حرفه‌ای مثبت و معنی‌دار است.
نتیجه‌گیری، اصالت و افزودن آن به دانش: نتایج این پژوهش، می‌تواند ضمن توسعه ادبیات نظری پژوهش‌های مرتبط با تردید حرفه‌ای و ارزیابی ریسک تقلب، نقش یادگیری سازمانی را در بین حسابرسان سازمان حسابرسی آشکار نماید. این امر حسابرسان را در ارزیابی هر چه دقیق‌تر ریسک تقلب یاری نموده و کیفیت حسابرسی را بهبود می‌بخشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Organizational Learning on Professional Skepticism and Auditor Fraud Risk Assessment in Audit Organization: The Moderating Role of Demographic Variables

نویسندگان [English]

  • Sayyed Mohsen Madine 1
  • Saeid Ali ahmadi 2
  • Afsaneh Soroushyar 3

1 Department of Accounting, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.

2 Department of Accounting, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

3 Department of Accounting, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

چکیده [English]

Subject and Purpose of the Paper: One of the most important assessments of auditors is fraud risk assessment. For better evaluation, they should use professional skepticism. Organizational learning can change professional skepticism and fraud risk assessment. The purpose of this study was to investigate the effect of organizational learning on professional skepticism and fraud risk assessment.
Research Method: The present study is applied in terms of purpose and survey in terms of data collection. The statistical population was the auditors working in the audit organization and the number of samples was determined by Power analysis method to 186 people and the data were analyzed by structural equation method.
Research Findings: Organizational learning has a positive effect on professional skepticism and fraud risk assessment. Also, the effect of experience and membership in the IACPA on the relationship between organizational learning and professional skepticism is positive and significant.
Conclusion, Originality and its Contribution to the Knowledge: The results of this study can reveal the role of organizational learning in auditing firms while developing the theoretical literature of research related to professional skepticism and fraud risk assessment. This helps auditors assess the risk of fraud as accurately as possible and improves the quality of the audit.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fraud Risk Assessment
  • Professional Skepticism
  • Organizational Learning
الهی، شعبان؛ بهاری فر، علی و صالحی، علی(1393). طراحی ساختار نظام مستند­سازی تجربیات سازمانی مدیران. فصلنامه مدرس علوم انسانی،6: 5-1.
بانی، محمود؛ فغانی ماکرانی، خسرو و ذبیحی، علی. (1398). تاثیر تعهد حرفه‏‌‏ای و ایدئولوژی اخلاقی بر کیفیت حسابرسی با نقش میانجی اخلاق رفتاری حسابرسان شرکت­های دولتی با روش مدل­سازی معادلات ساختاری، دوفصلنامه علمی حسابداری دولتی، 6(1)، 96-81.
حسینی، سید حسین؛ بنی مهد، بهمن و صفری، زهرا. (1399). بررسی تأثیر دیدگاه‌های تردید حرفه‌ای حسابرس بر ارزیابی خطر تقلب، با توجه به اثر مداخله‌کنندگی مهارت ارتباطی و تضعیف اجتماعی. مجله دانش حسابداری،11(2)، 71-105.
رسولی، نسرین؛ ترابی، محمد امین.(1397). گام به گام با پی ال اس. چاپ اول تهران: انتشارات پویندگان دانش.
رضاییان، علی. (1395).مبانی مدیریت رفتار سازمانی. تهران: انتشارات سمت.
سیف، علی اکبر. (1389).  روانشناسی پرورشی نوین. چاپ هفتم، تهران:  نشر دوران.
صفرزاده، محمد حسین؛ سجادی، سید حسین و شعبانی، محیا. (1399). تاثیر تیپ شخصیتی بر کیفیت حسابرسی(مطالغه موردی: دیوان محاسبات ایران)، دوفصلنامه علمی حسابداری دولتی، 6(2) : 168-151.
کمیته تدوین استانداردهای حسابرسی سازمان حسابرسی. (1393). استاندارد حسابرسی شماره  204. تهران: انتشارات سازمان حسابرسی.
مرکز آموزش و پژوهش های حسابداری و حسابرسی حرفه­ای.(1398). مجموعه قانون و مقررات جامعه حسابداران رسمی ایران( با آخرین اصلاحات1397). چاپ اول، تهران: انتشارات جامعه حسابداران رسمی ایران.
نعمتی کشتلی، رضا. (1400). تاثیر استراتژی­های یادگیری شناختی کرتون بر برآورد خطر تقلب (مطالعه موردی: حسابرسان دیوان محاسبات ایران)، دوفصلنامه علمی حسابداری دولتی، 7(2): 94-79.
نعمتی کشتلی، رضا؛ حمیدیان، محسن؛ جعفری، سیده محبوبه و صراف، مریم. (1399). تاثیر سبک­های شناختی حسابرسان بر ارزیابی ریسک تقلب (آزمون نظریه انرژیک گریگورک). دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، 5(9)، 33-1.
نعمتی کشتلی، رضا؛ حمیدیان، محسن؛ جعفری، محبوبه و صراف، مریم. (1399). تأثیر سبک شناختی حسابرسان بر ارزیابی ریسک تقلب: آزمون نظریه یادگیری تجربی کلب. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 9(34) : 275-253.
هیر، جوزف. (2015). مدل­سازی معادلات ساختاری. ترجمه عادل آذر. تهران: انتشارات نگاه دانش.
Anggraini, F. R. R., Baridwan, Z., Suwardjono, S., & Basuki, H. (2017). Social Cognitive Theory Test: Role of Anxiety in getting Professional Sanction in Professionalism and Auditor Independence. The Indonesian Journal of Accounting Research, 20(2), 237-258.
Auditing Standards Development Committee (2013). Auditing Standards No. 204.Tehran, Auditing Organization Publications. )In Persian(.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs, NJ1986(23-28).
Bani, Mahmoud; Faghani Makrani, Khosrow & Zabihi, Ali. (2018). the Impact of Professional Commitment and Ethical Ideology on Audit Quality with the Mediating Role of Behavioral Ethics of Auditors of State-Owned Companies by Structural Equation Modeling Method. Journal of Governmental Accounting, 6 (1), 81-96. )In Persian(.
Bennett, R., Härtel, C. E., & McColl-Kennedy, J. R. (2005). Experience as a moderator of involvement and satisfaction on brand loyalty in a business-to-business setting 02-314R. Industrial marketing management34(1), 97-107.
Carpenter, T., Durtschi, C. & Gaynor, L.M. 2002. The Role of Experience in Professional Skepticism, Knowledge Acquisition, and Fraud Detection. Working Paper.
Collins, Karen. M. 1993. Stress and departures from the public accounting profession: A study of gender differences. Accounting Horizons 7(1): 29-38.
Darr, E. D., L. Argote, and D. Epple. 1995. The acquisition, transfer and depreciation of knowledge in service organizations: Productivity.
DeZoort, F. T., & Harrison, P. D. (2018). Understanding auditors’ sense of responsibility for detecting fraud within organizations. Journal of Business Ethics149(4), 857-874.
Duh, R. R., Knechel, W. R., & Lin, C. C. (2020). The Effects of Audit Firms' Knowledge Sharing on Audit Quality and Efficiency. Auditing: A Journal of Practice & Theory39(2), 51-79.
Elahi, Shaban, Baharifar, Ali & Salehi, Ali (2014). Designing the structure of the system for documenting the organizational experiences of managers. Teacher of Humanities Quarterly 6, 1-5. )In Persian(.
Fabiianska, V., Kutsyk, P., Babich, I., Ilashchuk, S., Voronko, R., & Savitska, S. (2021). Auditor's professional skepticism: a case from Ukraine. Independent Journal of Management & Production12(3), 281-295.
Fatmawati, D.; Mustikarini, A.; Fransiska, I. Does accounting education affect professional skepticism and audit judgment? J. Pengur. 2018, 52, 221–233.
Grohnert, T., Meuwissen, R. H., & Gijselaers, W. H. (2021). Retaining the learning professional: A survival study on workplace learning in professional service firms. Human Resource Development Quarterly.
Grohnert, T., Gijselaers, W., Meuwissen, R., & Trotman, K. (2020). The effects of a supportive learning culture and rank on professional skepticism in information search. Available at SSRN 3504535.
Gruhl, J., Spohn, C. & Welch, S. 1981. Women as policymakers: The case of trial judges. American Journal of Political Science 25(2): 308-322.
Glover, S. M., & Prawitt, D. F. (2014). Enhancing auditor professional skepticism: The professional skepticism continuum. Current Issues in Auditing, 8(2), 1-10.
Hassan, O., & Giorgioni, G. (2019). The impact of corruption on analyst coverage. Managerial Auditing Journal34(3), 305-323.
He, X., Kothari, S. P., Xiao, T., & Zuo, L. (2021). Industry-Specific Knowledge Transfer in Audit Firms: Evidence from Audit Firm Mergers in ChinaIndustry-Specific Knowledge Transfer in Audit Firms. The Accounting Review.
Hosseini, S., Banimahd, B., Safari, Z. (2020). Examining the Effect of Auditor's Professional Skepticism on Fraud Risk Assessment, Considering Moderator Effect of Communication Skill and Social Undermining. Journal of Accounting Knowledge, 11(2), 71-105. )In Persian(.
Hrgnhan. B. R. & Olson, M.H. (2007). Introduction to learning theory. Translated by Ali Akbar Saif. 7 ED. Tehran: Doran publish.
Hir, J. (2015). Structural Equation Modeling. Adel Azar. Tehran, Negah Danesh Publications. )In Persian(.
Hurtt, R. K. (2010).Development of a Scale to Measure Professional Skepticism. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 29(1), 149-171.
Hussin, S. A. H. S., Saleh, N. M., & Al-smady, A. A. (2019). Auditor demographic factors and dimensions of auditors’ skepticism in Jordan. Asian Journal of Accounting and Governance11.
Hussin, S. A. H., Iskandar, T. M., Saleh, N. M., & Jaffar, R. (2017). Professional Skepticism and Auditors' Assessment of Misstatement Risks: The Moderating Effect of Experience and Time Budget Pressure. Economics & Sociology, 10(4), 225-250.
Kozloski, T. M. (2011). Knowledge transfer in the fraud risk assessment task. Journal of Forensic & Investigative Accounting3(1), 49-85.
Kordab, M., Raudeliūnienė, J., & Meidutė-Kavaliauskienė, I. (2020). Mediating Role of Knowledge Management in the Relationship between Organizational Learning and Sustainable Organizational Performance. Sustainability12(23), 10061.
Liu, G., & Ren, H. (2019). Organizational learning and job satisfaction of trainee auditors: a case study of Chinese CPA firms. Accounting Research Journal32(2), 70-87.
Lipman-Blumen, J. 1992. Connective leadership: An integrative model for the 21st century. Sociological Perspectives. 35(1)
Luo, W., Luo, Y., Ma, Z., & Wang, R. (2019). Auditor Competencies, Organizational Learning, and Audit Quality: Spillover Effects of Auditing Cross-Listed Clients. Organizational Learning, and Audit Quality: Spillover Effects of Auditing Cross-Listed Clients (July 30, 2019).
Nair, P., & Kamalanabhan, T. J. (2010). Performance pressure and peer reporting of infractions: a moderated mediation model. Journal of Indian Business Research2(4), 216.
nematikoshteli, R. (2021). The Effect of Kirton Cognitive Learning Strategies on Fraud Risk Assessment (Case Study: Auditors of the Iran Court of Audit). Journal of Governmental Accounting, 7(2), 79-94.) In Persian(.
nematikoshteli R, Hamidian M, Jafari S M, sarraf M. The Impact of Auditors' Cognitive Styles on Fraud Risk Assessment (A Test of Gregorc's Energy Theory). َAAPC. 2020; 5 (9) :1-33. )In Persian(.
nematikoshteli, R., Hamidian, M., jafari, M., Sarraf, M. (2020). The Impact of Auditors' Cognitive Style on Fraud Risk Assessment: (A Test of Kolb's Experiential Learning Theory). Journal of Management Accounting and Auditing Knowledge, 9(34), 253-275. )In Persian(.
Olson, M. H., & Ramírez, J. J. (2020). An introduction to theories of learning. Routledge.
Paterson, S. M. (2014). Online learning: motivational factors for success. International Journal of Recent Contributions from Engineering, Science & IT (iJES)2(2), 6-12.
Peytcheva, M. (2014). Professional skepticism and auditor cognitive performance in a hypothesis-testing task. Managerial Auditing Journal, 29(1), 27-49.
Professional Accounting and Auditing Training and Research Center. (2016). Collection of rules and regulations of the Iranian Society of Certified Public Accountants. Tehran, Iranian Society of Certified Public Accountants Publications. (In Persian).
Quadackers, L., Groot, T., & Wright, A. (2014). Auditors’ professional skepticism: Neutrality versus presumptive doubt. Contemporary accounting research, 31(3), 639-657.
Ramirez, E., Kulinna, P. H., & Cothran, D.(2012). Constructs of physical activity behaviour in children: The usefulness of Social Cognitive Theory. Psychology of Sport and Exercise, 13(3), 303-310.
Rasuli, N. Torabi, MA. (2019). Step by step with PLS. Tehran. Poyandegan Danesh Publications. )In Persian(.
Rezaian, A. (2015). Fundamentals of Organizational Behavior Management. Tehran.Samt Publications. )In Persian(.
Safarzadeh, Mohammad Hossein; Sajjadi, Seyed Hossein & Shabani, Mahya (2019). The Impact of Personality Type on Audit Quality (Case Study: Court of Accounts of Iran.  Journal of Governmental Accounting, 6 (2), 151-168. )In Persian(.
Seif, A. (2010). Modern Educational Psychology.Tehran, Doraan Publications. )In Persian(.
Senge, P. (1990). Peter Senge and the learning organization. Rcuperado de.
Shawver, T. J., & Shawver, T. A. (2018). The impact of moral reasoning on whistleblowing intentions. In Research on professional responsibility and ethics in accounting. Emerald Publishing Limited.
Soper, D. S. (2021). A-priori sample size calculator for structural equation models [Software]. Available at www. dan ielsoper. com/statcalc (accessed 28 October 2020).
Trompeter, G. M., Carpenter, T. D., Desai, N., Jones, K. L., & Riley Jr, R. A. (2013). A synthesis of fraud-related research. Auditing: A Journal of Practice & Theory32(Supplement 1), 287-321.
Vogel, J. (1993). Dismissing skeptical possibilities. Philosophical Studies70(3), 235-250.
Westermann, K. D., Bedard, J. C., & Earley, C. E. (2015). Learning the “craft” of auditing: A dynamic view of auditors' on‐the‐job learning. Contemporary Accounting Research32(3), 864-896.
Whittington, R., & Pany, K. (2010). Principles of auditing and other assurance services.
Watkins, K.E. and Cervero, R.M. (2000), “Organizations as contexts for learning: a case study in certified public accountancy”, Journal ofWorkplace Learning, Vol. 12 No. 5, pp. 187-194.
Yang, B., Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (2004). The construct of the learning organization: Dimensions, measurement, and validation. Human resource development quarterly15(1), 31-55.