سید نادر موسوی؛ کیهان آزادی؛ محمد رضا وطن پرست
چکیده
این مطالعه بهدنبال شناسایی و رتبهبندی چالشهای بودجهریزی مبتنی بر عملکرد با تاکید بر نقشهای بهایابی و مبنای حسابداری تعهدی در بخش راهسازی کشور خواهد بود. برای دستیابی به این هدف سعی گردید تا از روش نظریهسازی داده بنیاد بر پایه مدل الماس در سه بعد برنامهریزی، تجزیه و تحلیل هزینهها و مدیریت عملکرد استفاده شود. پژوهش حاضر، ...
بیشتر
این مطالعه بهدنبال شناسایی و رتبهبندی چالشهای بودجهریزی مبتنی بر عملکرد با تاکید بر نقشهای بهایابی و مبنای حسابداری تعهدی در بخش راهسازی کشور خواهد بود. برای دستیابی به این هدف سعی گردید تا از روش نظریهسازی داده بنیاد بر پایه مدل الماس در سه بعد برنامهریزی، تجزیه و تحلیل هزینهها و مدیریت عملکرد استفاده شود. پژوهش حاضر، از نوع کاربردی و از نظر روش اجرایی توصیفی- پیمایشی میباشد و بهمنظور دستیابی به پاسخی برای سوالات تحقیق، اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمعآوری شده است. جامعه آماری پژوهش با توجه به موضوع و اهداف پژوهش، شامل متخصصان دانشگاهی و متخصصانی از سازمانهای متولی پیادهسازی نظام بودجهریزی مبتنی بر عملکرد میباشد. داده های تحقیق با استفاده از روش کدگذاری در نرم افزار اطلس.تی و تکنیک تاپسیس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از کاربرد تکنیک تاپسیس حاکی از آن بود که از بین 32 چالش مورد بررسی، چالشهایی که مربوط به فضای عمومی کشور و التهابات اقتصادی و سیاستگذاری کشور میگردید از نظر نمونه آماری به مراتب نسبت به چالشهایی که مختص بخش راهسازی کشور بود، از درجه اهمیت بالایی برخوردار بودند.
عبدالرحمن نارویی؛ علیرضا مومنی؛ عزیز گرد
چکیده
موضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر درصدد تدوین و ارزیابی مدل مطلوب نظام حسابداری تعهدی در بخش عمومی (مطالعه موردی: مدیران و ذیحسابان دستگاههای اجرایی) بوده و هدف پژوهش ارائه مدل مطلوب نظام حسابداری تعهدی در بخش عمومی میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع طرح متوالی اکتشافی بوده است. لذا از تحلیل مضمون و از نوع شبکه مضامین در فاز کیفی و از ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر درصدد تدوین و ارزیابی مدل مطلوب نظام حسابداری تعهدی در بخش عمومی (مطالعه موردی: مدیران و ذیحسابان دستگاههای اجرایی) بوده و هدف پژوهش ارائه مدل مطلوب نظام حسابداری تعهدی در بخش عمومی میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع طرح متوالی اکتشافی بوده است. لذا از تحلیل مضمون و از نوع شبکه مضامین در فاز کیفی و از مطالعه پیمایشی در فاز کمی استفاده شده است. یافته های پژوهش: یافتههای فاز کیفی نشان داد که مدل نظری مطلوب شبکهای نظام حسابداری تعهدی در بخش عمومی از چهار مضمون فراگیر (شامل: الف- افزایش اعتماد نهادی نسبت به دستگاههای اجرایی، ب- بهبود فرآیند مدیریتی، ج- افزایش بهرهوری سازمانی، د- بهبود قوانین و مقررات مالی)، 9 مضمون سازمان یافته و 43 مضمون پایهای به اشباع نظری رسیده و مدل مفهومی برساخته شده است. نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: به منظور ارائه مدل مطلوب نظام حسابداری تعهدی در بخش عمومی، مدلی مفهومی تدوین و مورد ارزیابی قرار گرفته است، که نتایج موید اثربخشی مطلوب مدل میباشد.
غلامرضا کردستانی؛ امیر خانکی؛ حوریه قانونی شیشوان
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 9-22
چکیده
بررسی تأثیر تغییر در خطمشیهای حسابداری بخش عمومی بر اصلاحات اداری هدف این پژوهش است. انتظار میرود تغییر خطمشی در حسابداری بخش عمومی موجب اصلاح و بهبود فرایندها، بهبود تعاملات برونسازمانی و کاهش تخلفات و فساد اداری-مالی شود. روش پژوهش پیمایشی است. از نظر زمانی نیز در سال 1396 انجام شده است. دادهها، از طریق تعداد 119 پرسشنامه ...
بیشتر
بررسی تأثیر تغییر در خطمشیهای حسابداری بخش عمومی بر اصلاحات اداری هدف این پژوهش است. انتظار میرود تغییر خطمشی در حسابداری بخش عمومی موجب اصلاح و بهبود فرایندها، بهبود تعاملات برونسازمانی و کاهش تخلفات و فساد اداری-مالی شود. روش پژوهش پیمایشی است. از نظر زمانی نیز در سال 1396 انجام شده است. دادهها، از طریق تعداد 119 پرسشنامه که بین دانشجویان، اساتید و خبرگان رشته حسابداری توزیع شده جمعآوری گردید و برای تجزیه و تحلیل فرضیهها نیز آزمونt استیودنت به کار گرفته شده است. یافتهها نشان میدهد که تغییر در خطمشیهای حسابداری بخش عمومی بر بهبود فرایندها تأثیرگذار است. همچنین شواهد حاکی از این است که تغییر در خطمشیهای حسابداری بخش عمومی بر بهبود تعاملات برونسازمانی، کاهش تخلفات و فساد اداری-مالی تأثیرگذار است. با توجه به تأثیر تغییر در خطمشیهای حسابداری بخش عمومی بر اصلاحات اداری، میتوان نتیجه گرفت که مدیریت فرایندهای کاری سازمانها، بهبود یافته و کارایی افزایش یابد. همچنین در سازمانها پنهانسازی، تقلب، تخلف و فساد مالی کاهش یابد.
هدی مجبوری یزدی؛ شعبان محمدی؛ عبدالحسین طالبی نجف آبادی؛ نرجس کمالی کرمانی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 135-154
چکیده
هدف این پژوهش بررسی نقش تعدیلکنندگی حسابرسی عملکرد در تأثیر حسابداری تعهدی بر حسابداری بخش عمومی ایران است. این پژوهش بهصورت پیمایشی و از نوع کاربردی است. 200 نفر از کارکنان بخشهای مالی و حسابداری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1397 بهعنوان جامعه آماری انتخاب و به روش کوکران 131 پرسشنامه ارسال و پس از حذف پرسشنامههای تکمیلنشده، ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی نقش تعدیلکنندگی حسابرسی عملکرد در تأثیر حسابداری تعهدی بر حسابداری بخش عمومی ایران است. این پژوهش بهصورت پیمایشی و از نوع کاربردی است. 200 نفر از کارکنان بخشهای مالی و حسابداری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1397 بهعنوان جامعه آماری انتخاب و به روش کوکران 131 پرسشنامه ارسال و پس از حذف پرسشنامههای تکمیلنشده، 120 پرسشنامه بهعنوان نمونه نهایی استفاده شد. از روش معادلات ساختاری و نرمافزار PLS برای تجزیهوتحلیل استفاده شد. نتایج نشان میدهد که حسابداری تعهدی بر حسابداری بخش عمومی تأثیر معناداری دارد. حسابرسی عملکرد تأثیر حسابداری تعهدی بر حسابداری بخش عمومی را تعدیل میکند. بهکارگیری حسابداری تعهدی در بخش عمومی موجب افزایش کارایی گزارشگری در این بخش، تهیه اطلاعات سودمندتر برای بهبود تخصیص منابع، افزایش پاسخگویی، افزایش شفافیت اطلاعاتی و ایجاد آگاهی نسبت به اثرات اقتصادی و بررسی بهتر عملکرد مدیران در استفاده از منابع در اختیار میگردد. حسابرسی عملکرد در بخش دولتی، گذشته از کامل کردن سیستم گزارشگری در مورد منابع مالی، به گزارشگری در مورد کل منابع اقتصادی در اختیار دولت نیز توجه میکند
مهدی قیدی؛ عزیز گرد
دوره 4، شماره 1 ، اسفند 1396، ، صفحه 49-58
چکیده
این تحقیق به بررسی تأثیر اجرای همزمان حسابداری تعهدی و هزینه یابی بر مبنای فعالیت در تصمیم گیری مدیران دانشگاه علوم پزشکی تهران می پردازد. به موجب ماده 49 و بند ”ب“ ماده 88 قانون برنامه چهارم توسعه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور ارتقای مستمر کیفیت خدمات سلامت و استفاده بهینه از امکانات بهداشتی و درمانی کشور، به اصلاح ...
بیشتر
این تحقیق به بررسی تأثیر اجرای همزمان حسابداری تعهدی و هزینه یابی بر مبنای فعالیت در تصمیم گیری مدیران دانشگاه علوم پزشکی تهران می پردازد. به موجب ماده 49 و بند ”ب“ ماده 88 قانون برنامه چهارم توسعه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور ارتقای مستمر کیفیت خدمات سلامت و استفاده بهینه از امکانات بهداشتی و درمانی کشور، به اصلاح فرایندها و ساختار مدیریت اقتصادی (نظام حسابداری، پرداخت مبتنی بر عملکرد و بودجهریزی عملیاتی) موظف شده است.
گزارشات حاصل از اجرای همزمانی از طریق نرمافزار و گزارشات قبل از همزمانی میان 68 نفر از مدیران و کارشناسان مالی قرار گرفت. تحقیق با استفاده از آزمون آماری تی-استیودنت صورت گرفت. نتایج تحقیق ضمن تأیید فرضیه ها نشان داد استقرار یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه (ERP) در اصلاح نظام حسابداری مدیریت مالی و قیمت تمام شده و بودجهریزی می تواند نقش بسزایی در تصمیم گیری مدیران داشته باشد.
محمود لاری دشت بیاض؛ کامران قائم مقامی؛ علی ملکی
دوره 3، شماره 1 ، آذر 1395، ، صفحه 59-68
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر در تعیین معیارهای حسابرسی عملکرد در دستگاه های اجرایی می باشد. این پژوهش از نوع قیاسی-استقرایی است که شامل 316 نفر از حسابرسان دیوان محاسبات کشور، ذیحسابان و مدیران مالی دستگاه های اجرایی است. اطلاعات پژوهش با استفاده از پرسشنامه ای شامل 36 سؤال برای چهار عامل اجرای بودجه ریزی عملیاتی، اجرای حسابداری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر در تعیین معیارهای حسابرسی عملکرد در دستگاه های اجرایی می باشد. این پژوهش از نوع قیاسی-استقرایی است که شامل 316 نفر از حسابرسان دیوان محاسبات کشور، ذیحسابان و مدیران مالی دستگاه های اجرایی است. اطلاعات پژوهش با استفاده از پرسشنامه ای شامل 36 سؤال برای چهار عامل اجرای بودجه ریزی عملیاتی، اجرای حسابداری تعهدی در بخش دولتی، وجود قوانین و مقررات لازم الاجرا و چارچوب نظری استانداردهای حسابداری دولتی گردآوری و از روش های آماری توصیفی و استنباطی از قبیل آزمون همبستگی پیرسون، آزمون تفاوت میانگین و آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که پیاده سازی و اجرای نظام بودجه ریزی عملیاتی، اجرای حسابداری تعهدی در بخش دولتی، وجود قوانین و مقررات لازم در اجرا و تدوین چارچوب نظری استانداردهای حسابداری دولتی مهم ترین عوامل در تعیین معیارهای حسابرسی عملکرد می باشند.
اکبر امینی مهر؛ عبدالکریم مقدم؛ ساره باستانی جهرمی
دوره 2، شماره 2 ، خرداد 1395، ، صفحه 7-14
چکیده
شهرداری ها برای گزارشگری مالی خود از مبنای نقدی تعدیل شده و نظام بودجه ریزی برنامه ای استفاده می نمایند. در سال های اخیر تلاش هایی در جهت تغییر سیستم حسابداری و گزارشگری مالی به مبنای تعهدی و بودجه ریزی عملیاتی در شهرداری ها انجام گرفته است. پژوهش حاضر به بررسی مشکلات انطباق حسابداری تعهدی با بودجه ریزی برنامه ای در شهرداری ها پرداخته ...
بیشتر
شهرداری ها برای گزارشگری مالی خود از مبنای نقدی تعدیل شده و نظام بودجه ریزی برنامه ای استفاده می نمایند. در سال های اخیر تلاش هایی در جهت تغییر سیستم حسابداری و گزارشگری مالی به مبنای تعهدی و بودجه ریزی عملیاتی در شهرداری ها انجام گرفته است. پژوهش حاضر به بررسی مشکلات انطباق حسابداری تعهدی با بودجه ریزی برنامه ای در شهرداری ها پرداخته است. این مطالعه از نوع توصیفی پیمایشی می باشد که شامل 153 نفر از مدیران و کارشناسان امور مالی شهرداری های استان فارس در سال 1393 است. اطلاعات پژوهش با استفاده از یک پرسشنامه 25 سؤالی از مقیاس پنج گزینه ای لیکرت گردآوری و از روش های آماری توصیفی و استنباطی از قبیل آزمون کولموگروف-اسمیرنوف برای نرمال بودن توزیع داده ها و آزمون های ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل واریانس فریدمن و ماتریس همبستگی استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که بین متغییر های درآمد ها، هزینه ها، دارایی ها، بدهی های ثبت شده در حسابداری تعهدی با بودجه ریزی برنامه ای مغایرت اساسی وجود دارد. با توجه به اینکه اساس بودجه ریزی برنامه ای، مبنای نقدی حسابداری می باشد لذا شهرداری ها در جهت بهبود گزارشگری و مسؤولیت پاسخگویی مدیران ناگزیر به اجرای حسابداری تعهدی با رویکرد بودجه ریزی عملیاتی می باشند.
اکبر امینی مهر؛ رضوان حجازی؛ ضیاالدین شهیم پرمهر
دوره 1، شماره 2 ، خرداد 1394، ، صفحه 55-66
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی سودمندی مبنای حسابداری تعهدی بر شفافیت گزارشگری و مسئولیت پاسخگویی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم (مطالعه موردی دانشگاه خوارزمی تهران) است. روش پژوهش تحلیلی از نوع کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان امور مالی دانشگاه خوارزمی بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفتند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی سودمندی مبنای حسابداری تعهدی بر شفافیت گزارشگری و مسئولیت پاسخگویی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم (مطالعه موردی دانشگاه خوارزمی تهران) است. روش پژوهش تحلیلی از نوع کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان امور مالی دانشگاه خوارزمی بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور گردآوری دادهها، از پرسشنامه با مقیاس پنج گزینه لیکرت استفاده شد. از روشهای آمار توصیفی شامل میانگین، درصد و فراوانی و آمار استنباطی همچون آزمون کولموگرف اسمیرنف جهت تعیین وضعیت نرمال بودن دادهها، آزمون خی– دو و همچنین آزمون تی استیودنت و نیز از نرم افزار spss به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده استفاده گردید. یافتههای تحقیق حاکی از آن بود که حسابداری تعهدی باعث ارتقای پاسخگویی بخش عمومی می شود. یافتهها نشان داد که حسابداری تعهدی تاثیر معناداری بر شفافیت گزارشگری ندارد. همچنین نتایج حاصل از آزمون تی – استیودنت نشان داد که حسابداری تعهدی بر تعیین بهای تمام شده خدمات در دانشگاه خوارزمی مؤثر است. سرانجام، با توجه به ادبیات مربوطه و نتایج حاصل از پژوهش راهکارهایی جهت بهبود وضعیت و به کارگیری حسابداری تعهدی و همچنین مسئولیت پاسخگویی و به طور کلی متغیرهای پژوهش در دانشگاههای مختلف وزارت علوم ارائه شد.