امید اسلام زاده؛ ناصر ایزدی نیا؛ داریوش فروغی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 23-40
چکیده
در اکثر کشورها آییننامه راهبری شرکتی (اداره امور سازمانی) بهعنوان یک قانون جهت بهبود حسابرسی دولتی تصویب شده است. اقتصاد ایران دولتی است، بنابراین راهبری شرکتی برای مدیریت بهینه منابع این بخش ضروری است. هدف از پژوهش تبیین مؤلفههای راهبری شرکتی با توجه به تجربه دیگر کشورها و نظرات خبرگان و همچنین ارزیابی توانایی دیوان محاسبات ...
بیشتر
در اکثر کشورها آییننامه راهبری شرکتی (اداره امور سازمانی) بهعنوان یک قانون جهت بهبود حسابرسی دولتی تصویب شده است. اقتصاد ایران دولتی است، بنابراین راهبری شرکتی برای مدیریت بهینه منابع این بخش ضروری است. هدف از پژوهش تبیین مؤلفههای راهبری شرکتی با توجه به تجربه دیگر کشورها و نظرات خبرگان و همچنین ارزیابی توانایی دیوان محاسبات در اجرای آن است. این پژوهش کاربردی، اکتشافی، پیمایشی و کیفی-کمی است. در مرحله دلفی 20 نفر از خبرگان دولت، مجلس و دیوان محاسبات و در مرحله ارزیابی توانایی دیوان محاسبات در اجرای اداره امور سازمانی 240 نفر از کارکنان دیوان محاسبات پاسخگو بودند. در مرحله دلفی فازی یافتهها نشان داد که چهار مؤلفه اصلی راهبری شرکتی شامل مؤلفههای نظارتی، مدیریتی، فنی و اخلاقی میباشد. تحلیل پرسشنامه 5 گزینهای نشان داد که دیوان محاسبات میتواند بر اجرای راهبری شرکتی نظارت نماید. پیشنهاد میشود که مجلس شورای اسلامی مطابق با شرایط بومی آییننامه راهبری شرکتی را تصویب و دیوان محاسبات مسئول نظارت بر آن باشد.