بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری و عملکرد در سازمان‌های بخش عمومی: نگرشی جدید مبتنی بر رویکرد مشارکتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری، مؤسسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران

2 استادیار گروه حسابداری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

چکیده

موضوع و هدف مقاله: این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری و عملکرد در سازمان‌های بخش عمومی انجام شود.
روش پژوهش: پژوهش پیش روی از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان و مدیران سطح میانی سازمان امور مالیاتی غرب استان مازندران در سال 1399 بوده است. برای این منظور 127 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور آزمون فرضیه‌های پژوهش از معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته‌‎های پژوهش: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که عواملی مانند محدودیت‌های بودجه و تجربه برای دستیابی به نوآوری در بخش عمومی اثر معناداری داشته است. همچنین محدودیت‌های بودجه، انگیزه برای بهبود عملکرد، واکنش به عملکرد ضعیف و تجربه دارای رابطه با عملکرد سازمانی است.
نتیجه‌‎گیری، اصالت و افزوده آن به دانش: نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که اجرایی رویکرد مشارکتی در سازمان‌های بخش عمومی می‌تواند در نوآوری و عملکرد بهتر این سازمان‌ها مؤثر باشد. بررسی نقش عوامل مؤثر بر نوآوری و عملکرد میتواند مدل‌های سنجش آن‌ها را بسط دهد و موجب بهبود عملکرد سازمان و در نتیجه دولت شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating Factors Affecting Innovation and Performance in Public Sector Organizations: A New Attitude Based on a Collaborative Approach

نویسندگان [English]

  • Mohsen Imeni 1
  • Seyedmohammad Moshashaei 2
1 Assistant Prof., Department of Accounting, Ayandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran
2 Assistant Professor of Accounting, Department of Accounting, University of Guilan, Rasht, Iran
چکیده [English]

Subject and Purpose of the Paper: This study aims to investigate the factors affecting innovation and performance in public sector organizations.
Research Method: The research ahead is applied in terms of purpose and a descriptive and survey in terms of method. The statistical population of this study was the employees and managers of the middle level of the Tax Affairs Organization of West of Mazandaran Province in the year 2020. To achieve this purpose, 127 people were selected as the sample. Structural equations used to test research hypotheses.
Research Findings: The results of this study show that factors such as budget constraints and experience to achieve innovation in the public sector have a significant effect. Also, budget constraints, motivation to improve performance, reaction to poor performance, and experience have affected organizational performance.
Conclusion, Originality and its Contribution to the Knowledge: The results of the present study show that the implementation of a participatory approach in public sector organizations can be effective in innovation and better performance of these organizations. Investigating the role of factors affecting innovation and performance can expand their assessment models and improve the performance of the organization and thus the government.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovation
  • Organizational Performance
  • Public Sector Organizations
  • Public Sector Accounting
آذرنیوشان، مریم؛ مشایخ، مریم و محمدی شیرمحله، فاطمه. (1397). رابطه نوآوری سازمانی با عملکرد شغلی و رضایت شغلی معلمان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8‌(3)، 94-75.
براتی، هاجر؛ عریضی، حمیدرضا؛ دری، بهروز و قاسمی، وحید. (1394). الگوی تحلیل مسیر میان متغیرهای روانشناختی و واکنش به تغییر در کارکنان مجتمع پتروشیمی بندرامام. فصلنامه علمی-پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه، ۲۸‌(۱)، 188-165.
برادران، وحید و ولیجانی، مریم. (1395). بررسی عوامل موثر بر ارتقاء بهره‌وری نیروی انسانی در سازمان امور مالیاتی کشور (مطالعه موردی اداره کل امور مالیاتی شرق تهران). پژوهشنامه مالیات، 29‌(77)، 184-165.
جلالی، سونیا و لبیبی، زهرا. (1396). مدیریت عملکرد کارکنان (مبتنی بر نقاط تماس)، ماهنامه علمی-آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر، ۲۸(۲۹۷)، 64-60.
حق‌شناس، اصغر؛ جمشیدیان، مهدی؛ شائمی، علی؛ شاهین، آرش و یزدان‌شناس، مهدی.
(1386). الگوی کارآفرینی سازمانی در بخش دولتی ایران. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 2‌(8)،
73-31.
حقیقی، محمدعلی؛ برهانی، بهاالدین؛ مشعوف، سحر و کرد رستمی، مجید. (1380). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: انتشارات ترمه، چاپ اول.
رستگار، عباسعلی و مقصودی، طاهره. (1395). بررسی تاثیر رهبری تحول آفرین بر نوآوری سازمانی با میانجیگری تسهیم دانش. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 25‌(80)، 182-157.
رضوانی، حمیدرضا و گرایلی نژاد، رزا. (1390). ارائه الگویی برای گونه‌شناسی انواع نوآوری سازمانی. فصلنامه تخصصی پارک‌ها و مراکز رشد، 7‌(28)، 26-21.
عبدلی، بهروز؛ فارسی، علیرضا و نوروزی سیدحسنی، ابراهیم. (1394). ارتباط بین جو انگیزشی ادارک شده و انگیزش خودمختاری جودوکاران لیگ برتر ایران. رشد و یادگیری
حرکتی-ورزشی
، 7‌(3)، 310-295.
فروغی، داریوش؛ مشعشعی، سیدمحمد و دریائی، عباسعلی. (1396). بررسی اثر به‌کارگیری نظام سنجش عملکرد بر عملکرد واحدهای بخش‌ عمومی (مطالعه موردی: شهرداری‌های استان مازندران). نشریه حسابداری دولتی، 4‌(1)، 36-23.
قربانزاده، منصور. (1392). مدیریت عملکرد کارکنان. مجله کار و جامعه، 160، 53-39.
مرتضوی، مهدی؛ رسولی قهرودی، مهدی و رستمی، آرزو. (1395). بررسی تاثیر نوآوری سازمانی و استراتژی عمومی رهبری هزینه بر عملکرد سازمان از طریق مزیت رقابتی. مجله مدیریت توسعه و تحول، 27، 25-17.
مهرانی، ساسان و عبدزاده کنفی، محمد. (1398). ارائه مدل اشاعه نوآوری‌های حسابداری در بخش عمومی. نشریه حسابداری دولتی، 5(2)، 24-9.
ناصحی‌فر، وحید؛ حبیبی بدرآبادی، محبوبه و حبیبی بدرآبادی، علی. (1389). عوامل ساختاری موثر بر نوآوری و خلق دانش در سازمان‌ها (مطالعه موردی سازمان امور مالیاتی کشور). پژوهشنامه مالیات، 9‌(57)، 143-123.
الیاسی، مهدی، صفردوست؛ عاطیه، محمد و روضه سرا، مریم. (1397). بررسی نقش استراتژی نوآوری بر عملکرد نوآورانه سازمان‌ها (مورد مطالعه: شرکت‌های دانش بنیان حوزه زیست فناوری). اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، 12‌(1)، 204-185.
Abdoli, B., Farsi, A. R., & Norouzi Seyedhasani, E. (2015). The Relationship between Motivational Climate and Player’s Satisfaction in Tehran Futsal Primer League. Journal of Research in Sport Management, 4‌(8), 135-148. (In Persian).
Amara, N., D'Este, P., Landry, R., & Doloreux, D. (2016). Impacts of Obstacles on Innovation Patterns in KIBS Firms. Journal of Business Research, 69(10), 4065-4073.
Anseel, F., Beatty, A. S., Shen, W., Lievens, F., & Sackett, P. R. (2015). How are We Doing after 30 Years? A Meta-Analytic Review of the Antecedents and Outcomes of Feedback-Seeking Behavior. Journal of Management, 41(1), 318-348.
Arundel, A., Bloch, C., & Ferguson, B. (2019). Advancing Innovation in the Public Sector: Aligning Innovation Measurement with Policy Goals. Research Policy, 48(3), 789-798.
Aschhoff, B., & Sofka, W. (2009). Innovation on Demand-Can Public Procurement Drive Market Success of Innovations?. Research policy, 38(8), 1235-1247.
Azar Nioushan, M., Mashayekh, M., & Mohammadi Shir Mahaleh, F. (2019). The Relationship between Teachers' Organizational Innovation and Job Performance and Job Satisfaction. Journal of Innovation and Creativity in Human Science, 8(3), 75-94. (In Persian).
Baradaran, V., & Valijani, M. (2016). A Model to Improve the Labor Productivity at Iranian Tax Organization (A Case Study of the Eastern Tehran General Tax Directorate). Journal of Tax Research, 24‌(29), 165-184. (In Persian).
Barati, H., Oreyzi, H., Dorry, B., & Ghasemi V. (2015). The Path Analysis Model between Individual Variables, Reaction to Change and Its Outcomes on Bandare-Emam Petrochemical Company. Journal of Management and Development Process, 28(1), 165-188. (In Persian).
Bekkers, V., & Tummers, L. (2018). Innovation in the Public Sector: Towards an Open and Collaborative Approach. International Review of Administrative Sciences, 84(2), 209-213.
Bernier, L. (2001). Developing the Public Service of Tomorrow: Imaginative Government. Public Sector Management, 12(2), 17-20.
Bernier, L., & Hafsi, T. (2007). The Changing Nature of Public Entrepreneurship. Public Administration Review, 67(3), 488-503.
Borins, S. (1998). Innovating With Integrity: How Local Heroes Are Transforming American Government. Georgetown University Press.
Borins, S. (2001). The Challenge of Innovating in Government. Arlington, VA: PricewaterhouseCoopers Endowment for the Business of Government.
Bugge, M. M., & Bloch, C. W. (2016). Between Bricolage And Breakthroughs—Framing The Many Faces Of Public Sector Innovation. Public Money & Management, 36(4), 281-288.
Camisón, C., & Villar-López, A. (2014). Organizational Innovation as an Enabler of Technological Innovation Capabilities and Firm Performance. Journal of Business Research, 67(1), 2891-2902.
Christensen, C. M., Anthony, S. D., & Roth, E. A. (2004). Seeing What Next is: Using the Theories of Innovation to Predict Industry Change. Harvard Business Press.
Dawson, G. S., & Denford, J. S. (2015). A Playbook for CIO-Enabled Innovation in the Federal Government. IBM Center for the Business of Government, Washington, DC.
De Vries, H., Bekkers, V., & Tummers, L. (2016). Innovation in the Public Sector: A Systematic Review and Future Research Agenda. Public Administration, 94(1), 146-166.
Demircioglu, M. A. (2017). Three Essays on Public Sector Innovation. (Doctoral dissertation, Indiana University).
Demircioglu, M. A., & Audretsch, D. B. (2017). Conditions for Innovation in Public Sector Organizations. Research Policy, 46(9), 1681-1691.
Demircioglu, M.A., (2016). Organizational Innovation. In: Farazmand, Ali (Ed.), Global Encyclopedia of Public Administration, Public Policy, and Governance. Springer International Publishing.
Denhardt, R. B., Denhardt, J. V., Aristigueta, M. P., & Rawlings, K. C. (2018). Managing Human Behavior in Public and Nonprofit Organizations. CQ Press.
Dosi, G. (1988). Sources, Procedures, and Microeconomic Effects of Innovation. Journal of Economic Literature, 1120-1171.
Edler, J., & Georghiou, L. (2007). Public Procurement and Innovation-Resurrecting the Demand Side. Research Policy, 36(7), 949-963.
Edler, J., & Yeow, J. (2016). Connecting Demand and Supply: The Role of Intermediation in Public Procurement of Innovation. Research Policy, 45(2), 414-426.
Ellonen, R., Blomqvist, K., & Puumalainen, K. (2008). The Role of Trust in Organisational Innovativeness. European Journal of Innovation Management. 11‌(2), 160–181.
Elyasi, M., Safardoust, A., & Rozehsara, M. (2018). Investigating the Effect of Innovating Strategy on Innovative Performance of Organizations (Case study: Knowledge-based Companies of Biotechnology Area). Strategic Management Thought, 12(1), 185-204. (In Persian).
Fernandez, S., & Wise, L. R. (2010). An Exploration of Why Public Organizations ‘Ingest’innovations. Public Administration, 88(4), 979-998.
Foroughi, D., Moshashaei, S. M., & Daryaei, A. (2018). The Effect of Using Performance Measurement Systems on Public Sector Performance (A Case study: Municipalities of Mazandaran Province). Journal of Governmental Accounting, 4(1), 23-36. (In Persian).
Geels, F. W., & Schot, J. (2007). Typology of Sociotechnical Transition Pathways. Research Policy, 36(3), 399-417.
Ghorbanzadeh, M. (2013). Employee Performance Management. Journal of Labor and Society, 160, 39-53. (In Persian).
Glor, E. D. (2014). Studying the impact of innovation on organizations, organizational populations and organizational communities: A framework for research. The Innovation Journal, 19(3), 1.
Haghighi, M. A., Borhani, B. Mashouf, S., & Kordrostami, M. (2001). Management of Organizational Behavior. Tehran: Termeh Publications, first edition. (In Persian).
Haghshenas, A., Jamshidian, M., Shaemi Barzaki, A., Shahin, A., & Yazdanshenas, M. (2007). An Organizational Entrepreneurship Framework for Iran's Public Sector. Iranian Journal of Management Sciences, 2(8), 31-73. (In Persian).
Higgins, R., Hartley, P., & Skelton, A. (2002). The Conscientious Consumer: Reconsidering the Role of Assessment Feedback in Student Learning. Studies in Higher Education, 27(1), 53-64.
Jalali, S., & Labibi, Z. (2017). Employee Performance Management (Based On Contact Points). Tadbir Management Scientific-Educational Monthly, 28(297), 60-64. (In Persian).
Keller, R. T. (1984). The Role of Performance and Absenteeism in the Prediction of Turnover. Academy of Management Journal, 27(1), 176-183.
Kuhlmann, S., & Rip, A. (2014). The Challenge of Addressing Grand Challenges: A Think Piece on How Innovation Can Be Driven Towards The" Grand Challenges" As Defined Under The Prospective European Union Framework Programme Horizon 2020.
Kuznets, S. (1962). Inventive Activity: Problems of Definition and Measurement. In The rate and direction of inventive activity: Economic and social factors (pp. 19-52). Princeton University Press.
Lægreid, P., Roness, P. G., & Verhoest, K. (2011). Explaining the Innovative Culture and Activities of State Agencies. Organization Studies, 32(10), 1321-1347.
LePine, J. A., & Van Dyne, L. (2001). Peer Responses to Low Performers: An Attributional Model of Helping in the Context of Groups. Academy of Management Review, 26(1), 67-84.
Makri, M., Lane, P. J., & Gomez‐Mejia, L. R. (2006). CEO Incentives, Innovation, and Performance in Technology‐Intensive Firms: A Reconciliation of Outcome and Behavior‐Based Incentive Schemes. Strategic Management Journal, 27(11), 1057-1080.
Marfleet, J. (2008). Enterprise 2.0—What's Your Game Plan? What, If Any, Will Be The Role Of The Information Intermediary?. Business Information Review, 25(3), 152-157.
Mättö, T. (2019). Innovation through Implementation of a Quality Improvement Method: A Finnish Public-Sector Case. The TQM Journal, 31(6), 987-1002.
Mehrani, S., & Abdzadeh Kanafi, M. (2019). The Presentation Model for Diffusion of Accounting Innovations in the Public Sector. Journal of Governmental Accounting, 5(2), 9-24. (In Persian).
Mortazavi, M., Rasoli Ghahrodi, M., & Rostami, A. (2017). The Effects of Organizational Innovations and Competitive Cost Leadership Strategy Performance though Competitive Advantages. Journal of Development & Evolution Management, (27), 17-25. (In Persian).
Moussa, M., McMurray, A., & Muenjohn, N. (2018). Innovation in Public Sector Organisations. Cogent Business & Management, 5(1), 1475047.
Mutonyi, B.R.Slåtten, T., & Lien, G. (2020). Organizational Climate and Creative Performance in the Public Sector. European Business Review, 32(4), 615-631.
Nasehifar V, Habibi Badrabadi M, & Habibi Badrabadi A. (2011). The Structural Factors Affecting innovation and knowledge Creation in Organizations (A Case Study of State Tax Organization). Journal of Tax Research, 18‌(9), 123-142. (In Persian).
Pierce, J. L., & Delbecq, A. L. (1977). Organization Structure, Individual Attitudes and Innovation. Academy of Management Review, 2(1), 27-37.
Rajapathirana, R. J., & Hui, Y. (2018). Relationship between Innovation Capability, Innovation Type, and Firm Performance. Journal of Innovation & Knowledge, 3(1), 44-55.
Rastgar, A., & Maghsoodi, T. (2016). The Impact of Transformational Leadership on Organizational Innovation: Mediating Role of Knowledge Sharing. Management Studies in Development and Evolution, 25(80), 157-182. (In Persian).
Rezvani, H. R., & Geraelinejad, R. (2011). Provide a Model For The Typology of Types of Organizational Innovation. Journal of science & Technology Parks and Incubators, 7(28), 21-26. (In Persian).
Roper, S., Love, J. H., & Bonner, K. (2017). Firms’ Knowledge Search and Local Knowledge Externalities in Innovation Performance. Research Policy, 46(1), 43-56.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemporary Educational Psychology25(1), 54-67.
Sahni, N. R., Wessel, M., & Christensen, C. M. (2013). Unleashing Breakthrough Innovation in Government. Stanford Social Innovation Review, 11(3), 27-31.
Souto, J. E., & Rodriguez, A. (2015). The Problems of Environmentally Involved Firms: Innovation Obstacles and Essential Issues in the Achievement of Environmental Innovation. Journal of Cleaner Production, 101, 49-58.
Steelman, L. A., Levy, P. E., & Snell, A. F. (2004). The Feedback Environment Scale: Construct Definition, Measurement, and Validation. Educational and Psychological Measurement, 64(1), 165-184.
Turnheim, B., & Geels, F. W. (2013). The Destabilisation of Existing Regimes: Confronting a Multi-Dimensional Framework with a Case Study of the British Coal Industry (1913–1967). Research Policy, 42(10), 1749-1767.
Verhoest, K., Verschuere, B., & Bouckaert, G. (2007). Pressure, Legitimacy, and Innovative Behavior by Public Organizations. Governance, 20(3), 469-497.
Weibel, A., & Six, F. (2013). Trust and Control: The Role of Intrinsic Motivation. In Handbook of advances in trust research. Edward Elgar Publishing.
Wynen, J., Verhoest, K., Ongaro, E., Van Thiel, S., & in Cooperation with the COBRA Network. (2014). Innovation-oriented culture in the public sector: Do managerial autonomy and result control lead to innovation? Public Management Review, 16(1), 45-66.