اثر تعدیلی مسئولیت اجتماعی بر ارتباط سرمایه‌گذاری و عملکرد در شرکت‌های دولتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار،گروه مدیریت مالی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه حسابداری، واحد فیروز آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروز آباد، ایران

چکیده

موضوع و هدف مقاله: مطالعات انجام شده در زمینه اهداف استراتژیک توسعه‌ در نیم ‌قرن اخیر بیانگر این است که مسئولیت‌ و تعهد اجتماعی مبنای قضاوت در خصوص عملکرد دولت‌ها بوده است. لذا در پژوهش حاضر اثر مسئولیت اجتماعی بر ارتباط سرمایه‌گذاری و عملکرد در شرکت‌های دولتی مورد بررسی قرار گرفت.
روش پژوهش: در این پژوهش تعداد 125 شرکت از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار مشتمل بر 31 شرکت دولتی به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب و اثر مسئولیت اجتماعی بر ارتباط متغیر‌های ذکر شده در دوره زمانی 1398-1392 مورد آزمون قرار گرفت. برای آزمون فرضیه‌ها از تحلیل رگرسیون به روش داده‌های ترکیبی استفاده شده است.
یافته‌های پژوهش: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بطور کلی مسئولیت اجتماعی بر ارتباط سرمایه‌گذاری و عملکرد اثر تعدیل‌کنندگی دارد، اما این اثر در شرکت‌های دولتی بهدلیل وجود سطح پایین‌تر مشکلات نمایندگی کمتر است.
نتیجه‌‌گیری، اصالت و افزوده آن به دانش: با توجه به اینکه اثر منفی ایفای مسئولیت‌های اجتماعی بر عملکرد در شرکت‌های دولتی کمتر است، دولت می‌تواند با سرمایه‌گذاری در این حوزه اهداف توسعه اجتماعی را محقق کند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Moderating Effect of Social Responsibility on the Relationship between Investment and Performance in State-Owned Enterprises

نویسندگان [English]

  • farhad fazilat 1
  • shadi shahverdiani 2
  • hashem vali pour 3
1 PhD. in Accounting, Economic and Management Faculty, Science and Research Branch Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Financial Management, Department of Financial Management, Shahre Quds Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Accounting, Firouzabad Branch, Islamic Azad University, Firouzabad, Iran
چکیده [English]

Subject and Purpose of the Article: Studies on strategic development goals in the last half century indicate that social responsibility and commitment have been the basis for judging the performance of governments. Therefore, in the present study, the effect of social responsibility on the relationship between investment and performance in state-owned Enterprises was investigated.
Research Method: In this research, 125 companies from the listed companies in the stock exchange including 31 public companies were selected as the research sample and the effect of social responsibility on the relationship between the mentioned variables during the period 2013-2019 was tested. To test the hypotheses, regression analysis by panel data method has been used.
Research Findings: The results show that in  general, social responsibility has a moderating effect on the relationship between investment and corporate performance. However, this effect is less common in state-owned enterprises due to lower levels of agency problems.
Conclusion, Originality and its Contribution to the Knowledge: Considering that the negative effect of social responsibilities on performance in state-owned enterprises is less, the government can achieve social development goals by investing in this sector.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corporate social responsibility
  • investment efficiency
  • agency theory. state-owned companies
حساس یگانه، یحیی؛ برزگر، قدرت‌اله (1392). ارائه مولفه‌ها و شاخص‌های بعد اجتماعی مسئولیت شرکت‌ها و وضعیت موجود آن در ایران. مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی، 2(1)، 199-222.
رضا زاده، جواد؛ خانی لنگی، حمید رضا (1394). تأثیر تمرکز مالکیت و مالکیت دولتی بر محافظه‌کاری حسابداری. دانش حسابداری مالی، 2(2)،33-53.
فخاری، حسین؛ فلاح پور، فرهاد (1396). بررسی اثر میانجی عملکرد مالی بر رابطه بین مسئولیت‌پذیری اجتماعی و ارزش افزوده بازار شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. چشم انداز مدیریت مالی،۲۰، 97-114.
کمالی رضایی، هاشم؛ علی اصغر رستمی انوری و علی سعیدی و محمد خدایی (1399). مسئولیت اجتماعی شرکت و احتمال ورشکستگی: شواهدی از نقش رقابت بازار، سرمایه فکری و هزینه سرمایه. حسابداری و مالی شرکتی، 31(1)، 53-63.
گرد، عزیز؛ محمدرضا چکاو و ناصر شریفی(1397). بررسی رابطه مالکیت دولتی و هزینه‌های نمایندگی. مطالعات تطبیقی در مدیریت مالی و حسابداری، 2(3) ،29-40.
ملکیان، اسفندیار؛ معصومه شهسواری و رسول سلمانی (1395). مطالعه رابطه بین مالکیت دولتی و نهادی با مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها. دانش سرمایه‌گذاری، 5(17)، 55-74.
نمازی، محمد؛ مقیمی، فاطمه(1397). تأثیر نوآوری و نقش تعدیلی مسئولیت‌پذیری اجتماعی بر عملکرد مالی شرکت‌ها در صنایع مختلف. بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، 25(2)، 289 –310.
Aupperle, K. E., Carroll, A. B., & Hatfield, J. D. (1985). An empirical examination of the relationship between corporate social responsibility and profitability. Academy of management Journal, 28(2), 446-463.
Bardos K.S., M. Ertugrul and L.S. Gao, (2020). Corporate social responsibility, product market perception, and firm value, Journal of Corporate Finance, doi.org/10.1016/j.jcorpfin.2020.101588
Bhandari, A., & Javakhadze, D. (2017). Corporate social responsibility and capital allocation efficiency. Journal of Corporate Finance, 43, 354-377.
Bénabou, R., Tirole, J., (2010). Individual and corporate social responsibility. Economica 77, 1–19. doi:10.1111/j.l468-0335.2009.00843.x
Cheng, I., Hong, H., Shue, K., (2013). Do Managers do good with other people’s money? NBER Work. Pap. No. 18476 1–49. doi:10.2139/ssrn.1784357
Cho, S.Y.; Lee, C.; Pfei_er, R.J. (2013) Corporate social responsibility performance and information asymmetry.J. Account. Public Policy, 32, 71–83.
Deng, X., Kang, J. Koo, Low, B.S., (2013). Corporate social responsibility and stakeholder value maximization: Evidence from mergers. J. financ. econ. 110, 87–109. doi:10.1016/j.jfineco .2013.04.014
Esa, E., & Zahari, A. R. (2016). " Corporate social responsibility: Ownership structures, board characteristics & the mediating role of board compensation. Procedia Economics and Finance, 35, 35-43.
European Council (2006): Renewed EU Sustainable Development Strategy; 10917/06; http://ec.europa.eu/sustainable/docs/renewed_eu_sds_en.pdf
Fakhari, H. &, Fallahpour, F. (2017). The mediating effect of financial performance on the relationship between social responsibility and market value added of listed companies in Tehran Stock Exchange. Financial Management Outlook, 20, 97-114 (in persian).
Gord, A. &, Chakav M., & Sharifi N. (2018). Investigating the relationship between state ownership and agency fees. Comparative Studies in Financial Management and Accounting, 2(3), 29-40(in persian).
Hassas Yeganeh, Y., & Barzegar, Gh. (2013). Presenting the components and indicators of the social dimension of corporate responsibility and its current situation in Iran. Socio-Cultural Development Studies, 2(1), 199-222 (in persian).
Haufler, V. (2001): A Public Role for the Private Sector: Industry Self-Regulation in a Global Economy.Washington: Brookings Institution.
Hou, T.C.T., 2019. The relationship between corporate social responsibility and sustainable financial performance: Firm-level evidence from Taiwan. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 26(1), pp.19-28.
Kamalirezaei, H., Anvary Rostamy, A. A., Saeedi, A., & Khodaei Valeh Zaghard, M. (2020). Corporate social responsibility and bankruptcy probability: Exploring the role of market competition, intellectual capital, and equity cost. Journal of Corporate Accounting & Finance, 31(1), 53-63 (in persian).
Krüger, P., (2015). Corporate goodness and shareholder wealth. J. financ. econ. 115, 304–329. doi:10.1016/j.jfineco.2014.09.008
Malekian, E., & Shahsavari M., & Salmani, R. (2016). Studying the relationship between governmental and institutional property with corporate social responsibility. Investment Knowledge, 5(17), 55-74 (in persian).
McKinley, A. (2008). The drivers and performance of corporate environmental and social responsibility in the Canadian mining industry (Doctoral dissertation).
McWilliams, A. & Siegel, D. (2001): Corporate Social Responsibility: A Theory of the Firm Perspective, in: Academy of Management Review, 26/1, 117-127.
McWilliams, A., Siegel, D. S., & Wright, P. M. (2006). Corporate social responsibility: Strategic implications. Journal of management studies, 43(1), 1-18.
Moon, J. (2007). The contribution of corporate social responsibility to sustainable development. Sustainable development, 15(5), 296-306.
Moon, J. (2002). The social responsibility of business and new governance. Government and Opposition, 385-408.
Namazi, M, & Moghimi, F.(2018). The effect of innovation and the multiplicity role of social responsibility on financial performance of companies in various industries. Accounting and auditing studies, 25(2), 289-310 (in persian).
Preston, L. E., & O'bannon, D. P. (1997). The corporate social-financial performance relationship: A typology and analysis. Business & Society, 36(4), 419-429.
Rezazadeh, J., & Khani Langi, H. (2015). The impact of the concentration of state ownership and ownership on accounting conservatism. Financial Accounting Knowledge, 2(2), 33-53 (in persian).
Said, R., Zainuddin, Y. H., & Haron, H. (2009). The relationship between corporate social responsibility disclosure and corporate governance characteristics in Malaysian public listed companies. Social Responsibility Journal, 212-226.
Sarfraz, M., Qun, W., Hui, L., & Abdullah, M. I. (2018). Environmental risk management strategies and the moderating role of corporate social responsibility in project financing decisions. Sustainability, 10(8), 2771.
Sharfman, M. P., & Fernando, C. S. (2008). Environmental risk management and the cost of capital. Strategic management journal, 29(6), 569-592.
Theodoulidis, B, Diaz,D, Crotto, F, Rancati, E. (2017). Exploring corporate social responsibility and financial performance through stakeholder theory in the tourism industries, Tourism Management, 62(8):173-188.
Steurer, R., Martinuzzi, A., & Margula, S. (2012). Public policies on CSR in Europe: Themes, instruments, and regional differences. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 19(4), 206-227.
Xu, H., Wu, J., & Dao, M. (2019). Corporate social responsibility and trade credit. Review of Quantitative Finance and Accounting, 1-28.
Zeng, S., Qin, Y., & Zeng, G. (2019). Impact of Corporate Environmental Responsibility on Investment Efficiency: The Moderating Roles of the Institutional Environment and Consumer Environmental Awareness. Sustainability, 11(17), 4512.