بررسی تاثیر جهت‌گیری بازار بر عملکرد مالی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)با نقش میانجی عدم اطمینان در بازار و واکنش مشتریان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد، مدیریت کسب و کار، دانشگاه پیام نور، دماوند، ایران.

3 دانشجوی دکتری، مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، ایران

10.30473/gaa.2024.70538.1711

چکیده

موضوع و هدف مقاله: سازمان‌ها به دنبال دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و افزایش سودآوری با تکیه بر نوآوری و رویکردهای مناسب استراتژیک هستند. این پژوهش به بررسی تاثیر جهت‌گیری بازار بر عملکرد مالی ایمیدرو با نقش میانجی عدم اطمینان در بازار و واکنش مشتریان می‌پردازد.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و از نظر روش جمع‌آوری داده‌ها از نوع توصیفی پیمایشی است. حجم نمونه 164 نفر بوده و برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای بررسی نرمال بودن داده‌ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف استفاده شده و پایایی و روایی ابزار اندازه‌گیری با استفاده از شاخص‌های آلفای کرونباخ، پایایی مرکب، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی گردیده است. برازش مدل با استفاده از شاخص‌های CvCom، Cv Red و GOF مورد ارزیابی قرار گرفته است.
یافته‌های پژوهش: یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که جهت‌گیری بازار بر عملکرد مالی با نقش میانجی واکنش مشتریان و عدم اطمینان در بازار در ایمیدرو تاثیر معنی‌دار دارد.
نتیجه‌گیری، اصالت و افزوده آن به دانش: هدف نهایی تمام پیشنهادات این پژوهش، ارتقای عملکرد سازمان ایمیدرو از طریق انتخاب و اجرای راهبرد زنجیره تامین مناسب، توانمندسازی کارکنان، ایجاد ساختار سازمانی منعطف و استفاده از فناوری‌های نوین است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of market orientation on the financial performance of Iran Mines and Mineral Industries Development and Modernization Organization (IMIDRO) with the mediating role of uncertainty in the market and customer reaction

نویسندگان [English]

  • mohammadreza daraei 1
  • leila saberi 2
  • Akbar Sadeghvand 3
1 Assistant Professor, Department of Public Management, Payame Noor, Tehran, Iran
2 M.Sc. Department of Business Management, Payam Noor University, Tehran,
3 Ph.D. Student, Department of Management, Zanjan Branch Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
چکیده [English]

Title and Objective of the Article: Organizations strive for sustainable competitive advantage and increased profitability by leveraging innovation and appropriate strategic approaches. This research investigates the impact of market orientation on IMIDRO’s financial performance, with the mediating role of market uncertainty and customer reactions.
Research Methodology: This study adopts an applied approach and utilizes a descriptive survey method for data collection. The sample size consists of 164 participants selected through simple random sampling. The normality of data is assessed using the Kolmogorov-Smirnov test. The reliability and validity of measurement tools are evaluated using Cronbach’s alpha, composite reliability, convergent validity, and discriminant validity. Model fit is assessed using the CvCom, Cv Red, and GOF indices.
Research Findings: The results indicate that market orientation significantly influences financial performance, with customer reactions and market uncertainty playing a meaningful mediating role in IMIDRO.
Conclusion and Implications: The ultimate goal of the study’s recommendations is to enhance IMIDRO’s organizational performance through the selection and implementation of an appropriate supply chain strategy, employee empowerment, the creation of a flexible organizational structure, and the utilization of innovative technologies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Market orientation
  • financial performance
  • customer reaction
  • uncertainty in the market