نظام حساب واحد خزانه در ایران: کامیابی ها و جهت گیری آینده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه حسابداری ، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 پژوهشگر پسادکتری، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

موضوع و هدف مقاله:
با ظهور نیازهای جدید در جامعه، دولت‌ها مسئولیت‌های جدیدی را بر عهده گرفته‌اند. این وظایف گسترده و متنوع هستند؛ اما منابع محدود دولت‌ها آن‌ها را مجبور به اولویت‌بندی نیازها و انتخاب سیاست‌های مدیریت منابع کرده است. یکی از مهم‌ترین وظایف دولت‌ها، حفاظت از منابع مالی عمومی و کارآیی مصرف آن‌هاست. این وظیفه به چندین وظیفه جزئی تقسیم می‌شود. سیستم حساب واحد خزانه، یکی از اجزای مهم سیستم اطلاعات مدیریت مالی دولت است و ارزیابی عملکرد آن اهمیت بالایی دارد.
روش پژوهش:
در این پژوهش، حساب واحد خزانه با استفاده از پرسشنامه استاندارد بانک جهانی و مصاحبه با خبرگان بخش عمومی در سال 1401 مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش خبرگان بخش عمومی ایران می‌باشد.
یافته های پژوهش:
با توجه به معیارهای ارزیابی، حساب واحد خزانه امتیاز ۶۹ از ۱۰۰ را کسب کرده است که به عبارت دیگر، در محدوده میانگین تا خوب قرار دارد. نتایج نشان می‌دهد که در حوزه امنیت، این واحد برتری دارد، اما در حوزه مکانیسم‌های نظارتی، کمترین عملکرد را دارد.
نتیجه گیری، اصالت و افزوده آن به دانش:
برای افزایش بهره‌وری و کارآیی در مصرف منابع مالی عمومی، ضرورت دارد که واحد خزانه به نحوی تقویت شود که تمامی جنبه‌های اهمیت‌دار حفظ و بهره‌وری از این منابع را پوشش دهد. این پژوهش با ارائه یک ارزیابی جامع از نظام حساب واحد خزانه در ایران، چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی این نظام را به طور شفاف واکاوی می‌کند و راهکارهای عملیاتی برای ارتقای عملکرد آن ارائه می‌دهد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Treasury Single Account System in Iran: Achievements and Future Direction

نویسندگان [English]

  • ALI Rahmani 1
  • Marziyeh Nourahmadi 2
  • ali shirzad 2
1 Professor of Accounting, Department of Accounting, Faculty of Social and Economic, Al-zahra University, Tehran, Iran.
2 Postdoc Researcher, Department of Accounting, Faculty of Social and Economic, Al zahra University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Subject and Purpose of the Article:
With the emergence of new needs in society, governments have taken on new responsibilities. These responsibilities are extensive and diverse, but limited resources have compelled governments to prioritize needs and choose resource management policies. One of the most important tasks of governments is to protect public financial resources and ensure their efficiency in consumption. This duty is divided into several subtasks. The Treasury Single Account (TSA) system is a crucial component of government financial management information systems, and evaluating its performance is of great importance.
Research Method:
In this study, the Treasury Single Account was examined using a standard questionnaire from the World Bank and interviews with experts in the public sector in the year 1401 (2022-2023) in Iran. The study population consisted of experts in the Iranian public sector.
Research Findings:
According to evaluation criteria, the Treasury Single Account scored 69 out of 100, indicating that it falls within the range of average to good performance. The results show superiority in the security domain but the lowest performance in oversight mechanisms.
Conclusion, Originality and its Contribution to the Knowledge:
To increase productivity and efficiency in the use of public financial resources, it is essential to strengthen the Treasury Single Account unit to cover all aspects of preserving and efficiently utilizing these resources. This research provides a comprehensive evaluation of the Treasury Single Account system in Iran, elucidating the challenges and opportunities facing this system transparently and offering operational solutions to enhance its performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Treasury Single Account (TSA)
  • Integrated Financial Management Information System (IFMIS)
  • Government Payment Systems
  • Public Sector Financial Management (PFM)
Adebisi, J. F; & Okike, B. M. (2016). The adoption of the treasury single account (TSA) and its effect on revenue leakages of Nigerian states. American Research Journal of Business and Management, 2(1), 1-10.
Allen and Thomas; 1998, Public Expenditure Management Book; OECD.
Allen, R; R. Hemming, and B. Potter. 2013. The International Handbook of Public Financial Management. New York: Palgrave Macmillan.
Aria, Massimo, and Corrado Cuccurullo. 2017. “Bibliometrix: An R-Tool for Comprehensive Science Mapping Analysis.” Journal of Informetrics 11(4):959–75.
Börner, Katy, Chaomei Chen, and Kevin W. Boyack. 2003. “Visualizing Knowledge Domains.” Annual Review of Information Science and Technology 37(1):179–255.
Can, B. (2020). Extended New Treasury Single Account: New Tool for Government Cash Management in Turkey. In Public Financial Management Reforms in Turkey: Progress and Challenges, Volume 2 (pp. 3-20). Springer, Singapore.
Cobo, Manuel J; Antonio Gabriel López‐Herrera, Enrique Herrera‐Viedma, and Francisco Herrera. 2011. “Science Mapping Software Tools: Review, Analysis, and Cooperative Study among Tools.” Journal of the American Society for Information Science and Technology 62(7):1382–1402.
Dener, C. (2014). Treasury Single Account Rapid Assessment Toolkit. World Bank Publications.
Isa, A. A. (2016). The treasury single account (TSA) as an instrument of financial prudence and management: prospects and problems. Research Journal of Finance and Accounting, 7(4), 66-71.
Fainboim Yaker, I; & Pattanayak, S. (2010). Treasury single account: Concept, design, and implementation issues.
Onodi, B. E; Eyisi, A. S; & Akujor, J. C. (2020). Treasury single account (TSA) implementation and financial performance of commercial banks in Nigeria. European Journal of Business and Management Research5(6).
Style, M. L. A. (2021). ARUKWE C. Maureen, OKORO Deborah P; ENEH Nnajiofor Cyrus" Treasury Single Account and Fraud Management in Nigeria: Benefits and Challenges. International Journal of Science and Management Studies (IJSMS), 4, I3.
Zupic, Ivan, and Tomaž Čater. 2015. “Bibliometric Methods in Management and Organization.” Organizational Research Methods 18(3):429–72.