ایمان زارع؛ محمد مرادی؛ رضا غلامی جمکرانی؛ اسدالله بابایی فرد؛ حسین جهانگیرنیا
چکیده
موضوع و هدف مقاله: هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جامع برای پاسخگویی در حسابداری از منظر اسلام با محوریت تئوری ساختیابی از حوزه تئوریهای اجتماعی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ شیوه اجرا کمی است. در بخش کمی از روش همبستگی مبتنی بر تحلیل عامل تاییدی و مدل سازی معادلههای ساختاری استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل حسابداران و حسابرسان ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جامع برای پاسخگویی در حسابداری از منظر اسلام با محوریت تئوری ساختیابی از حوزه تئوریهای اجتماعی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ شیوه اجرا کمی است. در بخش کمی از روش همبستگی مبتنی بر تحلیل عامل تاییدی و مدل سازی معادلههای ساختاری استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل حسابداران و حسابرسان بخش دولتی و اعضای جامعه حسابداران رسمی است که با روش نمونه گیری در دسترس 250 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استخراجی از ادبیات پژوهش است.یافتههای پژوهش: تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کمی در قالب مدل معادلههای ساختاری نشان داد که اثرات 6 حوزه شامل رویکرد پاسخگویی، سطوح پاسخگویی، ابعاد پاسخگویی، ارکان پاسخگو، اصول پاسخگویی، تقویت پاسخگویی بر پاسخگویی نظام حسابداری معنادار بوده اند.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: الگوی اسلامی با تمرکز بر عاملیت در تئوری ساختیابی و تاکید بر ارزش های اخلاقی در تشکیل نظام های اجتماعی، زبان پاسخگویی در نظام حسابداری را به تکامل و پویایی می رساند.
علی داد نوش فر؛ عبدالرضا محسنی؛ مصطفی قاسمی
چکیده
موضوع و هدف مقاله: تصمیمگیری اخلاقی مفهومی است که ثمرات آن بر مطلوبیت سازمانی و اهداف مربوط به آن مشهود است و از همین رو این پژوهش بررسی پیرامون آن را در حرفه حسابداری و حسابرسی مورد بررسی قرار داده و هدف پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی در حرفه حسابداری و حسابرسی با توجه به پژوهشهای داخلی و خارجی انجام شده است.روش ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: تصمیمگیری اخلاقی مفهومی است که ثمرات آن بر مطلوبیت سازمانی و اهداف مربوط به آن مشهود است و از همین رو این پژوهش بررسی پیرامون آن را در حرفه حسابداری و حسابرسی مورد بررسی قرار داده و هدف پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی در حرفه حسابداری و حسابرسی با توجه به پژوهشهای داخلی و خارجی انجام شده است.روش پژوهش: روش این پژوهش فراتحلیل و جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل همۀ مقالههای متناسب با موضوع تصمیمگیری اخلاقی در حرفه حسابداری در مجله های علمی پژوهشی ایرانی و خارجی مشخصشده با ضوابط خاص است. 19 مقاله مورد بررسی نهایی قرار گرفت و دادهها با استفاده از نرمافزار جامع فراتحلیل نسخۀ (CMA2) مورد تحلیل قرار گرفتند.یافتههای پژوهش: بر اساس بررسی، در حرفه حسابداری و حسابرسی 18 متغیر بر تصمیمگیری اخلاقی شامل: سازه فردی، شرایط اجتماعی، شرایط اقتصادی، شرایط محیط کار، سن، عضویت رسمی، جنسیت، فرهنگسازمانی، تجربه، هویت، مهارت کار، آرمان اخلاقی، نسبیگرایی، رهبری اخلاقی، قوانین و مقررات، ویژگی کار، تحصیلات و ویژگی شخصیتی اثرگذار هستند.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: تمامی عوامل اندازه اثر متوسط و بالا داشتند و از این رو تمامی مقولهها بر تصمیمگیری اخلاقی در حرفه حسابداری و حسابرسی اثرگذارند. در بین عوامل مورد بررسی، آرمان اخلاقی بیشترین اندازه اثر (71/0)، فرهنگ سازمانی بیشترین اندازه اثر (69/0) و قوانین و مقررات بیشترین اندازه اثر (68/0)، مهمترین عوامل اثرگذار برحسب بالاترین ضرایب اثر (بیشتر از 5/0) و اثر تمامی مقولهها مورد تأیید قرار گرفت و این پژوهش با شناسایی شاخصهای مختلف و مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی میتواند راهگشایی مناسب برای رویکرد تصمیمگیری مناسب حسابداران و حسابرسان باشد.
محمدرضا عباسی استمال؛ مهدی زینالی؛ رسول برادران حسن زاده؛ یونس بادآورنهندی
چکیده
موضوع و هدف مقاله: با عنایت به اهمیت مسئله توسعه پایدار، هدف پژوهش حاضر، تحلیل شکاف فازی و شناسایی عوامل افشاء اطلاعات مربوط به حسابداری توسعه پایدار، که در سال ۱۳۹۸ انجام شده است.روش پژوهش: روش پژوهش، ترکیبی از نوع متوالی- اکتشافی و هدف آن کاربردی است. با استفاده از روش تحلیل محتوا، متغیرهای اولیه، شناسایی شد؛ غربال شاخصها با استفاده ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: با عنایت به اهمیت مسئله توسعه پایدار، هدف پژوهش حاضر، تحلیل شکاف فازی و شناسایی عوامل افشاء اطلاعات مربوط به حسابداری توسعه پایدار، که در سال ۱۳۹۸ انجام شده است.روش پژوهش: روش پژوهش، ترکیبی از نوع متوالی- اکتشافی و هدف آن کاربردی است. با استفاده از روش تحلیل محتوا، متغیرهای اولیه، شناسایی شد؛ غربال شاخصها با استفاده از تکنیک دلفی فازی و سپس به تحلیل شکاف فازی وضعیت متغیرها در شرکتهای فعال بنا بر نظر خبرگان پرداخته شد.یافتههای پژوهش: ۶۰ شاخص در قالب ۴ بعد شامل عوامل زیستمحیطی، اجتماعی، اقتصادی و راهبری، شناسایی شد. نتایج نشان میدهد که در تمامی موارد بین انتظارات با وضعیت مطلوب، فاصله معناداری وجود دارد. نتیجه ارزیابی اهمیت و عملکرد نیز نشان داد، شاخصها در محدوده ”حیطه ضعف“ قرار دارند و از اهمیت بالا و عملکرد پایین برخوردارند.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: نتایج این پژوهش بیانگر این است که با افشاء شاخصهای اطلاعات مربوط به حسابداری توسعه پایدار، مدیران و سیاستگذاران امور شرکتی میتوانند با تدوین سیاستها و رهنمودهایی مناسب در حوزه حسابداری توسعه پایدار و افشای هر چه بیشتر آنها در گزارشهای مالی، اطلاعات شفافتری را در اختیار ذینفعان قرار دهند، که درنهایت باعث عملکرد پایدار شرکتها در بلندمدت شود.
نواب کیامهر؛ محمود همت فر؛ فردین منصوری
چکیده
موضوع و هدف مقاله: دانش حسابداری با عبور از چرخه آموزش، وارد عرصه پژوهش و تحقیق شده است. که در این مطالعه به مدلسازی عوامل تجاریسازی رسالههای دکتری حسابداری پرداخته شده است. هدف اصلی پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر و ارائه مدل مناسب تجاریسازی رسالههای دکتری حسابداری میباشد. روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ رویکرد، کیفی و از لحاظ هدف ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: دانش حسابداری با عبور از چرخه آموزش، وارد عرصه پژوهش و تحقیق شده است. که در این مطالعه به مدلسازی عوامل تجاریسازی رسالههای دکتری حسابداری پرداخته شده است. هدف اصلی پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر و ارائه مدل مناسب تجاریسازی رسالههای دکتری حسابداری میباشد. روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ رویکرد، کیفی و از لحاظ هدف اکتشافی است. دادهها از طریق پرسشنامه طراحی شده و بین 300 نفر اساتید حسابداری به صورت الکترونیکی توزیع و نظرات جمع آوری گردید. از طرفی رسالههای دکتری حسابداری از سال 1372 تا 1399 مشتمل بر 116 رساله مناسب با موضوع تجاریسازی مورد بررسی قرار گرفتند. یافتههای پژوهش: عوامل فردی، فرهنگی، سازمانی، محیطی، سیاسی و اقتصادی در ارائه مدل مفهومی تجاریسازی رسالههای دکتری حسابداری مؤثر است. نتیجه گیری، اصالت و افزوده آن به دانش: نتایج نشان داد عامل اقتصادی با وزن 89/5 در رتبه اول و عامل فردی با وزن 74/4 در رتبه دوم و عامل محیطی با وزن 36/3 در رتبه سوم و عامل فرهنگی با وزن 06/3 رتبه چهارم و عامل سازمانی و سیاسی با میانگین رتبهای 83/2 و 12/1 در رتبه پنجم و ششم به ترتیب اولویت قرار دارند. در این پژوهش برای نخستین بار، تجاریسازی رسالههای دکتری حسابداری مورد بررسی قرار گرفته است.