مقاله پژوهشی
مریم رضایی؛ محمدرضا عبدلی؛ حسن ولیان
چکیده
در طول چند دهه گذشته با رشد حیطههای علوم رفتاری و اجتماعی، توجه و تمرکز بر توسعه کار راهه حرفهای منابع انسانی به عنوان یکی از استراتژیهای مهم مدیریت منابع انسانی در مشاغل پرتنش و فشار همچون حرفه حسابرسی مورد تمرکز بوده است. الیناسیون به عنوان یک مفهوم همراستا با سرخوردگیهای اجتماع، در قالب نقشهای وظیفهای باعث ایجاد بیهویتی ...
بیشتر
در طول چند دهه گذشته با رشد حیطههای علوم رفتاری و اجتماعی، توجه و تمرکز بر توسعه کار راهه حرفهای منابع انسانی به عنوان یکی از استراتژیهای مهم مدیریت منابع انسانی در مشاغل پرتنش و فشار همچون حرفه حسابرسی مورد تمرکز بوده است. الیناسیون به عنوان یک مفهوم همراستا با سرخوردگیهای اجتماع، در قالب نقشهای وظیفهای باعث ایجاد بیهویتی در مسیر کار راهه حرفهای حسابرسان شده است که لزوم توجه به آن میتواند به توسعه کارکردهای عملکرد و اثربخش رفتاری حسابرسان مؤثر باشد. هدف این پژوهش تحلیل کیفی/تعاملی (IQA) علل ایجاد الیناسیون رفتاری در کار راهه حرفهای حسابرسان دیوان محاسبات میباشد. این پژوهش از روششناسی دوفازی مبتنی بر تحلیل کیفی/تعاملی (IQA) با مشارکت اعضای بخش کیفی و حسابرسان دیوان محاسبات بهره برده است. به طوری که در بخش تحلیل کیفی از نظریه زمینهای با مشارکت ۱۷ نفر از جامعه جامعه حسابداران رسمی و اساتید دانشگاه در حوزههای حسابداری و مالی، استفاده شد. در بخش تحلیل تعاملی یعنی بخش کمی نیز از مشارکت ۲۰ نفر از حسابرسان دیوان محاسبات به عنوان اعضای پانل برای مشارکت در تحلیل پیوندی استفاده است. نتایج در بخش کیفی و تحلیل نظریه زمینهای وجود ۳ طبقه اصلی شامل ابعاد فرهنگی، ابعاد اجتماعی و ابعاد ساختاری و ۷ طبقه فرعی شامل فقدان ارزشهای اخلاقی در حیطههای کاری، فقدان نمادهای رفتار حرفهای، وجود آسیبهای تبعیضآمیز، تعارضهای اجتماعی، فقدان تقویتهای رفتاری، فقدان برابری و عدالت و فقدان آموزشهای شغلی را که باعث ایجاد الیناسیون رفتاری در حرفه حسابرسی دیوان محاسبات میشوند، را تأیید نمود. نتایج در بحش تحلیل تعاملی نشان داد، فقدان نمادهای رفتار حرفهای به عنوان مقوله مؤلفه ابعاد فرهنگی، محرک مهم و اولیه ایجاد الیناسیون رفتاری در کار راهه حرفهای حسابرسان دیوان محاسبات میشود و این موضع تعارضهای اجتماعی به عنوان مقوله ابعاد اجتماعی ایجاد کننده الیناسیون رفتاری در کار راهه حرفهای حسابرسان دیوان محاسبات را به همراه دارد.
مقاله پژوهشی
کریم قادرزاده؛ محسن لطفی
چکیده
پاسخگویی، سنگ زیر بنای فرآیند گزارشگری مالی در بخش عمومی است. مسئولیت پاسخگویی دولتها را ملزم میکند که در مقابل ذینفعان خود پاسخگو باشند، زیرا ذینفعان حق دارند بدانند و حقایق را بهصورت اظهارات علنی و از طریق مذاکرات عمومی با ایشان و نمایندگان دریافت کنند. در همین راستا ارتقای مسئولیت پاسخگویی نیازمند شناسایی ذینفعان و تأمین ...
بیشتر
پاسخگویی، سنگ زیر بنای فرآیند گزارشگری مالی در بخش عمومی است. مسئولیت پاسخگویی دولتها را ملزم میکند که در مقابل ذینفعان خود پاسخگو باشند، زیرا ذینفعان حق دارند بدانند و حقایق را بهصورت اظهارات علنی و از طریق مذاکرات عمومی با ایشان و نمایندگان دریافت کنند. در همین راستا ارتقای مسئولیت پاسخگویی نیازمند شناسایی ذینفعان و تأمین نیازهای اطلاعاتی آن هاست. هدف اصلی این پژوهش شناسایی ذینفعان گزارشهای مالی بخش عمومی و نیازهای اطلاعاتی آنهاست. در این پژوهش ابتدا دو پرسشنامه حاوی سؤالاتی در زمینه شناسایی ذینفعان و نیازهای اطلاعاتی آنها تهیه و در اختیار نمونه انتخابی تحقیق شامل اساتید و دانشجویان مقطع دکتری حسابداری کشور در سال 1396 قرار گرفت، سپس پاسخهای بهدستآمده بهوسیله آزمونهای آماری مناسب (شامل: آزمون پایایی کرونباخ، آزمون دوجملهای، آزمون t تک نمونهای و آزمون فریدمن) تجزیهوتحلیل شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که پرداختکنندگان مالیات، مجلس نمایندگان و نهاد ریاست جمهوری از مهمترین ذینفعان گزارشهای مالی بخش عمومی محسوب میشوند که بهطور مشترک موردپذیرش ادبیات حسابداری بخش دولتی، هم در رویکرد دستوری و هم در رویکرد تجربی، قرار دارد. همچنین مهمترین نیازهای اطلاعاتی ذینفعان شامل اطلاعات مربوط به مقایسه درآمدهای تحققیافته با درآمدهای پیشبینیشده، اطلاعات مربوط به ارزیابی مباشرت دولت در حفظ و نگهداری و استفاده صحیح از داراییها و اطلاعات مربوط به مقایسه هزینههای واقعی با هزینههای مصوب است.
مقاله پژوهشی
حامد دهقانزاده؛ غلامرضا رضایی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی آثار اجرای نظام نوین حسابداری خزانه بر ویژگیهای کیفی اطلاعات مالی خزانه است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان مالی معاونت نظارت مالی اداره کل امور اقتصادی و دارایی در تهران و سایر استانهای کشور میباشد. جهت گردآوری اطلاعات موردنظر از پرسشنامه استفادهشده است. در این پژوهش، با توجه به نرمال ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی آثار اجرای نظام نوین حسابداری خزانه بر ویژگیهای کیفی اطلاعات مالی خزانه است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان مالی معاونت نظارت مالی اداره کل امور اقتصادی و دارایی در تهران و سایر استانهای کشور میباشد. جهت گردآوری اطلاعات موردنظر از پرسشنامه استفادهشده است. در این پژوهش، با توجه به نرمال یا غیرنرمال بودن توزیع دادهها، از آزمون t یکنمونهای یا میانه برای بررسی فرضیهها استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها حاکی از آن بود که اجرای دستورالعمل جدید حسابداری خزانه، مربوط بودن، قابلیت اتکا، قابلیت مقایسه و قابلیت فهم اطلاعات خزانه را افزایش میدهد. بااینوجود، دستورالعمل جدید حسابداری خزانه، منجر به کاهش بهموقع بودن اطلاعات خزانه میشود. در کل، یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که اجرای دستورالعمل جدید حسابداری خزانه، کیفیت اطلاعات خزانه را افزایش میدهد. بنابراین، نظام نوین حسابداری خزانه توانسته است در خصوص پاسخگویی و ارائه اطلاعات سودمند جهت تصمیمگیری سودمند واقع شود.
مقاله پژوهشی
غلامرضا کردستانی
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی و ارزیابی چالشهای نظام بودجهریزی است. نظام بودجهریزی باید از پاسخگویی و کارایی در برابر مصرف وجوه عمومی اطمینان ایجاد کند و در بلندمدت دستیابی به اهداف را تسهیل کند. سؤال پژوهش این است که نظام بودجهریزی در کشور با چه چالشهایی روبهرو است که اهداف بودجهریزی محقق نمیشود. بر مبنای یک طرح پیمایشی، اطلاعات ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی و ارزیابی چالشهای نظام بودجهریزی است. نظام بودجهریزی باید از پاسخگویی و کارایی در برابر مصرف وجوه عمومی اطمینان ایجاد کند و در بلندمدت دستیابی به اهداف را تسهیل کند. سؤال پژوهش این است که نظام بودجهریزی در کشور با چه چالشهایی روبهرو است که اهداف بودجهریزی محقق نمیشود. بر مبنای یک طرح پیمایشی، اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه توزیع شده بین کارشناسان خبره سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، دیوان محاسبات و اعضای هیئت علمی دانشگاه گردآوری شد. چالشهای بودجهریزی در مرحله طراحی بودجه ناشی از ضعف نظام برنامهریزی است. پیش بینی خوش بینانه درآمدها و کسری بودجه مستمر، تصویب بودجه نامتعادل، توزیع غیراقتصادی یارانهها، مصرف غیرکارای منابع، سهم بالای هزینههای پرسنلی، ساختار اداری ناکارآمد، نظام کنترلی ضعیف، ناکارآمدی نظام مالیاتی، گزارشگری مالی ضعیف و شفافیت پایین، ضعف نظام پاسخگویی، کفایت رسیدگیهای دیوان محاسبات و حسابرسی، پیشگیرانه نبودن رسیدگی و ناکارآمدی برخوردهای قضایی از چالشهای نظام بودجهریزی است. شناسایی این چالشها چارچوبی برای انجام اقدامات اصلاحی فراهم و بر اثربخشی بودجهریزی اثر میگذارد. این پژوهش، فهرستی از چالشهای نظام بودجهریزی در مراحل چهارگانه طراحی و تدوین لایحه بودجه، تصویب، اجرا و ارزیابی ارائه و درک عمیقتری از دلایل عدم تحقق اهداف پیشبینی شده را ایجاد و مبنایی برای اصلاح نظام بودجهریزی فراهم می نماید.
مقاله پژوهشی
محمود بانی؛ خسرو فغانی ماکرانی؛ علی ذبیحی
چکیده
این پژوهش شواهدی را در مورد مؤلفههای اخلاقی مؤثر بر کیفیت حسابرسی ارائه مینماید. حسابرسان به منظور حفظ اعتبار حرفه ای خود به دنبال افزایش کیفیت حسابرسی میباشند. وجود رفتار اخلاقی و شناسایی مؤلفههای آن برای حرفه حسابرسی ضروری بوده و نیازی اساسی جهت جلب اعتماد استفاده کنندگان خدمات حسابرسی میباشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی ...
بیشتر
این پژوهش شواهدی را در مورد مؤلفههای اخلاقی مؤثر بر کیفیت حسابرسی ارائه مینماید. حسابرسان به منظور حفظ اعتبار حرفه ای خود به دنبال افزایش کیفیت حسابرسی میباشند. وجود رفتار اخلاقی و شناسایی مؤلفههای آن برای حرفه حسابرسی ضروری بوده و نیازی اساسی جهت جلب اعتماد استفاده کنندگان خدمات حسابرسی میباشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تعهد حرفهای و ایدئولوژی اخلاقی، بر کیفیت حسابرسی با نقش میانجی رفتار اخلاقی حسابرسان شرکتهای دولتی است. پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده، توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه حسابرسان شرکتهای دولتی شاغل در سازمان حسابرسی میباشد. جهت دستیابی به اهداف پژوهش، 830 پرسشنامه توزیع و 482 پرسشنامه دریافت گردید. دادههای گردآوری شده با روش مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تعهد حرفهای و ایدئولوژی اخلاقی، بر کیفیت حسابرسی و رفتار اخلاقی تأثیر مثبت و معنیداری دارد و همچنین نقش میانجیگری رفتار اخلاقی حسابرسان شرکتهای دولتی نیز در این ارتباط تأیید می شود.
مقاله پژوهشی
حسین زارعیان؛ فروغ حیرانی؛ محمود معین الدین
چکیده
از مهمترین چالشهای حسابرسی مالیاتی کشورهای درحالتوسعه، عدمکارایی در بهرهوری از منابع است که جهت غلبه بر آن در ایران، حسابرسی مالیاتی مبتنی بر ریسک در طرح جامع مالیاتی پیادهسازی شده است. تعیین و مدلسازی شاخصههای اندازهگیری ریسک جهت انتخاب مؤدی، نقطه کلیدی در شروع فرایند حسابرسی مالیاتی مبتنی بر ریسک میباشد که این ...
بیشتر
از مهمترین چالشهای حسابرسی مالیاتی کشورهای درحالتوسعه، عدمکارایی در بهرهوری از منابع است که جهت غلبه بر آن در ایران، حسابرسی مالیاتی مبتنی بر ریسک در طرح جامع مالیاتی پیادهسازی شده است. تعیین و مدلسازی شاخصههای اندازهگیری ریسک جهت انتخاب مؤدی، نقطه کلیدی در شروع فرایند حسابرسی مالیاتی مبتنی بر ریسک میباشد که این پژوهش به آن میپردازد. با توجه به کمبود چارچوب نظری در زمینه شاخصههای مؤثر بر ریسک حسابرسی مالیاتی، روش پژوهش ترکیبی اکتشافی (کیفی: تحلیل تم و کمی: مدلسازی ساختاری تفسیری) است. بر اساس نتایج، در پایینترین سطح مدل ”ویژگیهای کلی مؤدیان“ به عنوان عامل دارای بیشترین نفوذ و در آخرین سطح مدل ”کیفیت تعامل مؤدی“ و ”نحوه پرداخت مالیات“ نشانگرهایی از ریسک مؤدی هستند. ویژگیهای مؤدیان و تخصص مالیاتی نیروی انسانی آنان منجر به استفاده از اصول و رویههای حسابداری، فرصتهای قانونی موجود و یا حتی کتمان رویدادهای مالی، در جهت بهینهسازی مالیات میشود که در متغیرهای کیفیت تعامل مؤدی و نحوه پرداخت مالیات بروز پیدا میکند.
مقاله پژوهشی
محمد وحدانی؛ ابوذر زحمتکش
چکیده
هدف پژوهش پیشرو بررسی تأثیر سبک مدیریت تعارض (همکاری، چیرگی و اجتناب) و عامل استرسزا ابهام نقش بر فرسودگی شغلی حسابداران بخش عمومی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه حسابداران بخش عمومی (در سطح کارشناس) اعم از دستگاههای دولتی، شهرداریها و سازمانهای زیر مجموعه قوه قضائیه مانند اداره ثبت اسناد و غیره در کل کشور میباشد. ...
بیشتر
هدف پژوهش پیشرو بررسی تأثیر سبک مدیریت تعارض (همکاری، چیرگی و اجتناب) و عامل استرسزا ابهام نقش بر فرسودگی شغلی حسابداران بخش عمومی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه حسابداران بخش عمومی (در سطح کارشناس) اعم از دستگاههای دولتی، شهرداریها و سازمانهای زیر مجموعه قوه قضائیه مانند اداره ثبت اسناد و غیره در کل کشور میباشد. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه، بهصورت الکترونیکی جمع آوری شده و 390 نفر از حسابداران بخش عمومی به عنوان نمونه های آماری به آن پاسخ دادهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Smart PLS نسخه 3 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد عامل استرس ابهام نقش، تأثیر مثبت و معناداری بر فرسودگی شغلی حسابداران بخش عمومی دارد. رابطه منفی و معنادار سبک مدیریت تعارض همکاری با فرسودگی شغلی، با وجود نقش میانجی ابهام نقش همچنان منفی و معنادار خواهد بود. سبک مدیریت اجتناب رابطه مثبت و معناداری با فرسودگی شغلی حسابداران بخش عمومی دارد در حالی که ابهام نقش نیز بر رابطه مذکور تأثیر مثبت و معنادار داشته است. اما سبک اجتناب از طریق ابهام نقش تأثیر معناداری بر فرسودگی شغلی حسابداران بخش عمومی ندارد.