با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مالی اسلامی ایران

نویسندگان

1 . استاد گروه حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی

2 . دانشجوی دکترای حسابداری، عضو هیأت علمی دانشگاه ایلام

چکیده

امروزه به دلیل پیچیدگی های فزاینده محیطی و وجود متغییرهای بی شمار و مؤثر در فرایند تصمیم گیری مدیران و نیاز به کاهش هزینه های جاری دولت، موضوع افزایش بهره وری، کانون توجه کلیه سازمان های دولتی قرار گرفته و بنابر قانون برنامه چهارم توسعه، بودجه بندی بر مبنای عملکرد به شدت مورد توجه دولت و سایر سازمان ها قرار گرفته است. در بودجه بندی بر مبنای عملکرد طبقه بندی عملیات به نحوی است که هدف ها شفاف تر بیان می شوند، ارزیابی بودجه آسان تر بوده و در روش هزینه یابی آن ارتباط بین داده و ستانده مورد توجه قرار می گیرد. مهم ترین هدف نظام بودجه بندی بر مبنای عملکرد، اصلاح نظام مدیریت بخش عمومی و افزایش اثربخشی مخارج این بخش است. این مطالعه در سه بخش کلی ارائه شده است: بخش اول، مبانی نظری بودجه بندی بر مبنای عملکرد و پیشینه پژوهش را بیان می کند. در بخش دوم، مفهوم بودجه بندی عملکرد و همچنین بودجه بندی بر مبنای عملکرد به ترتیب در کشور کانادا و ایران ارائه می شود و در بخش سوم، اقدامات انجام شده در خصوص بودجه بندی عملکرد و پیشنهاد در خصوص اجرای آن ارائه می شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Performance-Based Budgeting in Iran and Developed Countries (A case study of: Canada)

نویسندگان [English]

  • Jaafar babajani 1
  • sohrab Osta 2

1 Professor of Accounting, Allameh Tabatabai University, Iran.

2 PhD. Student, Member of the Scientific Board of Accounting Ilam University, Iran.

چکیده [English]

Due to the numerous environmental complications and the existence of numerous factors affecting managers’ decision making and the necessity of reductions in the government’s current expenses, the issue of efficiency has become the primary focus of organizations and based on the fourth development plan, performance-based budgeting has attracted the attention of governments and organizations. In performance-based budgeting, classifying operations is done so that goals are specified more clearly, the budgeting evaluation is easier and is related to its cost analysis and output is paid adequate attention to. The main goal of performance-based budgeting is the modification of public sector’s management and increasing the efficiency of its costs. This study is presented in three main parts. The first part presents the theoretical underpinnings and the literature of performance-based budgeting. The second part deals with the notion of performance-based budgeting in countries such as Canada and Iran. The third chapter then presents measures taken in relation to performance-based assessment and suggestions for its implementation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance-Based Budgeting
  • Barriers
  • Canada
  • ابراهیمی قزالی، فاطمه؛ ابراهیمی قزالی، حمیده؛ امیری، عادله. (1391). ”الزامات پیاده سازی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد“. پنجمین کنفرانس بین المللی بودجه بندی بر مبنای عملکرد، مرکز مطالعات مدیریت و بهره وری ایران ( وابسته به دانشگاه تربیت مدرس)، 156-148.
  • اسعدی، محمود (1386). ”شناسایی موانع اجرایی استقرار بودجه ریزی عملیاتی در گمرک جمهوری اسلامی ایران بر اساس مدل شه“. پایان نامه کارشناسی ارشد.
  • باباجانی، جعفر. (1387). ”نقش حسابداری و حسابرسی در استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی“. دومین کنفرانس بین المللی بودجه ریزی عملیاتی.
  • توکلی محمدی، محمد؛ اعتمادی، حسین. (1386). ”بررسی رابطه بین مشارکت در بودجه بندی و عملکرد مدیران و اثر اطلاعات مرتبط با شغل در شرکت های اصلی زیرمجموعه وزارت نفت“. دو ماهنامه علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد، 14(23)، 91-81.
  • طلایی زواره، سیدحسین. (1389). ”استقرار بودجه ریزی عملیاتی با استفاده از روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش وزارت آموزش و پرورش“. فصلنامه نوآوری های آموزشی، 9(36)، 172-150.
  • عباسی، ابراهیم؛ احمدی ماژین، شهاب. (1391). زیرساخت های فناوری اطلاعات برای استقرار بودجه ریزی بر مبنای عملکرد“. پنجمین کنفرانس بین المللی   بودجه بندی بر مبنای عملکرد، مرکز مطالعات مدیریت و بهره وری ایران (وابسته به دانشگاه تربیت مدرس)، 212-204.
  • فضلی، صفر؛ حسینی، سید محمد کریم. (1390). ”بررسی و رتبه بندی موانع پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی در سازمان های دولتی و ارائه راه کارهای لازم جهت کاهش موانع (مطالعه موردی: دستگاه های اجرایی استان قزوین)“. نشریه مطالعات کمی در مدیریت، 2(3)، 70-48.
  • قادری، محمدرضا. (1385). ”بودجه ریزی نوین دولتی“. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.
  • قدیم پور، جواد؛ طریقی، علی. (1388). ”بودجه ریزی عملیاتی و رابطه آن با حسابرسی عملیاتی“. دانش حسابرسی، شماره 39، انتشارات دیوان محاسبات کشور.
  • کردبچه، محمد. (1385). ”بودجه بندی بر مبنای عملکرد“. مجله برنامه و بودجه، 101، 30-3.
  • کورال، شیلا. (1380). برنامه ریزی استراتژیک برای خدمات کتابخانه ای و اطلاعاتی. ترجمه مجید امیدوار، تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
  • محمدی، جمال؛ کریمی، ابوالفضل. (1391). ”بررسی موانع اجرای بودجه ریزی عملیاتی در شرکت های دولتی“. پنجمین کنفرانس بین المللی بودجه بندی بر مبنای عملکرد، مرکز مطالعات مدیریت و بهره وری ایران ( وابسته به دانشگاه تربیت مدرس)، 221-208.
  • محمودی، فاطمه. (1386). ”بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی در سازمان های دولتی و ارائه   راه کارهای لازم جهت کاهش موانع“. پایان نامه کارشناسی ارشد.
  • ملکی، محمدرضا؛ نصیری پور، امیر اشکان؛ حجازی، علی؛ کاخانی، محمدجمیل. (1388). ”مطالعه تطبیقی سنجش عملکرد در ایران و کشورهای توسعه یافته“. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار، 16(1)، 49-43.
  • Alberta Government. (1998). “Results Oriented Government”. A Guide to Strategic Planning and Performance Measurement in the Alberta Government, Edmonton, Alberta.
  • Jordan & Hockbart. (2005). “The Advantage of Using Operational Budgeting on Governmental Organization”. Management Science Letters, 2, 101-106.
  • Natalie, F. & Marginson, D. (2010). “Reconciling Budget Flexibility with Budgetary Control”. Accounting Organization and society, 35, 444-461.
  •  OECD. (2007). Performance budgeting in OECD countries. Paris: OECD Publishing.
  • Ramadhan, S. (2009). “Budgetary Accountinh and Reporting Practices in Bahrini Governmental Units”. International Business Review, 18, 168- 183.
  • Segal, G. & Summers, A. (2002). “Citizen’s Budget Reports: Improving Performance and Accountability in Government”. Reason Public Policy Institute, Policy Study, No. 292.
  • Tandberg, E. (2009). “Performance Budgeting Equals Soviet-style Central Planning?”. Public Financial Management Blog.
  • Young, R. D. (2003). “Performance Based Budget Systems”. Public Policy and Practice.