دانشگاه پیام نورحسابداری دولتی2423-46134220180823The Impact of a Change in the Public Sector Accounting Policies on Administrative Reformبررسی تأثیر تغییر در خطمشیهای حسابداری بخش عمومی بر اصلاحات اداری9225164FAغلامرضاکردستانیدانشیار گروه حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.امیرخانکیکارشناسیارشد حسابداری، ایران.حوریهقانونی شیشوانکارشناسیارشد حسابداری، ایران.Journal Article20180315The objective of this study is the impact of a change in the public sector accounting policies on administrative reform. policy change in the public sector accounting will improve processes, external administrative corruption-financial. Research method is survey. In terms of time, it was done in 2017. Data from 119 questionnaires that students, professors and experts in the field of accounting distributed were collected. Student t test is used to analyze the hypotheses. These findings suggest that the change in the public sector accounting policies on improving processes influential also change in policies on improving public sector accounting external interaction, reducing the financial and administrative corruption-violations. Given the impact of changes in public accounting policies on administrative reform It can be concluded that the management of the business processes of the organizations will be improved and efficiency will increase also reduces fraud, Infringement, and financial corruption in organizations. <br /> بررسی تأثیر تغییر در خطمشیهای حسابداری بخش عمومی بر اصلاحات اداری هدف این پژوهش است. انتظار میرود تغییر خطمشی در حسابداری بخش عمومی موجب اصلاح و بهبود فرایندها، بهبود تعاملات برونسازمانی و کاهش تخلفات و فساد اداری-مالی شود. روش پژوهش پیمایشی است. از نظر زمانی نیز در سال 1396 انجام شده است. دادهها، از طریق تعداد 119 پرسشنامه که بین دانشجویان، اساتید و خبرگان رشته حسابداری توزیع شده جمعآوری گردید و برای تجزیه و تحلیل فرضیهها نیز آزمونt استیودنت به کار گرفته شده است. یافتهها نشان میدهد که تغییر در خطمشیهای حسابداری بخش عمومی بر بهبود فرایندها تأثیرگذار است. همچنین شواهد حاکی از این است که تغییر در خطمشیهای حسابداری بخش عمومی بر بهبود تعاملات برونسازمانی، کاهش تخلفات و فساد اداری-مالی تأثیرگذار است. با توجه به تأثیر تغییر در خطمشیهای حسابداری بخش عمومی بر اصلاحات اداری، میتوان نتیجه گرفت که مدیریت فرایندهای کاری سازمانها، بهبود یافته و کارایی افزایش یابد. همچنین در سازمانها پنهانسازی، تقلب، تخلف و فساد مالی کاهش یابد.<br /> https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_5164_19b968d274a9bc7b947b27fb60e711ae.pdfدانشگاه پیام نورحسابداری دولتی2423-46134220180823Explaining the Corporate Governance Components of Governmental Organizations and Assessing the Ability of Supreme Audit Court for It’s Implementationتبیین مؤلفههای اداره امور سازمانی(راهبری شرکتی) دستگاههای دولتی و ارزیابی توانایی دیوان محاسبات کشور در اجرای آن23405165FAامیداسلام زادهدانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایرانناصرایزدی نیادانشیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.داریوشفروغیدانشیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.Journal Article20180210In most countries, the Code of Corporate Governance has been approved as a law to improve governmental auditing. Iran's economy is governmental; therefore, Corporate Governance is essential for the optimal management of resources in this sector. The purpose of this study is to explain the components of governmental Corporate Governance by taking into account the experience of other countries and the opinions of experts, as well as assessing the ability of Supreme Audit Court for its implementation. <br />This research is an applied-explanatory and qualitative-quantitative study. At the Delphi phase, 20 people of government experts, the Parliament and the Court of Audit, and in the assessment phase, 240 people of Supreme Audit Court employees participated in the study. <br />Findings in fuzzy Delphi phase showed that four main components of corporate governance are monitoring, managerial, technical and ethical components. The analysis of questionnaire showed that supreme audit court can monitor the implementation of corporate governance. <br />It is suggested that the Islamic Consultative Assembly approve the Code of governmental Corporate Governance according to the native conditions, and supreme audit court hold the responsibility of its monitoring. <br /> در اکثر کشورها آییننامه راهبری شرکتی (اداره امور سازمانی) بهعنوان یک قانون جهت بهبود حسابرسی دولتی تصویب شده است. اقتصاد ایران دولتی است، بنابراین راهبری شرکتی برای مدیریت بهینه منابع این بخش ضروری است. هدف از پژوهش تبیین مؤلفههای راهبری شرکتی با توجه به تجربه دیگر کشورها و نظرات خبرگان و همچنین ارزیابی توانایی دیوان محاسبات در اجرای آن است.<br /> این پژوهش کاربردی، اکتشافی، پیمایشی و کیفی-کمی است. در مرحله دلفی 20 نفر از خبرگان دولت، مجلس و دیوان محاسبات و در مرحله ارزیابی توانایی دیوان محاسبات در اجرای اداره امور سازمانی 240 نفر از کارکنان دیوان محاسبات پاسخگو بودند.<br /> در مرحله دلفی فازی یافتهها نشان داد که چهار مؤلفه اصلی راهبری شرکتی شامل مؤلفههای نظارتی، مدیریتی، فنی و اخلاقی میباشد. تحلیل پرسشنامه 5 گزینهای نشان داد که دیوان محاسبات میتواند بر اجرای راهبری شرکتی نظارت نماید.<br /> پیشنهاد میشود که مجلس شورای اسلامی مطابق با شرایط بومی آییننامه راهبری شرکتی را تصویب و دیوان محاسبات مسئول نظارت بر آن باشد.<br /> https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_5165_1f7a8f36a8d0d2dc274bca908c19be24.pdfدانشگاه پیام نورحسابداری دولتی2423-46134220180823Design and Compilation of the Audit Model of Performance of Executive Directors of Public Banksطراحی و تدوین مدل حسابرسی عملکرد مدیران اجرایی بانکهای دولتی41545166FAسید علی اکبراحمدیاستاد دانشگاه پیامنور، مدیریت دولتی، ایران.علیرضاروزبهانیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه پیامنور، ایران.Journal Article20180522The purpose of this study is designing the model of audit method of performance of executives of governmental banks. The method of this study is descriptive and qualitive that divided into two stages which involved library and the implementation of a Delphi approach has been done with 22 experts.<br /> In the first stage, the activities of this issue have been identified with different methods such as exploratory-comparative method, And then effective components on them, have been divided into three categories that containing underlying, content and structural factors By combining these variables, the whole content of this research has been indicated, and during the three rounds of Delphi validation and the final model of this research has been designed.<br /> The findings of this research which is about the 22 components, indicates that (Kendall’ coefficient 702/0), the same views have been obtained by experts. In addition, considering the experts' opinions showed that underlying, structural and content factors, according to the first, second and third sequence have been prioritized by Panel members.<br /> Keywords: audit method of performance of executives, Delphi, underlying, structural, contentپژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مدل حسابرسی عملکرد مدیران اجرایی برای بانکهای دولتی انجام شده است. روش این مطالعه از نوع توصیفی و کیفی است که در دو مرحله کتابخانهای و اجرای روش دلفی با مراجعه به ۲۲ نفر از خبرگان انجام شده است.<br /> در مرحله اول با رویکرد اکتشافی-تطبیقی، فعالیتها شناسایی و بعد از آن مؤلفههای تأثیرگذار بر آنها در سه دسته عوامل زمینهای، محتوایی و ساختاری طبقهبندی شدهاند. با ترکیب این متغیرها چارچوب مفهومی پژوهش ارائه و طی سه دور دلفی اعتبارسنجی و مدل نهایی پژوهش طراحی شد.<br /> یافتههای این پژوهش، در مورد ۲۲ مؤلفه نشان میدهد که (ضریب کندال 0/702) بین صاحبنظران اجماع و اتفاق نظر حاصل شده است. همچنین، بررسی نظرات خبرگان نشان داد که عوامل زمینهای، ساختاری و محتوایی به ترتیب اول و دوم و سوم اولویتبندی اعضای پانل قرار گرفته است.<br /> https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_5166_a43a6d794a318ca151a654ccd5c3aa02.pdfدانشگاه پیام نورحسابداری دولتی2423-46134220180823The Process of Public Sector Accounting Change with Structuration Theory Approach (Case study: Tehran University)تبیین فرایند تغییر حسابداری بخش عمومی با رویکرد نظریه ساختیابی (مطالعه موردی: دانشگاه تهران)55745519FAکاوهمهرانیدانشیار گروه حسابداری، دانشگاه تهران، ایران.علیمحمودیدانشجوی دکتری حسابداری، پردیس البرز، دانشگاه تهران، ایران.علیرحمانیاستاد گروه حسابداری، دانشگاه الزهرا،ایران.0000-0001-5458-9963ابوعلیودادهیردانشیار گروه مردم شناسی،دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20180713This study concerning explanation of Changing Process in Public sector accounting with approach the Structuration Theory, aims to understand the specifications of active/inactive agency and supportive/unsupportive structure of Public sector accounting change. In this study, the specifications of active/inactive agency and supportive/unsupportive structure of Public sector accounting change, were recognized using the case study methodology and were categorized and analyzed by qualitative content analysis method. Then, through execution of Gidden's structuration theory, dualism role of agency and structure in the change of Public sector accounting was discussed. The source for gathering the data includes interview, observation and document analysis and research literature and participants, staff, accounting chiefs and financial managers of the University of Tehran. Finally, four organizational situations predictable in accounting change matrix and the specifications of each status were presented. According to the findings, the active agency specifications in change of Public sector accounting at the University of Tehran as compared to the inactive agency specifications and also the unsupportive structure specifications of the change in Public sector accounting at the University of Tehran as compared to the its supportive structure were more active. <br /> این پژوهش به منظور تبیین فرایند تغییر حسابداری بخش عمومی در دانشگاه تهران با رویکرد نظریه ساختیابی، به دنبال فهم ویژگیهای عاملیت فعال/منفعل و ساختار حمایتگر/غیرحمایتگر از تغییر حسابداری بخش عمومی است. این پژوهش با روششناسی موردپژوهی، شناسایی و به کمک روش تحلیل محتوای کیفی مقولهبندی و تحلیل شدند. سپس با کاربست نظریه ساختیابی گیدنز درباره نقش دوسویه عاملیت و ساختار در تغییر حسابداری بخش عمومی بحث شد. مأخذ گردآوری اطلاعات مصاحبه، مشاهده و اسنادکاوی و پیشینه پژوهشی و مشارکتکنندگان، کارکنان، رؤسای حسابداری و مدیران مالی دانشگاه تهران بودند. در نهایت چهار وضعیت سازمانی قابل پیشبینی در ماتریس تغییر حسابداری بخش عمومی و ویژگیهای هر وضعیت بیان شد. با توجه به نتیجه یافتهها، ویژگیهای عاملیت فعال در امر تغییر حسابداری بخش عمومی در دانشگاه تهران، در مقایسه با ویژگیهای عاملیت منفعل آن و نیز ویژگیهای ساختار غیرحمایتگر از تغییر حسابداری بخش عمومی در دانشگاه تهران، در مقایسه با ساختار حمایتگر آن، پرکارتر بودهاند.<br /> https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_5519_2c8acb65972d1183f6a9e17a4c2284f7.pdfدانشگاه پیام نورحسابداری دولتی2423-46134220180823The Study of the Relationship Between Government Firms, Dimensions of Corporate Sustainability Performance and Firm Valueمطالعه رابطه بین شرکت های دولتی، ابعاد عملکرد پایندگی شرکتی و ارزش شرکت75925520FAوحیدامیندانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.0000-0001-8423-8144خسروفغانی ماکرانیدانشیار گروه حسابداری، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایرانعلیذبیحیاستادیار گروه حسابداری، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.Journal Article20180915The purpose of this study is to investigate the relationship between the government firms (concentration of government ownership) and the dimensions of corporate sustainability performance. In this study, the effect of corporate sustainability performance on the market value, as well as the effect of moderating the concentration of government ownership on this relationship is examined. <br />In this research, 93 companies listed in Tehran Stock Exchange during the years 2010 to 2016 (651 firm-years) were investigated. To measure corporate sustainability, the KLD Index has been used in five dimensions: social, environmental, governance, ethics, and economics. <br />The findings of the research showed that the government firms (concentration of government ownership) has a significant positive relationship with the environmental, governance, ethical, economic, and overall corporate governance performance. There was no significant relationship between the concentration of government ownership and the social dimension of sustainability. In addition, the results showed that corporate sustainability performance has a significant positive effect on the market value of firms. But the government firms (concentration of government ownership) did not have significantly affect the relationship between corporate sustainability performance and market value. <br /> هدف از این پژوهش بررسی مطالعه رابطه بین شرکتهای دولتی (تمرکز مالکیت دولتی) و ابعاد عملکرد پایندگی شرکتی است. همچنین در این پژوهش تأثیر عملکرد پایندگی شرکتی بر ارزش بازار شرکت و نیز تأثیر تعدیلکنندگی تمرکز مالکیت دولتی بر این رابطه مورد بررسی قرار میگیرد.<br /> در این پژوهش تعداد 93 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1389 الی 1395 (تعداد 651 سال-شرکت) مورد بررسی قرار گرفت. برای اندازهگیری عملکرد پایندگی شرکتی از شاخص KLD در پنج بعد اجتماعی، زیستمحیطی، حاکمیتی، اخلاقی و اقتصادی استفاده شده است.<br /> یافتههای پژوهش نشان داد که شرکتهای دولتی (تمرکز مالکیت دولتی) با ابعاد زیستمحیطی، حاکمیتی، اخلاقی، اقتصادی و عملکرد کلی پایندگی شرکتی رابطه مثبت و معناداری دارد. رابطه معناداری بین تمرکز مالکیت دولتی و بعد اجتماعی عملکرد پایندگی مشاهده نشد. علاوهبر این، نتایج حاکی از آن بود که عملکرد پایندگی شرکتی بهطور مثبت و معناداری بر ارزش بازار شرکتها اثرگذار است. اما شرکتهای دولتی (تمرکز مالکیت دولتی) اثر معناداری بر رابطه بین عملکرد پایندگی شرکتی و ارزش بازار نداشته است.<br /> https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_5520_729efe4d3cfa4eba3e078c8948e2dbd9.pdfدانشگاه پیام نورحسابداری دولتی2423-46134220180823Provide a Financial Limit Forecast Model (Case study: State Companies Accepted in Tehran Stock Exchange)ارائه الگوی پیشبینی محدودیت مالی (مطالعه موردی: شرکتهای دولتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)931045515FAمریمسلمانیاندانشجوی دکتری حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.حمید رضاوکیلی فرددانشیارگروه حسابداری و مدیریت مالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، ایرانمحسنحمیدیاناستادیار گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانفاطمهصرافاستادیار گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.رویادارابیدانشیارگروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20180915Discussion of financial constraints is one of the major issues facing all companies. The prediction of financial constraints is an important phenomenon for investors, creditors and other users of financial information Companies with financial constraints provide lower cash costs at a higher cost. The cost of financing for firms with a financial constraint is higher.. This study uses 6-year financial data during 2011-2016 and using financial information of 288 years-company to study the factors affecting financial limitation and its prediction in Tehran's listed stock companies using the logistic regression method Paid. The results indicate the effect of fixed asset turnover, conditional conservatism, the ratio of operating cash to assets, firm size and stock price on the financial constraints among other proposed variables. <br /> بحث محدودیتهای مالی یکی از موضوعات اساسی و مهم پیشروی تمام شرکتها میباشد. پیشبینی محدودیت مالی یک پدیده بااهمیت برای سرمایهگذاران، اعتباردهندگان و سایر استفادهکنندگان از اطلاعات مالی محسوب میشود. شرکتهایی دچار محدودیت مالی شدهاند، وجوه نقد کمتری را با هزینه بیشتری تأمین میکنند. بهبیاندیگر هزینه تأمین مالی برای شرکتهایی که محدودیت مالی دارند، بیشتر است. این پژوهش با استفاده از اطلاعات 6 سال مالی طی دوره 1390 الی 1395 و با استفاده از اطلاعات مالی 288 سال/شرکت به بررسی عوامل مؤثر بر محدودیت مالی و پیشبینی آن در شرکتهای دولتی پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش رگرسیون لجستیک پرداخته است. نتایج حاکی از تأثیرنسبت گردش دارایی ثابت، محافظهکاری شرطی، نسبت وجه نقد عملیاتی به داراییها، اندازه شرکت و قیمت سهام بر محدودیت مالی از بین سایر متغیرهای پیشنهادی میباشد.<br /> https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_5515_f233327f7dd9f5aef4354c93fdd28ba4.pdfدانشگاه پیام نورحسابداری دولتی2423-46134220180823The Investigation of Factors Affecting the Identification of Public-Sector Assets by Fuzzy Topsis (Case study: Yazd Province)بررسی عوامل مؤثر بر شناسایی اموال دولت با استفاده از فازی تاپسیس (مورد مطالعه: استان یزد)105114552110.30473/gaa.2018.5521FAمحسنحجازیدانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشگاه تهران، ایران.محمدرضاحاجی قاسمیدانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه ملی تاجیکستان، تاجیکستان0000-0001-8025-3398علیرضادهقانی زاده بغدادآبادکارشناسارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، ایران.Journal Article20190223The purpose of this study is to investigate the factors affecting the proper identification of public-sector assets in executive organizations, which has become increasingly apparent to administrators and decision makers of executive agencies, due to the presentation of the "style and timing of initial identification, dismissal and assignment of government assets”. This study was a applied and survey study. First, by investigating the research literature, related laws and interviewing experts, 13 barriers were identified and classified into three groups of human, organizational and legal barriers. The data gathering method is a researcher made questionnaire and statistical population consists of the financial controller and the property experts of the government organizations of Yazd province. To ranking alternatives (barriers to proper identification of property) has been used fuzzy concepts and numbers rather than verbal variables and TOPSIS due to its simplicity and efficiency. The results of the study showed that two legal barriers were identified as most important that are “barriers to legal registration of property (such as seizure, transfer, ownership without legal documentation, etc)” and “weakness of laws and regulations in asset valuation”. <br /> هدف این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر شناسایی صحیح اموال دولت در دستگاههای اجرایی است که با توجه به ابلاغ ”شیوهنامه نحوه و زمان شناسایی اولیه، برکناری و واگذاری داراییهای دولت“، اهمیت این امر بر مدیران و تصمیمگیرندگان دستگاههای اجرایی بیشتر نمایان شدهاست. این مطالعـه، از نوع کاربردی و پیمایشی بوده که در ابتدا با بررسی ادبیات پژوهش، قوانین مربوط و مصاحبه با خبرگان امر، تعداد 13 مانع شناسایی شد و در سه گروه موانع انسانی، سازمانی و قانونی طبقهبندی گردید. روش گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است و جامعه آماری پژوهش را ذیحسابان و کارشناسان اموال دستگاههای اجرایی استان یزد تشکیل میدهند. برای ارزیابی گزینهها (موانع شناسایی صحیح اموال)، از مفاهیم و اعداد فازی بهمنظور رتبهبندی گزینهها و به دلیل سادگی و کارایی از روش TOPSIS استفاده گردیدهاست. نتایج پژوهش نشان داد که دو مانع قانونی ”موانع ثبت قانونی اموال (نظیر تصرفی، واگذاری، بدون سند مالکیت، بدون مستندات قانونی و...)“ و ”ضعف قوانین و آییننامهها در ارزشگذاری داراییها“ بهعنوان مهمترین موانع شناسایی شدندhttps://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_5521_fddb5f8ab6d1b5c903ae3c5e73fc88d1.pdfدانشگاه پیام نورحسابداری دولتی2423-46134220180823Establishment of the Audit Committee in the Public Sector in Iran: Attitudes of Experts, Professionals and Academicsاستقرار کمیته حسابرسی در بخش عمومی ایران: نگرش خبرگان، اعضای حرفه و دانشگاه1151345522FAغریبهاسماعیلی کیااستادیار گروه حسابداری، دانشگاه ایلام، ایران.Journal Article20190223New public management has changed the management of the public sector by accepting private sector activities, and claims that the audit committee in public sector can also have similar value creations trends. Regarding the current reforms in Irans public sector, the purpose of this study is to investigate the establishment of the audit committee in Irans public sector using a mix (Qualitative-Quantitative) method. In the Qualitative section, by analyzing the views of 14 experts in two rounds of Delphi and in the Quantitative section by using Opinions of two groups profession (n=248) and academy (n=96) the findings showed that: The establishment of the audit committee will enhance the financial and operational accountability of the public sector, the establishment of this committee faces a number of challenges, and members of the committee should have a set of attributes to play their role effectively. Ultimately, academics Compared with members of the profession, have more strongly agreed to benefits and challenges of establishment and characteristics of the committee members. The results, while confirming the value creation of the audit committee in the environmental conditions of the iran public sector, by determination of challenges of establishment and Members characteristics, it can help its Involved and Performers to establish and operate it successfullyمدیریت عمومی نوین با پذیرش فعالیتهای بخش خصوصی، مدیریت بخش عمومی را تغییر داده و مدعی است که کمیته حسابرسی در بخش عمومی نیز میتواند روند خلق ارزش مشابهی داشته باشد. با توجه به تحولات در جریان در بخش عمومی ایران، هدف پژوهش حاضر بررسی استقرار کمیته حسابرسی در بخش عمومی ایران با بهکارگیری روش ترکیبی (کیفی-کمی) است. در بخش کیفی با تحلیل دیدگاههای 14 خبره در دو دور دلفی و در بخش کمی با استفاده از نظرات دو گروه حرفه (248 نفر) و دانشگاه (96 نفر) یافتهها نشان داد که استقرار کمیته حسابرسی باعث ارتقای پاسخگویی مالی و عملیاتی بخش عمومی میشود، استقرار این کمیته با چالشهای متعددی روبهرو میباشد و اعضای کمیته برای ایفای اثربخش نقش خود باید حائز مجموعه ویژگیهایی باشند. نهایتا اینکه دانشگاهیان نسبت به اعضای حرفه، شدت موافقت بالاتری در رابطه با مزایا و چالشهای استقرار و ویژگیهای اعضای کمیته داشتهاند. نتایج ضمن صحه گذاشتن بر ارزشآفرینی کمیته حسابرسی در شرایط محیطی بخش عمومی ایران، با تعیین چالشهای استقرار و ویژگیهای اعضا میتواند به دستاندرکاران و مجریان مربوط در راستای استقرار و کارکرد موفقیتآمیز آن کمک نماید.<br /> (این پژوهش با استفاده از اعتبارات پژوهشی دانشگاه ایلام انجام گرفته است)https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_5522_344cf3d66699a058e2c2f58b94995d5a.pdfدانشگاه پیام نورحسابداری دولتی2423-46134220180823Investigate the Moderating Role of Performance Audit on Impact Accrual Accounting on Public Sector Accounting Using Structural Equationبررسی نقش تعدیلکنندگی حسابرسی عملکرد در تأثیر حسابداری تعهدی بر حسابداری بخش عمومی با استفاده از معادلات ساختاری1351545523FAهدیمجبوری یزدیدانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.0000-0002-5105-0249شعبانمحمدیکارشناسیارشد حسابداری، دانشکده شهید رجایی، دانشگاه فنی و حرفهای استان خراسان، ایرانعبدالحسینطالبی نجف آبادیاستادیار گروه حسابداری، دانشگاه بجنورد، ایراننرجسکمالی کرمانیاستادیار گروه حسابداری دانشگاه بجنورد، ایرانJournal Article20190223The purpose of this study was to investigate the role of performance audit in the impact of accrual accounting on public sector accounting in Iran. This research is an applied survey. 200 employees of the financial and accounting departments of Mashhad University of Medical Sciences in 2012 were selected as the statistical population and 131 questionnaires were sent by Cochrane method and 120 questionnaires were used as the final sample after removal of unplanned questionnaires. Structural equations and PPL software were used for analytical analysis. The results show that accrual accounting has a significant effect on public sector accounting. Performance audit modifies the effect of accounting accrual on public sector accounting. The use of accrual accounting in the public sector increases the efficiency of reporting in this section, providing more useful information for improving resource allocation, increasing accountability, increasing information transparency and raising awareness of the economic effects and better understanding of the performance of managers in resource utilization. Performance auditing in the public sector, besides completing the reporting system on financial resources, also gives the government an overview of all economic resources.
هدف این پژوهش بررسی نقش تعدیلکنندگی حسابرسی عملکرد در تأثیر حسابداری تعهدی بر حسابداری بخش عمومی ایران است. این پژوهش بهصورت پیمایشی و از نوع کاربردی است. 200 نفر از کارکنان بخشهای مالی و حسابداری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1397 بهعنوان جامعه آماری انتخاب و به روش کوکران 131 پرسشنامه ارسال و پس از حذف پرسشنامههای تکمیلنشده، 120 پرسشنامه بهعنوان نمونه نهایی استفاده شد. از روش معادلات ساختاری و نرمافزار PLS برای تجزیهوتحلیل استفاده شد. نتایج نشان میدهد که حسابداری تعهدی بر حسابداری بخش عمومی تأثیر معناداری دارد. حسابرسی عملکرد تأثیر حسابداری تعهدی بر حسابداری بخش عمومی را تعدیل میکند. بهکارگیری حسابداری تعهدی در بخش عمومی موجب افزایش کارایی گزارشگری در این بخش، تهیه اطلاعات سودمندتر برای بهبود تخصیص منابع، افزایش پاسخگویی، افزایش شفافیت اطلاعاتی و ایجاد آگاهی نسبت به اثرات اقتصادی و بررسی بهتر عملکرد مدیران در استفاده از منابع در اختیار میگردد. حسابرسی عملکرد در بخش دولتی، گذشته از کامل کردن سیستم گزارشگری در مورد منابع مالی، به گزارشگری در مورد کل منابع اقتصادی در اختیار دولت نیز توجه میکندhttps://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_5523_d90328c86ab864ca75100c39e3d17aba.pdf