2024-03-29T11:04:59Z
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=776
حسابداری دولتی
2423-4613
2423-4613
1396
4
1
تبیین گزارشگری سیاستهای پولی و مالی در بخش عمومی 25 سال اخیر و تأثیر آن بر بازار سرمایه ایران
مهدی
یعقوبی
علیرضا
مرادی
بابک
جمشیدی نوید
مهرداد
قنبری
بازار سرمایه بهدلیل جمعآوری وجوه اندک جهت اجرای طرحهای بزرگ سرمایهگذاری از مهمترین بازارها در اقتصاد هر کشوری به شمار می آید. هدف این پژوهش تحلیل تأثیرپذیری بازار سرمایه ایران از سیاستهای پولی و مالی دولتهای سازندگی، اصلاحات، عدالت و تدبیر و امید در یک دوره بلندمدت 25 ساله میباشد. تعداد مشاهدات این پژوهش 100 مشاهده بوده و در این پژوهش شاخصهای بازار سرمایه شامل شاخص کل و تعداد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بهعنوان متغیر وابسته و متغیرهای پولی و مالی به عنوان متغیر مستقل با استفاده از شاخص عمومی قیمتها در کل مشاهدات از اسمی به حقیقی تبدیل شد. در این پژوهش از میان 360 مدل طراحی و اجرا شده، 13 مدل نهایی استخراج و تجزیه و تحلیل شد. در تحلیل دادهها برای مشخص کردن تأثیر متغیر مستقل بر وابسته از رگرسیون چندمتغیره و همچنین برای مقایسه دولتهای مختلف از آزمون والد و برای آزمون ریشه واحد از آزمون دیکیفولر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که شاخص کل بورس در دولتهای ایران متفاوت بوده و همچنین تغییرات در تعداد شرکتها معنادار نمیباشد.
اصلاحات
دولتهای سازندگی
سیاستهای پولی و مالی
شاخص سهام
عدالت و تدبیر و امید
2018
02
20
9
22
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_5129_d81449724da0f30d48ad062e3bc35ac8.pdf
حسابداری دولتی
2423-4613
2423-4613
1396
4
1
بررسی اثر بهکارگیری نظام سنجش عملکرد بر عملکرد واحدهای بخش عمومی(مطالعه موردی: شهرداریهای استان مازندران)
داریوش
فروغی
سید محمد
مشعشعی
عباسعلی
دریائی
هدف پژوهش حاضر، با تمرکز بر دو نقش نظام سنجش عملکرد (استفاده انگیزهگرا و استفاده اکتشافی) و یک ویژگی کلیدی سازمانی یعنی مسئولیتپذیری قراردادی، بررسی اثر بهکارگیری نظام سنجش عملکرد بر عملکرد واحدهای بخش عمومی است. جامعه آماری پژوهش را شهرداریهای استان مازندران تشکیل میدهند. برای آزمون فرضیههای پژوهش، دادههای لازم از طریق پرسشنامه جمعآوری شدند و برای تخمین مدلها از روش رگرسیون حداقل مربعات معمولی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که یک واحد افزایش در استفاده انگیزهگرا از نظام سنجش عملکرد منجر به افزایش 0/26 واحدی در شاخص عملکرد میشود که 0/21 واحد آن ناشی از تأثیر مستقیم و 0/05 واحد آن تأثیر غیرمستقیم است. همچنین، یک واحد افزایش در استفاده اکتشافی از نظام سنجش عملکرد منجر به افزایش 0/34 واحدی در شاخص عملکرد میشود که 0/33 واحد آن ناشی از تأثیر مستقیم و 0/01 واحد آن تأثیر غیرمستقیم است. با توجه به نتایج پژوهش، به مدیران واحدهای بخش عمومی توصیه میشود با توجه به ظهور مدیریت عمومی نوین، از معیارهای انگیزهگرا و اکتشافی در ارزیابی عملکرد واحدهای خود استفاده کنند.
استفاده اکتشافی
استفاده انگیزهگرا
نظام سنجش عملکرد
مسئولیتپذیری قراردادی
2018
02
20
23
36
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_5133_60f8c36e03523f5eccbb26959dba0fc3.pdf
حسابداری دولتی
2423-4613
2423-4613
1396
4
1
تأثیر کنترل بودجه سختگیرانه درشرایط آشفتگی بودجه برکاهش انحراف بودجه(مطالعه موردی: شهرداری های استان خراسانرضوی)
نوشین
صالحی
علیرضا
مهراذین
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر کنترل بودجه سختگیرانه در شرایط آشفتگی بودجه بر کاهش انحراف بودجه است. جامعه آماری این مطالعه شامل مدیران مالی یا کارشناس مسئول شهرداریهای استان خراسان رضوی بود که به منظور دستیابی به هدف پژوهش 70 پرسشنامه (70 عدد، به ازای هر شهرداری یک پرسشنامه) میان مدیران مالی شهرداریهای خراسانرضوی توزیع و جمعآوری شد. برای بررسی دادههای پژوهش از معادلات ساختاری استفاده شده است. دادههای حاصل از این پژوهش با استفاده از نرمافزارهای SPSS وSmart-PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج حاصل از تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که کنترل بودجه سختگیرانه در شرایط آشفتگی بودجه بر کاهش انحراف بودجه تأثیر ندارد. انحراف بودجه سال گذشته بر انحراف بودجه سال جاری تأثیر دارد. آشفتگی بودجه بر انحراف از بودجه تأثیر دارد. انحراف بودجه گذشته بر کنترل بودجه سختگیرانه تأثیر ندارد. این اولین باری بود که پژوهشی با چنین جهتگیری بودجهای در سطح شهرداریهای در ایران انجام گرفت.
آشفتگی بودجه
کاهش انحراف بودجه
کنترل بودجه سختگیرانه
2018
02
20
37
48
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_5132_7ebcdee2902e261e2979eb5044edbed4.pdf
حسابداری دولتی
2423-4613
2423-4613
1396
4
1
تأثیر اجرای همزمان حسابداری تعهدی و هزینه یابی بر مبنای فعالیت بر تصمیم گیری و پاسخگویی مدیران دانشگاه علوم پزشکی تهران
مهدی
قیدی
عزیز
گرد
این تحقیق به بررسی تأثیر اجرای همزمان حسابداری تعهدی و هزینه یابی بر مبنای فعالیت در تصمیم گیری مدیران دانشگاه علوم پزشکی تهران می پردازد. به موجب ماده 49 و بند ”ب“ ماده 88 قانون برنامه چهارم توسعه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور ارتقای مستمر کیفیت خدمات سلامت و استفاده بهینه از امکانات بهداشتی و درمانی کشور، به اصلاح فرایندها و ساختار مدیریت اقتصادی (نظام حسابداری، پرداخت مبتنی بر عملکرد و بودجهریزی عملیاتی) موظف شده است.
گزارشات حاصل از اجرای همزمانی از طریق نرمافزار و گزارشات قبل از همزمانی میان 68 نفر از مدیران و کارشناسان مالی قرار گرفت. تحقیق با استفاده از آزمون آماری تی-استیودنت صورت گرفت. نتایج تحقیق ضمن تأیید فرضیه ها نشان داد استقرار یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه (ERP) در اصلاح نظام حسابداری مدیریت مالی و قیمت تمام شده و بودجهریزی می تواند نقش بسزایی در تصمیم گیری مدیران داشته باشد.
حسابداری تعهدی
هزینه یابی بر مبنای فعالیت
مدیریت بر مبنای فعالیت
بودجه ریزی عملیاتی
2018
02
20
49
58
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_5131_1a48e2bf968ef5378db70e3cc0b2da17.pdf
حسابداری دولتی
2423-4613
2423-4613
1396
4
1
کاربرد قانون بنفورد در تحلیل درماندگی مالی شرکتهای دولتی
سید حسام
وقفی
رویا
دارابی
درماندگی مالی شرکتها به هدر رفتن منابع و عدم بهرهگیری از فرصتهای سرمایهگذاری منجر میشود. تشخیص به موقع شرکتهایی که در شرف درماندگی مالی هستند بسیار مطلوب است. پدیده دستکاری سود مقولهای مشترک در مرز دانش حسابداری و امور مالی است که همواره بهعنوان یکی از بحث انگیزترین مباحث حسابداری در مجامع حرفهای مطرح بوده است. هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی وجود دستکاری سود در شرکتهای درمانده مالی و همچنین تأثیر نقش مالکیت دولتی در تعدیل این ارتباط میباشد. بدین منظور بر اساس متغیرهای پژوهش با استفاده از قانون بنفورد به بررسی وجود یا عدم وجود دستکاری سود در شرکتهای درمانده مالی پرداخته شده است. نتایج آزمون فرضیهها بر اساس دادههای 648 سال شرکت بورس اوراق بهادار طی سالهای 1387 الی 1395 نشان میدهد که مدیران شرکتهای درمانده مالی اقدام به دستکاری سود میکنند و در حقیقت ارقام سود در این نوع شرکتها از قانون بنفورد تبعیت نمیکنند و اگر شرکتها دارای مالکیت دولتی باشد تغییر در عدم تبعیت شرکتها از قانون بنفورد ندارد.
درماندگی مالی
مالکیت دولتی
دستکاری سود
قانون بنفورد
2018
02
20
59
72
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_5130_be25abb325dd265b28dec9c8e2b765dc.pdf
حسابداری دولتی
2423-4613
2423-4613
1396
4
1
شناسایی عوامل مؤثر بر فساد مالی کارکنان دستگاههای دولتی از دیدگاه حسابرسان دیوان محاسبات استانهای فارس و کرمان
عیسی
کریمی پور
غلامحسین
مهدوی
فساد مالی آثار و تبعات مخرب اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گستردهای به دنبال دارد. مهمترین گام برای مقابله با این پدیده مخرب، شناسایی عوامل و انگیزههای ایجاد آن است. در این راستا، هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر فساد مالی کارکنان دستگاههای دولتی از دیدگاه حسابرسان دیوان محاسبات استانهای فارس و کرمان است. برای این منظور، تعداد 26 متغیر از طریق بررسی پیشینه و ادبیات موجود و همچنین با درنظر گرفتن شرایط محیطی و اقتصادی کشور انتخاب شد و به تأیید خبرگان امر رسید. برای شناسایی عوامل اثرگذار بر سطح فساد مالی از روش تحلیل عاملی اکتشافی و برای بررسی تفاوت دیدگاه دو گروه پاسخدهنده از آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی بیانگر این است که هفت عامل اثرگذار بر فساد مالی عبارتند از: ناکارایی نظام آموزشی و تضعیف ارزشهای اخلاقی، ضعف ساختار اداری، ضعف نظامهای کنترلی، ضعف نظام اقتصادی، ناکارامدی نظام حاکمیتی، ضعفهای مقرراتی و نبود شایستهسالاری. مهمترین عامل اثرگذار بر سطح فساد مالی، ناکارایی نظام آموزشی و تضعیف ارزشهای اخلاقی و متغیر نبود آموزش لازم، بیشترین اثر را بر این متغیر عاملی داشته است.
فساد مالی
دستگاههای دولتی
عوامل اقتصادی
عوامل سیاسی و قانونی
عوامل فرهنگی و اجتماعی
2018
02
20
73
86
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_5161_d716893a3590cb12a15896e1f54ce8ac.pdf
حسابداری دولتی
2423-4613
2423-4613
1396
4
1
بهینهسازی بودجهریزی برمبنای عملکرد در دستگاههای اجرایی با استفاده از الگوریتم بهینهسازی تراکم ذرات (مطالعه موردی: دانشگاه سیستان و بلوچستان)
مهدی
فغانی
مسلم
سعیدی گراغانی
روح اله
هاشمی گروه
اخیرا نظام بودجهریزی کشورها با حرکت بهسوی بودجهریزی بر مبنای عملکرد اصلاح شده است. این پژوهش در سال ۱۳۹۵ با هدف بهینهسازی بودجهریزی بر مبنای عملکرد در دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام شد. دادههای موردنیاز از واحد برنامه و بودجه دانشگاه گردآوری شد. سپس با توجه به نیازهای بودجهای هر دایره در دانشگاه، مدل بهینه با استفاده از الگوریتم تراکم ذرات در نرمافزار Matlab پیادهسازی شد. پژوهش مذکور از نوع اکتشافی و از لحاظ گردآوری اطلاعات توصیفی و تطبیقی است. نتایج نشان میدهد حوزههای پژوهشی، توسعه فناوری، پشتیبانی، فرهنگی و طرح و توسعه دانشگاه 18/1% از حجم کل بودجه را به خود اختصاص دادند و از کارایی لازم برخوردار بودند اما حوزههای آموزشی و دانشجویی که به میزان 81/9% از بودجه را داشتند از کارایی لازم برخوردار نبودند. بر اساس این نتایج میتوان گفت که نحوه هزینه کرد بودجه درون دانشگاه ناکارا است.
بودجهریزی بر مبنای عملکرد
الگوریتم تراکم ذرات
تخصیص منابع
2018
02
20
87
100
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_5162_6ab93729bfccc287b69590330aed44ec.pdf
حسابداری دولتی
2423-4613
2423-4613
1396
4
1
بررسی تطبیقی کارایی عملکرد مدیران مختلط در مقایسه با مدیران خالص در بخش عمومی از دیدگاه فعالان حرفهای و دانشگاهی
زهره
حاجیها
حسین
رجب دری
مدیریت عمومی نوین، به مدیران توانا برای کنترل و اجرای امور است. برای کسب یک جایگاه مدیریتی، یکی از موارد مورد اهمیت تخصص مدیر و ارتباط تخصص و پست سازمانی است. هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی کارایی عملکرد مدیران مختلط در مقایسه با مدیران خالص در بخش عمومی از دیدگاه فعالان حرفهای و دانشگاهی است. این مطالعه از نوع پیمایشی-کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه 15 نفره از فعالان حرفهای و دانشگاهی است که بهوسیله تکنیک دلفی مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار اندازهگیری پژوهش حاضر پرسشنامه است و برای تحلیل نتایج پس از بررسی نرمالبودن دادهها بهوسیله نرمافزار SPSS نسخه 22، در قالب 2 فرضیه از آزمون پارامتریک t تک نمونهای و t مستقل استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که از دیدگاه کل پاسخدهندگان، مدیران مالی خالص کیفیت مدیریت و کنترلکنندگی بیشتری دارند. همچنین از دیدگاه مدرسان دانشگاه نیز این مطلب تأیید شد. در مقابل از دیدگاه فعالان حرفهای، مدیران مالی مختلط کیفیت مدیریت و کنترل قویتری دارند.
مدیران مختلط
مدیران خالص
مدیریت عمومی نوین
2018
02
20
101
108
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_5163_cb9f823c11c01c10bf7553f2fa712755.pdf