ORIGINAL_ARTICLE
نقش مالکیت دولتی بر معیارهای مالی و اقتصادی ارزیابی عملکرد شرکت ها با استفاده از مدل رگرسیون فازی
بی تردید یکی از بهترین راه های تحلیل تأثیر مالکیت دولت بر عملکرد شرکت، مقایسه عملکرد بنگاه های دولتی با شرکت های خصوصی است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر مالکیت دولتی بر عملکرد مالی و اقتصادی شرکت ها است. به این منظور نمونه آماری شامل 150 شرکت طی سال های 1389 تا 1393 در نظر گرفته شده و از رگرسیون فازی جهت آزمون فرضیه ها استفاده شده است. در این پژوهش بازده دارایی به عنوان معیار عملکرد مالی و ارزش افزوده اقتصادی به عنوان معیار کمی نمودن عملکرد اقتصادی در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، اندازه شرکت و اهرم مالی شرکت به عنوان متغیر کنترل در مدل آماری منظور شده است. یافته های پژوهش حاکی از عدم وجود رابطه معنادار بین مالکیت دولتی با عملکرد مالی و اقتصادی شرکت است. از سوی دیگر نتایج آزمون نشان می دهد بین اندازه شرکت با عملکرد مالی و اقتصادی شرکت رابطه معنادار و مستقیم و بین اهرم مالی با عملکرد مالی و اقتصادی شرکت رابطه معنادار و معکوس وجود دارد.
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_3620_e41c191389e50d7acb7ca5272035a841.pdf
2016-11-21
9
20
مالکیت دولتی
عملکرد مالی و اقتصادی
رگرسیون فازی
سید جواد
حبیب زاده بایگی
j.habibzade@gmail.com
1
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
AUTHOR
رویا
دارابی
royadarabi110@yahoo.com
2
دانشیار حسابداری، تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
LEAD_AUTHOR
ابوترابی، محمدعلی؛ فلاحی، محمدعلی؛ سلیمی فر، مصطفی؛ حسینی، سید محمد. (1394). اثر مالکیت دولتی بانک ها بر رابطه علّی توسعه مالی-رشد اقتصادی در ایران. فصلنامه پژوهش های اقتصادی، 4(15)، 99-126.
1
بابایی زکلیکی، محمدعلی؛ احمدوند، ژیلا. (1387). ”بررسی تأثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (تحقیقات مالی1387)“. 26، 15-27.
2
پرویز، لاله؛ خلقی، مجید؛ فاخری فرد، احمد. (1388). ”پیش بینی جریان سالانه رودخانه با استفاده از مدل خود همبسته تجمعی میانگین متحرک و رگرسیون فازی“. دانش آب و خاک، 12، 65-82.
3
پورحیدری، امید؛ همتی، داوود. (تابستان، 1383). ”بررسی اثر قراردادهای بدهی، هزینه های سیاسی، طرح های پاداش و مالکیت بر مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران“. بررسی های حسابداری و حسابرسی، 47(36)، 11-63.
4
رحمان سرشت، حسین؛ مظلومی، نادر. (1384). ”رابطه عملکرد مدیریتی سرمایه گذاران نهادی با سهم مالکیت این نهادها در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران“. مطالعات مدیریت، 47، 160-135.
5
زکلیکی، محمد علی و احمدوند، ژیلا. (1387). ”بررسی تأثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس بهادار تهران“. پژوهشات مالی، 26.
6
کرمانی، احسان؛ نماز، محمد. (1387). ”تأثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران“. بررسی های حسابداری و حسابرسی، 53(15)، 100-83.
7
کفاش پنجه شاهی، محمد و سید جلال صادقی، شریف. (1388). ”تأثیر ترکیب سهامداران بر بازدهی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران“. بررسی های حسابداری و حسابرسی، 55(15) ، 66-51.
8
مظلومی، نادر. (1384). ”رابطه عملکرد مدیریتی سرمایه گذاران نهادی با سهم مالکیت این نهادها در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران“. فصلنامه مطالعات مدیریت، 47، 110-85.
9
قائمی، محمد حسین؛ قیطاسوند، محمود؛ توجیکی، محمود. (1382). ”تأثیر هموارسازی سود بر بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران“. بررسی های حسابداری و حسابرسی، 33، 21-37.
10
نوروش، ایرج؛ ابراهیمی، کردلر علی.(1384). ”بررسی و تبیین رابطه ترکیب سهامداران با تقارن اطلاعات و سودمندی معیارهای حسابداری عملکرد“. بررسی های حسابداری و حسابرسی، 12(42)، 97-124.
11
طاهری، محمود؛ ماشین چی، ماشااله . (1387). مقدمه ای بر احتمال و آمار فازی. کرمان: انتشارات دانشگاه شهید باهنر.
12
طالب نیا، قدرت اله، شجاع، اسماعیل. (1390). ”رابطه بین نسبت ارزش افزوده بازار (MVA) به سود حسابداری و نسبت ارزش افزوده اقتصادی (EVA) به سود حسابداری در شرکت های پذیرفته شده“. مجله حسابداری مدیریت، 4(8).
13
طالب نیا، قدرت اله؛ خان حسینی، داوود؛ معزز ملاقاسم، الهه؛ نیکونسبتی، محمد. (1391). ”بررسی تأثیر سرمایه فکری بر ارزش بازار و عملکرد مالی شرکت های صنعت سیمان پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران“. پژوهش های تجربی حسابداری، 2(5)، 51-66.
14
عباسی، ابراهیم؛ رستگارنیا، فاطمه. (1391). ”تأثیر ساختار مالکیت بر ارزش شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران“. پژوهش های تجربی حسابداری، 2(5)، 33-50.
15
محمدی، جهانگرد؛ طاهری، محمود. (1384). ”برازش توابع انتقالی خاک با استفاده از رگرسیون فازی“. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، 21، 51-60.
16
ملکیان، اسفندیار؛ سلمانی، رسول؛ شهسواری، معصومه. (1395). ”مطالعه رابطه بین مالکیت دولتی و نهادی با مسؤولیت پذیری اجتماعی شرکت ها“. شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، 5(17)، 55-74.
17
مهرانی، ساسان؛ حسینی، احد؛ حیدری، حسن؛ پویانفر، احمد. (1392). ”بررسی اثر ساختار مالکیت بر ارزش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران“. تحقیقات مالی، 1(15)، 129-148.
18
هشی، عباس؛ علیخانی، حمید. (1394). ”بررسی رابطه بین مالکیت خانوادگی و مالکیت غیرخانوادگی بر عملکرد شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران“. تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 25، 1-22.
19
Baek, J., Kang, G., Suh Park, K.(2002). “Corporate governance and firm value: Evidence from the Korean financial crisis”. Available at SSRN: http://ssrn. com/abstract=348401.
20
Chang, Y. & Ayyub, B. (2001). “Fuzzy regression methods: A comparative assessment”. Fuzzy Sets and Systems, 119, 187-203.
21
Desender, K. & Garcia-cestona, M. (2008). “Stock price performance and ownership structure during period of stock market crisis”. www.ssrn. com.
22
Eforis, C. & Uang, J. (2015). “Corporate governance and firm performance: The moderating effect of state ownership”. Proceedings of 4th Global Business and Finance Research Conference, 1-12.
23
Fernandez, P.(2002). “Three residual income valuation methods and discounted cash flow valuation”. http://web. iese. edu/pablofernandez.
24
Gitundu, E., Kisaka, S., Kiprop, S. & Kibet, L. (2016). “The effects of ownership and corporate governance reforms on efficiency of privatized companies in Kenya”. International Journal of Economics and Financial Issues, 6(1), 323-331.
25
Hintosova, A. & Kubikova, Z. (2016). “The effect of the degree of foreign ownership on firms performance”. Review of Economic Perspectives, 16(1), 29-43.
26
Kim, K.J., Moskowitz, H. & Koksalan, M. (1996). “Fuzzy versus statistical linear regression”. Euro Journal Oper Research, 92, 417-434.
27
Michaelas, N. , Chittenden, F. & Poutziouris, P. (1999). “Financial policy and capital structure choice in UK SMEs: Empirical evidence from company panel data”. Small Business Economics, 2(12), 113-1.
28
Mitton, T. (2002). “A cross-firm analysis of the impact of corporate governance on the East Asian financial Crisis”. Journal of Financial Economics, 64 , 215–241.
29
Nogata, D., Uchida, K., Moriyasu, H.(2009). “Corporate governance and Stock Price Performance during the Financial Crisis: Evidence from Japan”. Available at SSRN: http://ssrn. com/abstract=1501723.
30
Najid, N.A. & Rahman, R.A. (2011). “Government ownership and performance of Malaysian government-linked companies”. International Research Journal of Finance and Economics, 61, 42-56.
31
Odhiambo, F. & Nixon, O. (2015). “Government ownership and value of listed firms in Kenya: A panel data evidence”. American Journal of Trade and Policy, 1(2), 45-50.
32
Radden, D.T. & Woodall, W.H. (1994). Properties of certain fuzzy linear regression methods. Fuzzy Sets and Systems, 64, 361-375.
33
Velury, U. & Jenkins, D.S. (2006). “Institutional ownership and the quality of earnings”. Journal of Business Research, 59, 1043-1051.
34
Zakaria, Z., Purhanudin, N. & Palanimally, Y. (2014). “Ownership structure and firm performance: Evidence from Malaysian trading and services sector”. European Journal of Business and Social Sciences, 2(3), 32-43.
35
ORIGINAL_ARTICLE
آیا شاخص های فرهنگ ملی هافستد بر بودجه بندی بخش عمومی تأثیرگذار است؟
باتوجه به تفاوت های ساختار نظری ابعاد فرهنگ ملی در سراسر جهان و اثبات تأثیرگذاری فرهنگ بر روش های تجاری، نظام های قانونمند، هنجارهای اجتماعی و حتی نرخ رشد اقتصادی، در این پژوهش به بررسی و توصیف اثر فرهنگ ملی بر بودجه بندی بخش عمومی پرداخته می شود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف بنیادی بوده و با روش میدانی در دسته نیمه تجربی با رویکرد همبستگی قرار دارد. در این مطالعه از شاخص های مطالعاتی هافستید به عنوان متغیرهای مستقل بهره گرفته شده است. بودجه بندی بخش عمومی نیز به عنوان متغیر وابسته با توجه به بسط مخارج بخش عمومی در کنترل قوه مقننه (قدرت کنترل مجلس) و شفافیت بودجه بندی بخش عمومی در نظر گرفته شده است.
بر اساس یافته های پژوهش شاخص فاصله قدرت دارای رابطه منفی با قدرت کنترل مجلس بوده و شاخص های فردگرایی، مردانه طبعی و ابهام گریزی دارای رابطه مثبتی با قدرت کنترل مجلس می باشند. هم چنین شاخص فردگرایی و مردانه طبعی دارای رابطه مثبت با شفافیت بودجه بندی است. در نتیجه بین شاخص های فرهنگی هافستید و بودجه بندی بخش عمومی رابطه معناداری وجود دارد.
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_3680_9abaa5552b2ff23b8a1b0a294ba2d268.pdf
2016-11-21
21
36
ابعاد فرهنگ ملی
روش های بودجه بندی
قدرت کنترل مجلس
شفافیت بودجه بندی
احمد
پیفه
pifeh@acc.usb.ac.ir
1
استادیار حسابداری، دانشکده اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان.
AUTHOR
حمید
زارعی
hamidzarei@pgs.usb.ac.ir
2
کارشناس ارشد حسابداری، دانشکده اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان.
LEAD_AUTHOR
حسین
جعفری جم
hjj.accountant@yahoo.com
3
کارشناس ارشد حسابداری، دانشکده اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان.
AUTHOR
رحیق اغصان، علی. (1384). دانشنامه در علم و سیاست. تهران: فرهنگ صبا.
1
رضازاده، جواد. (1381). ”رابطه فرهنگ با ارزش های حسابداری (محافظه کاری و پنهان کاری)“. رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
2
سعیدی، پرویز. (1377). ”لزوم کنترل بودجه ای در دستگاه های دولتی“. حسابدار، 13، 54-56.
3
مدرس، احمد؛ دیانتی دیلمی، زهرا. (1383). ”رابطه فرهنگ و حسابداری“. دو ماهنامه حسابرس، 26(6)، 34-44.
4
نوروش، ایرج؛ دیانتی دیلمی، زهرا. (1382). ”بررسی تأثیر فرهنگ بر ارزش های حسابداری در ایران“. بررسی های حسابداری و حسابرسی، 10(33)، 30-40.
5
Aggarwal, R. & Goodell, J.W. (2014). “National cultural dimensions in finance and accounting scholarship: An important gap in the literatures? ”, Journal of Behavioral and Experimental Finance, 1, 1-12.
6
ALLEN, T. (2002). “Public accountability and government financial reporting”, Models of Public Budgeting and Accounting Reform, 2(11).
7
Alt, J.E., Lassen, D.D. & Rose, S. (2006). “The causes of fiscal transparency: evidence from the US states”. IMF Staff papers, 30-57.
8
Askary, S., Pounder, J. & Hassan, Y. (2008). “Influence of culture on accounting uniformity among Arabic nations. Education”. Business and Society: Contemporary Middle Eastern Issues, 1, 145-154.
9
Chui, A.C., Titman, S. & Wei, K.J. (2010). “Individualism and momentum around the world”. The Journal of Finance, 65(1), 361-392.
10
Cieslewicz, J.K. (2013). “Relationships between national economic culture, institutions, and accounting: Implications for IFRS”. Critical perspectives on accounting, 25(6), 511-528.
11
Doupnik, T.S. & Salter, S.B. (1995). “External environment, culture, and accounting practices: a preliminary test of a general model of international accounting development”.
12
Doupnik, T.S. & Tsakumis, G.T. (2004). “A critical review of tests of Gray's theory of cultural relevance and suggestions for future research”. Journal of Accounting Literature, 23(1).
13
Eddie, I.A. (1991). “Asia-Pacific cultural values and accounting systems”. Asia Pacific Management Accounting Forum, 16(3), 22-30.
14
Gray, S.J. & Vint, H.M. (1995). “The impact of culture on accounting disclosures: some international evidence”. Asia-Pacific Journal of Accounting, 2(1), 33-43.
15
Gray, S.J. (1988). “Towards a theory of cultural influence on the development of accounting systems internationally”. Abacus, 24(1), 1-15.
16
Harrison, G.L. & McKinnon, J.L. (1986). “Culture and accounting change: A new perspective on corporate reporting regulation and accounting policy formulation”. Accounting, Organizations and Society, 11(3), 233-252.
17
Hofstede, G. (1980). Culture’s Consequences: International Differences in Work-Related Values. Beverly Hills, CA: Sage Publications.
18
Hofstede, G. (1983). “Dimensions of national cultures in fifty countries and three regions”. Expiscations in cross cultural psychology, 335-355.
19
Hofstede, G. (1983). “National cultures in four dimensions: A research-based theory of cultural differences among nations”. International Studies of Management & Organization, 13(1/2), 46-74.
20
Hofstede, G. & Bond, M.H. (1988). “The Confucius connection: From cultural roots to economic growth”. Organizational dynamics, 16(4), 5-21.
21
Hofstede, G. (2001). “Culture's consequences: Comparing values, behaviors”. institutions and organizations across nations, Sage.
22
Hofstede G., Hofstede G.J. & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind: Intercultural Cooperation and its Importance for Survival (3rd ed). New York: McGraw Hill.
23
Hofstede, G. (2011). “Dimensionalizing cultures: The Hofstede model in context”. online readings in psychology and culture, 2(1), 8.
24
Kwok, C.C. & Tadesse, S. (2006). “National culture and financial systems”. Journal of International Business Studies, 37(2), 227-247.
25
Li, J. & Harrison, J.R. (2008). “Corporate governance and national culture: a multi-country study”. The International Journal of Business in Society, 8(5), 607-621.
26
Matheson, A. (2002). “Better public sector governance: the rationale for budgeting and accounting reform in Western nations”. OECD Journal on Budgeting (Supplement 1), 2, 37-49.
27
Matsumoto, D. & Juang, L. (2004). Culture and Psychology (3rd ed). Belmont: Wadsworth/Thomson Learning.
28
Nobes, C.W. (1983). “A judgmental international classification of financial reporting practices”. Journal of Business Finance & Accounting, 10(1), 1-19.
29
Nobes, C. (1998). “Towards a general model of the reasons for international differences in financial reporting”. Abacus, 34(2), 162-187.
30
Organization for Economic Co-Operation and Development (OECD). (2002). “OECD Best Practices for Budget Transparency”. OECD Journal on Budgeting, 1(3), 7-14.
31
Organization for Economic Co-Operation and Development (OECD). (2012). “OECD Budget Practices and Procedures Survey”. www.oecd.org/gov/budgeting/2012-Budgeting-survey.pdf.
32
Orij, R. (2010). “Corporate social disclosures in the context of national cultures and stakeholder theory”. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 23(7), 868-889.
33
Perera, M.H.B. (1989). “Towards a framework to analyze the impact of culture on accounting”. The international Journal of accounting, 24(1), 42-56.
34
Perera, H., Cummings, L. & Chua, F. (2012). “Cultural relativity of accounting professionalism: evidence from New Zealand and Samoa”. Advances in Accounting, 28(1), 138-146.
35
Pourjalali, H. & Meek. G. (1995). “Accounting and culture: The case of Iran”. Research in Accounting in Emerging Economies, 3, 3-17.
36
Qi, Y. & Mensah, Y.M. (2011). “The Influence of National Culture on Government Budgeting Practices: An International Analysis”. Available at SSRN 1913421.
37
Rankin, F.W., Schwartz, S.T. & Young, R.A. (2008). “The effect of honesty and superior authority on budget proposals”. The Accounting Review, 83(4), 1083-1099.
38
Salter, S.B. & Lewis, P.A. (2011). “Shades of Gray: An empirical examination of Gray's model of culture and income measurement practices using 20-F data”. Advances in Accounting, 27(1), 132-142.
39
Tsakumis, G.T. (2007). “The influence of culture on accountants’ application of financial reporting rules”. Abacus, 43(1), 27-48.
40
Van Schaik, F. & Sanderson, I. (2009). “Presentation of budget information in financial statements: IPSAS 24”.
41
Violet, W.J. (1983). “The development of international accounting standards: an anthropological perspective”. The International Journal of Accounting, 18(2), 1-12.
42
Wehner, J. (2006). “Assessing the power of the purse: An index of legislative budget institutions”. Political studies, 54(4), 767-785.
43
Wehner, J. (2011). “The case for congressional budgeting”. Public Administration Review, 71(3), 349-351.
44
Zarzeski, M.T. (1996). “Spontaneous harmonization effects of culture and market forces on accounting disclosure practices”. Accounting horizons, 10(1), 18.
45
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی محرک ها و موانع تغییرات حسابداری دولتی در نظام گزارشگری مالی بخش عمومی ایران
این پژوهش، از نوع پژوهش های پیمایشی می باشد. داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه طراحی شده با ضریب آلفای کرونباخ نهایی 0/82 و نمونه ای 96 نفری از میان اساتید دانشگاه ها، حسابرسان دیوان محاسبات، ذیحسابان و مدیران دستگاه های دولتی، از طریق دو آزمونT و آزمون فریدمن با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
نتایج حاصل نشان دهنده این است که عوامل الزامات قانونی، غالب شدن دکترین خاص، الزامات و توصیه های جوامع بین المللی، بحران های مالی و اقتصادی و بهبود شفافیت مالی از محرک های تغییرات حسابداری دولتی در نظام گزارشگری مالی بخش عمومی ایران می باشند. از موانع تغییرات حسابداری دولتی نیز می توان به کمبود نیروهای متخصص مالی، نارسایی برخی قوانین و مقررات مالی و محاسباتی، نبود استانداردها و روش های حسابداری دولتی کافی، نبود چارچوب نظری و فرهنگ پاسخگویی و پاسخ خواهی اشاره کرد. همچنین با توجه به یافته های پژوهش می توان چنین نتیجه گرفت که، در بین محرک ها عامل بهبود شفافیت مالی و در بین موانع نیز عامل نارسایی برخی قوانین و مقررات مالی و محاسباتی در اولویت اول قرار دارد.
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_3681_7933c86d6d06ccb5784d7ef903df0c76.pdf
2016-11-21
37
48
حسابداری دولتی
تغییرات حسابداری
محرک های حسابداری دولتی
موانع حسابداری دولتی
حیدر
محمدزاده سالطه
salteh2008@gmail.com
1
دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند.
LEAD_AUTHOR
حمیده
فرجی
hfaraji.19@gmail.com
2
گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند.
AUTHOR
باباجانی، جعفر. (1384). ”گزارشگری مالی نوین در بخش عمومی“. دانش حسابرسی، 17و 18، 14-39.
1
باباجانی، جعفر. (1385). ”ضرورت استفاده از حسابداری تعهدی در بخش عمومی و ارزیابی آن برای استفاده در بخش عمومی ایران“. پیک نور، 5(4)، 3-26.
2
باباجانی، جعفر. (1386). حسابداری و کنترل های مالی دولتی (چاپ چهارم). تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
3
باباجانی، جعفر. (1389). ”ضرورت تدوین استانداردهای حسابداری وگزارشگری مالی بخش عمومی و چالش های فراروی آن“. نشریه حسابرس، 12(49).
4
صابر، مهدی. (1388). ”بررسی موانع گزارشگری بر مبنای حسابداری تعهدی در بخش عمومی ایران“. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
5
طالب نیا، قدراله؛ زارعی، بتول. (1390). ”بررسی تأثیر عوامل محیطی بر فرایند اصلاحات حسابداری دولتی در ایران از طریق مدل اقتضائی“. مجله دانش حسابداری، 2(5)، 51-73.
6
کردستانی، غلامرضا. (1388). ”بررسی عوامل مؤثر بر به کارگیری حسابداری تعهدی در بخش دولتی“. فصلنامه دانش حسابرسی، 9(28).
7
کاظمی، محمد؛ کرباسی یزدی، حسین. (1391). ”چالش های استقرار نظام گزارشگری بر مبنای حسابداری تعهدی (با تاکید بر مسؤولیت پاسخگویی) در بخش دولتی ایران“. دانش حسابرسی، 12(48)، 23-44.
8
وکیلی فرد، حمیدرضا؛ نظری، فرزاد. (1391). ”عوامل مؤثر بر پیاده سازی نظام حسابداری تعهدی در مؤسسات تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی“. فصلنامه حسابداری سلامت، 1(1)، 111-125.
9
Asian Development Bank. (2003). “Accrual budgeting and accounting in government and ITS, relevence for developing member countries”.
10
Adriana Tiron Tudor. (2007). “Cash versus accrual accounting in public sector”. Electronic copy of This paper is available at: http://ssrn.com/abstract= 906813.
11
Cangiano, M. (1996). “Accountability and transparency in the public sector: The New Zealand experience”. International Monetary Fund.
12
Chan, L.J. (2003). “Government accounting: An assessment of theory, purposes and standards”. Public Money & Management, 20(11), 19-26.
13
Tudor, T. & Mutiu, A. (2005). “Cash versus accrual accounting in Public sector”. Studia Oeconomica, 1, 36-51.
14
ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت عملکرد، چالش های فراروی و تئوری پیچیدگی
نقاط ضعف و مشکلات مربوط به اندازه گیری عملکرد، ناشی از علاقه فروکش در مدیریت عملکرد نیست، بلکه به علت عوارض جانبی قابل توجه ناشی از به کارگیری نامناسب سیستم های مدیریت عملکرد در بخش دولتی می باشد، که باعث می گردد مدیریت عملکرد به عنوان یک وظیفه سخت و پیچیده برای مدیران بخش دولتی مطرح باشد. در این راستا در بخش اول پژوهش مشکلات به کارگیری چک لیست های مدیریتی و کنترل بودجه ای (ویژه سازمان های دولتی) شاخص های کلیدی عملکرد ، کارت ارزیابی متوازن و مدیریت ناب (فن آوری های بخش خصوصی استفاده شده در بخش عمومی) بررسی گردیده و در بخش دوم براساس کمک گرفتن از نظریه پیچیدگی، مدیریت عملکرد سازمان های دولتی مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش با استفاده از نتایج تحقیقات پیشین و به صورت کتابخانه ای به بررسی این موضوع پرداخته است. نتایج نشان دهنده آن است که مدیریت عملکرد در بخش دولتی همچنان با مشکلات بزرگی مواجه هست و تجدیدنظر در شیوه های موجود برای جلوگیری از اثرات منفی به کارگیری آن ضروری می باشد.
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_3682_f7251eb7fce5d2cdb9e88f24930c87f6.pdf
2016-11-21
49
58
مدیریت عملکرد
تئوری پیچیدگی
سازمان های دولتی
مهرداد
قنبری
mehrdadghanbary@yahoo.com
1
استادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه
AUTHOR
قدرت اله
حیدری نژاد
haidarinejad@gmail.com
2
مربی، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور.
LEAD_AUTHOR
کاوه
پرندین
e-mail:kparandin@gmail.com
3
مربی، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور.
AUTHOR
امیرخانی، امیرحسین؛ فقیه، محمدباقر. (1391). ”بررسی میزان ناب بودن شرکت ایران خودرو براساس مدل جکسون و جونز“. مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، 3 (4)، 30-19.
1
مادح حسینی، سیدمحمد؛ ناصرآبادی، دلیر. (1392). ”نقش تکنیک های حسابداری مدیریت در اجرای نظام حسابرسی عملکرد“. حسابدار رسمی، 21، 82-75.
2
مؤسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی. (1394). ”ارزیابی عملکرد دربخش دولتی: چالش ها و راه کارها“. قابل دسترسی در سایت:www.pogc.ir/portals/0/maghalat/890928.13.pdf
3
سارانی، فاطمه؛ سالارزهی، حبیب اله. (1389). ”از الگوی کارت ارزیابی متوازن تا الگوی سرآمدی سازمانی“. چهارمین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد، تهران.
4
Armstrong, M. (2008). Performance Management: Key Strategies and Practical Guidelines. Philadelphia: Kogan Page Limited.
5
Arnaboldi, M., Lapsley, I. & Steccolini, I. (2015). “Performance management in the public sector: The ultimate challenge”. Financial Accountability & Management, 31(1), 1-22.
6
Broadbent, J. & Guthrie, J. (2008). “Public sector to public services: 20 years of contextual accounting research”. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 2(21), 129-69.
7
Bouckaert, G. & Halligan, J. (2008). Managing Performance: International Comparisons. London: Routledge.
8
Burrows, R. (2012). “Living with the h-index? metric assemblages in the contemporary Academy”. The Sociological Review, 2(60), 72-355.
9
CIMA. (2011). “Public sector performance: Global perspective”. http://www.cimaglobal.com.
10
Coen, D. & Roberts, A. (2012). “A new age of uncertainty”. Governance: An International Journal of Policy, Administration, and Institutions, 1(25), 5-9.
11
Cuganesan, S., Guthrie, J. & Vranic, V. (2014). “The riskiness of public sector performance management: A review and research agenda”. Financial Accountability & Management, 3(30), 279-302.
12
Curristine, T. (2005). “Government performance: Lessons and challenges”. OECD Journal on Budgeting, 1(5), 127-51.
13
Curristine. (2007). “Performance Budgeting in OECD Countries (OECD)”.
14
Curristine, (2008). “Performance budgeting in OECD countries”. 6th Annual Meeting of Latin
15
Diefenbach, T. (2009). “New public management in public sector organisations: The dark Sides of managerialistic enlightenment”. Public Administration, 4(87), 892-909.
16
Ezzamel, M., Hyndman, N., Johnsen, A., Lapsley, I. & Pallot, J. (2007). “Experiencing institutionalization: The development of new budgets in the UK devolved bodies”. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 1(20), 11-40.
17
Frean & Lewis, L. (2010). “Toyota turned deaf ear to safety fears, congress told as carmaker says -sorry-”. The Times, 25-55.
18
Funnell, W. (2015). “Performance auditing and adjudicating political disputes”. Financial Accountability and management, 1(31), 92-111.
19
Gill, R. (2010). “Breaking the silence: the hidden injuries of neo-liberal academia”. In R. Flood and R. Gill (eds.), Secrecy and Silence in the Research Process: Feminist Reflections, 228-44.
20
Hoggett, P. (1996). “New Modes of Control in the Public Service”. Public Administration, 1(74), 9-32.
21
Jackson, P. (1998). “The Management of Performance in the Public Sector”. Public Money & Management, 4(8), 11-16.
22
Kirkpatrick, I., Ackroyd, S. & Walker, R. (2005). The New Managerialism and Public Service Professions. Palgrave Macmillan.
23
Lin, J. & Lee, P. (2011). “Performance management in public organizations: A complexity perspective”. International Public Management Review, 2(12), 81-96.
24
Likierman, A. (1993). “Performance indicators: 20 early lessons from managerial use”. Public Money & Management, 15-22.
25
Perrin, B. (2003). Implementing the Vision: Addressing Challenges to Results-Focused Management andBudgeting. OECD: Paris
26
Pettersen, I.J. (2015). “From metrics to knowledge? Quality assessment in higher education”. Financial Accountability & Management, 1(34), 23-40.
27
Pollit & Bouckaert, G. (2011). Public Management Reform: A Comparative Analysis(3rd ed). Oxford: Oxford University Press.
28
Power, M. (1997). Audit Society: Rituals of Verification. Oxford: University Press.
29
Smith, P.C. & Goddard, M. (2002). “Performance management and operational research: A marriage made in heaven”. Journal of the Operational Research Society, 53(3), 247-255.
30
Shore, C. (2008). “Audit Culture and Illiberal Governance”. Anthropological Theory, 3(8), 98-278.
31
Talbot, C. (2010). “Performance in Government: The Evolving System of Performance and Evaluation Measurement, Monitoring and Management in the United Kingdom”. ECD Working Paper Series, 24.
32
UNISON (August, 2014). “Survey of Police Officers Morale”. http://www.unison.org.uk.
33
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل مؤثر در تعیین معیارهای حسابرسی عملکرد در دستگاه های اجرایی
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر در تعیین معیارهای حسابرسی عملکرد در دستگاه های اجرایی می باشد. این پژوهش از نوع قیاسی-استقرایی است که شامل 316 نفر از حسابرسان دیوان محاسبات کشور، ذیحسابان و مدیران مالی دستگاه های اجرایی است. اطلاعات پژوهش با استفاده از پرسشنامه ای شامل 36 سؤال برای چهار عامل اجرای بودجه ریزی عملیاتی، اجرای حسابداری تعهدی در بخش دولتی، وجود قوانین و مقررات لازم الاجرا و چارچوب نظری استانداردهای حسابداری دولتی گردآوری و از روش های آماری توصیفی و استنباطی از قبیل آزمون همبستگی پیرسون، آزمون تفاوت میانگین و آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که پیاده سازی و اجرای نظام بودجه ریزی عملیاتی، اجرای حسابداری تعهدی در بخش دولتی، وجود قوانین و مقررات لازم در اجرا و تدوین چارچوب نظری استانداردهای حسابداری دولتی مهم ترین عوامل در تعیین معیارهای حسابرسی عملکرد می باشند.
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_3683_8906c8a40b61b4d3dcd299cbb68ac5a0.pdf
2016-11-21
59
68
حسابرسی عملکرد
معیار
بودجه ریزی عملیاتی
حسابداری تعهدی
محمود
لاری دشت بیاض
m.lari@um.ac.ir
1
استادیار حسابداری دانشگاه فردوسی، مشهد.
AUTHOR
کامران
قائم مقامی
ka_gh330@mail.um.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه فردوسی، مشهد.
LEAD_AUTHOR
علی
ملکی
kamran_qaemmaghami90@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات خراسان جنوبی، بیرجند.
AUTHOR
اسدی، غلامحسین؛ طاوسی، محمدرضا؛ طاوسی، سمانه. (1390). ”حسابرسی عملیاتی و اهمیت تعیین معیار“. مجله حسابرس، 58.
1
باباجانی، جعفر. (1383). ”ارزیابی ظرفیت مسؤولیت پاسخگویی نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولت جمهوری اسلامی ایران“. فصلنامه مطالعات حسابداری، 6.
2
باباجانی، جعفر؛ مددی، آرزو. (1388). ”امکان سنجی تحول در نظام حسابداری و گزارشگری مالی دانشگاه های دولتی ایران“. مجله بررسی های حسابداری و حسابرسی، 16(3)، 3-20.
3
بنی فاطمی کاشی، سیّد محمد رضا. (1383). ”آشنایی با برخی مفاهیم حسابرسی عملیاتی (صرفه اقتصادی)“. مجله حسابرس، 23، 70-73.
4
پناهی، علیرضا. (1384). ”بودجه ریزی عملیاتی (مفاهیم و الزامات)“. مجله مجلس و راهبرد، 47.
5
تقی زاده، علیرضا؛ پورنقی، احد؛ اسکندری، کریم. (1388). ”تبیین نیاز به بودجه ریزی عملیاتی در حسابرسی عملکرد مدیریت“. مجله دانش حسابرسی، 29.
6
جوی پا، حسن. (1389). ”آسیب شناسی اجرای حسابرسی عملکرد توسط دیوان محاسبات کشور و ارائه پیشنهادهایی برای بهبود آن“. مجله دانش حسابرسی، 40، 109-128.
7
حساس یگانه، یحیى. (1383). ”حسابرسى عملیاتى“. مجله حسابدار، 160، 3-5.
8
خدامی پور، احمد؛ کفاش پور، روح اله. (1394). ”تأثیر عناصر اصلی بودجه ریزی عملیاتی بر اجرای حسابرسی عملکرد از دیدگاه کارشناسان و حسابرسان دیوان محاسبات کشور“. مجله حسابداری دولتی، 3، 42-52.
9
دامغانیان، جمال. (1388). ”راهکارهای بودجه بندی عملیاتی“. ماهنامه بانک ملی ایران، 157.
10
رایدر، هری آر. (1993). راهنمای جامع حسابرسی عملیاتی(چاپ سوم). ترجمه محمد مهیمنی و محمد عبداله پور (1380). تهران: سازمان حسابرسی، کمیته حسابرسی عملیاتی.
11
صفار، محمد جواد. (1376). ”حسابرسی عملیاتی، کارآیی، اثربخشی، صرفه اقتصادی“. گزارش کمیته انجمن حسابداران رسمی آمریکا، سازمان حسابرسی، کمیته حسابرسی عملیاتی، 112(1).
12
صمصامی خداداد، احسان. (1388). ”بررسی موانع اجرایی حسابرسی عملکرد در ایران از دیدگاه حسابرسان دیوان محاسبات“.
13
فاطمی، محبوبه. (1390). ”حسابداری تعهدی و بودجه بندی عملیاتی در بخش عمومی“. مجله حسابرس، 55.
14
کردستانی، غلامرضا. (1386). ”پاسخگویی در بخش عمومی واطلاعات حسابداری“. مجله حسابرس، 39.
15
مهدوی خو، مهدی؛ میرزایی ازندریانی، سعید. (1388). ”مروری جامع بر حسابرسی عملکرد مدیریت“.
16
نخبه فلاح، افشین. (1387). ”چالش های حسابرسی عملکرد در ایران“.
17
یزدانی، علی. (1378). ”طراحی و تطبیق الگوی حسابرسی عملیاتی در شرکت نیک نوش“. رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق (ع).
18
Barret, P. (2004, August). Financial Management in the Public Sector: How Accrual Accounting and Budgeting Enhances Governance and Accountability. In CPA Forum Singapore: Challenge of Change, Driving Governance and Accountability.
19
Clark, C. (2010). “Understanding the needs of users of public sector financial reports: how far have we come?”. International Review of Business Research Papers, 6(5), 70-81.
20
FEE. (2007). Accrual Accounting in the Public Sector. A Paper from the FEE Public Sector Committee.
21
Hepworth, N. (2003). “Preconditions for successful implementation of accrual accounting in central government”. Public Money & Management, 23(1), 37-44.
22
Morin, D. (2014). “Auditors General's impact on administrations: a pan-Canadian study (2001-2011)”. Managerial Auditing Journal, 29(5), 395-426.
23
ORIGINAL_ARTICLE
بودجه ریزی بر مبنای عملکرد و پاسخگویی در بخش عمومی
در این پژوهش به بررسی تأثیر رویکرد مشارکتی در بودجه ریزی بر مبنای عملکرد بر پاسخگویی در بخش عمومی پرداخته شد. بودجه ریزی بر مبنای عملکرد مبنایی برای پاسخگویی بیشتر در برابر استفاده از منابع سازمان فراهم می سازد. این پژوهش از نوع پیمایشی-کاربردی است. جامعه آماری پژوهش کارشناسان و مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 80 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه بوده و برای آزمون فرضیه ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری و از نوع تحلیل عاملی تأییدی با رویکرد حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت PLS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که زیرساخت های موجود بودجه ریزی بر مبنای عملکرد بر پاسخگویی مالی در بخش عمومی تأثیری ندارد، در صورتی که تأثیر منفی بر پاسخگویی عملیاتی دارد. استقرار زیرساخت های بودجه ریزی بر مبنای عملکرد و به کارگیری رویکرد مشارکتی در امر بودجه ریزی موجب ارتقای سطح مسؤولیت پاسخگویی دولت در بخش عمومی می شود.
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_3684_18d5d971b90dd0c8a3a9f60e9d9b7aa2.pdf
2016-11-21
69
80
بودجه ریزی بر مبنای عملکرد
پاسخگویی
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
غلامرضا
کردستانی
kordestani@soc.ikiu.ac.ir
1
دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین.
AUTHOR
حسین
پارسیان
ho.parsian@gmail.com
2
دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین.
LEAD_AUTHOR
فرشاد
جمشیدی کلانتری
jamshidi.farshad@gmail.com
3
کارشناس ارشد آمار و ریاضیات، دانشگاه شهید چمران اهواز.
AUTHOR
امیر اصلانی، حامی. (1379). ”به سوی دستیابی به یک چارچوب نوین“. تهران، حسابرس، 7(2)، 62-54.
1
باباجانی، جعفر. (اردیبهشت، 1387). ”نقش حسابداری و حسابرسی در استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی“. دومین کنفرانس بین المللی کشور.
2
باباجانی، جعفر. (1388). حسابداری و مسؤولیت پاسخگویی در بخش عمومی(چاپ اول). تهران: ترمه.
3
باباجانی، جعفر. (1388). ”تحلیل مبانی نظری و قانونی رویکرد جدید بودجه ریزی سال 1387 از منظر مسؤولیت پاسخگویی“. حسابدار، 22(194)، 17-3.
4
حسن آبادی، محمد؛ نجار صراف، علیرضا. (1384). ”مفاهیم و ادبیات نظام های بودجه ریزی عملیاتی (جزوه آموزشی)“. سمینار یک روزه.
5
خدامی پور، احمد؛ زینالی، مهدی. (1386). ”سیستم بودجه بندی بر مبنای عملکرد و تأثیر آن بر عملکرد و مسؤولیت پاسخگویی دولت“، حسابرس، 9(37)، 60-56.
6
صباغ کرمانی، مجید؛ باسخا، مهدی. (1388). ”نقش حکمرانی خوب در بهبود هزینه های دولت: مطالعه موردی بخش بهداشت و آموزش کشورهای اسلامی“. تحقیقات اقتصادی، 44(86)، 130-109.
7
قدیم پور، جواد؛ طریقی، علی. (1388). ”بودجه ریزی عملیاتی و رابطه آن با حسابرسی عملیاتی“. دانش حسابرسی، 8(28)، 68-59.
8
قلی پور، رحمت اله؛ طهماسبی آشتیانی، مجتبی. (1385). ”تحلیل رابطه پاسخگویی عمومی و برون سپاری در سازمان های عمومی، مطالعه موردی“. فرهنگ مدیریت، 12، 149-113.
9
کردستانی، غلامرضا؛ بختیاری، مسعود؛ رحیم پور، محمد. (1389). ”بررسی مزایای به کارگیری حسابداری تعهدی در بخش عمومی“. دانش حسابرسی، 10(2)، 108-95.
10
نیلی، مسعود. (1385). ”مشکلات محتوایی و ساختاری بودجه“. صنعت و توسعه، 4.
11
هومن، حیدرعلی. (1391). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل (چاپ پنجم). تهران: انتشارات سمت.
12
Andrew, M. (2006). “Beyond best practice and basic first in adopting performance budgeting reform”. Public Administration and Development, 26(2), 147-161.
13
Arellano-Gault, D. & Gil-Garci, J. R. (2004). “A public management policy and accountability in Latin America: Performance-oriented budgeting in Colombia, Mexico, and Venezuela (1994-2000)”. International Public Management Journal, 7(1), 49-71.
14
Davari, A. & Rezazadeh, A. (2013). Structural Equation Modeling with PLS. Tehran: Jahad University, 215-224.
15
Diamond, J. (2002). “Performance budgeting is accrual accounting required?”. IMF working paper, 1-30.
16
Fornell, C. & Larcker, DF. (1981). “Evaluating structural equation models with unobservable variables an measurement error”. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50
17
Hair, Jr., Hult GTM, JF., Ringle, C. & Sarsted, M. (2013). “A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM)”. Thousand Oaks: SAGE, 32-6, http://www.sagepub.com/books/Book237345.
18
Jafari Samimi, A. & Mohammadi, R. (2011). “Measuring customer satisfaction index (CSI) in iranian tile industry using PLS path modeling technique”. Middle-East Journal of Scientific Research, 8(1): 141-149.
19
Jordan, M. & Hackbart, M. (2005). “The goals and implementation success of state performance-based budgeting”. Journal of Public Budgeting Accounting and financial Management, 17(4), 471-487.
20
Kong, D. (2005). “Performance-based budgeting: The U.S. experience”. Public Organization Review: A Global Journal, 5, 91-107.
21
Lu, Yi., Willoughby, K. & Arnett, S. (2011). “Performance budgeting in the American States, What’s law got to do with it?”. State and Local Government Review, 43(2), 79-94.
22
McGill, R. (2001). “Performance budgeting”. The International Journal of Public Sector Management, 14(5), 376-390.
23
McNab, R. M., & Melese, F. (2003). “Implementing the GPRA: Examining the prospects for performance budgeting in the federal government”. Public Budgeting & Finance, 23(2), 73-95.
24
Melkers, J. & Willoughby, K. (2000). “Implementing PBB: Conflicting views of success”, Public Budgeting and Finance, 20(1), 105-120.
25
Melkers, J.E. & Willoughby, K.G. (2001). “Budgeters' views of state performance-budgeting systems: Distinctions across branches”. Public Administration Review, 61(1), 54-64.
26
Miller, G.J., Hildreth, B.W. & Rabin, J. (2001). Performance-Based Budgeting. Boulder, CO: Westview Press.
27
Nunnally, J.C. & Bernstein, I.H. (1994). Psychometric Theory. New York: McGraw-Hill.
28
Redburn, F., Stevens, J., Shea, R. & Buss, T.F. (2008). “Performance management and budgeting: How government can learn from experience”. M.E. Sharpe, Inc. Review, 30(3), 351-368.
29
Schick, A. (2007). “Performance budgeting and accrual budgeting: Decision rules or analytic tools?” OECD Journal on Budgeting, 7(2), 109-138.
30
Shah, A., Shen, C. (2007). “A primer on performance budgeting In A. Shah (Ed.)”. Budgeting and budgetary institutions, The World Bank.
31
Tenenhaus, M., Vinzi, V.E., Chatalin, Y.M. & Lauro, C. (2005). “PLS path modeling”. Computational Statistics & Data Analysis, 48(1), 159-205.
32
Wang, X. (1999). “Conditions to implement outcome-oriented performance budgeting: Some empirical Evidence”. Journal of Public Budgeting, Accounting and Financial Management, 11(4), 533-552.
33
Wildavsky, A. (1964). “Political implications of budgetary reform”. Public Administration Review, 21(4), 183-190.
34
Young, R.D. (2003). “Performance Based Budgeting Systems, public policy and practice”. An Electronic journal devoted to Governance a public policy in South Carolina, 2(2), 1-24.
35
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر اجرای نظام آمارهای مالی دولت«GFS» بر گزارشگری مالی دولتی
صندوق بین المللی پول (IMF) یک مؤسسه مالی مستقل جهانی است که در سال 1947 تأسیس و در سال 1986 نظام آمارهای مالی دولت «GFS» را برای شفافیت بودجه ای اعضا پیشنهاد داده و در سال 2001 آن را مورد بازنگری قرار داد. این نظام به عنوان ابزاری برای گزارش های مالی جهت پاسخگویی به شهروندان و نمایندگان قانونی آنها مورد استفاده قرار می گیرد. این پژوهش به بررسی عوامل تأثیرگذار نظام آمارهای مالی دولت بر گزارشگری مالی دولتی پرداخته است. از بین عوامل تأثیرگذار نظام آمارهای مالی دولت سه عامل مبنای تعهدی، شناسایی صحیح جریان منابع و شناسایی صحیح دارایی ها، بدهی ها و ارزش افزوده به عنوان فرضیه های پژوهش در نظر گرفته شده است و تأکید بر نظارت، کنترل و گزارشگری به خصوص در ابعاد مالی و اقتصادی و تحقق اهداف کمی و کیفی منابع و مصارف بودجه ای با در نظر گرفتن الزامات صندوق بین المللی پول و نظام آمارهای مالی دولت می باشد.
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_3907_2032ac4fd99ab5af022f4a267199eb4c.pdf
2016-11-21
81
88
نظام آمارهای مالی دولت
گزارشگری مالی دولتی
محمد رضا
عسگری
mvmbourse@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
AUTHOR
مهدی
نجفی
mehdi.najafi.982@gmail.com
2
کارشناس ارشد مدیریت دولتی گرایش مالی.
LEAD_AUTHOR
آذر، عادل؛ مومنی، منصور. (1380). آمار و کاربرد آن در مدیریت (چاپ پنجم). تهران: سمت.
1
آون، هیوز؛ معمارزاده طهران، غلامرضا. (1379). مدیریت دولتی نوین (چاپ دوم). تهران: گلشن.
2
اقوامی، داود؛ باباجانی، جعفر. (1382). اصول و کاربرد حسابداری در سازمان های دولتی و غیرانتفاعی (چاپ دهم). تهران: سمت.
3
الوانی، سید مهدی. (1384). مدیریت عمومی (چاپ بیست و چهارم). تهران: نشر نی.
4
باباجانی، جعفر. (1384). حسابداری و کنترل های مالی دولتی (چاپ چهارم). تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
5
حافظ نیا، محمدرضا. (1382). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سمت.
6
حسینی عراقی، سیدحسین؛ آقالو، یحیی. (1387). حسابداری دولتی (چاپ هشتم). تهران: دانشکده علوم اقتصادی.
7
حسینی عراقی، سید حسین. (1380). کنکاشی در قوانین مالی و محاسباتی کشور، تهران (چاپ اول). تهران: پژوهشکده امور اقتصادی.
8
خاکی، غلامرضا. (1384). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی). تهران: بازتاب.
9
دستورالعمل حسابداری دولتی به شماره 119/170/54 مورخ 1381/1/20.
10
عزیزی، غلامرضا. (1382). فراگرد تنظیم و کنترل بودجه دولتی بر اساس نظام آمارهای مالی دولت GFS (چاپ اول). تهران: انتشارات شهر آشوب.
11
کزازی، ابوالفضل. (1384). سازمان های فردا و نقش گزارشگری مالی در آنها (چاپ اول). تهران: انتشارات کیومرث.
12
منتی نژاد، صادق. (1387). محشای قانون محاسبات عمومی (چاپ دوم).
13
نظام آمارهای مالی دولت. (1382). دفتر مطالعات برنامه و بودجه. محل نشر: تهران.
14
پایگاه مرکز اطلاعات اقتصادی ایران، www.ieicenter.com.
15
پایگاه مرکز اطلاعات و مدرک علمی ایران، www.irandoc.ac.ir.
16
پایگاه مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، www.majlis.ir.
17
پایگاه وزارت امور اقتصادی و دارایی، www.mefa.gov.ir.
18
پایگاه مرکز آمار ایران، www.sei.org.ir.
19
سایت صندوق بین المللی پول، www.IMF.org/external/pubs/ft/GFS/manual.
20
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، www.cbi.ir.
21
مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، www.sid.ir.
22
پورتال جامع علوم انسانی، www.ensani.ir.
23
مگ ایران، www.magiran.com.
24
IFAC. (2000). “Governmental financial reporting”. PSC , Study NO.11.
25
International Federation of Accountants. (April 2002). Update number five, Public Sector Committee.
26
International Monetary Fund (2001).
27
International Organisation of Supreme Audit Institutions. (2001). “Internal control: providing a foundation for accountability in government”. (available of web site of INTOSAI at www.intosai.org).
28