ORIGINAL_ARTICLE
رویکردها و عوامل موثر بر تدوین برنامهی گذار به حسابداری تعهدی در بخش عمومی
تجارب به دست آمده از تغییر مبنای حسابداری در بخش عمومی نشان می دهد مدیریت فرآیند گذار، امری پیچیده بوده و انتخاب راهکار مناسب گذار، اغلب به عنوان اولین عامل فنی مؤثر بر موفقیت این فرآیند مورد توجه قرار گرفته است. در این تحقیق با استفاده از تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده به وسیله پرسش نامه، به آزمون تأثیر انتخاب راهکار گذار بر موفقیت فرآیند و تأثیر استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل فاصله در انتخاب راهکار مناسب در بخش عمومی ایران پرداخته شده است. داده های جمع آوری شده از طریق پرسش نامه طراحی شده با ضریب آلفای کرونباخ نهایی 91/2 درصد و نمونه ای 182 نفری از میان اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی، صاحب نظران حرفه ای و مدیران مالی فعال در بخش عمومی، از طریق دو آزمونT و آزمون دو جمله ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهد انتخاب راهکار گذار مناسب تأثیر با اهمیتی بر موفقیت فرآیند گذار از حسابداری نقدی به حسابداری تعهدی دارد. به علاوه، استفاده از ابزار تحلیل فاصله با شناسایی موانع موجود و سنجش میان آنچه که وجود دارد و آنچه که باید باشد، می تواند کمک قابل توجهی در انتخاب رویکرد مناسب گذار به کارشناسان ارائه دهد. در نهایت، شواهد نشان داد که گرچه استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل فاصله می تواند برای انتخاب رویکرد مناسب مؤثر باشد، اما این روش پیاده سازی تدریجی است که به عنوان بهترین روش قابل اجرا در بخش عمومی ایران باید مورد استفاده قرار گیرد.
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_1864_6e9179eb27bddfe485774d1a371d6db6.pdf
2014-11-22
9
22
رویکردهای گذار
مبنای حسابداری
مبنای تعهدی
بخش عمومی
غلامرضا
کردستانی
gkordestani@yahoo.com
1
دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
AUTHOR
نظام الدین
رحیمیان
norahimian@yahoo.com
2
استادیار گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی خاتم
AUTHOR
شاهرخ
شهرابی
sh.shahrabi@outlook.com
3
کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
LEAD_AUTHOR
البرزی، محمود؛ زارعی، بتول؛ طالب نیا، قدرت اله. (1390). ”الگوی اقتضایی برای فرآیند انتقال از مبنای نقدی به مبنای تعهدی در حسابداری دولتی ایران“. فصل نامه دانش حسابداری، 2(5)، 73-51.
1
باباجانی، جعفر؛ باغومیان، رافیک. (1386). ”ضرورت استفاده از حسابداری تعهدی در بخش عمومی و ارزیابی آن برای استفاده در بخش عمومی ایران“. پیک نور، 4، 26-4.
2
باباجانی، جعفر. (1389). ”نقش و جایگاه مبنای حسابداری و رویکرد اندازه گیری در حسابداری و گزارشگری مالی بخش عمومی“ . فصل نامه دانش حسابرسی،40(2)، 4-38.
3
شهرابی، شاهرخ (1392). ”بررسی رویکردهای گذار به حسابداری تعهدی در بخش عمومی: شناسایی موانع، ارائه راهکارها“. پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری. دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره).
4
صابر، مهدی. (1388). ”بررسی موانع گزارشگری بر مبنای حسابداری تعهدی در بخش عمومی ایران“. پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
5
Barrett, P. (1997, August). “Whole of Government Financial Reporting”. Australian National Audit Office.
6
Diamond, J. (2002, December). “Performance Budgeting Is Accrual Accounting Required?”. IMF Working Paper, Fiscal Affairs Department.
7
GASAB. (2007, December). “Road Map and Transition Path for Accrual Accounting”. Government Accounting Standards Advisory Board.
8
IFAC. (2011,January). “Transition to the Accrual Basis of Accounting: Guidance for Public Sector Entities”. International Public Sector Accounting Standards Board, 14.
9
Khan, A. & Mayes, S. (2009, September). “Transition to Accrual Accounting”. International Monetary Fund, 1(1).
10
Pretorius, C. & Pretorius, N. (2008). A review of PFM reform literature. London: DFID.
11
ORIGINAL_ARTICLE
موانع استقرار بودجه ریزی عملیاتی در سازمان امور مالیاتی ایران
هدف از پژوهش حاضر بررسی موانع استقرار بودجه ریزی عملیاتی در سازمان امور مالیاتی ایران در سال 1392 می باشد. فرضیه های اصلی پژوهش برمبنای مدل شه یعنی سه عامل توانایی، اختیار و پذیرش مورد بررسی قرار می گیرد. حجم جامعه آماری 312 نفر می باشد. روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع تصادفی ساده می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، پس از جمع آوری اطلاعات و پاسخ های پرسشنامه های توزیع شده، از نرمافزارهای Excel و SPSS استفاده شد. به منظور بررسی پایایی پرسشنامه نیز از ضریب آلفای کرونباخ و همچنین به منظور آزمون فرضیات پژوهش از آزمون ناپارامتریک خی دو استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در تمام فرضیات مقدار خی دو معنی دار می باشد. همچنین نتایج فرضیه های اصلی و تمامی فرضیات فرعی مرتبط با آنها به ترتیب نشان داد که سازمان امور مالیاتی کشور توانایی، اختیار و پذیرش لازم برای اجرای بودجه ریزی عملیاتی را ندارد.
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_1865_36ba668aacd4d4f4257ab8c1b55e44c4.pdf
2014-11-22
22
30
موانع بودجه ریزی عملیاتی
توانایی
پذیرش
اختیار
سازمان امور مالیاتی
زهرا
پورزمانی
zahra.poorzamani@yahoo.com
1
استادیار، حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
محسن
صدرمغانی
mohsen_sa87@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد، حسابداری ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران ، ایران
AUTHOR
آذر، ﻋﺎدل؛ داﻧﺎﯾﯽ ﻓـﺮد، ﺣﺴﻦ؛ اﻟﻮاﻧﯽ، سیدمهدی. (1391). روش ﺷﻨﺎﺳﯽ ﭘــﮋوﻫﺶ ﮐﯿﻔﯽ در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ: روﯾﮑﺮدی ﺟﺎﻣﻊ. ﺗﻬﺮان: انتشارات ﺻﻔﺎر اﺷﺮاﻗﯽ.
1
اردکانی، سعید؛ شاهی، طاهره؛ فرجام، رستم؛ فاطمه، موسی نژاد. (1388). ”بودجه ریزی عملیاتی و چالش های آن در ایران“. حسابدار رسمی، 21، 146-141.
2
اسعدی، محمود؛ ابراهیمی، محسن؛ باباشاهی، جبار. (1385). ”شناسایی موانع استقرار بودجه عملیاتی در گمرک جمهوری اسلامی ایران بر اساس مدل شه“. دومین کنفرانس بین المللی بودجه ریزی عملیاتی، تهران: 18 و 19 اردیبهشت ماه.
3
باباجانی، جعفر؛ رسولی، مهدی. (1390). ”شناسایی موانع و مشکلات موجود در استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی در دستگاه های اجرایی کشور“. دو فصلنامه پژوهش های تجربی حسابداری مالی، 1(1) ،50-32.
4
پورزمانی، زهرا؛ نادری، بابک. (1391). ”بررسی موانع استقرار بودجه عملیاتی در سازمانهای مناطق آزاد تجاری-صنعتی ایران“. فصلنامه حسابداری سلامت، 1(1)، 16-1.
5
حسن آبادی، محمدحسن؛ نجارصراف، علیرضا. (1386). مدل جامع نظام بودجه ریزی عملیاتی. تهران: انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
6
فرزیب، علیرضا. (1381). بودجه ریزی دولتی در ایران. چاپ چهاردهم. تهران: انتشارات مرکزآموزش مدیریت دولتی ایران.
7
محمودی، محسن. (١٣٨4). ”بازبینی قانون محاسبات عمومی کشور“. گزارش علمی- تخصصی (سایت آفتاب)، شماره ٣٢.
8
نوروش، ایرج. (1383). ”حسابداری مدیریت“. تهران: انتشارات ترمه.
9
Andrews, M. (2004). “Authority, Acceptance, Ability and Performanc Based Budgeting Reforms”. The International Journal of Public Sector Management, 17(4), 334-336.
10
Harris, J. (2001). “Performance Budgeting In Maine”. Paper Presented At The Managing Performance Conference, Baltimore.
11
Kettl, D. (1992). Deficit Politics. New York: Macmillan Publishing.
12
Robinson, M., & Brumby, J. (2005). “Does Performance Budgeting Work?An Analytical Review of the Empirical Literature”. IMF Working Paper, 3-5.
13
ORIGINAL_ARTICLE
ویژگی های کیفی گزارش های مالی تهیه شده بر اساس مبنای حسابداری تعهدی در مقابل مبنای حسابداری نقدی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور
دانشگاههای علوم پزشکی استفاده از مبنای حسابداری تعهدی را از سال ۱۳۸۴ آغاز نمودهاند. پژوهش حاضر به بررسی سطح کیفی اطلاعات ارائهشده در گزارشهای مالی دانشگاههای علوم پزشکی کشور بهصورت مقایسهای بین مبنای تعهدی و مبنای نقدی پرداخته است. این مطالعه از نوع پیمایشی کاربردی است که شامل 150 نفر از مدیران و کارشناسان مالی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1392 است. اطلاعات پژوهش با استفاده از پرسشنامه 36 سؤالی از مقیاس لیکرت هفت گزینهای گردآوری و از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از قبیل آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن دادهها و آزمون T test مستقل و تحلیل واریانس ANOVA استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان میدهد که بین اطلاعات ارائه شده در گزارشهای مالی بر اساس مبنای حسابداری تعهدی و مبنای حسابداری نقدی، از لحاظ ویژگیهای کیفی اطلاعات مالی از قبیل مربوط بودن، بیان صادقانه، قابل فهم بودن، به موقع بودن، قابل مقایسه بودن، قابل پیش بینی بودن و قابل اتکاء بودن تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به یافته های پژوهش و چارچوب نظری گزارشگری بخش عمومی و تصویب استانداردهای اول تا سوم حسابداری بخش عمومی در ایران، نتایج حاصل از پژوهش حاضر بیانگر اجتناب ناپذیر بودن استقرار و اجرای مبنای حسابداری تعهدی در کلیه دستگاههای اجرایی کشور می باشد.
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_1866_b20bd38ead2216f068ecbcd2681060bc.pdf
2014-11-22
31
40
ویژگی کیفی اطلاعات
حسابداری و گزارشگری مالی
مبنای حسابداری نقدی
مبنای حسابداری تعهدی
دانشگاههای علوم پزشکی کشور
محمود
موسوی شیری
mousavii1973@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه پیام نور، مشهد،ایران
AUTHOR
محمدحسین
صادقی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه پیام نور مرکز بین الملل قشم
LEAD_AUTHOR
حسین
فاتح
3
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
AUTHOR
آقایی، محمدعلی؛ موسوی شیری، محمود. (1384). ”خصوصیات کیفی مطلوب روش های اندازه گیری از دیدگاه استفاده کنندگان در ایران“. مجله دانشور، 14، 99-81.
1
اعتمادی، حسین؛ دیانتی دیلمی، زهرا. (1388). ”تأثیر دیدگاه اخلاقی مدیران مالی بر گزارش های مالی شرکتها“. فصلنامه اخلاق در علوم رفتاری، 4(1و2)، 22-11.
2
باباجانی، جعفر. (1382). ”تحلیل نظری پیرامون سیستم نظارت مالی کشور از منظر پاسخگویی“. بررسی های حسابداری و حسابرسی، 10(31)، 130-97.
3
بهمنش، محمد رضا. (1385). ”نقش گزارش های مالی و اطلاع رسانی شرکت های پذیرفته شده در حمایت از حقوق صاحبان سهام“. مجله بورس اوراق بهادار، 57، 41-38.
4
تالانه، عبدالرضا. (1380). ”فقر و غنای هدف کلی گزارشگری مالی“. حسابدار، 144(6و3)، 85-82.
5
عزیزی، احمد؛ صفار، محمدجواد؛ فرقاندوست حقیقی،کامبیز؛ مددی، علی. (1378). ”تکنولوژی اطلاعاتی و نقش آن در گزارشگری مالی“. حسابرس، 4و5، 31-24.
6
کردستانی، غلامرضا؛ نصیری، محمد. (1388). ”کارایی گزارشگری مالی و ارتقای سطح مسؤولیت پاسخگویی در بخش عمومی“. حسابدار، 25(209)، 65-58.
7
لعل بار، علی؛ فرشیدپور، علیرضا. (1389). حسابداری و حسابرسی دولتی. چاپ اول. تهران: انتشارات راد نگار.
8
مجتهد زاده، ویدا؛ چیت سازان، الهام. (1384). ”بررسی کفایت محتوای اطلاعاتی گزارش های مالی میان دوره ای تهیه شده بر مبنای استاندارد حسابداری شماره 22 در جهت تاثیر بر تصمیم گیری استفاده کنندگان“. دانش و پژوهش حسابداری، 2، 29-20.
9
مالامیری فیروز، احمد. (1384). ”رابطه بین کیفیت اطلاعات حسابداری منابع انسانی و تصمیم گیری استفاده کنندگان گزارش های مالی“. حسابدار رسمی، 11، 85-83.
10
Hendrickson, E. S., & Breda, M. F. V. (1992). Accounting theory. Illinois: IRWIN.
11
International Federation of Accountants (IFAC). (2010). “Conceptual Farm work for General Purpose Financial Reporting by Public Sector Entities”. Available at: www.aasb.gov.au/admin/file/content 105/c9/IPSASBED_Conceptual_ Framework_Phase_1.pdf. (2014,15 May) .
12
ORIGINAL_ARTICLE
سطح توانمندی سیستمهای اطلاعاتی دانشگاههای علوم پزشکی در پشتیبانی استقرار بهایابی بر مبنای فعالیت(ABC)
در این پژوهش سطح توانمندی سیستمهای اطلاعاتی مرتبط با حوزه مالی جهت استقرار سیستم بهایابی مبتنی بر فعالیت مورد بررسی قرار گرفت وسعی گردید ظرفیت های بالقوه و بالفعل نرم افزارها مورد شناسایی و پیشنهادات اصلاحی ارائه گردد. به منظور تحلیل قابلیت سیستمهای نرم افزاری دانشگاههای علوم پزشکی در حمایت ABC، ضمن بررسی سیستم های نرم افزاری در واحد مورد مطالعه(دانشگاه علوم پزشکی قم)، اطلاعات تکمیلی از طریق مصاحبه، بررسی اسناد و مدارک مثبته، مشاهده و بررسیهای سیستمی و میدانی در سال 1392 جمعآوری گردید. یافتههای پژوهش حاکیست که نرم افزارهای مختلف مرتبط با حوزه مالی توانمندی لازم جهت تغذیه داده و ردیابی اطلاعات مربوط به هزینههای عملیاتی سازمان را تا سطح مراکز فعالیت (هزینه) از مرحله اول تخصیص سیستم ABC دارا می باشند اما این ظرفیت به صورت کامل مورد بهره برداری قرار نگرفته است. ضمن آنکه سیستمهای پشتیبان (همچونHIS) قابلیتهای بالقوهای در شناسائی و اندازهگیری محرکها را دارا میباشند. براساس یافتههای پژوهش حاضر، بهبود سیستمهای نرمافزاری فعلی و انجام اصلاحات ساختاری(معماری فنی) به منظور ایجاد بستر مناسب جهت پیادهسازی سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیت ضروری است.
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_1867_eec0756c7494c0b92a9c18106b697a76.pdf
2014-11-22
41
52
بهایابی بر مبنای فعالیت
سیستمهای نرمافزاری
توانمندی اطلاعاتی
امکانسنجی استقرار ABC
دانشگاه علوم پزشکی
علی محمد
قنبری
aganbari@put.ac.ir
1
استادیار گروه حسابداری دانشگاه صنعت نفت، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
نرگس
سرلک
sarlak.narges@gmail.com
2
استادیار گروه حسابداری دانشگاه قم، ایران
AUTHOR
مهدی
هاشمی
mehdihashemi088@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد حسابداری
AUTHOR
خداوردی، روح اله؛ بجنوردی، احسان .(1389). ”راهبرد برون سپاری: فواید، مشکلات و چالش ها“. فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، 7(25)، 46-34.
1
خوزین، علی.(1386). ”سازمان ها و ناکامی سیستم های هزینه یابی“. ماهنامه تدبیر، 178، 35.
2
عباسی، ابراهیم؛ احمدی ماژین، شهاب. (1392). ”زیرساخت های فناوری اطلاعات برای استقرار بودجه ریزی بر مبنای عملکرد“. پنچمین کنفرانس بودجه ریزی بر مبنای عملکرد، تهران.
3
فروغی، داریوش؛ حقیقی، محمد؛ رسائیان، امیر. (1392). ”امکان سنجی روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت در بودجه بندی دستگاه های دولتی (مطالعه موردی: دستگاه های دولتی استان اصفهان)“. فصلنامه حسابداری سلامت، 1(1)، 62-47.
4
کوپر، رابین؛ ترنی، پتیر. (1387). هزینه یابی بر مبنای فعالیت. ترجمه: احمد عزیزی و احمد مدرس. چاپ ششم. تهران: انتشارات سازمان حسابرسی.
5
محمدی، یونس؛ باغستانی، الهام؛ بهرامی، محمد امین.(1392). ”محاسبه قیمت تمام شده دیالیز با استفاده از روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت در بیمارستان شهید صدوقی یزد“. فصلنامه حسابداری سلامت، 1(1)، 84-73.
6
نمازی، محمد. (1378). ”بررسی سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت در حسابداری مدیریت و ملاحظات رفتاری آن“. فصلنامه بررسی های حسابداری، 26 و 27، 106-71.
7
Abdelhak, M., Grostics, H. & Jacobs, E. (2001). Health information management of a strategic resource. 2ed. USA: WB Saunders.
8
Cokins, G. (1996). Activity based cost management. USA: McGrawHill Companies, Inc.
9
Cokins, G. (2001). Activity based cost management: an executive's guide. USA: John Wiley & Sons, Inc.
10
Cokins, G. (2011). “Sustaining an Effective ABC/ABM System”. Theoretical and Applied Economics, 2(555), 47-58.
11
Cokins, G. (2010). “Cost Drivers, Evolution and Benefits”. Theoretical and Applied Economics, 8(549), 7-16.
12
Hughes, A. (2005). “ABC/ABM Activity Based Costing and Activity Based Management, A Profitability Model for SME’s Manufacturing Clothing and Textiles in the UK”. Journal of Fashion Marketing and Management, 9(1), 8-19.
13
Keys, D. E. (2002). “Tracing Costs in the Three Stages of Activity Based Management”. Journal of Cost Management, 30-37.
14
Khozein, Ali. (2009). “The Factors Effective in a Succeed Implementing Activity Based Costing and Management”. International conference on Information Management and Engineering, Kuala Lumpour, Malaysia.
15
Liu, L. & Pan Fei, Y. J. (2007). The implementation of activity based costing in china: An innovation action research approach accounting and finance business. UK: School, Newcastle University.
16
Nadel, R.B. (1992, April & May). “Just How Good is Low-cost Accounting Software?”. Computers in Accounting, 8(3), 18-49.
17
Needy, K.L., Nachtmann, H., Roztocki, N., Warner, R.C. & Bidanda, B. (2003). “Implementing ABC Systems in Small Manufacturing Firms: A Field Study”. Engineering Management Journal, 15(1), 3.
18
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی تأثیر سلامت نظام اداری بر تمکین مالیاتی مؤدیان اداره کل امور مالیاتی جنوب شهر تهران
درآمدهای مالیاتی تنها منبع سالم جهت تأمین هزینه های حاکمیتی در کشورها هستند و به تبع آن نظام مالیاتی یک جزء بسیار مهم و تأثیرگذار در فعالیت های اقتصادی محسوب می گردد. در این تحقیق، تأثیر سلامت نظام اداری بر تمکین مالیاتی مؤدیان اداره کل امور مالیاتی جنوب شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مدیران، معاونان و کارکنان اداره کل امور مالیاتی جنوب شهر تهران و مؤدیان این اداره می باشد. بدین منظور 198 نفر از مدیران، معاونان و کارکنان مالیاتی و 388 نفر از مؤدیان اداره کل امور مالیاتی به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب و به پرسشنامه محقق پاسخ گفتند و در پایان، داده های به دست آمده از این پرسشنامه ها به کمک آزمون تی تک نمونه مورد تحلیل قرار گرفته است. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی است. برای انجام تحقیق از یک سؤال اصلی و ده سؤال فرعی استفاده شده است. نتایج نشان داد که ابعاد سلامت نظام اداری برتمکین مالیاتی مؤدیان اداره کل امورمالیاتی جنوب شهر تهران تأثیر مثبت و معنی داری دارد.
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_1868_53629eaa1de427f7d7e576d2f4209b6e.pdf
2014-11-22
53
64
سلامت نظام اداری
مالیات
تمکین مالیاتی
اداره کل امور مالیاتی
مهدی
فاضلی
g@asdasdae.com
1
مربی، پیام نور
AUTHOR
عزیز
گرد
afmgord@ yahoo.com
2
استادیار، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
کاوه
پرندین
kparandin@gmail.com
3
مربی، دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
انصاری، محمد اسماعیل؛ استادی، حسین؛ جاوری، فرشته. (1388). ”بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و نگرش های مثبت کاری کارکنان در ادارات امور مالیاتی استان اصفهان“. فصلنامه تخصصی مالیات، 6، 56-41.
1
جاهد، حسینعلی. (1384). ”سلامت سازمانی“. ماهنامه تدبیر، 159، 21-16.
2
کریمی، عباسعلی. (1388). ”بررسی عوامل مؤثر بر تمکین مؤدیان مالیاتی“. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال.
3
منجذب، محمدرضا؛ سلیمانی،پارسا. (1384). ”برآورد ظرفیت مالیاتی استان مازندران“. پژوهشنامه اقتصادی ، پژوهشکده امور اقتصادی، 18، 139-162.
4
ودادی، احمد؛ آخوندی، فاطمه. (1389). ”بررسی رابطه میان عدالت سازمانی و سلامت اداری در گمرک جمهوری اسلامی ایران“. رسالت مدیریت دولتی (مدیریت دولتی)، 2، 79-97.
5
Alabede, O., Zainol A. J. & Idris, K. Md. (2011). “Does Ethnicity Matter in Individual Taxpayer Compliance Behavior? Empirical Evidence from Nigeria”. Economics and Finance Review, 1(8), 18-30.
6
Kim, S. (2006). “Public Service Motivation and Organizational Citizenship Behavior in Korea”. International Journal of Manpower, 27(8), 722-40.
7
Le Pine, J.A., Erez, A. & Johnson, D. E. (2002). “The Nature and Dimensionality of Organizational Citizenship Behavior: a Critical Review and Meta-analysis”. Journal of Applied Psychology, 87, 52-65.
8
Riahi-Belkaoui, A. (2004). “Relationship between Tax Compliance Internationally and Selected Determinants of Tax Morale”. Journal of International Accounting: Auditing and Taxation, 13(2), 135-143.
9
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان ازکانال های ارائه خدمات الکترونیکی (اینترنتی) بانک ملی (مطالعه موردی: مشتریان شعب بانک ملی شهر مشهد)
امروزه بانکداری الکترونیکی نقش بسیار مهمی در صنعت بانکداری ایفا می کند. چالش های پیش روی صنعت بانکداری منجر شده که بانک ها به استفاده از بانکداری الکترونیکی روی آورند و با ارائه خدمات و محصولات خود از طریق آن، تلاش می کنند نیازهای مشتریان خود را درک کرده و هر روز بهتر و بیشتر به کیفیت خدمات خود از طریق بانکداری الکترونیکی بیافزایند، این تحقیق سعی بر آن دارد تا با بررسی عوامل مؤثر بر رضایت مندی مشتریان از خدمات اینترنتی بانک ملی به غنی سازی ارائه آن کمک نماید. هدف این تحقیق آزمون و بررسی رضایت مندی مشتریان بانک ملی ایران در شهر مشهد نسبت به خدمات اینترنتی ارائه شده توسط این بانک بر حسب مدل رضایت مندی کاربران نهایی می باشد. علاوه بر این، این تحقیق تلاش دارد تا رابطه میان رضایتمندی و متغیرهای فردی مانند اثر متغیرهای زمینه ای (جمعیت شناختی) را مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش کاربردی است و براساس نحوه گردآوری داده ها، این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و برای بررسی فرضیات از آزمون های مرتبط آماری و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SAS استفاده شده است. نتایج نشان می دهد هیچ ارتباط منطقی بین عوامل جمعیتی همچون سن، جنس، سطح تحصیلات با رضایت مندی مشتریان وجود ندارد و نیز بین عوامل ارائه شده در مدل مفهومی تحقیق با رضایت مندی مشتریان ارتباط وجود داشته و این عوامل بر رضایت مندی مشتریان تأثیر به سزایی دارند.
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_1869_d177405ef61ca2df3da0cd86bc90037c.pdf
2014-11-22
65
72
بانکداری الکترونیکی
رضایت مشتری
نیازهای مشتریان
سید حسن
صالح نژاد
shs@gmail.com
1
استادیار، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
سید حسام
وقفی
h.vaghfi2012@gmail.com
2
مربی، دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
حسنعلی
قاسمی
pn.6698@gmail.com
3
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد نیشابور
AUTHOR
زهرا
عاقل
zahra.aghel@gmail.com
4
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، قشم
AUTHOR
باقری، محمدعلی؛ حمیدی بهشتی، محمدتقی؛ علیدوستی، سیروس. (1388). ”پذیرش بانکداری اینترنتی در ایران: بسط مدل پذیرش فناوری“. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، 3(24)، 24-5.
1
بنی اسدی، محمد؛ شریفی، سیمین؛ پورنبی، هادی. (1387). ”عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری الکترونیکی با استفاده از مدل پیکارانین“. دومین کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیکی، 19و 20 مرداد ماه 87، تهران.
2
بامداد، ناصر؛ رفیعی، مهرآبادی نگار. (1387، زمستان). ”بررسی رضایت مشتریان از کیفیت خدمات خودپرداز بانک ها“. پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، 4(31)، 54-39.
3
موغلی، علیرضا. (1386). ”پذیرش بانکداری الکترونیک در بین مشتیریان بانک های شهر شیراز“. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 2(7)، 81-98.
4
Akmana, B., Yazicib, A., Mishraa, A. & Arifogluc, A. (2005). “E-Government: A Global View And An Empirical Evaluation Of Some Attributes Of Citizens”. Government Information Quarterly, 22, 239-257.
5
Hung, S. Y., Chang, C. M. & Yu, T. J. (2006). “Determinants Of User Acceptance Ofthe E-Government Services: The Case Of Online Tax Filing And Payment System”. Government Information Quarterly, 23, 22-97.
6
Lia P., Raymond F. & Joao F.E. (2003). “Improving Satisfaction with Bank Service Offering: Measuring the Contribution of each Delivery Channel, Emerald”. Abi / Inform global, 22-36.
7
Moutinho, L. D. & Brownlie, T. (1989). “Customer Satisfaction with Bank Services: A Multidimensional Space Analysis”. International Journal of Bank Marketing, 7(5), 23-7.
8
Jamal, A. K. Nasser, (2003). “Factors Influencing Customer Satisfaction in the Retail Banking Sector in Pakistan”. International Journal of Commerce and Management, 13(2), 29-53.
9
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر سبک زندگی سالم بر استرس شغلی در حسابداران بخش عمومی (مطالعه موردی: کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان سیستان و بلوچستان)
هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین عوامل استرس زا، فرسودگی شغلی، سلامت روان و سبک زندگی سالم به منظور واکاوی اثرات سبک زندگی سالم به عنوان مکانیزمی برای روبروشدن با اثرات منفی استرس شغلی در حسابداران بخش عمومی است. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان سیستان و بلوچستان است که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 196 انتخاب شده اند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد جونس و همکاران (2010) و همچنین برای تحلیل آماری داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره برای آزمون فرضیه های تحقیق استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که استرس شغلی که توسط خستگی زیاد ناشی از کار و اثرات آن روی سلامت روان در حسابداران بخش عمومی بوجود می آید را می توان توسط سبک زندگی سالم که بر روی سلامت روان اثر می گذارد، رفع نمود.
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_1870_851d5e9299b42ce39c24118034a3b8b5.pdf
2014-11-22
73
82
: سبک زندگی سالم
استرس شغلی
حسابداران بخش عمومی
فرسودگی شغلی
زهره
حاجیها
z_hajiha@yahoo.com
1
استادیار حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
AUTHOR
محمد عارف
زارعی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه آزاد واحد زاهدان
LEAD_AUTHOR
اسدی، جوانشیر. (1382). ”بررسی رابطه هوش هیجانی با فرسودگی شغلی و سلامت روان کارکنان ایران خودرو“. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
1
اشتیاقی، معصومه؛ مسلمی پطرودی، رقیه. (1389). ”بررسی رابطه میان سبک زندگی و سلامتی“. اولین همایش کشوری دانشجویی عوامل مؤثر بر سلامت، دانشگاه تهران.
2
امیری، مجتبی؛ اسدی، محمود رضا؛ ودلبری راغب، فاطمه.(1390). ”مطالعه و بررسی رابطه میان رضایت شغلی و عملکرد مدیران شرکت سایپا“. چهارمین کنفرانس توسعه منابع انسانی، تهران.
3
باباجانی، جعفر(1382). ”مسؤولیت پاسخگویی و تحولات حسابداری دولتی موضوع بیانیه شماره 34 هیئت استانداردهای حسابداری دولتی“. پژوهش نامه علوم انسانی و اجتماعی،3(8).
4
خاتونی، مرضیه؛ ملاحسن، مریم؛ خوئینیها، سعید. (1390). ”بررسی استرس شغلی وعوامل مرتبط با آن در حسابداران دانشگاه علوم پزشکی قزوین“. فصلنامه سلامت کار ایران ، 2، 66-76 .
5
شلیله، محمد. (1388). ”حسابداران حرفه ای مواظب باشند این شغل استرس زاست“. مجله حسابرس، 46، 53-45.
6
علی پور، لطف اله. (1390). استرس شغلی و مدیریت آن. شماره 157. تهران: انتشارات بانک ملی ایران.
7
قاسم زاده، ابراهیم؛ ملکی، مهدی؛ نبی پور افروزی، مهدی؛ عباس زاده، سعید. (1392). ”بررسی ارتباط بین استرس و تعهد سازمانی،کارکنان ادره کل امور مالیاتی استان آذربایجان“. دومین همایش ملی بررسی راهکارهای ارتقای مباحث مدیریت، حسابداری و مهندسی صنایع در سازمان ها. دانشگاه آزاد واحد گچساران.
8
محمدی پور، رحمت اله؛ غلامی، صفورا. (1391). ”اثر فشارهای روانی و فرسودگی شغلی حسابرسان مستقل بر کیفیت گزارش های حسابرسی“. کنفرانس ملی حسابداری، مدیریت مالی و سرمایه گذاری دانشگاه جامع علمی کاربردی گلستان.
9
مستحفظیان، مینا؛ مظفری، سید امیر احمد؛ امیر تابش؛ علی محمد. (1388). ”مقایسه سلامت عمومی و کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت علمی فعال و غیر فعال در دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه چهار“. پژوهش در علوم ورزشی، 4(25)، 118-125.
10
ویسی، مختار؛ عاطف وحید، محمد کاظم؛ رضایی، منصور. (1379). ”تأثیر استرس شغلی بر خشنودی شغلی و سلامت روان: اثر تعدیل کننده سرسختی و حمایت اجتماعی“. مجله دانش و رفتار، 6(3)، 78.
11
Danna, K. & Griffin, R. W. (1999). “Health and Well-being in the Workphace: A Review and Synthesis of the Literature”. Journal of Management, 25 (3), 357-384.
12
Fogarty, T. J., Jagdip, S., Gary, K. R. & Ronald, K. M. (2000). “Antecedents and Consequences of Burnout in Accounting: Beyond the Role Stress Model”. Behavioral Research in Accounting, 12, 31-68.
13
Jamshid, M. (2014). “Managing Stress Among Banking Sectore Employees in Bhopal”. International Journal of Multidisciplinary Research in Social & Management, 2.
14
Jones, C., Norman, S. & Wier, B.(2010). “Healthy Lifestyle as a Coping Mechanism for Role Stress in Public Accounting”. Behavioral Research in Accounting, 1(22), 21-41.
15