per
دانشگاه پیام نور
حسابداری دولتی
2423-4613
2645-498X
2014-11-22
1
1
9
22
1864
رویکردها و عوامل موثر بر تدوین برنامهی گذار به حسابداری تعهدی در بخش عمومی
A Survey on Effective Approaches and Elements on Setting a Transition Plan to Accrual Accounting in the Public Sector
غلامرضا کردستانی
gkordestani@yahoo.com
1
نظام الدین رحیمیان
norahimian@yahoo.com
2
شاهرخ شهرابی
sh.shahrabi@outlook.com
3
دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
استادیار گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی خاتم
کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
تجارب به دست آمده از تغییر مبنای حسابداری در بخش عمومی نشان می دهد مدیریت فرآیند گذار، امری پیچیده بوده و انتخاب راهکار مناسب گذار، اغلب به عنوان اولین عامل فنی مؤثر بر موفقیت این فرآیند مورد توجه قرار گرفته است. در این تحقیق با استفاده از تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده به وسیله پرسش نامه، به آزمون تأثیر انتخاب راهکار گذار بر موفقیت فرآیند و تأثیر استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل فاصله در انتخاب راهکار مناسب در بخش عمومی ایران پرداخته شده است. داده های جمع آوری شده از طریق پرسش نامه طراحی شده با ضریب آلفای کرونباخ نهایی 91/2 درصد و نمونه ای 182 نفری از میان اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی، صاحب نظران حرفه ای و مدیران مالی فعال در بخش عمومی، از طریق دو آزمونT و آزمون دو جمله ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهد انتخاب راهکار گذار مناسب تأثیر با اهمیتی بر موفقیت فرآیند گذار از حسابداری نقدی به حسابداری تعهدی دارد. به علاوه، استفاده از ابزار تحلیل فاصله با شناسایی موانع موجود و سنجش میان آنچه که وجود دارد و آنچه که باید باشد، می تواند کمک قابل توجهی در انتخاب رویکرد مناسب گذار به کارشناسان ارائه دهد. در نهایت، شواهد نشان داد که گرچه استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل فاصله می تواند برای انتخاب رویکرد مناسب مؤثر باشد، اما این روش پیاده سازی تدریجی است که به عنوان بهترین روش قابل اجرا در بخش عمومی ایران باید مورد استفاده قرار گیرد.
The vast experiences of areas and countries about changing the accounting basis in the public sector have showed that management of transition process is very complicated. Frequently, choosing the best path or approach of transition is mentioned as a most important technical aspect that will influence the success of transition. In this survey, collected data with questionnaire examined for determination of choosing transition path impact on successful transition process and using the gap analysis tool impact on choosing the best transition path to accrual accounting in the public sector of Iran. The Cronbach’s Alpha for designed questionnaire has been determined 91.2 percent and volume of sample was 182 numbers. Data examined with two statistical examinations: T test and Binominal test. Result of both examinations showed acceptance of hypothesizes. Thereupon, findings showed that choosing transition path has an important impact on transition to accrual basis from cash basis. In addition, using gap analysis tool can help to successful transition with doing a comparison among current situation and desired situation. Finally, data analyzing showed that although using gap analysis tool is very useful for choosing a suitable path, step by step implementation is the best approach for transition cash basis to accrual basis of accounting in the public sector of Iran.
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_1864_6e9179eb27bddfe485774d1a371d6db6.pdf
رویکردهای گذار
مبنای حسابداری
مبنای تعهدی
بخش عمومی
Transition Approaches
Accounting Basis
Accrual Basis
Public sector
per
دانشگاه پیام نور
حسابداری دولتی
2423-4613
2645-498X
2014-11-22
1
1
22
30
1865
موانع استقرار بودجه ریزی عملیاتی در سازمان امور مالیاتی ایران
The Obstacles of Performance Budgeting Implementation in Iran Tax Affairs Organization
زهرا پورزمانی
zahra.poorzamani@yahoo.com
1
محسن صدرمغانی
mohsen_sa87@yahoo.com
2
استادیار، حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
کارشناسی ارشد، حسابداری ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران ، ایران
هدف از پژوهش حاضر بررسی موانع استقرار بودجه ریزی عملیاتی در سازمان امور مالیاتی ایران در سال 1392 می باشد. فرضیه های اصلی پژوهش برمبنای مدل شه یعنی سه عامل توانایی، اختیار و پذیرش مورد بررسی قرار می گیرد. حجم جامعه آماری 312 نفر می باشد. روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع تصادفی ساده می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، پس از جمع آوری اطلاعات و پاسخ های پرسشنامه های توزیع شده، از نرمافزارهای Excel و SPSS استفاده شد. به منظور بررسی پایایی پرسشنامه نیز از ضریب آلفای کرونباخ و همچنین به منظور آزمون فرضیات پژوهش از آزمون ناپارامتریک خی دو استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در تمام فرضیات مقدار خی دو معنی دار می باشد. همچنین نتایج فرضیه های اصلی و تمامی فرضیات فرعی مرتبط با آنها به ترتیب نشان داد که سازمان امور مالیاتی کشور توانایی، اختیار و پذیرش لازم برای اجرای بودجه ریزی عملیاتی را ندارد.
The purpose of present research is to study the obstacles in the way of the implementation of performance budgeting in Iran Tax Affairs Organization in 1392. Main hypotheses of the research are examined based on Shah Model containing the three factors of Ability, Authority and Acceptance. A sample population (size) consists of 312 people. Simple random sampling is selected for this research. Following collecting information and answers to the questionnaires, we used Excel and SPSS softwares to analyze and interpret the data collected. Reliability of data for all scales was assessed by Cronbach’s alpha coefficient .Also to examine the research hypotheses, Chi-square test was used. The results of the research showed that in all hypotheses the value of Chi-square is statistically significant. Indeed the results of main hypotheses and all relevant subordinated hypotheses shows that “Tax Affairs Organization” does not enjoy required ability, authority and acceptance implement performance budgeting.
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_1865_36ba668aacd4d4f4257ab8c1b55e44c4.pdf
موانع بودجه ریزی عملیاتی
توانایی
پذیرش
اختیار
سازمان امور مالیاتی
Obstacles Performance Budgeting implementation
Ability
Acceptance
Authority
Tax Affairs Organization (TAO)
per
دانشگاه پیام نور
حسابداری دولتی
2423-4613
2645-498X
2014-11-22
1
1
31
40
1866
ویژگی های کیفی گزارش های مالی تهیه شده بر اساس مبنای حسابداری تعهدی در مقابل مبنای حسابداری نقدی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور
A Comparative Study of the Qualitative Features of Financial Reports on Accrual Accounting Basis and Cash Accounting Basis in Medical Science Universities
محمود موسوی شیری
mousavii1973@yahoo.com
1
محمدحسین صادقی
2
حسین فاتح
3
استادیار دانشگاه پیام نور، مشهد،ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه پیام نور مرکز بین الملل قشم
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
دانشگاههای علوم پزشکی استفاده از مبنای حسابداری تعهدی را از سال ۱۳۸۴ آغاز نمودهاند. پژوهش حاضر به بررسی سطح کیفی اطلاعات ارائهشده در گزارشهای مالی دانشگاههای علوم پزشکی کشور بهصورت مقایسهای بین مبنای تعهدی و مبنای نقدی پرداخته است. این مطالعه از نوع پیمایشی کاربردی است که شامل 150 نفر از مدیران و کارشناسان مالی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1392 است. اطلاعات پژوهش با استفاده از پرسشنامه 36 سؤالی از مقیاس لیکرت هفت گزینهای گردآوری و از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از قبیل آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن دادهها و آزمون T test مستقل و تحلیل واریانس ANOVA استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان میدهد که بین اطلاعات ارائه شده در گزارشهای مالی بر اساس مبنای حسابداری تعهدی و مبنای حسابداری نقدی، از لحاظ ویژگیهای کیفی اطلاعات مالی از قبیل مربوط بودن، بیان صادقانه، قابل فهم بودن، به موقع بودن، قابل مقایسه بودن، قابل پیش بینی بودن و قابل اتکاء بودن تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به یافته های پژوهش و چارچوب نظری گزارشگری بخش عمومی و تصویب استانداردهای اول تا سوم حسابداری بخش عمومی در ایران، نتایج حاصل از پژوهش حاضر بیانگر اجتناب ناپذیر بودن استقرار و اجرای مبنای حسابداری تعهدی در کلیه دستگاههای اجرایی کشور می باشد.
In Iran, the public sector has used the cash basis in financial reporting which is not capable to compute the cost of services and do performance based budgeting. Therefore, universities of medical sciences of Iran have used an accrual accounting basis since 2005. The present study investigates the information quality of financial reports provided in universities of medical sciences of Iran, as a comparison between accrual basis and cash basis. Our sample includes 150 financial managers and experts in universities of medical sciences of Iran in 2013. Research data have been collected by means of questionnaire containing 36 proposition of 7-item Likert scale. Descriptive Kolmogorov and Smirnov tests were used to access the normality of data distribution, and also T test and variance analysis "ANOVA" were used. Results of data analyeses showed that there is a significant difference between prepared information from accrual and cash basis in some qualitative characteristics such as relevance, honesty, understandability, timeliness, comparability, traceability, predictability and validity. As per the finidings and conceptual framework for general purpose financial reporting and approved Iranian accounting standards (1 to 3) of public sector, it is compulsory for all public sectors to establish and perform the accrual accounting basis.
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_1866_b20bd38ead2216f068ecbcd2681060bc.pdf
ویژگی کیفی اطلاعات
حسابداری و گزارشگری مالی
مبنای حسابداری نقدی
مبنای حسابداری تعهدی
دانشگاههای علوم پزشکی کشور
Quality of Information
Accounting and Financial Reporting
Cash Accounting Basis
Accrual Accounting Basis
Universities of Medical Sciences of Iran
per
دانشگاه پیام نور
حسابداری دولتی
2423-4613
2645-498X
2014-11-22
1
1
41
52
1867
سطح توانمندی سیستمهای اطلاعاتی دانشگاههای علوم پزشکی در پشتیبانی استقرار بهایابی بر مبنای فعالیت(ABC)
The Ability Level of Information Systems of Medical Science University in Supporting the Establishment Activity- Based Costing
علی محمد قنبری
aganbari@put.ac.ir
1
نرگس سرلک
sarlak.narges@gmail.com
2
مهدی هاشمی
mehdihashemi088@yahoo.com
3
استادیار گروه حسابداری دانشگاه صنعت نفت، تهران، ایران
استادیار گروه حسابداری دانشگاه قم، ایران
کارشناسی ارشد حسابداری
در این پژوهش سطح توانمندی سیستمهای اطلاعاتی مرتبط با حوزه مالی جهت استقرار سیستم بهایابی مبتنی بر فعالیت مورد بررسی قرار گرفت وسعی گردید ظرفیت های بالقوه و بالفعل نرم افزارها مورد شناسایی و پیشنهادات اصلاحی ارائه گردد. به منظور تحلیل قابلیت سیستمهای نرم افزاری دانشگاههای علوم پزشکی در حمایت ABC، ضمن بررسی سیستم های نرم افزاری در واحد مورد مطالعه(دانشگاه علوم پزشکی قم)، اطلاعات تکمیلی از طریق مصاحبه، بررسی اسناد و مدارک مثبته، مشاهده و بررسیهای سیستمی و میدانی در سال 1392 جمعآوری گردید. یافتههای پژوهش حاکیست که نرم افزارهای مختلف مرتبط با حوزه مالی توانمندی لازم جهت تغذیه داده و ردیابی اطلاعات مربوط به هزینههای عملیاتی سازمان را تا سطح مراکز فعالیت (هزینه) از مرحله اول تخصیص سیستم ABC دارا می باشند اما این ظرفیت به صورت کامل مورد بهره برداری قرار نگرفته است. ضمن آنکه سیستمهای پشتیبان (همچونHIS) قابلیتهای بالقوهای در شناسائی و اندازهگیری محرکها را دارا میباشند. براساس یافتههای پژوهش حاضر، بهبود سیستمهای نرمافزاری فعلی و انجام اصلاحات ساختاری(معماری فنی) به منظور ایجاد بستر مناسب جهت پیادهسازی سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیت ضروری است.
This research investigated the ability level of different information systems related to fiscal area for implementation activity based costing. This research attempted to recognize potential and actual capacities of software and present improving suggestion. For analyzing the ability of software systems of Medical Science Universities in supporting the activity-based costing (ABC), complementary information are gathered by interview, review documents, observation and systematic and field studies in 2012, along with investigating software systems in case study (Medical Science University of Qom). Research finding shows that different software related to fiscal area has necessary ability for data feeding and tracing information related to measurement drivers and it executes the first stage of ABC system which is allocation of the consumed resources to cost centers, but this capacity is not totality used. According to this research, for establishing suitable foundation, improving current software system and performing structural improvement (technical architecture) are needed for performing activity based costing.
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_1867_eec0756c7494c0b92a9c18106b697a76.pdf
بهایابی بر مبنای فعالیت
سیستمهای نرمافزاری
توانمندی اطلاعاتی
امکانسنجی استقرار ABC
دانشگاه علوم پزشکی
Activity Based Costing
software systems
informative ability
evaluating the possibility of implementation ABC
medical science university
per
دانشگاه پیام نور
حسابداری دولتی
2423-4613
2645-498X
2014-11-22
1
1
53
64
1868
ارزیابی تأثیر سلامت نظام اداری بر تمکین مالیاتی مؤدیان اداره کل امور مالیاتی جنوب شهر تهران
Evaluating the Effect of an Administrative System Health on Obedience of Taxpayers at Thehran’s Southern General Bureau of Tax Affairs
مهدی فاضلی
g@asdasdae.com
1
عزیز گرد
afmgord@ yahoo.com
2
کاوه پرندین
kparandin@gmail.com
3
مربی، پیام نور
استادیار، دانشگاه پیام نور
مربی، دانشگاه پیام نور
درآمدهای مالیاتی تنها منبع سالم جهت تأمین هزینه های حاکمیتی در کشورها هستند و به تبع آن نظام مالیاتی یک جزء بسیار مهم و تأثیرگذار در فعالیت های اقتصادی محسوب می گردد. در این تحقیق، تأثیر سلامت نظام اداری بر تمکین مالیاتی مؤدیان اداره کل امور مالیاتی جنوب شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مدیران، معاونان و کارکنان اداره کل امور مالیاتی جنوب شهر تهران و مؤدیان این اداره می باشد. بدین منظور 198 نفر از مدیران، معاونان و کارکنان مالیاتی و 388 نفر از مؤدیان اداره کل امور مالیاتی به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب و به پرسشنامه محقق پاسخ گفتند و در پایان، داده های به دست آمده از این پرسشنامه ها به کمک آزمون تی تک نمونه مورد تحلیل قرار گرفته است. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی است. برای انجام تحقیق از یک سؤال اصلی و ده سؤال فرعی استفاده شده است. نتایج نشان داد که ابعاد سلامت نظام اداری برتمکین مالیاتی مؤدیان اداره کل امورمالیاتی جنوب شهر تهران تأثیر مثبت و معنی داری دارد.
Tax incomes are considered as the only source for providing finances of public expenses in each country and Consequently, taxation system is considered as a very important and influential part of the economic activities. In this study the effect of an healthy administrative system health on obedience of taxpayers at Thehran’s Southern general bureau of Tax Affairs has been studied. The population sample includes all managers, deputies and personnel working in tax affairs and taxpayers at Thehran’s Southern general bureau of tax affairs. As final sample, 198 managers, deputies and personnel working in Tax Affairs and 388 taxpayers at the above bureau were randomly selected. All of them responded to a research based questionnairs and the data from this questionnairs were analyzed by a single T-test sample. The research is functional and descriptive. A main question and ten sub-questions were used to do the research. Findings indicated that the influence of administrative system health on tax submission taxpayers in tax office at south of Tehran was significantly positive
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_1868_53629eaa1de427f7d7e576d2f4209b6e.pdf
سلامت نظام اداری
مالیات
تمکین مالیاتی
اداره کل امور مالیاتی
Health Civil Service
tax
Tax Obedience
General Bureau of Tax Affairs
per
دانشگاه پیام نور
حسابداری دولتی
2423-4613
2645-498X
2014-11-22
1
1
65
72
1869
عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان ازکانال های ارائه خدمات الکترونیکی (اینترنتی) بانک ملی (مطالعه موردی: مشتریان شعب بانک ملی شهر مشهد)
Effective Factors on Customers, Satisfaction throughout Electronic Services (Internet) Provided by Melli Bank (Case Study: Customers of Melli Bank Branches in Mashhad)
سید حسن صالح نژاد
shs@gmail.com
1
سید حسام وقفی
h.vaghfi2012@gmail.com
2
حسنعلی قاسمی
pn.6698@gmail.com
3
زهرا عاقل
zahra.aghel@gmail.com
4
استادیار، دانشگاه پیام نور
مربی، دانشگاه پیام نور
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد نیشابور
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، قشم
امروزه بانکداری الکترونیکی نقش بسیار مهمی در صنعت بانکداری ایفا می کند. چالش های پیش روی صنعت بانکداری منجر شده که بانک ها به استفاده از بانکداری الکترونیکی روی آورند و با ارائه خدمات و محصولات خود از طریق آن، تلاش می کنند نیازهای مشتریان خود را درک کرده و هر روز بهتر و بیشتر به کیفیت خدمات خود از طریق بانکداری الکترونیکی بیافزایند، این تحقیق سعی بر آن دارد تا با بررسی عوامل مؤثر بر رضایت مندی مشتریان از خدمات اینترنتی بانک ملی به غنی سازی ارائه آن کمک نماید. هدف این تحقیق آزمون و بررسی رضایت مندی مشتریان بانک ملی ایران در شهر مشهد نسبت به خدمات اینترنتی ارائه شده توسط این بانک بر حسب مدل رضایت مندی کاربران نهایی می باشد. علاوه بر این، این تحقیق تلاش دارد تا رابطه میان رضایتمندی و متغیرهای فردی مانند اثر متغیرهای زمینه ای (جمعیت شناختی) را مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش کاربردی است و براساس نحوه گردآوری داده ها، این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و برای بررسی فرضیات از آزمون های مرتبط آماری و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SAS استفاده شده است. نتایج نشان می دهد هیچ ارتباط منطقی بین عوامل جمعیتی همچون سن، جنس، سطح تحصیلات با رضایت مندی مشتریان وجود ندارد و نیز بین عوامل ارائه شده در مدل مفهومی تحقیق با رضایت مندی مشتریان ارتباط وجود داشته و این عوامل بر رضایت مندی مشتریان تأثیر به سزایی دارند.
Today, electronic banking plays an essential role in the banking industry. Banking industry facing challenges led banks to make use of electronic banking, delivery services and products throughout electronic banking. Moreover, they are trying to understand their customers' needs and everyday increase on service quality throughout electronic banking. This research tries to investigate the effect of customers' satisfaction throughout Internet services of Melli Bank. Aim of this research was investigating customer satisfaction of Melli Bank in Mashhad based on the End-User of the bank’s system. Moreover, we investigate customer satisfaction and individual variables like effect of variables (demographic). Based on the collected data, this study is a survey. Results of this research indicated on significant relationship existent between some demographic factors like age, gender, education and customer satisfaction. The method is applied and to search for related statistical hypothesis testing and analyze data is used in SAS software. As well as the factors presented in the conceptual model associated with customer satisfaction and these factors have a significant impact on customer satisfaction.
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_1869_d177405ef61ca2df3da0cd86bc90037c.pdf
بانکداری الکترونیکی
رضایت مشتری
نیازهای مشتریان
Electronic Banking
customer satisfaction
Customer Needs
per
دانشگاه پیام نور
حسابداری دولتی
2423-4613
2645-498X
2014-11-22
1
1
73
82
1870
تأثیر سبک زندگی سالم بر استرس شغلی در حسابداران بخش عمومی (مطالعه موردی: کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان سیستان و بلوچستان)
The Effect of Healthy Lifestyle on Role Stress in Public Sector Accountants (Case Study: Employees of Tax Office in Sistan & Baluchestan)
زهره حاجیها
z_hajiha@yahoo.com
1
محمد عارف زارعی
2
استادیار حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه آزاد واحد زاهدان
هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین عوامل استرس زا، فرسودگی شغلی، سلامت روان و سبک زندگی سالم به منظور واکاوی اثرات سبک زندگی سالم به عنوان مکانیزمی برای روبروشدن با اثرات منفی استرس شغلی در حسابداران بخش عمومی است. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان سیستان و بلوچستان است که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 196 انتخاب شده اند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد جونس و همکاران (2010) و همچنین برای تحلیل آماری داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره برای آزمون فرضیه های تحقیق استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که استرس شغلی که توسط خستگی زیاد ناشی از کار و اثرات آن روی سلامت روان در حسابداران بخش عمومی بوجود می آید را می توان توسط سبک زندگی سالم که بر روی سلامت روان اثر می گذارد، رفع نمود.
The purpose of this study is the evaluation relationship among stress factors, job burnout, mental health and healthy lifestyle to analyse the effects of healthy lifestyle as a mechanism to encounter with negative effects of job stress on public sector accountants. Research group included Sistan and Baluchistan’s tax organization staff’S and for evaluating sample volume based on Kokran formula, 196 were selected as the statistical samples. Standard questionnaire of Jones et.al (2010) has been used to obtain data. In order to analyse information statistically, distribution tables, average, standard deviation and multivariable regression and correlation coefficient tests were applied to evaluate research hypotheses. Results showed that the job stress caused by burning out and induces from heavy job and its effects on physical health, has a negative effect on job outcomes. However, negative effects of job stress and too much burning out in public sector accountants, can be removed by a healthy lifestyle which influences mental health.
https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_1870_851d5e9299b42ce39c24118034a3b8b5.pdf
: سبک زندگی سالم
استرس شغلی
حسابداران بخش عمومی
فرسودگی شغلی
Healthy Lifestyle
Job stress
Job Burn Out
Public Sector Accountants