@article { author = {kiamehr, navab and Hematfar, Mahmoud and mansori, fardin}, title = {Modeling the Commercialization Factors of Accounting}, journal = {Governmental Accounting}, volume = {7}, number = {2}, pages = {167-184}, year = {2021}, publisher = {payamenoor University}, issn = {2423-4613}, eissn = {2645-498X}, doi = {10.30473/gaa.2021.56602.1437}, abstract = {Subject and Purpose of the Article: Accounting knowledge has entered the field of research through research training. In this study, the commercialization factors of doctoral dissertations in accounting have been modeled. The main purpose of this research is to identify the effective factors and to present an appropriate model for commercialization of         doctoral dissertations in accounting. Research Method: This research is qualitative in terms of approach and exploratory in terms of purpose. Data were designed through a questionnaire and distributed electronically among 300 accounting professors and collected comments. On the other hand, doctoral dissertations in accounting from 1993 to 2021, including 116 relevant dissertations on the subject of commercialization were reviewed. Research Findings: Individual, cultural, organizational, environmental, political and economic factors are effective in providing a conceptual model for the commercialization of accounting doctoral dissertations. level of  public sector audit quality proposition. Conclusion, Originality and its Contribution to the Knowledge: The results showed that the economic factor with a weight of 5.89 in the first rank and the individual factor with a weight of 4.74 in the second rank and the environmental factor with a weight of 3.36 in the third rank and the cultural factor with a weight of 3.06 in the fourth rank and the organizational factor and Politics with an average rank of 2.83 and 1.12 are in the fifth and sixth ranks, respectively. In this research, for the first time, the commercialization of doctoral dissertations in accounting has been investigated.  }, keywords = {commercialization,Accounting,Structural Equations}, title_fa = {مدل‌سازی عوامل تجاری‌سازی تحقیقات حسابداری}, abstract_fa = {موضوع و هدف مقاله: دانش حسابداری با عبور از چرخه آموزش، وارد عرصه پژوهش و تحقیق شده است. که در این مطالعه به مدل‌سازی عوامل تجاری‌سازی رساله‌های دکتری حسابداری پرداخته شده است. هدف اصلی پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر و ارائه مدل مناسب تجاری‌سازی رساله‌های دکتری حسابداری می‌باشد. روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ رویکرد، کیفی و از لحاظ هدف اکتشافی است. داده‌ها از طریق پرسشنامه طراحی شده و بین 300 نفر اساتید حسابداری به صورت الکترونیکی توزیع و نظرات جمع آوری گردید. از طرفی رساله‌های دکتری حسابداری از سال 1372 تا 1399 مشتمل بر 116 رساله مناسب با موضوع تجاری‌سازی مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش: عوامل فردی، فرهنگی، سازمانی، محیطی، سیاسی و اقتصادی در ارائه مدل مفهومی تجاری‌سازی رساله‌های دکتری حسابداری مؤثر است. نتیجه گیری، اصالت و افزوده آن به دانش: نتایج نشان داد عامل اقتصادی با وزن 89/5 در رتبه اول و عامل فردی با وزن 74/4 در رتبه دوم و عامل محیطی با وزن 36/3 در رتبه سوم و عامل فرهنگی با وزن 06/3 رتبه چهارم و عامل سازمانی و سیاسی با میانگین رتبه‌ای 83/2 و 12/1 در رتبه پنجم و ششم به ترتیب اولویت قرار دارند. در این پژوهش برای نخستین بار، تجاری‌سازی رساله‌های دکتری حسابداری مورد بررسی قرار گرفته است.}, keywords_fa = {تجاری‌سازی,حسابداری,معادلات ساختاری}, url = {https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_7695.html}, eprint = {https://gaa.journals.pnu.ac.ir/article_7695_0a03a4ef79c2e41f13e6de17f6bf38f0.pdf} }