مقاله پژوهشی
ساسان مهرانی؛ محمد عبدزاده کنفی
چکیده
موضوع مقاله: با توجه به منافع و مزیتهاییکه نوآوریهای حسابداری برای بخش خصوصی ایجاد نمودند، این سوال برای بخش عمومی ایجاد گردید، چرا این بخش از مزایای چنین نوآوریهایی بهرهمند نشود. اما در عمل، ویژگیهای محیطی و سایر عوامل درون و برونسازمانی، اشاعه نوآوریهای حسابداری در بخش عمومی را تحت تاثیر قرار داد. روش پژوهش: در این ...
بیشتر
موضوع مقاله: با توجه به منافع و مزیتهاییکه نوآوریهای حسابداری برای بخش خصوصی ایجاد نمودند، این سوال برای بخش عمومی ایجاد گردید، چرا این بخش از مزایای چنین نوآوریهایی بهرهمند نشود. اما در عمل، ویژگیهای محیطی و سایر عوامل درون و برونسازمانی، اشاعه نوآوریهای حسابداری در بخش عمومی را تحت تاثیر قرار داد. روش پژوهش: در این پژوهش، ابتدا با مطالعه ادبیات و تجربه سایر کشورها، تلاش خواهیم نمود تا شناخت کافی از عوامل موثر بر اشاعه نوآوری در بخش عمومی کسب کنیم. سپس با استفاده از روش تحقیق کیفی و رویکرد مبتنی بر نظریه دادهبنیاد به دنبال شناخت عوامل موثر بر اشاعه چنین نوآوریهای حسابداری بخش عمومی در ایران هستیم. بدین منظور از طریق مصاحبههای ساختارنیافته با اساتید دانشگاه و متخصصانی که در حوزه حسابداری بخش عمومی فعالیت داشتهاند، عوامل مؤثر بر اشاعه نوآوریهای حسابداری در بخش عمومی، از آنها مورد پرسش قرار گرفت. یافتهها: با بهرهگیری از نتایج بدست آمده حاصل از کدگذاری باز، محوری و گزینشی، مدلی یکپارچه از عوامل مؤثر بر اشاعه نوآوریهای حسابداری در بخش عمومی باشد، طراحی گردید و تلاش شد تا معیارهای ارزیابی کیفیت تحقیقات کیفی برآورده گردد.
مقاله پژوهشی
قاسم بولو؛ مهران اعرابی
چکیده
پول، منابع مالی و نقدینگی از جمله عناصر بسیار مهم در اقتصاد کشورها هستند که تحت تاثیر سیاستها و شرایط مختلف بر اقتصاد تاثیر گذاشته و از آن تاثیر میپذیرند. بخش قابل توجهی از منابع پولی از طریق بانکها و در قبال ارائه خدمات بانکی وارد چرخه اقتصاد میشود. به عبارتی بانکها با جذب منابع پولی در قالب سپرده از یک سو و تزریق منابع پولی ...
بیشتر
پول، منابع مالی و نقدینگی از جمله عناصر بسیار مهم در اقتصاد کشورها هستند که تحت تاثیر سیاستها و شرایط مختلف بر اقتصاد تاثیر گذاشته و از آن تاثیر میپذیرند. بخش قابل توجهی از منابع پولی از طریق بانکها و در قبال ارائه خدمات بانکی وارد چرخه اقتصاد میشود. به عبارتی بانکها با جذب منابع پولی در قالب سپرده از یک سو و تزریق منابع پولی به اقتصاد از طریق ارائه تسهیلات از سوی دیگر در سیستم اقتصادی وارد میشوند و به طور طبیعی در معرض نوسانها و بحرانهای اقتصادی نیز قرار میگیرند. بر این اساس همیشه این احتمال وجود خواهد داشت که بانکها در مسیر فعالیت خود با چالش-هایی مواجه شوند. ریسکهایی همانند ریسک نقدینگی، اعتباری، ارزی، عملیاتی و غیره همواره به تنهایی و به صورت مجزا مورد توجه قرار گرفتهاند لیکن بررسی عوامل موثر بر انواع ریسکها و مخاطرات مترتب بر فعالیتهای بانکها به عنوان ریسک جامع، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
مقاله پژوهشی
حسن ولیان؛ مهدی صفری گرایلی؛ یاسر رضائی پیته نوئی
چکیده
با روند تغییرات اجتماعی و تغییر نوع و محتوای انتظارات در سطح جامعه، عملکردهای شغلی مسئولانه ی حرفه هایی همچون حسابرسی تحت تاثیر قرار گرفته باعث ایجاد فشار و تعارض بر فرد گردیده است. تعارض برحسب ماهیت و نوع عملکرد حرفه ای افراد در هر حرفه ای متفاوت می باشد، اما شاید بتوان مهترین نوع آن در حرفه حسابرسی به خصوص حسابرسان دیوان محاسبات ...
بیشتر
با روند تغییرات اجتماعی و تغییر نوع و محتوای انتظارات در سطح جامعه، عملکردهای شغلی مسئولانه ی حرفه هایی همچون حسابرسی تحت تاثیر قرار گرفته باعث ایجاد فشار و تعارض بر فرد گردیده است. تعارض برحسب ماهیت و نوع عملکرد حرفه ای افراد در هر حرفه ای متفاوت می باشد، اما شاید بتوان مهترین نوع آن در حرفه حسابرسی به خصوص حسابرسان دیوان محاسبات را تعارض از نوع ویژگیهای شغلی و تعارض از نوع کار-خانواده و خانواده کار دانست. براین اساس هدف این پژوهش واکاوی نفش تئوریهای تعارضشغلی بر عملکرد حرفهای حسابرسان دیوان محاسبات براساس تحلیل فراترکیب و فازی می باشد. روش شناسی این پژوهش ترکیبی است چراکه در فاز کیفی محققان از طریق فراترکیب و با مشارکت ۱۵ نفر از متخصصان رشتههای حسابداری و مدیریت دولتی با گرایش منابع انسانی، به دنبال شناسایی گزارههای مرتبط با تئوریهای تعارض شغلی حسابرسان بودند که در این بخش بیش از ۳۹ پژوهش علمی در راستای موضوع پژوهش مورد بررسی قرار گرفت و براساس تحلیل ارزیابی انتقادی از میان پژوهشهای یاد شده، ۳ مولفه اصلی و ۱۰ گزاره مورد شناسایی قرار گرفتند. در بخش کمی به کمک تحلیل فازی و با مشارکت 256 نفر از حسابرسان دیوان محاسبات که از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، پژوهش به دنبال بررسی روابط درونی تئوریهای تاثیرگذار تعارضشغلی حسابرسان دیوان محاسبات بود. نتایج نشان داد به ترتیب تئوری تعارض تضادشغلی، تئوری تضاد کار-خانواده و تئوری تضاد خانواده-کار در مورد حسابرسان دیوان محاسبات دارای اولویت می باشند.
مقاله پژوهشی
ملک محمد غلامی؛ حسین فخاری؛ اسفندیار ملکیان
چکیده
چکیده با اجرایی شدن بکارگیری استانداردهای حسابداری در بخش عمومی ایران از ابتدای سال 1394 این سوال مبنی بر اینکه چه عواملی می توانند بر میزان بکارگیری استانداردهای حسابداری بخش عمومی موثر باشند موضوع مهم و قابل بحثی است. بر همین اساس، پژوهش حاضر درصدد است تا به بررسی عوامل موثر بر اجرای استانداردهای حسابداری بخش عمومی که شامل ویژگی ...
بیشتر
چکیده با اجرایی شدن بکارگیری استانداردهای حسابداری در بخش عمومی ایران از ابتدای سال 1394 این سوال مبنی بر اینکه چه عواملی می توانند بر میزان بکارگیری استانداردهای حسابداری بخش عمومی موثر باشند موضوع مهم و قابل بحثی است. بر همین اساس، پژوهش حاضر درصدد است تا به بررسی عوامل موثر بر اجرای استانداردهای حسابداری بخش عمومی که شامل ویژگی های سازمانی و ویژگی های مدیریتی است در واحدهای گزارشگر سراسر کشور بپردازد. برای این منظور پرسشنامه بسته ای تهیه شده و در نهایت، تعداد 448 سری پرسشنامه از ذیحسابان و مدیران مالی دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی جمع آوری شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که از بین ویژگیهای سازمانی واحد گزارشگر تنها متغیرهای وجود سیستم اطلاعاتی حسابداری و نوع استخدام کارکنان امور مالی و از بین ویژگی های مدیریتی واحد گزارشگر، متغیرهای سمت قبلی مدیر و ارتباطات سیاسی مدیر بر اجرای استانداردهای حسابداری بخش عمومی اثر دارند و سایر متغیرها اثر معنی داری بر اجرای استانداردهای حسابداری بخش عمومی ندارند. این یافته ها می تواند از جهت برنامه ریزی و تدوین استراتژی مناسب برای واحدهای گزارشگر بخش عمومی در جهت اجرای استانداردهای حسابداری بخش عمومی مفید و موثر باشد.
مقاله پژوهشی
سمانه صادقی عسکری؛ غلامرضا سلیمانی امیری؛ محمدرضا امینی
چکیده
محدود بودن منابع مالی و امکانات بانکهای دولتی، نیاز به ارزیابی عملکرد جهت برنامهریزی برای افزایش کارایی و بهرهوری آنها را ضروری ساخته است. هدف مقاله حاضر ارائه رویکردی جدید جهت ارزیابی عملکرد شعب بانک نمونه با استفاده از شاخص ترکیبی مبتنی برتحلیل پوششی دادههای چندلایه میباشد. بدین منظور با بررسی پیشینه نظری، مصاحبه با ...
بیشتر
محدود بودن منابع مالی و امکانات بانکهای دولتی، نیاز به ارزیابی عملکرد جهت برنامهریزی برای افزایش کارایی و بهرهوری آنها را ضروری ساخته است. هدف مقاله حاضر ارائه رویکردی جدید جهت ارزیابی عملکرد شعب بانک نمونه با استفاده از شاخص ترکیبی مبتنی برتحلیل پوششی دادههای چندلایه میباشد. بدین منظور با بررسی پیشینه نظری، مصاحبه با خبرگان بانکی و همچنین مستندات موجود در بانک مورد مطالعه، 5 معیار(منابع، تسهیلات، خدمات بانکی و سودآوری، وصولیهای نقدی و کنترل ریسک اعتباری) و 19 زیرمعیار تعریف و برای جامعه آماری این پژوهش (1255 شعبه بانک مسکن) در سال مالی 1395بکار برده شد. سپس با بهرهگیری از مدل تحلیل پوششی دادهها(DEA ) نسبت به ساخت یک شاخص ترکیبی عملکرد جهت شعب اقدام گردید، مدل تحقیق در محیط نرم افزار لینگو کدنویسی و حل شده است. یافته های این تحقیق در کنار محاسبه امتیاز نسبی شاخص عملکرد، رتبه و خوشهبندی شعب بانک مسکن ، اطلاعات بسیار کاربردی دیگری همچون وزن معیارها و زیرمعیارهای عملکرد برای هر را شعبه نیز ارائه نمود همچنین تحقیق حاضر این امکان را فراهم مینماید تا مدیران بانک بتوانند با ارزیابی مبتنی بر دادههای واقعی عملکردی، نسبت به رتبهبندی و درجهبندی شعب اقدام نمایند و همچنین تحلیل وزن این معیارها و زیرمعیارها میتواند زمینه مناسب برای تحلیل عملکرد، تعریف اهداف عملیاتی و استراتژیهای بازاریابی متمایز برای هر شعبه با توجه به درجه اهمیت معیارها و زیرمعیارها در آن واحد و درنهایت بهبود عملکرد آن واحد و کل بانک را فراهم سازد.
مقاله پژوهشی
پرویز مام صالحی؛ کاوه پرندین؛ غلامرضا کرمی
چکیده
چابکی را توانایی یک سازمان برای واکنش سریع به نیازمندیهای بازار و نیازهای مشتریان تعریف کرده اند، چابکی یک سازمان نشان دهنده وجود معیار های موفقیت بلند مدت و پایدار سازمان است. با توجه به تغییرات روز مره در خدمات و وظایف سازمانها، تنها راه موفقیت در ارائه خدمات بهتر و با کیفیت تر چابک سازی سازمانها می باشد. سازمان چابک یک کسب وکار باسرعت، ...
بیشتر
چابکی را توانایی یک سازمان برای واکنش سریع به نیازمندیهای بازار و نیازهای مشتریان تعریف کرده اند، چابکی یک سازمان نشان دهنده وجود معیار های موفقیت بلند مدت و پایدار سازمان است. با توجه به تغییرات روز مره در خدمات و وظایف سازمانها، تنها راه موفقیت در ارائه خدمات بهتر و با کیفیت تر چابک سازی سازمانها می باشد. سازمان چابک یک کسب وکار باسرعت، سازگار و آگاهانه است که قابلیت سازگاری سریع در واکنش به تحولات و وقایع غیرمنتظره پیشبینی نشده، فرصتهای بازار و نیازمندیهای مشتری را دارد . دراﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺳﻌﻲ ﺑﺮاﻳﻦ اﺳﺖ ﺗﺎ ﻧﺸﺎن داده ﺷﻮد ﻛﻪ آﻳﺎ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻫﺎی ﭼﺎﺑﻜﻲ در ادراه امور مالیاتی استان آذربایجان غربی ﻣﻄﻠﻮب اﺳﺖ ﻳﺎ ﺧﻴﺮ؟ ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر به ﺑﺮرﺳﻲ اوﻟﻴﻪ ﭼﻬﺎر ﻣﺘﻐﻴﺮ ﭘﺎﺳـﺨﮕﻮﺋﻲ، ﺷﺎﻳـﺴﺘﮕﻲ، اﻧﻌﻄـﺎف، ﭘﺬﻳﺮی و ﺳﺮﻋﺖ، ﺑﺮای رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﻫﺪف ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﺑﺎ استفاده از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ استاندارد شده وﺟﻤﻊ آوری داده ﻫﺎ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﻧـﺮم اﻓﺰارﻫﺎی آﻣﺎری اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮرد ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺖ و ﺑﻪ اﻳﻦ ﻧﺘـﺎﻳﺞ رﺳـﻴﺪﻳﻢ که وضعیت ادارات امور مالیاتی استان آذربایجان غربی در 3 قابلیت پاسخگویی، انعطاف پذیری و سرعت نامطلوب بوده ودر قابلیت شایستگی مطلوب می باشد. استقرار نظام چابکی می تواند جهت پیشرف و مقابله با چالش های آتی کمک شایانی را به سازمان مربوطه انجام دهد.
مقاله پژوهشی
حیدر محمدزاده سالطه؛ علیرضا لیثی
چکیده
پیشبینی آینده یکی از دغدغههای همیشگی بشر بوده است. امروزه با پیشرفت دانش، ترکیب علوم گوناگون این امکان را به بشر داده است که با استفاده از دانش، مسیر زندگی آینده را طراحی کند. پژوهش حاضر با نگاهی توصیفی – تحلیلی به دنبال ترسیم فضاهای حالت محتمل در آینده حرفه حسابداری در بخش عمومی است. هدف این تحقیق، با اقتباس از دیدگاههای اساتید ...
بیشتر
پیشبینی آینده یکی از دغدغههای همیشگی بشر بوده است. امروزه با پیشرفت دانش، ترکیب علوم گوناگون این امکان را به بشر داده است که با استفاده از دانش، مسیر زندگی آینده را طراحی کند. پژوهش حاضر با نگاهی توصیفی – تحلیلی به دنبال ترسیم فضاهای حالت محتمل در آینده حرفه حسابداری در بخش عمومی است. هدف این تحقیق، با اقتباس از دیدگاههای اساتید دانشگاهی، پژوهشگران و شاغلان در حرفه نسبت بـه آینـدهای است که پیش روی حسابداری در بخش عمومی اعم از چالشها و مهارتهای مورد نیاز حسابداران بخش عمومی در آینده و نقش و مسئولیتهای آنـان در آینـده، پیشبینی میگردد. نهایتا، شمایی کلی از آینده حسابداری در بخش عمومی با استفاده از روش تحلیل سناریو ترسیم میشود. از افراد درگیر در بخش عمومی اعم از اساتید دانشگاهی، پژوهشگران، معاونین مالی در سال 1397 دعوت بعمل آمد و از میان انها 30 فرد بصورت خوشهای انتخاب شدند و با تشکیل کارگروههای تخصصی به تبادل نظر پرداختند و ماحصل برآیند کارگروهها براساس روشهای تحلیل خوشهای و مقیاسی، 8 سناریوی محتمل میباشد که وضعیت پیشروی حرفه حسابداری در بخش عمومی را ترسیم میکند. نتایج حاصل پژوهش، حاکی از این است که پیشران قوانین، اصلیترین و موثرترین نقش را در آینده حرفه حسابداری در بخش عمومی ایفاد خواهد کرد که منجر به افزایش ریسکهای قانونی و مسئولیتهای حرفه حسابداران، گرایش به جذب و بکارگیری افراد متخصص در بخش عمومی در راستای ایفای مسئولیت پاسخگویی با بهرهمندی از فناوریهای نوین خواهد افتاد.