نیلوفر شافعیان؛ محمد آقایی؛ نادر غریب نواز
چکیده
موضوع و هدف مقاله: در پژوهش حاضر الگوی بازاریابی دیجیتال که با استفاده از نظریه داده بنیاد استخراج شده است به کمک روش تحلیل فازی و روش دلفی تجزیه و تحلیل شده است.روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش شامل پرسنل خبره بانک توسعه تعاون در کل کشور است که دادهها مربوط به پرسشنامه با 119 شاخص از دیدگاه 27 خبره مورد بررسی قرار گرفته است. تکنیک ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: در پژوهش حاضر الگوی بازاریابی دیجیتال که با استفاده از نظریه داده بنیاد استخراج شده است به کمک روش تحلیل فازی و روش دلفی تجزیه و تحلیل شده است.روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش شامل پرسنل خبره بانک توسعه تعاون در کل کشور است که دادهها مربوط به پرسشنامه با 119 شاخص از دیدگاه 27 خبره مورد بررسی قرار گرفته است. تکنیک دلفی در سه راند اجرا و با استفاده از مجموعه اعداد فازی مثلثی تحلیل دلفی فازی همراه با محاسبه ضریب کندال در محله سوم و رسیدن به عدد 0.758 و دستیابی به وحدت نظر میان دیدگاه خبرگان متوقف شده است و در ادامه شاخصها شناسایی و برای تحلیل نهایی مورد ارزیابی قرار گرفته اند.یافتههای پژوهش: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها بیانگر این مساله است که مدل بازاریابی دیجیتال ارائه شده از نظریه داده بنیاد برای بانک توسعه تعاون به درستی برقرار بوده و خروجی کمی ضرائب ارزیابی مدل نیز نتایج بیان شده را تائید میکند.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: پژوهش حاضر به عنوان نخستین پژوهش با موضوع بررسی الگوی بومی بازاریابی دیجیتال در سطح صنعت بانکداری با رویکرد داده بنیاد است. تحلیل کمی مدل بیان شده با استفاده از پرسشنامه که نتیجه کدگذاری باز، محوری و انتخابی است و با استفاده از روش دلفی و تحلیل فازی در بانک توسعه تعاون انجام شده است که قابل تسری به سایر بانکهای دولتی و خصوصی با در نظر گرفتن شرایط و محدودیتهای اختصاصی خواهد بود. یافتهها و دستاورد نهایی پژوهش حاضر، الگویی کمابیش جامع و کامل بر اساس الزامات و ویژگیهای بانکهای ایرانی است و از سایر الگوهای ارائه شده توسط صاحبنظران با توجه به اینکه برای جوامعی غیرمالی تدوین شدهاند، از نظر ابعاد، مولفه ها و شاخصهای بدست آمده جامعیت بیشتری دارد و مناسبتر خواهد بود.
سید باقر فتاحی؛ سید مظفر میربرگ کار؛ ابراهیم چیرانی؛ محمدرضا وطن پرست
چکیده
موضوع و هدف مقاله: در پژوهش حاضر به مدلسازی و پیشبینی سود و زیان در بانک توسعه تعاون به صورت تجربی پرداخته شده است. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش شامل شعب بانک توسعه تعاون در شهر تهران است که اطلاعات مربوط به آنها طی سالهای 1389 تا 1398 جمع آوری و مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. این پژوهش با استفاده از روش علّی-معلولی، گردآوری اطلاعات ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: در پژوهش حاضر به مدلسازی و پیشبینی سود و زیان در بانک توسعه تعاون به صورت تجربی پرداخته شده است. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش شامل شعب بانک توسعه تعاون در شهر تهران است که اطلاعات مربوط به آنها طی سالهای 1389 تا 1398 جمع آوری و مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. این پژوهش با استفاده از روش علّی-معلولی، گردآوری اطلاعات در بخش ادبیات نظری مبتنی بر مطالعات کتابخانهای و آزمون فرضیهها مبتنی بر اسنادکاوی صورتهای مالی است. تکنیک آماری مورد استفاده در این پژوهش روش رگرسیون دادههای ترکیبی، تحلیل عاملی اکتشافی و شبکه های بیزین است.یافتههای پژوهش: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داده است که پیشبینی سود و زیان بانک توسعه تعاون بر پایه عوامل مکنون شناسایی شده از نسبتهای مالی امکان پذیر است و این عوامل می توانند بیش از 90 درصد از تغییرات موجود در نسبتهای مالی را تبیین نمایند.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: می توان انتظار داشت که سود و زیان بانک را بتوان از طریق نسبتهای مالی 12 گانه نهایی این پژوهش و عوامل مکنون 5 گانه ساخته شده از آنها پیشبینی کرد. همچنین نتایج مدل می تواند در راستای شناسایی ترکیب بهینه از نسبتهای مالی جهت حصول سود مشخصی نیز بکار گرفته شود که البته این کاربرد مدل نیازمند استفاده از الگوریتم های بهینه سازی است.