پرویز حق بین؛ کیهان آزادی هیر؛ محمد رضا پورعلی لاکلایه؛ محمود صمدی لرگانی
چکیده
موضوع و هدف مقاله: فعالیتهایی مانند حسابرسی نیازمند قضاوت هستند که بیشتر تحت تاثیر ارزشها و ویژگیهای فردی هستند. در همین راستا، هدف از این پژوهش بررسی تاثیر جنسیت بر رابطه بین استرس و کیفیت حسابرسی است.روش پژوهش: نمونه نهایی مورد استفاده برای این مطالعه، شامل 390 پرسشنامه (332 مرد، 58 زن) جمعآوری شده از اعضای جامعه حسابداران رسمی ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: فعالیتهایی مانند حسابرسی نیازمند قضاوت هستند که بیشتر تحت تاثیر ارزشها و ویژگیهای فردی هستند. در همین راستا، هدف از این پژوهش بررسی تاثیر جنسیت بر رابطه بین استرس و کیفیت حسابرسی است.روش پژوهش: نمونه نهایی مورد استفاده برای این مطالعه، شامل 390 پرسشنامه (332 مرد، 58 زن) جمعآوری شده از اعضای جامعه حسابداران رسمی است. در سطح توصیفی تحلیل دادهها، از آمارهای میانگین وانحراف معیار استفاده شد. علاوه بر این در تحلیل استنباطی دادهها، از آزمونهای استنباطیِ تصحیح کلموگراف–اسمیرنف به منظور بررسی هم توزیعی دو جامعه یا بررسی برازش توزیع، آزمون اسپیرمن برای بررسی همبستگی دو متغیر کیفیت حسابرسی و استرس در دو گروه مردان و زنان و همچنین از رگرسیون خطی برای بررسی تأثیر جنسیت بر رابطه بین استرس و کیفیت حسابرسی، با بهکارگیری نرم افزار SPSS25 مورد تحلیل قرار گرفت.یافتههای پژوهش: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که استرس، نقشی کاهشی بر کیفیت حسابرسی دارد. همچنین نتایج نشان داد که ضمن اینکه میان استرس شغلی و کیفیت حسابرسی حسابرسان زن و مرد تفاوت معنیداری وجود دارد، متغیر تعدیلگر جنسیت، نقشی کاهشی بر رابطه میان استرس شغلی و کیفیت حسابرسی نیز برجای میگذارد. علاوه بر این مشخص شد، تأثیر منفی استرس شغلی در زنان بر کیفیت حسابرسی، بیشتر از مردان است.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: نتایج این پژوهش میتواند بر شناخت عوامل فردی موثر بر قضاوت و تفسیر حسابرسان کمک کرده و علاوه بر توسعه ادبیات حسابداری رفتاری به تبیین راههای افزایش کیفیت و قضاوت تصمیم بیانجامد.
محمدحسین صفرزاده؛ سید حسین سجادی؛ محیا شعبانی
چکیده
موضوع و هدف مقاله: کیفیت حسابرسی به عنوان تابعی از عملکرد حسابرس، تحت تأثیر نوع شخصیت وی است. کیفیت حسابرسی حسابرسان دیوان محاسبات، از اهمیت خاصی برخوردار بوده و افزایش آن منجر به بهبود عملکرد دولت میگردد. در پژوهش حاضر، تأثیر نوع شخصیت حسابرسان دیوان محاسبات بر کیفیت حسابرسی آنان بررسی شده است. روش پژوهش: این پژوهش از منظر نحوه ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: کیفیت حسابرسی به عنوان تابعی از عملکرد حسابرس، تحت تأثیر نوع شخصیت وی است. کیفیت حسابرسی حسابرسان دیوان محاسبات، از اهمیت خاصی برخوردار بوده و افزایش آن منجر به بهبود عملکرد دولت میگردد. در پژوهش حاضر، تأثیر نوع شخصیت حسابرسان دیوان محاسبات بر کیفیت حسابرسی آنان بررسی شده است. روش پژوهش: این پژوهش از منظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع پیمایشی و از منظر هدف، از نوع کاربردی است. نمونه پژوهش 263 نفر از حسابرسان دیوان محاسبات میباشد که با استفاده از فرمول کوکران تعیین شده است. یافته های پژوهش: نتایج نشان میدهد نوع شخصیت حسابرسان دیوان محاسبات بر کیفیت حسابرسی آنان موثر است. از میان انواع شخصیت، نوع قراردادی بیشترین و نوع جستجوگر کمترین تأثیر را بر کیفیت حسابرسی داشتهاند. اما جنسیت حسابرس در رابطه بین نوع شخصیت و کیفیت حسابرسی نقش تعدیلگر ایفا نکرده است. نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: نتایج این پژوهش میتواند به دیوان محاسبات کمک کند در استخدام حسابرسان جدید، نوع شخصیت آنها را درنظر گرفته تا از این طریق کیفیت حسابرسی افزایش یابد. این پژوهش از جهت ارائه رویکردی جدید در زمینه کیفیت حسابرسی و تأثیری که شخصیت شخص حسابرس شاغل در دیوان محاسبات بر آن میگذارد، حائز اهمیت است.
محمود بانی؛ خسرو فغانی ماکرانی؛ علی ذبیحی
چکیده
این پژوهش شواهدی را در مورد مؤلفههای اخلاقی مؤثر بر کیفیت حسابرسی ارائه مینماید. حسابرسان به منظور حفظ اعتبار حرفه ای خود به دنبال افزایش کیفیت حسابرسی میباشند. وجود رفتار اخلاقی و شناسایی مؤلفههای آن برای حرفه حسابرسی ضروری بوده و نیازی اساسی جهت جلب اعتماد استفاده کنندگان خدمات حسابرسی میباشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی ...
بیشتر
این پژوهش شواهدی را در مورد مؤلفههای اخلاقی مؤثر بر کیفیت حسابرسی ارائه مینماید. حسابرسان به منظور حفظ اعتبار حرفه ای خود به دنبال افزایش کیفیت حسابرسی میباشند. وجود رفتار اخلاقی و شناسایی مؤلفههای آن برای حرفه حسابرسی ضروری بوده و نیازی اساسی جهت جلب اعتماد استفاده کنندگان خدمات حسابرسی میباشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تعهد حرفهای و ایدئولوژی اخلاقی، بر کیفیت حسابرسی با نقش میانجی رفتار اخلاقی حسابرسان شرکتهای دولتی است. پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده، توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه حسابرسان شرکتهای دولتی شاغل در سازمان حسابرسی میباشد. جهت دستیابی به اهداف پژوهش، 830 پرسشنامه توزیع و 482 پرسشنامه دریافت گردید. دادههای گردآوری شده با روش مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تعهد حرفهای و ایدئولوژی اخلاقی، بر کیفیت حسابرسی و رفتار اخلاقی تأثیر مثبت و معنیداری دارد و همچنین نقش میانجیگری رفتار اخلاقی حسابرسان شرکتهای دولتی نیز در این ارتباط تأیید می شود.