محمود بانی؛ خسرو فغانی ماکرانی؛ علی ذبیحی
چکیده
این پژوهش شواهدی را در مورد مؤلفههای اخلاقی مؤثر بر کیفیت حسابرسی ارائه مینماید. حسابرسان به منظور حفظ اعتبار حرفه ای خود به دنبال افزایش کیفیت حسابرسی میباشند. وجود رفتار اخلاقی و شناسایی مؤلفههای آن برای حرفه حسابرسی ضروری بوده و نیازی اساسی جهت جلب اعتماد استفاده کنندگان خدمات حسابرسی میباشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی ...
بیشتر
این پژوهش شواهدی را در مورد مؤلفههای اخلاقی مؤثر بر کیفیت حسابرسی ارائه مینماید. حسابرسان به منظور حفظ اعتبار حرفه ای خود به دنبال افزایش کیفیت حسابرسی میباشند. وجود رفتار اخلاقی و شناسایی مؤلفههای آن برای حرفه حسابرسی ضروری بوده و نیازی اساسی جهت جلب اعتماد استفاده کنندگان خدمات حسابرسی میباشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تعهد حرفهای و ایدئولوژی اخلاقی، بر کیفیت حسابرسی با نقش میانجی رفتار اخلاقی حسابرسان شرکتهای دولتی است. پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده، توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه حسابرسان شرکتهای دولتی شاغل در سازمان حسابرسی میباشد. جهت دستیابی به اهداف پژوهش، 830 پرسشنامه توزیع و 482 پرسشنامه دریافت گردید. دادههای گردآوری شده با روش مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تعهد حرفهای و ایدئولوژی اخلاقی، بر کیفیت حسابرسی و رفتار اخلاقی تأثیر مثبت و معنیداری دارد و همچنین نقش میانجیگری رفتار اخلاقی حسابرسان شرکتهای دولتی نیز در این ارتباط تأیید می شود.