امید اسلام زاده؛ ناصر ایزدی نیا؛ داریوش فروغی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 23-40
چکیده
در اکثر کشورها آییننامه راهبری شرکتی (اداره امور سازمانی) بهعنوان یک قانون جهت بهبود حسابرسی دولتی تصویب شده است. اقتصاد ایران دولتی است، بنابراین راهبری شرکتی برای مدیریت بهینه منابع این بخش ضروری است. هدف از پژوهش تبیین مؤلفههای راهبری شرکتی با توجه به تجربه دیگر کشورها و نظرات خبرگان و همچنین ارزیابی توانایی دیوان محاسبات ...
بیشتر
در اکثر کشورها آییننامه راهبری شرکتی (اداره امور سازمانی) بهعنوان یک قانون جهت بهبود حسابرسی دولتی تصویب شده است. اقتصاد ایران دولتی است، بنابراین راهبری شرکتی برای مدیریت بهینه منابع این بخش ضروری است. هدف از پژوهش تبیین مؤلفههای راهبری شرکتی با توجه به تجربه دیگر کشورها و نظرات خبرگان و همچنین ارزیابی توانایی دیوان محاسبات در اجرای آن است. این پژوهش کاربردی، اکتشافی، پیمایشی و کیفی-کمی است. در مرحله دلفی 20 نفر از خبرگان دولت، مجلس و دیوان محاسبات و در مرحله ارزیابی توانایی دیوان محاسبات در اجرای اداره امور سازمانی 240 نفر از کارکنان دیوان محاسبات پاسخگو بودند. در مرحله دلفی فازی یافتهها نشان داد که چهار مؤلفه اصلی راهبری شرکتی شامل مؤلفههای نظارتی، مدیریتی، فنی و اخلاقی میباشد. تحلیل پرسشنامه 5 گزینهای نشان داد که دیوان محاسبات میتواند بر اجرای راهبری شرکتی نظارت نماید. پیشنهاد میشود که مجلس شورای اسلامی مطابق با شرایط بومی آییننامه راهبری شرکتی را تصویب و دیوان محاسبات مسئول نظارت بر آن باشد.
عیسی کریمی پور؛ غلامحسین مهدوی
دوره 4، شماره 1 ، اسفند 1396، ، صفحه 73-86
چکیده
فساد مالی آثار و تبعات مخرب اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گستردهای به دنبال دارد. مهمترین گام برای مقابله با این پدیده مخرب، شناسایی عوامل و انگیزههای ایجاد آن است. در این راستا، هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر فساد مالی کارکنان دستگاههای دولتی از دیدگاه حسابرسان دیوان محاسبات استانهای فارس و کرمان است. برای این منظور، تعداد ...
بیشتر
فساد مالی آثار و تبعات مخرب اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گستردهای به دنبال دارد. مهمترین گام برای مقابله با این پدیده مخرب، شناسایی عوامل و انگیزههای ایجاد آن است. در این راستا، هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر فساد مالی کارکنان دستگاههای دولتی از دیدگاه حسابرسان دیوان محاسبات استانهای فارس و کرمان است. برای این منظور، تعداد 26 متغیر از طریق بررسی پیشینه و ادبیات موجود و همچنین با درنظر گرفتن شرایط محیطی و اقتصادی کشور انتخاب شد و به تأیید خبرگان امر رسید. برای شناسایی عوامل اثرگذار بر سطح فساد مالی از روش تحلیل عاملی اکتشافی و برای بررسی تفاوت دیدگاه دو گروه پاسخدهنده از آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی بیانگر این است که هفت عامل اثرگذار بر فساد مالی عبارتند از: ناکارایی نظام آموزشی و تضعیف ارزشهای اخلاقی، ضعف ساختار اداری، ضعف نظامهای کنترلی، ضعف نظام اقتصادی، ناکارامدی نظام حاکمیتی، ضعفهای مقرراتی و نبود شایستهسالاری. مهمترین عامل اثرگذار بر سطح فساد مالی، ناکارایی نظام آموزشی و تضعیف ارزشهای اخلاقی و متغیر نبود آموزش لازم، بیشترین اثر را بر این متغیر عاملی داشته است.