محسن ایمنی؛ سید محمد مشعشعی
چکیده
موضوع و هدف مقاله: این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری و عملکرد در سازمانهای بخش عمومی انجام شود.روش پژوهش: پژوهش پیش روی از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان و مدیران سطح میانی سازمان امور مالیاتی غرب استان مازندران در سال 1399 بوده است. برای این منظور 127 نفر بهعنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری و عملکرد در سازمانهای بخش عمومی انجام شود.روش پژوهش: پژوهش پیش روی از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان و مدیران سطح میانی سازمان امور مالیاتی غرب استان مازندران در سال 1399 بوده است. برای این منظور 127 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور آزمون فرضیههای پژوهش از معادلات ساختاری استفاده شد.یافتههای پژوهش: نتایج این پژوهش نشان میدهد که عواملی مانند محدودیتهای بودجه و تجربه برای دستیابی به نوآوری در بخش عمومی اثر معناداری داشته است. همچنین محدودیتهای بودجه، انگیزه برای بهبود عملکرد، واکنش به عملکرد ضعیف و تجربه دارای رابطه با عملکرد سازمانی است. نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که اجرایی رویکرد مشارکتی در سازمانهای بخش عمومی میتواند در نوآوری و عملکرد بهتر این سازمانها مؤثر باشد. بررسی نقش عوامل مؤثر بر نوآوری و عملکرد میتواند مدلهای سنجش آنها را بسط دهد و موجب بهبود عملکرد سازمان و در نتیجه دولت شود.
ساسان مهرانی؛ محمد عبدزاده کنفی
چکیده
موضوع مقاله: با توجه به منافع و مزیتهاییکه نوآوریهای حسابداری برای بخش خصوصی ایجاد نمودند، این سوال برای بخش عمومی ایجاد گردید، چرا این بخش از مزایای چنین نوآوریهایی بهرهمند نشود. اما در عمل، ویژگیهای محیطی و سایر عوامل درون و برونسازمانی، اشاعه نوآوریهای حسابداری در بخش عمومی را تحت تاثیر قرار داد. روش پژوهش: در این ...
بیشتر
موضوع مقاله: با توجه به منافع و مزیتهاییکه نوآوریهای حسابداری برای بخش خصوصی ایجاد نمودند، این سوال برای بخش عمومی ایجاد گردید، چرا این بخش از مزایای چنین نوآوریهایی بهرهمند نشود. اما در عمل، ویژگیهای محیطی و سایر عوامل درون و برونسازمانی، اشاعه نوآوریهای حسابداری در بخش عمومی را تحت تاثیر قرار داد. روش پژوهش: در این پژوهش، ابتدا با مطالعه ادبیات و تجربه سایر کشورها، تلاش خواهیم نمود تا شناخت کافی از عوامل موثر بر اشاعه نوآوری در بخش عمومی کسب کنیم. سپس با استفاده از روش تحقیق کیفی و رویکرد مبتنی بر نظریه دادهبنیاد به دنبال شناخت عوامل موثر بر اشاعه چنین نوآوریهای حسابداری بخش عمومی در ایران هستیم. بدین منظور از طریق مصاحبههای ساختارنیافته با اساتید دانشگاه و متخصصانی که در حوزه حسابداری بخش عمومی فعالیت داشتهاند، عوامل مؤثر بر اشاعه نوآوریهای حسابداری در بخش عمومی، از آنها مورد پرسش قرار گرفت. یافتهها: با بهرهگیری از نتایج بدست آمده حاصل از کدگذاری باز، محوری و گزینشی، مدلی یکپارچه از عوامل مؤثر بر اشاعه نوآوریهای حسابداری در بخش عمومی باشد، طراحی گردید و تلاش شد تا معیارهای ارزیابی کیفیت تحقیقات کیفی برآورده گردد.
سید رحمتالله اکرمی؛ علی فعال قیومی؛ محمدحسین قدیریان آرانی
دوره 3، شماره 2 ، خرداد 1396، ، صفحه 9-18
چکیده
تعیین دوره زمانی غیرواقع بینانه، یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت در پیاده سازی مبنای حسابداری تعهدی در بخش عمومی تلقی می شود، بنابراین تعیین بازه زمانی مناسب برای این امر بسیار با اهمیت است. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی عملی بودن اجرای کامل گذار به حسابداری تعهدی در بخش عمومی ایران در بازه زمانی تعیین شده در قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی ...
بیشتر
تعیین دوره زمانی غیرواقع بینانه، یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت در پیاده سازی مبنای حسابداری تعهدی در بخش عمومی تلقی می شود، بنابراین تعیین بازه زمانی مناسب برای این امر بسیار با اهمیت است. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی عملی بودن اجرای کامل گذار به حسابداری تعهدی در بخش عمومی ایران در بازه زمانی تعیین شده در قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت می باشد. در این پژوهش با بررسی شرایط و منابع لازم برای پیاده سازی حسابداری تعهدی در بخش عمومی، عوامل مؤثر بر دوره گذار و مرور تجربه برخی کشورها در این زمینه، چنین نتیجه گیری شد که بازه زمانی تعیین شده در قانون یاد شده با توجه به گسترده بودن بخش عمومی ایران، محدودیت منابع و زیرساخت ها واقع بینانه نیست. از آن جا که استمرار حرکت به سوی حسابداری تعهدی در بخش عمومی و اجرای کامل آن می تواند دولت را در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی یاری کند، پیشنهاد می گردد با در نظر گرفتن شرایط موجود و تجربه کشورهای دیگر، بازه زمانی مناسب و واقع بینانه ای برای اجرای کامل حسابداری تعهدی در بخش عمومی ایران در نظر گرفته شود.