جواد پورغفار؛ حیدر محمدزاده سالطه؛ مهدی زینالی؛ ساسان مهرانی
چکیده
موضوع و هدف مقاله: اصلاح فرآیند بودجهریزی علاوه بر منابع انسانی و مالی مستلزم سرمایهگذاری معنیدار در تکنولوژی اطلاعات و سیستمهای اطلاعات مدیریت است. هدف پژوهش ارائه الگوی مفهومی بودجهریزی بر مبنای عملکرد با رویکرد گزارشگری به هنگام در بخش عمومی ایران است.روش پژوهش: روش کیفی با رویکرد داده بنیاد است، پس از کسب نظر خبرگان ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: اصلاح فرآیند بودجهریزی علاوه بر منابع انسانی و مالی مستلزم سرمایهگذاری معنیدار در تکنولوژی اطلاعات و سیستمهای اطلاعات مدیریت است. هدف پژوهش ارائه الگوی مفهومی بودجهریزی بر مبنای عملکرد با رویکرد گزارشگری به هنگام در بخش عمومی ایران است.روش پژوهش: روش کیفی با رویکرد داده بنیاد است، پس از کسب نظر خبرگان از طریق 20 مصاحبه نیمه ساختاریافته طی سالهای 1398- 1400 الگوی مفهومی ارائه شده است.یافتههای پژوهش: بعد از تحلیل دادهها، 133 کد اولیه در خصوص بودجهریزی بر مبنای عملکرد به هنگام شناسایی شد، 38 کد در مقولههای اصلی شرایط علی، 35 کد در بستر زمینه، 15 کد در بخش شرایط مداخلهگر، 4 کد پدیده محوری، 21 کد در راهبردها و 20 کد در پیامدها. که کدها در نهایت بر اساس 25 مقوله فرعی دستهبندی شدند: معماری سازمانی و برنامه راهبری شرکتی (10 کد)، ساختار تیمی و سازمانی و فرآیندگرایی (13 کد)، زیرساخت و فنآوری اطلاعات و مشکلات تکنیکی و ارتباطی و سازمان برنامه و بودجه (15 کد)، الزامات قانونی و نظام حسابداری و حسابرسی (7 کد)، سیاستهای مدیریتی و نگرش مدیران و شاخصهای ارزیابی عملکرد (18 کد)، مدیریت ترازنامهای دولت و بهای تمام شده (10 کد)، منابع انسانی، ادراک مشترک و نظارت و گردآوری اطلاعات (15 کد)، هوشمندی کسب و کار (13 کد)، کارایی، اثربخشی و صرفه اقتصادی، نگرش سیستمی و پاسخگویی (12 کد)، اثرات سطح ملی، اقتصادی (12 کد) و بهرهوری (8 کد).نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: با توجه به مشکل چندین ساله استقرار بودجه عملکردی در کشور، استفاده از چارچوب این پژوهش زمینه را برای پیادهسازی بودجهریزی بر مبنای عملکرد با رویکرد جدید تسریع کرده و الگوی پیشنهادی این پژوهش میتواند وضعیت موجود را بهبود ببخشد.
ساسان مهرانی؛ علی اکبر نونهال نهر؛ فرهاد فرقانی
چکیده
موضوع و هدف مقاله: هدف پژوهش حاضر ارزیابی تطبیقی کارآمدی شیوههای فعلی قیمتگذاری بنگاههای مصوب شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 و شیوههای نوین قیمتگذاری بنگاهها است. روش پژوهش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، توصیفی است. تعیین نرخ پایه هر سهم بر اساس پیشبینی سود سنوات آتی با سه روش پیشنهادی و تنزیل ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: هدف پژوهش حاضر ارزیابی تطبیقی کارآمدی شیوههای فعلی قیمتگذاری بنگاههای مصوب شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 و شیوههای نوین قیمتگذاری بنگاهها است. روش پژوهش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، توصیفی است. تعیین نرخ پایه هر سهم بر اساس پیشبینی سود سنوات آتی با سه روش پیشنهادی و تنزیل آن به نرخ 30 درصد به تاریخ ارزیابی، و نیز نرخ پایه محاسبه شده توسط کارشناسان رشته مالی طبق مدلهای مشخص شده توسط شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی، محاسبه و نتایج با قیمت اولین معامله و میانگین هندسی معاملات شش ماهه اول بعد از پذیرش در بورس مقایسه شده است. یافتههای پژوهش: بین قیمت سهام ارزیابی شده توسط کارشناسان با میانگین قیمت شش ماهه اول پس از ورود به بورس تفاوت معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری، اصالت و افزوده آن به دانش: مدل ارزیابی سهام شرکتها به روش پیشبینی و تنزیل جریانهای نقدی آتی از کارایی مناسبتری برخوردار میباشد. به عبارتی روشهای ارزیابی کلاسیک ارزشگذاری (حداقل به صورت عمومی) در محیط ایران نمیتواند به نتایج معتبری بیانجامد و بایستی از روشهای اقتضائی و موردی برای ارزشگذاری شرکتهای مورد واگذاری استفاده نمود.
ساسان مهرانی؛ محمد عبدزاده کنفی
چکیده
موضوع مقاله: با توجه به منافع و مزیتهاییکه نوآوریهای حسابداری برای بخش خصوصی ایجاد نمودند، این سوال برای بخش عمومی ایجاد گردید، چرا این بخش از مزایای چنین نوآوریهایی بهرهمند نشود. اما در عمل، ویژگیهای محیطی و سایر عوامل درون و برونسازمانی، اشاعه نوآوریهای حسابداری در بخش عمومی را تحت تاثیر قرار داد. روش پژوهش: در این ...
بیشتر
موضوع مقاله: با توجه به منافع و مزیتهاییکه نوآوریهای حسابداری برای بخش خصوصی ایجاد نمودند، این سوال برای بخش عمومی ایجاد گردید، چرا این بخش از مزایای چنین نوآوریهایی بهرهمند نشود. اما در عمل، ویژگیهای محیطی و سایر عوامل درون و برونسازمانی، اشاعه نوآوریهای حسابداری در بخش عمومی را تحت تاثیر قرار داد. روش پژوهش: در این پژوهش، ابتدا با مطالعه ادبیات و تجربه سایر کشورها، تلاش خواهیم نمود تا شناخت کافی از عوامل موثر بر اشاعه نوآوری در بخش عمومی کسب کنیم. سپس با استفاده از روش تحقیق کیفی و رویکرد مبتنی بر نظریه دادهبنیاد به دنبال شناخت عوامل موثر بر اشاعه چنین نوآوریهای حسابداری بخش عمومی در ایران هستیم. بدین منظور از طریق مصاحبههای ساختارنیافته با اساتید دانشگاه و متخصصانی که در حوزه حسابداری بخش عمومی فعالیت داشتهاند، عوامل مؤثر بر اشاعه نوآوریهای حسابداری در بخش عمومی، از آنها مورد پرسش قرار گرفت. یافتهها: با بهرهگیری از نتایج بدست آمده حاصل از کدگذاری باز، محوری و گزینشی، مدلی یکپارچه از عوامل مؤثر بر اشاعه نوآوریهای حسابداری در بخش عمومی باشد، طراحی گردید و تلاش شد تا معیارهای ارزیابی کیفیت تحقیقات کیفی برآورده گردد.
ساسان مهرانی؛ سید رحمت اله اکرمی؛ هادی خدابخشی؛ مهرداد جباری
چکیده
در نظام بودجهریزی مبتنی بر عملکرد عمدتاً نظارت بر خروجیها مدنظر است. تحقیق حاضر به منظور بررسی و تبیین چگونگی و نحوه اجرای نظارت مالی ذیحساب در نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و هم چنین شناسایی خلاءهای قانونی و ساختاری که در این زمینه وجود دارد انجام، تا با شناسایی چالش ها و نارسایی های موجود، زمینه ارتقای اثربخشی نظارت ...
بیشتر
در نظام بودجهریزی مبتنی بر عملکرد عمدتاً نظارت بر خروجیها مدنظر است. تحقیق حاضر به منظور بررسی و تبیین چگونگی و نحوه اجرای نظارت مالی ذیحساب در نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و هم چنین شناسایی خلاءهای قانونی و ساختاری که در این زمینه وجود دارد انجام، تا با شناسایی چالش ها و نارسایی های موجود، زمینه ارتقای اثربخشی نظارت مالی وزارت امور اقتصاد و دارایی در سطح دستگاه های اجرایی کل کشور از طریق ذیحسابان فراهم شود.جامعه آماری این پژوهش شامل : ذیحسابان دستگاههای اجرایی کشور، مقامات تشخیص دستگاههای اجرایی کشور، مدیران ستادی و استانی وزارت امور اقتصادی و دارایی، حسابرسان دیوان محاسبات کشور، بازرسان سازمان بازرسی کل کشور، می باشد .قلمرو تحقیق حاضر کلیه دستگاههای اجرای مشمول ماده 219 قانون برنامه پنجم توسعه کشور که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی کشور استفاده می نمایند را شامل می شود. نتایج حاصله از آزمون های آماری در خصوص چهار شاخص(شامل: ساختار، قوانین و مقررات، نظارت مالی و مدیریت دولتی) نشان می دهد که با اجرای نظام بودجه ریزی جدید، در نقش ذیحسابان دستگاههای اجرایی نیز باید متناسب با آن تغییرات لازم اعمال شود.