حسابداری دولتی
مهدی علی حسینی؛ مهدی بشکوه؛ غلامرضا کردستانی
چکیده
با درنظرگیری جایگاه تاثیرگذار کمیته حسابرسی در نظام راهبری شرکتی، ضرورت توجه به موضوع کارایی و اثربخشی این کمیته بسیار حائز اهمیت میباشد. در نتیجه، هدف این پژوهش، ارزیابی قدرت تعمیمپذیری و اعتبار الگوی ارتقاء کارایی و اثربخشی کمیته حسابرسی میباشد که با استفاده از روش پژوهش کیفی نظریه دادهبنیاد استخراج گردیده است. برای این ...
بیشتر
با درنظرگیری جایگاه تاثیرگذار کمیته حسابرسی در نظام راهبری شرکتی، ضرورت توجه به موضوع کارایی و اثربخشی این کمیته بسیار حائز اهمیت میباشد. در نتیجه، هدف این پژوهش، ارزیابی قدرت تعمیمپذیری و اعتبار الگوی ارتقاء کارایی و اثربخشی کمیته حسابرسی میباشد که با استفاده از روش پژوهش کیفی نظریه دادهبنیاد استخراج گردیده است. برای این منظور، طی سال1401 با استفاده از روش پژوهش کمی و ابزار پرسشنامه، اطلاعات مورد نظر از اساتید دانشگاهی، صاحبنظران و فعالان حرفه که در زمینه کمیته حسابرسی پژوهش و فعالیت داشتهاند، گردآوری گردید. در این میان، تحلیل بر مبنای الگوسازی معادلات ساختاری صورت پذیرفت.یافتهها حاکی از تایید پایایی و روایی بیرونی و درونی الگوی پژوهش بوده و بهطور کلی اعتبار برازش و قدرت پیشبینی الگو در سطح مطلوب تعیین گردید. ضمناً با استفاده از مقادیر بارهای عاملی و محاسبه مقدار همبستگی شاخصهای یک سازه با آن سازه، پایایی الگوی اندازهگیری قابل قبول ارزیابی شد. همچنین تاثیر شش مسیر برخاسته از الگو شامل شرایط علی، مداخلهگر، زمینهای، راهبردها و پیامدها که فرضیات پژوهش مبتنی بر آنها تدوین شدهاند، از طریق آزمونهای تحلیل مسیر به طورمعنادار مورد تایید قرار گرفتند.از آنجاییکه یافتههای این پژوهش موید تاثیرگذاری مولفههای مندرج در الگوی ارتقای کارایی و اثربخشی کمیته حسابرسی میباشد، بنابراین معیارهای مورد اشاره در این الگو، چشمانداز روشنی جهت ارزیابی کارایی و اثربخشی کمیته حسابرسی، برای شرکتها، مراجع قانونگذاری و نهادهای حرفهای فراهم میکند.
انور عنایتی؛ غلامرضا کردستانی؛ عطاالله محمدی ملقرنی
چکیده
هدف: نظام تأمین اجتماعی ابزار استقرار امنیّت، عدالت اجتماعی، رفاه و ثبات اجتماعی است، و توسعه پایدار هر کشور با کمّیت و کیفیّت خدمات نظام تأمین اجتماعی رابطهای مستقیم دارد. روش: این تحقیق دارای یک طرح کیفی است و داده های لازم از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمع آوری شده است. نمونهگیری آماری به روش نمونه گیری هدفمند از بین خبرگان سازمان ...
بیشتر
هدف: نظام تأمین اجتماعی ابزار استقرار امنیّت، عدالت اجتماعی، رفاه و ثبات اجتماعی است، و توسعه پایدار هر کشور با کمّیت و کیفیّت خدمات نظام تأمین اجتماعی رابطهای مستقیم دارد. روش: این تحقیق دارای یک طرح کیفی است و داده های لازم از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمع آوری شده است. نمونهگیری آماری به روش نمونه گیری هدفمند از بین خبرگان سازمان تامین اجتماعی انتخاب شده است. یافته ها: نتایج بررسی تحلیل عاملی تأییدی، اعتبار ابزارهای اندازهگیری را تأیید کرد. ضریب تعیین تعدیل شده بیان کرد که بیش از 61 درصد از تغییرات پیامدها تحت تأثیر متغیرهای مورد مطالعه در پژوهش است و مابقی عواملی هستند که در مدل درنظر گرفته نشده است.نتیجهگیری: یافته های پژوهش نشان داد که عواملی مانند اقتصادی- سیاسی، بسترهای فرهنگی، مداخلات سیاسی و سیاست-گذاری بیمهای ، مدیریت منابع- مصارف، امنیّت سرمایهگذاری، انتصابات مدیریّتی و انباشت بدهی دولت ، محاسبات اکچوئری، نهاد تنظیمگری، نظام دادرسی تأمین اجتماعی، اجرای صحیح قوانین بیمهای، نظام نظارتی- کنترلی، نظام چندلایه تأمین اجتماعی، فضای کسب و کار، اصلاح نظام بازنشستگی، اصلاح و بهسازی سیستمهای تأمین مالی، مدیریّت سرمایهگذاری، تفکیک وظایف نظام حمایتی- بیمهای، یکپارچهسازی سیستم اطّلاعاتی ، اجرایی شدن تعهّدات دولت می تواند موجب بهبود پایداری مالی سازمان تامین اجتماعی شود.دانش افزایی: این پژوهش می تواند زمینه را برای اصلاح مقررات و بهبود فرآیندهای سازمان تامین اجتماعی فراهم کند و باعث بهبود پایداری مالی در آن سازمان شود.
غلامرضا کردستانی
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی و ارزیابی چالشهای نظام بودجهریزی است. نظام بودجهریزی باید از پاسخگویی و کارایی در برابر مصرف وجوه عمومی اطمینان ایجاد کند و در بلندمدت دستیابی به اهداف را تسهیل کند. سؤال پژوهش این است که نظام بودجهریزی در کشور با چه چالشهایی روبهرو است که اهداف بودجهریزی محقق نمیشود. بر مبنای یک طرح پیمایشی، اطلاعات ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی و ارزیابی چالشهای نظام بودجهریزی است. نظام بودجهریزی باید از پاسخگویی و کارایی در برابر مصرف وجوه عمومی اطمینان ایجاد کند و در بلندمدت دستیابی به اهداف را تسهیل کند. سؤال پژوهش این است که نظام بودجهریزی در کشور با چه چالشهایی روبهرو است که اهداف بودجهریزی محقق نمیشود. بر مبنای یک طرح پیمایشی، اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه توزیع شده بین کارشناسان خبره سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، دیوان محاسبات و اعضای هیئت علمی دانشگاه گردآوری شد. چالشهای بودجهریزی در مرحله طراحی بودجه ناشی از ضعف نظام برنامهریزی است. پیش بینی خوش بینانه درآمدها و کسری بودجه مستمر، تصویب بودجه نامتعادل، توزیع غیراقتصادی یارانهها، مصرف غیرکارای منابع، سهم بالای هزینههای پرسنلی، ساختار اداری ناکارآمد، نظام کنترلی ضعیف، ناکارآمدی نظام مالیاتی، گزارشگری مالی ضعیف و شفافیت پایین، ضعف نظام پاسخگویی، کفایت رسیدگیهای دیوان محاسبات و حسابرسی، پیشگیرانه نبودن رسیدگی و ناکارآمدی برخوردهای قضایی از چالشهای نظام بودجهریزی است. شناسایی این چالشها چارچوبی برای انجام اقدامات اصلاحی فراهم و بر اثربخشی بودجهریزی اثر میگذارد. این پژوهش، فهرستی از چالشهای نظام بودجهریزی در مراحل چهارگانه طراحی و تدوین لایحه بودجه، تصویب، اجرا و ارزیابی ارائه و درک عمیقتری از دلایل عدم تحقق اهداف پیشبینی شده را ایجاد و مبنایی برای اصلاح نظام بودجهریزی فراهم می نماید.
غلامرضا کردستانی؛ امیر خانکی؛ حوریه قانونی شیشوان
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 9-22
چکیده
بررسی تأثیر تغییر در خطمشیهای حسابداری بخش عمومی بر اصلاحات اداری هدف این پژوهش است. انتظار میرود تغییر خطمشی در حسابداری بخش عمومی موجب اصلاح و بهبود فرایندها، بهبود تعاملات برونسازمانی و کاهش تخلفات و فساد اداری-مالی شود. روش پژوهش پیمایشی است. از نظر زمانی نیز در سال 1396 انجام شده است. دادهها، از طریق تعداد 119 پرسشنامه ...
بیشتر
بررسی تأثیر تغییر در خطمشیهای حسابداری بخش عمومی بر اصلاحات اداری هدف این پژوهش است. انتظار میرود تغییر خطمشی در حسابداری بخش عمومی موجب اصلاح و بهبود فرایندها، بهبود تعاملات برونسازمانی و کاهش تخلفات و فساد اداری-مالی شود. روش پژوهش پیمایشی است. از نظر زمانی نیز در سال 1396 انجام شده است. دادهها، از طریق تعداد 119 پرسشنامه که بین دانشجویان، اساتید و خبرگان رشته حسابداری توزیع شده جمعآوری گردید و برای تجزیه و تحلیل فرضیهها نیز آزمونt استیودنت به کار گرفته شده است. یافتهها نشان میدهد که تغییر در خطمشیهای حسابداری بخش عمومی بر بهبود فرایندها تأثیرگذار است. همچنین شواهد حاکی از این است که تغییر در خطمشیهای حسابداری بخش عمومی بر بهبود تعاملات برونسازمانی، کاهش تخلفات و فساد اداری-مالی تأثیرگذار است. با توجه به تأثیر تغییر در خطمشیهای حسابداری بخش عمومی بر اصلاحات اداری، میتوان نتیجه گرفت که مدیریت فرایندهای کاری سازمانها، بهبود یافته و کارایی افزایش یابد. همچنین در سازمانها پنهانسازی، تقلب، تخلف و فساد مالی کاهش یابد.
غلامرضا کردستانی؛ حسین پارسیان؛ فرشاد جمشیدی کلانتری
دوره 3، شماره 1 ، آذر 1395، ، صفحه 69-80
چکیده
در این پژوهش به بررسی تأثیر رویکرد مشارکتی در بودجه ریزی بر مبنای عملکرد بر پاسخگویی در بخش عمومی پرداخته شد. بودجه ریزی بر مبنای عملکرد مبنایی برای پاسخگویی بیشتر در برابر استفاده از منابع سازمان فراهم می سازد. این پژوهش از نوع پیمایشی-کاربردی است. جامعه آماری پژوهش کارشناسان و مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می باشد که با ...
بیشتر
در این پژوهش به بررسی تأثیر رویکرد مشارکتی در بودجه ریزی بر مبنای عملکرد بر پاسخگویی در بخش عمومی پرداخته شد. بودجه ریزی بر مبنای عملکرد مبنایی برای پاسخگویی بیشتر در برابر استفاده از منابع سازمان فراهم می سازد. این پژوهش از نوع پیمایشی-کاربردی است. جامعه آماری پژوهش کارشناسان و مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 80 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه بوده و برای آزمون فرضیه ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری و از نوع تحلیل عاملی تأییدی با رویکرد حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت PLS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که زیرساخت های موجود بودجه ریزی بر مبنای عملکرد بر پاسخگویی مالی در بخش عمومی تأثیری ندارد، در صورتی که تأثیر منفی بر پاسخگویی عملیاتی دارد. استقرار زیرساخت های بودجه ریزی بر مبنای عملکرد و به کارگیری رویکرد مشارکتی در امر بودجه ریزی موجب ارتقای سطح مسؤولیت پاسخگویی دولت در بخش عمومی می شود.