حسابداری دولتی
علی رحمانی؛ مرضیه نوراحمدی؛ علی شیرزاد
چکیده
موضوع و هدف مقاله:با ظهور نیازهای جدید در جامعه، دولتها مسئولیتهای جدیدی را بر عهده گرفتهاند. این وظایف گسترده و متنوع هستند؛ اما منابع محدود دولتها آنها را مجبور به اولویتبندی نیازها و انتخاب سیاستهای مدیریت منابع کرده است. یکی از مهمترین وظایف دولتها، حفاظت از منابع مالی عمومی و کارآیی مصرف آنهاست. این وظیفه به چندین ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله:با ظهور نیازهای جدید در جامعه، دولتها مسئولیتهای جدیدی را بر عهده گرفتهاند. این وظایف گسترده و متنوع هستند؛ اما منابع محدود دولتها آنها را مجبور به اولویتبندی نیازها و انتخاب سیاستهای مدیریت منابع کرده است. یکی از مهمترین وظایف دولتها، حفاظت از منابع مالی عمومی و کارآیی مصرف آنهاست. این وظیفه به چندین وظیفه جزئی تقسیم میشود. سیستم حساب واحد خزانه، یکی از اجزای مهم سیستم اطلاعات مدیریت مالی دولت است و ارزیابی عملکرد آن اهمیت بالایی دارد. روش پژوهش:در این پژوهش، حساب واحد خزانه با استفاده از پرسشنامه استاندارد بانک جهانی و مصاحبه با خبرگان بخش عمومی در سال 1401 مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش خبرگان بخش عمومی ایران میباشد.یافته های پژوهش:با توجه به معیارهای ارزیابی، حساب واحد خزانه امتیاز ۶۹ از ۱۰۰ را کسب کرده است که به عبارت دیگر، در محدوده میانگین تا خوب قرار دارد. نتایج نشان میدهد که در حوزه امنیت، این واحد برتری دارد، اما در حوزه مکانیسمهای نظارتی، کمترین عملکرد را دارد.نتیجه گیری، اصالت و افزوده آن به دانش: برای افزایش بهرهوری و کارآیی در مصرف منابع مالی عمومی، ضرورت دارد که واحد خزانه به نحوی تقویت شود که تمامی جنبههای اهمیتدار حفظ و بهرهوری از این منابع را پوشش دهد. این پژوهش با ارائه یک ارزیابی جامع از نظام حساب واحد خزانه در ایران، چالشها و فرصتهای پیش روی این نظام را به طور شفاف واکاوی میکند و راهکارهای عملیاتی برای ارتقای عملکرد آن ارائه میدهد
کاوه مهرانی؛ علی محمودی؛ علی رحمانی؛ ابوعلی ودادهیر
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 55-74
چکیده
این پژوهش به منظور تبیین فرایند تغییر حسابداری بخش عمومی در دانشگاه تهران با رویکرد نظریه ساختیابی، به دنبال فهم ویژگیهای عاملیت فعال/منفعل و ساختار حمایتگر/غیرحمایتگر از تغییر حسابداری بخش عمومی است. این پژوهش با روششناسی موردپژوهی، شناسایی و به کمک روش تحلیل محتوای کیفی مقولهبندی و تحلیل شدند. سپس با کاربست نظریه ساختیابی ...
بیشتر
این پژوهش به منظور تبیین فرایند تغییر حسابداری بخش عمومی در دانشگاه تهران با رویکرد نظریه ساختیابی، به دنبال فهم ویژگیهای عاملیت فعال/منفعل و ساختار حمایتگر/غیرحمایتگر از تغییر حسابداری بخش عمومی است. این پژوهش با روششناسی موردپژوهی، شناسایی و به کمک روش تحلیل محتوای کیفی مقولهبندی و تحلیل شدند. سپس با کاربست نظریه ساختیابی گیدنز درباره نقش دوسویه عاملیت و ساختار در تغییر حسابداری بخش عمومی بحث شد. مأخذ گردآوری اطلاعات مصاحبه، مشاهده و اسنادکاوی و پیشینه پژوهشی و مشارکتکنندگان، کارکنان، رؤسای حسابداری و مدیران مالی دانشگاه تهران بودند. در نهایت چهار وضعیت سازمانی قابل پیشبینی در ماتریس تغییر حسابداری بخش عمومی و ویژگیهای هر وضعیت بیان شد. با توجه به نتیجه یافتهها، ویژگیهای عاملیت فعال در امر تغییر حسابداری بخش عمومی در دانشگاه تهران، در مقایسه با ویژگیهای عاملیت منفعل آن و نیز ویژگیهای ساختار غیرحمایتگر از تغییر حسابداری بخش عمومی در دانشگاه تهران، در مقایسه با ساختار حمایتگر آن، پرکارتر بودهاند.
سید علی حسینی؛ علی رحمانی؛ مرضیه کمرئی
دوره 2، شماره 1 ، آذر 1394، ، صفحه 59-70
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، تدوین الگوی راهبری اثربخش دانشگاهی و احصای شاخص ها و مولفه های آن در مراکز آموزش عالی می باشد. هم چنین شناسایی موانع و چالش های راهبری اثربخش از اهداف دیگر این تحقیق است. در این تحقیق راهبری دانشگاهی در دانشگاه الزهرا(س) در سال 93 از دیدگاه کارکنان مورد بررسی قرار گرفت و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، تدوین الگوی راهبری اثربخش دانشگاهی و احصای شاخص ها و مولفه های آن در مراکز آموزش عالی می باشد. هم چنین شناسایی موانع و چالش های راهبری اثربخش از اهداف دیگر این تحقیق است. در این تحقیق راهبری دانشگاهی در دانشگاه الزهرا(س) در سال 93 از دیدگاه کارکنان مورد بررسی قرار گرفت و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. تعداد 80 پرسشنامه در بین کارکنان دانشگاه الزهرا(س) توزیع شد که از این تعداد 49 پرسشنامه جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار spss مورد آزمون و تحلیل قرار گرفتند. نتایج این تحقیق نشان داد که این دانشگاه توسط هیأت امنا و مدیرانی که دارای شایستگی های لازم هستند اداره می شود. پاسخ ها نشان می دهد که ساختارهای خوب راهبری در دانشگاه وجود دارد. دیگر یافته ها نشان می دهد که هم چنین دانشگاه با برخی چالش ها مواجه است. یافته ها در بخش عملکرد فردی نتایج بالاتر از حد متوسط را نشان داد. هم چنین مشخص شد که کیفیت مدیریت ریسک و کنترل های داخلی در حد متوسط قرار دارد. جهت کاهش چالش های پیش رو و اداره بهتر دانشگاه نیاز به بهبود راهبری اثربخش در آن احساس می شود. در این راستا به تدوین مدل مورد نظر پایان نامه پرداختیم، مدل شامل سه بخش عناصر، شاخص ها و عوامل تعدیل کننده است، که دارای رابطه دو طرفه با یکدیگر می باشند. تقویت هر یک از اجزا موجب بهبود راهبری دانشگاهی خواهد شد.