رضا نعمتی کشتلی؛ محمدباقر محمدزاده مقدم؛ هستی جعفری
چکیده
موضوع و هدف مقاله: خودکارآمدی، به اعتقاد حسابرس به توانمندی های فردی اشاره دارد که موجب میشود حسابرس بر وضعیتهای موجود کنترل بیشتری داشته باشد و از این طریق عملکرد و قضاوت حرفهای را بهبود بخشد. لذا، خودکارآمدی حسابرس میتواند تحت تأثیر سبکهای حل مسأله قرار -گیرد. بدین منظور در این تحقیق، تأثیر سبکهای حل مسأله بر خودکارآمدی ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: خودکارآمدی، به اعتقاد حسابرس به توانمندی های فردی اشاره دارد که موجب میشود حسابرس بر وضعیتهای موجود کنترل بیشتری داشته باشد و از این طریق عملکرد و قضاوت حرفهای را بهبود بخشد. لذا، خودکارآمدی حسابرس میتواند تحت تأثیر سبکهای حل مسأله قرار -گیرد. بدین منظور در این تحقیق، تأثیر سبکهای حل مسأله بر خودکارآمدی حسابرسان دیوان محاسبات ایران بررسی شده است.روش پژوهش: روش توصیفی- پیمایشی و از منظر هدف، از نوع کاربردی میباشد که از ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. نمونه پژوهش 406 نفر حسابرسان دیوان محاسبات میباشد که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. یافتههای پژوهش: نتایج نشان میدهد که سبکهای حل مسأله بر خودکارآمدی حسابرسان دیوان محاسبات تأثیر معنیدار دارند. بنابراین سبکهای خلاقانه، اعتماد، گرایش، درماندگی، مهارگری و اجتناب به ترتیب بیشترین تأثیر را بر خودکارآمدی حسابرس دارند.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: نتایج این پژوهش میتواند به دیوان محاسبات کشور کمک کند در استخدام حسابرسان جدید، نوع سبکهای حل مسأله آنان را در نظر گرفته، تا از این طریق با بهبود خودکارآمدی فردی، کیفیت حسابرسی را افزایش دهند. بنابراین، نتایج این پژوهش میتواند مفاهیم نظریه شناختی و رفتاری کسیدی را وارد متون تحقیقات رفتاری در حسابرسی دولتی نماید.
رضا نعمتی کشتلی
چکیده
موضوع و هدف: برآورد خطر تقلب، مستلزم تدوین و اجرای مهارت ها و روش های منحصر به فرد است که بر اساس آن می توان شواهد و مدارک مبنی بر تقلب را کشف نمود. لذا برآورد خطر تقلب، تابعی از عملکرد حسابرس است که تحت تأثیر استراتژی های یادگیری شناختی حسابرسان قرار می گیرد. در این تحقیق، تأثیر استراتژی های یادگیری شناختی حسابرسان دیوان محاسبات ایران ...
بیشتر
موضوع و هدف: برآورد خطر تقلب، مستلزم تدوین و اجرای مهارت ها و روش های منحصر به فرد است که بر اساس آن می توان شواهد و مدارک مبنی بر تقلب را کشف نمود. لذا برآورد خطر تقلب، تابعی از عملکرد حسابرس است که تحت تأثیر استراتژی های یادگیری شناختی حسابرسان قرار می گیرد. در این تحقیق، تأثیر استراتژی های یادگیری شناختی حسابرسان دیوان محاسبات ایران بر برآورد خطر تقلب بررسی شده است.روش پژوهش: روش توصیفی- پیمایشی و از منظر هدف، از نوع کاربردی می باشد که از ابزار پرسش نامه استاندارد استفاده شده است. نمونه پژوهش 411 نفر حسابرسان دیوان محاسبات می باشد که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. یافته های پژوهش: نتایج نشان می دهد که استراتژی های یادگیری شناختی حسابرسان دیوان محاسبات بر برآورد خطر تقلب تأثیر دارند. بنابراین، استراتژی های یادگیری شناختی پژوهنده و پذیرنده به ترتیب بیشترین تأثیر را بر روی متغیر برآورد خطر تقلب دارند.نتیجه گیری، اصالت و افزوده آن به دانش: نتایج این پژوهش می تواند به دیوان محاسبات کشور کمک کند در استخدام حسابرسان جدید، نوع استراتژی های یادگیری شناختی آنان را در نظر گرفته، تا از این طریق با بهبود برآورد خطر تقلب، کیفیت حسابرسی را افزایش دهند. بنابراین، نتایج این پژوهش میتواند مفاهیم نظریه استراتژی های یادگیری شناختی کرتون را وارد متون تحقیقات رفتاری در حسابرسی دولتی نماید.