سید محسن مدینه؛ سعید علی احمدی؛ افسانه سروش یار
چکیده
موضوع و هدف مقاله: یکی از مهمترین ارزیابیهای حسابرسان، ارزیابی ریسک تقلب است. برای ارزیابی بهتر باید از تردید حرفه-ای استفاده کنند. یادگیری سازمانی میتواند تردید حرفهای و ارزیابی ریسک تقلب را تغییر دهد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر تردید حرفهای و ارزیابی ریسک تقلب است.روش تحقیق: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: یکی از مهمترین ارزیابیهای حسابرسان، ارزیابی ریسک تقلب است. برای ارزیابی بهتر باید از تردید حرفه-ای استفاده کنند. یادگیری سازمانی میتواند تردید حرفهای و ارزیابی ریسک تقلب را تغییر دهد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر تردید حرفهای و ارزیابی ریسک تقلب است.روش تحقیق: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، پیمایشی میباشد. جامعه آماری حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی بوده و تعداد نمونه با روش تحلیل توان 186 نفر در بازه زمانی سال 1399 تعیین و دادهها با روش معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند.یافتههای تحقیق: یادگیری سازمانی بر تردید حرفهای و ارزیابی ریسک تقلب اثر مثبت دارد. همچنین تاثیر تجربه و عضویت جامعه حسابداران رسمی بر رابطه بین یادگیری سازمانی و تردید حرفهای مثبت و معنیدار است.نتیجهگیری، اصالت و افزودن آن به دانش: نتایج این پژوهش، میتواند ضمن توسعه ادبیات نظری پژوهشهای مرتبط با تردید حرفهای و ارزیابی ریسک تقلب، نقش یادگیری سازمانی را در بین حسابرسان سازمان حسابرسی آشکار نماید. این امر حسابرسان را در ارزیابی هر چه دقیقتر ریسک تقلب یاری نموده و کیفیت حسابرسی را بهبود میبخشد.
رضا حسینی؛ ناصر ایزدی نیا؛ سعید علی احمدی
چکیده
موضوع و هدف مقاله: هدف این پژوهش گونهشناسی اختلال ادراکی سایکودینامیک در خدمات کیفی حسابرسان دیوان محاسبات براساس تحلیل کیو میباشد.روش پژوهش: مبنای روش شناسی این پژوهش ترکیبی است، چرا که به واسطه تحلیل کیفی ابتدا گزارههای پژوهش یا عبارتهای گفتمان از متون پژوهشهای مشابه مورد غربالگری نظری قرار گرفت و سپس در بخش تحلیل کمّی ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: هدف این پژوهش گونهشناسی اختلال ادراکی سایکودینامیک در خدمات کیفی حسابرسان دیوان محاسبات براساس تحلیل کیو میباشد.روش پژوهش: مبنای روش شناسی این پژوهش ترکیبی است، چرا که به واسطه تحلیل کیفی ابتدا گزارههای پژوهش یا عبارتهای گفتمان از متون پژوهشهای مشابه مورد غربالگری نظری قرار گرفت و سپس در بخش تحلیل کمّی از طریق پرسشنامههای امتیازی ۵+ تا ۵- در قالب تحلیل کیو واریماکس، گونههای مختلف ایجادکننده اختلال ادراکی سایکودینامیک در خدمات کیفی حسابرسان مورد بررسی قرار گرفت. بر این مبنا باید گفت پژوهش از منظر نتیجه در دسته پژوهشهای توسعهای و از منظر هدف در دسته پژوهشهای توصیفی-کاربردی قرار میگیرد. در این پژوهش تعداد ۲۰ نفر از حسابرسان دیوان محاسبات که چه به لحاظ تجربی و چه به لحاظ سطح دانش فنی از رویکردهای تخصصی در مورد حسابرسی برخوردار بودند، مشارکت داشتند.یافتههای پژوهش: در این پژوهش تعداد ۲۲ گزاره مرتبط با نواقص ایجادکننده اختلال ادراکی سایکودینامیک از طریق غربالگری نظری شناسایی شدند و بر مبنای فرآیند تحلیل کیو در چهارگونه اختلال ادراکی سایکودینامیک دستهبندی شدند.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: این نتایج نشان میدهد وجود علل درونی و بیرونی میتواند باعث گردد فرد دچار اختلال ادراکی سایکودینامیک گردد و در اثر این شرایط کارکردهای کیفی خدمات خود را از دست دهد.