مریم امیدوار؛ حمیدرضا وکیلی فرد؛ بیژن عابدینی
چکیده
موضوع و هدف مقاله:کیفیت حسابرسی در بخش عمومی، ابزاری است که حسابرسان جهت اعتبار دهی و برنامهریزان اقتصادی و سایر استفادهکنندگان جهت اطمینان بیشتر به گزارشها به آن نیاز دارند. . هدف پژوهش حاضر، شناسایی شاخصهای کیفیت حسابرسی در بخش عمومی و طراحی مدل تفسیرگرایانه/ساختارمندانه در این زمینه می باشد. روش پژوهش: در بخش کیفی پژوهش ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله:کیفیت حسابرسی در بخش عمومی، ابزاری است که حسابرسان جهت اعتبار دهی و برنامهریزان اقتصادی و سایر استفادهکنندگان جهت اطمینان بیشتر به گزارشها به آن نیاز دارند. . هدف پژوهش حاضر، شناسایی شاخصهای کیفیت حسابرسی در بخش عمومی و طراحی مدل تفسیرگرایانه/ساختارمندانه در این زمینه می باشد. روش پژوهش: در بخش کیفی پژوهش بهمنظور انجام تحلیلهای فراترکیب و دلفی ، از ۱۶ نفر از متخصصان حسابداری و مدیریت مالی در سطح دانشگاهی بر مبنای نمونهگیری هدفمند ، استفاده گردید. در بخش کمی پژوهش با رویکرد مدلسازی تفسیری ساختاری فراگیر از ۲۸ نفر از مدیران، معاونین، سر حسابرسان و حسابرسان ارشد دیوان محاسبات استفاده شد. یافتههای پژوهش:نتایج پژوهش نشان داد، گزارهِ توسعهی ظرفیتهای حقوقی لازم برای اجرای حسابرسی عملکرد ، اثرگذارترین گزاره ارتقای کیفیت حسابرسی بخش عمومی و گزارهِ ارتقاء نرمافزار سنا و استفاده از سامانههای یکپارچه اطلاعاتی تلفیق و پردازش ،کم اثرترین گزارهِ کیفیت حسابرسی بخش عمومی انتخاب شدند. نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: آنچه در این تحقیق بهطور خاص به دست آمد این است که در قالب سه مؤلفه اساسی به طراحی مدل اثربخشترین علل کیفیت حسابرسی در حوزه بخش عمومی پرداخته است که این عوامل در سایر حوزهها و تحقیقات قبلی موردتوجه قرار نگرفتهاند.